BEG airport status
Grčki Gusari

Grčki Gusari

BEOGRAD – Na ovogodišnjem aeromitingu Royal International Air Tatoo RIAT-2014. u britanskoj vazduhoplovnoj bazi RAF Fairford publika je imala prilike da vidi palubne jurišne avione A-7 ’’Corsair II’’ iz sastava grčkih vazduhoplovnih snaga koji danas lete samo u Grčkoj. To je najverovatnije bila poslednja prilika da se ovi avioni vide na nekom međunarodnom aeromitingu jer će A-7 u oktobru mesecu ove godine biti povučen iz naoružanja. Ovo je priča o grčkim ’’Gusarima’’.

 
grcki tigrasti
 
 
Grčka je prva država koja je postala strani korisnik aviona A-7, ujedno i jedina strana država koja je nabavila i novoproizvedene avione. Ostali korisnici Portugal i Tajland dobili su samo polovne avione. Avioni proizvedeni za Grčku dobili su oznaku A-7H (Hellenic), ova varijanta je vrlo slična varijanti A-7E a prvi let verzije A-7H izvršen je 6. maja 1975. Prva dva aviona sletela su u vazduhoplovnu bazu Souda Bay 30. avgusta 1975. i do maja 1977. isporučeno je 60 A-7H. Tim avionima opremljene su tri eskadrile, 340. i 345. Mira (eskadrila) u bazi Souda Bay i 347. Mira u bazu Larisa. 1980. godine stiglo je i pet dvoseda TA-7H od kojih je prvi primerak bio prerađeni jednosed.

Grčko RV je 1992. počelo da uvećava svoju flotu A-7 i zbog toga je iz viškova američke mornarice nabavila još 60 polovnih A-7E i TA-7C. Ovim avionima je prvo opremljena 335. eskadrila ’’Tigrovi’’ u vazduhoplovnoj bazi Araksos koja je avionom A-7 zamenila lovce F-104G ’’Starfighters’’, nasledivši ih u ulozi nosača nuklearnog naoružanja. Svoju ulogu u nuklearnom ratu grčki A-7 su izgubili 2001. godine a avioni verzije A-7H i TA-7H povučeni su iz upotrebe 2007.
 
grcki A-7H 3
 
Što se tiče udesa grčkih aviona prvi udes desio  se 13. avgusta 1981. a do danas je izgubljen 31 A-7. Reklo bi se veliki gubici međutim Grci su veoma voleli A-7, smatraju ga vrlo pouzdanim i posvetili su mu krilaticu ’’Fly low and hit hard’’. Danas se oko 19 A-7E i desetak TA-7C nalazi u sastavu 336. bombarderske eskadrile ’’Olympus’’, 116. puka u vazduhoplovnoj bazi Araksos koja je 1993. primila ovaj tip aviona u naoružanje a od 2007. jedina je eskadril u grčkom RV koja u inventaru ima A-7. Nakon povlačenja iz upotrebe zameniće ih višenamenski lovci-bombarderi F-16.
 
grcki A-7H 2
 
Kada govorimo o njegovoj nameni u RV Grčke ona se pre svega odnosi na dejstva po ciljevima na kopnu i moru, dakle pruža neposrednu podršku trupama na zemlji, kao i taktičku vazduhoplovnu podršku mornaričkim operacijama a u sekundarnoj ulozi koristi se kao lovački i trenažni avion. U grčkom RV je kao jurišnik naoružan laserski vođenim bombama GBU-10, GBU-12, klasičnim avio-bombama Mk 83 i Mk 84, kasetnim bombama Mk 20 ’’Rockeye’’ kao i sistemom AFDS (Autonomous Flight Dispenser System), jedreći kontejner sa kasetnom submunicijom za napade na aerodrome. Za samoodbranu ali i za sekundarne lovačke zadatke koristi infracrveno samonavođene rakete vazduh-vazduh AIM-9P4 ’’Sidewinder’’. Ispod nosača najbližeg trupu, na desnom krilu, može poneti sistem TRAM (Target Recognition and Attack Multi sensor system) koji predstavlja infracrveni sistem za osmatranje prednje polusfere (FLIR). TRAM je integrisan sa inercijalnim navigacijskim sistemom za noćno letenje a omogućuje i lasersko obeležavanje ciljeva. Od ostale značajne opreme grčki A-7E imaju elektrooptički pokazivač (HUD) sa unapređenim mogućnostima u noćnom letenju, sistem za popunu gorivom u vazduhu kao i sistem za punjenje drugih aviona u vazduhu sa tzv. buddy refuelling podvesnikom. Na kraju, A-7 se koristi i kao trenažni avion za pilote koji nakon letenja na ovom avionu prelaze na moderniji F-16 koji predstavlja osnovni borbeni avion Republike Grčke.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

