Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. Današnja priča posvećena je Suadovom jubileju i jednom ranijem, možda bitnijem, događaju.
Pre nekoliko dana, uz kafu, povlačim dim prve od 15-ak cigareta koje ću taj dan popušiti i gledam zidni kalendar. Deveti je Decembar 2014. Ma zašto mi je ovaj datum nekako poseban!? Pokušavam se prisetiti. Nije rođendan nikome od moje familije, bližih mi.
Setih se!
To je bio dan kada sam prvi put poleteo. Laširao. Zvanično postao pilot. O tom, za mene, istorijskom danu već sam pisao i vi ste to možda već i pročitali. Ali postoji još jedna priča, koja se događa ranije, koja priča o tome kada sam prvi put upravljao nekom letelicom.
General Dolničar
General-potpukovnik Dolničar Ivan, inače Narodni heroj, čovek kojem se kao partizanskom potpukovniku negde kod Dravograda sredinom maja 1945. predao poznati i zloglasni Komandant nemačke grupe armija „E“, čovek koji je bombardovao Beograd aprila 1941, general-pukovnik Fon Ler, odlučio je da nagradi najbolje pitomce iz svakog od četiri nastavna voda nase 18. klase VVA, i poveze ih sa sobom u službenu posetu Mostaru, našoj Gimnaziji.
Tada sam po prvi puta seo na pilotsko sedište aviona u vazduhu, aviona koji je leteo. Stvarno leteo.
Pažljivo, skoro uplašeno, sa strahopoštovanjem seo sam na levo pilotsko sedište, spustio ruke na komande, poluvolan aviona. Održavao sam avion u horizontalnom letu, ili je on sam tako leteo.
– Hajde, slobodno ga nagni malo u levo pa u desno. – čuh generalov glas koji me ohrabrivao .
Pomerih lagano komande aviona. Avion me „slušao“. Nagnu se blago u levo pa u desno. Poče lagano da obara nos ka zemlji. Povukoh nežno komande ka sebi a „Dova“ poslušno podiže nos na horizont.
Minut, dva, održavao sam avion u horizontalnom letu nosom usmerenog u jedan planinski vrh u daljini, vrh Veleža. Poželeh da ga opet malo nagnem levo, desno…
Oslobodih se i pogledah prema generalu. Sedeo je spokojnog izraza lica zagledan negde daleko ispred aviona. Zaprepašteno videh da njegove ruke počivaju na njegovim kolenima, da ne drži komande aviona!
Nisam bio siguran da li sam tog momenta osećao vece strahopoštovanje prema ovoj impozantnoj ličnosti Komandanta Akademije ili avionu čije komande sam ovlaš pridržavao.
Odlučih se. Lagano krenuh u levi nagib. Kako se nagib počeo povećavati nos aviona poče da se lagano spušta. Nežno povukoh komande aviona prema sebi i nos se vrati na horizont. Skrenuh avion za 30-ak stepeni a onda lagano ispravih nagib i pređoh u suprotan nagib, zategoh malo komande, vratih avion u kurs u pravcu onog planinskog vrha.
Pustih avion da kliže u horizontalnom letu zadovoljan što generalove ruke i dalje počivaju u njegovom krilu.
– Popravi visinu, izgubio si tridesetak metara. – čuh generalov glas.
Lagano povukoh komande na sebe tražeći instument na kojem ću očitati tu visinu. Nađoh taj instrument jer videh da se njegova kazaljka lagano pomera ka višoj vrednosti, ka svom vertikalnom položaju. I pre nego što kazaljka zauze vertikalan položaj lagano popustih komande a kazaljka se zaustavi tačno na položaju nula.
Ni danas ne znam na koliko hiljada metara ili fita smo leteli ali bilo je očigledno da je to ta visina na kojoj je trebalo leteti jer general promrmlja:
– Taaakooo… –
Malo kasnije ponovih isti „manevar“ ali ovoga puta avion pustih da posle skretanja levo isto toliko skrene i desno pa ga lagano vratih u pravac sada već bližeg vrha Veleža. Ovom prilikom uspeh da, gledajući kazaljku visinomera, avion održim na zadatoj visini.
A sve vreme generalove ruke su počivale u njegovom krilu a lice zadržavalo spokojan izraz:
– Bićeš ti dobar pilot momče. – čuh glas iza sebe koji nastavi:
– Druže generale, moramo se pripremiti za sletanje ulazimo u reon aerodroma. –
– Svakako, svakako. Dobar si pitomac. Samo tako. Uspećeš ti. – reče general
Shvatih da sam ja taj koji mora sedište ustupiti pravom pilotu, vođi vazduhoplova, majoru čijeg se imena ne sećam, čoveku koji je zahvaljujući lepom vremenu komande prepustio generalu Dolničaru koji nije imao važeću letačku dozvolu za taj avion i poletarcu koji izuzev želje da leti i nešto teoretskog znanja nije imao nikavo letačko iskustvo.
U letu nazad ka Zadru letela su po petnaestak minuta druga dvojica nagrađenih pitomaca, moji klasići.
orao 525
odličan tekst
Sanel
Impresivna prica! Hvala Suade, hvala Tango Six!
Jovica
Priča je lepa, ali govori dosta o slabostima JNA. U ozbiljnijim vazduhoplovstvima pilotu ne bi na pamet palo da prepusti komande nekom ko nema dozvolu za taj avion, bez obzira na čin.
LjuboS
Jovice, griješite. Dešava se to i u drugim kako vi kažete ozbiljnim vazduhoplovstvima. Kažem Vam to iz vlastitog iskustva i to više puta ponavljanog. Uz to bih Vam još rekao da JRV nije bila neka neozbiljna avijacija ili vazduhoplovstvo. U ratnim vazduhoplovstvima svih zemalja ima dosta zaljubljenika u letenje i razumiju slične zaljubljenike, pa im ustupe i komande. Ma nisu ni braća Wright bili neki izučeni piloti. Nisam ni ja izučeni pilot ali sam sjedio za komsndama nekoliko aviona. Znam još neke slučajeve.
Jovica
Nažalost, grešite vi . Incidenti, ljudske i tehničke greške se dešavaju svuda, to stoji. Ali da general naredi majoru da mu prepusti komande vazduhoplova u vazduhu, i to komande vazduhoplova za koji nema dozvolu, to bi u ozbiljnijim vazduhoplovstvima bio težak incident . Toliko težak da bi npr u USAF major to bio dužan da prijavi, a general bi posle toga najverovatnije bio penzionisan .
Kod nas nažalost važi pravilo : pilot misli da je avion potpuno tehnički ispravan (a nije) pa krši pravila, tehničari misle da je pilot potpuno obučen (a nije) pa predaju na upotrebu delimično nesipravan avion , lekari gledaju kroz prste i.t.d.
Ne bih želeo da ulazim u dalje rasprave, pošto vidim da ljudi lupaju minuse, a ne poznaju problematiku . Međutim , rezulati balkanskog shvatanja mnogih stvari su nam vidljivi , ljudi su to plaćali životima .
Sasa
Postovani Jovice,
Da ne ulazimo u "ko sta misli", sa Vama se u potpunosti slazem da puno toga ne stima u nasem balkanskom mentalitetu . Takodje se slazem sa Vasim zakonskim objasnjenjem i stajalistem.
Medjutim, iz licnog iskustva, a iz djela drugih ljudi prvenstveneno Amerikanaca i Zapadnih Evropljana, sa sigurnosti tvrdim da u ovom dijelu niste upravu.
Zakonski i proceduralno je prekrsaj o kome govorite isti je i u USA i u EU i kod nas. Sta bi major/general/bilo ko uradio u USAF ne znamo ni Vi ni ja, ali eto moje visestruko iskustvo govori da se po tom pitanju bas i ne razlikujemo puno, da ne kazem da smo isog razmisljanja.
Suad Hamzic
Jovice Ti si "papiroloski" u pravu ali ja bih i danas cak i komande MIGa-21 prepustio i mojoj babi na bezbednoj visini, u VFR i horizontalnom letu …… (pa ma sta Ti mislio o meni) a tek pitomcu VVA , pregledanom, zdravom, motivisanom entuzijasti koji je polozio aerodinamiku, navigaciju, vazduhoplovnu tehniku …. desetkama i genaralu – pilotu (doduse bez vazece letacke dozvole).
Jovica
Razumem ja Vas, na kraju krajeva ne možemo pobeći od sebe i ovdašnjeg balkanskog mentaliteta, ni Vi ni ja . Samo kažem da je to slabost, to što olako kršimo pravila i "papirologiju" , jedan od razloga što smo tu gde smo i olako gubimo sve što smo sticali godinama . Pozdrav i svako dobro .
Drazo
Puno pozdrava za gospodina Suada. Stvarno mi je veliko uživanje kada čitam Vaše tekstove i radujem se unapred svakoj novoj priči. Da ste mi živi i zdravi, i pišite nam što više.
Niko
Ne vidim zasto je slabost i krsenja pravila da je prepusteno Suadu da na krace vrijeme upravlja avionom. Ja sam u Svedskoj u aeroklubu i pilotskoj skoli u jednom letu sa nastavnikom letenja dobio dozvolu da probam upravljati avionom iako nikad nisam upravljao. Stoga ne vidim da se kod nas u SFRJ nesto grijesilo…..
Vlada
Cepati dlaku na cetiri dela nema svrhe. No, i u tome smo mi dobri. Takodje, kada se posmatra jedan izolovan slučaj svako ce u njemu naći nesto sto je tačno i za sta ce taj, On biti u pravu. Ali i neko drugi ce u tom slučaju naći nesto u čemu ce taj Drugi biti u pravu. Tako da onda dolazimo u onu našu poznatu situaciju da od drveta ne vidimo sumu.
Pozdrav Suadu i hvala na jos jednoj fenomenalnoj priči. Priči koja je dokaz da kada postoji pozitivna inicijativa u čoveku, rezultati se mogu postići i kada se ne drzimo PS kao Biblije. A znamo da kada ima takvih ljudi, covecanstvo napreduje koracima od sedam milja. Ko se ne slaže, preporucio bih mu da pogleda zivotne istorije Nikole Tesle, Nila Armstronga, Braće Rajt, Carlsa Lindberga, Kristifora Kolumba i tako redom hiljade pionira ljudske civilizacije.
VanMasten
I sada Jovica ispada kao kreten i to samo zbog toga, jer je u pravu…
Vlada
VanMasten jedino si ti nazvao Jovicu kretenom.
Maja Ruzic
Dobar dan svima! Prvi put krstarim TS, iz radoznalosti. Na obuci sam za ppl, sticajem okolnosti, u Sloveniji. Rodjena sam 1971.god. i secam se zlatnih vremena, mog dede potpukovnika i moje decje zaljubljenosti u uniformu, vojsku i avijaciju. Sada sam na obuci za PPL (ranije nisam bila u finansijskoj mogucnosti). Procitala sam "u jednom dahu" i sa uzivanjem par prica gospodina Hamzica, pa stigla i do ove i naletela na ovo prepucavanje bez potrebe. Ko ne vidi koliko je pravog pilotskog duha u prici i opisanim situacijama, taj je pogresio smer. To nisu deca koja su se igrala bez svesti i savesti gde su i sta rade. Vrhunac je bas ZNATI jako dobro kolika je to odgovornost i vestina, a prevazici opterecenje istim i zadrzati vedar duh…to su pravi na pravom mestu! P.s. Ako sam se malo i raspricala ovde, moj pol, a vec i godine, daju mi pravo na to :) Srecno!!!
Vlada
Svaka čast Majo. Svaka reč ti je na mestu. Želim ti uspeha u letackoj karijeri. Nadam se da ćeš biti cest gost na TS.
Maja Ruzic
Hvala puno Vlado!!! Evo slucajno sam proverila tek sad da li je objavljen moj komentar… Vama, Redakciji i svim zaljubljenicima u letenje zelim svako dobro u 2015.godini!!!