go

E to je jursnik a ne nasa kopija jaguara

Odgovori
Jo

Pa da se ne lažemo, još od 1.sv.rata snaga motora je ono što odvaja male od velikih. Ko ima na raspolaganju jake motore može da projektuje i jurišnike sa velikom nosivošću, i lovce velike brzine i manevarskih sposobnosti . Ko nema, mora da se zadovoljava raznim kompromisima i tako je bilo i u slučaju J-22 .

Ty

Da se nadovezem na Jovicu, odabir motora za J-22 je bio politicki motivisan i performanse su gore nego sto su mogle biti da je drugi motor koriscen.

Jo

Ima tu raznih priča. Po jednoj, bolji motori nisu mogli da budu nabavljeni sa Zapada jer je Rumunija (s kojom smo radili Orla) bila članica Varšavskog pakta. Opet, pošto se Čaušesku tad nešto kao distancirao od SSSR, nije bilo moguće dobiti ni sovjetske motore (licencu za proizvodnju). Bilo kako bilo, usled svega toga Orao je manji i od Corsair-a i od Jaguara koji je bio direktni uzor, a prirodno ima i manju nosivost.

12

Neke od tih priča su izgleda istinite.

Izbor motora je bio glavni problem Orla jer nam nisu bili dostupni savremeni motori tog perioda iz političkih razloga. SSSR je tada dozvoljavao izvoz samo za AI-25 "bajpas" motor (JaK-40, L-39 Albatros) slične statičke snage. VZ "Orao" Rajlovac je već bio osvojio remont motora RR/Fiat Viper za Galeb/Jastreb, pa je zapadna firma dozvolila kupovinu licence smatrajući da je to relativno "bezazleno". Čak smo uspeli da osvojimo preoizvodnju novijeg modela 632, inače bi Orao imao 531 motor kao Jastreb.

Ukratko, Orao je imao aerodinamički potencijal koji ne prati snaga motora. (Izvor, Aeromagazin br.88, jul 2012.)

Vo

Da se ne lažemo, J-22 je improvizacija. Istina leti, ali kao borbeni avion je neefikasan. Suluda generalska klika se nadmetala u popisu želja i ispraznom mudrovanju. Sve je rađeno u maniri mi moramo, mi hoćemo, mi trebamo, mi možemo, itd. Harčene su narodne pare i izmišljane sladunjave priče. Vrli stručnjaci mudrovaše, a svi avioni RV uđoše u rat a da niti jedan nije imao IC mamce. Bivši vrli generali bi trebali da se istraže i sude. Način navođenja i oprema za navođenje je priča za sebe. Tipična sabotaža i izdaja.
Za daleko jednostavnije stvari nismo uspjeli da postignemo nivo kvalitete. Np. stojadin je prokišnjavao, trunuo, raspadao se. Polovan Golf iz rentakara me neusporedivo bolje služio od novog stojadina. I sad ti pravi avion.

Odgovori
Vl

Da se ne zaboravi da prototip nije mogao da poleti samo sa snagom svojih motora, vec je koristio JATO odbacive rakete.

Takodje prvi par krila sa protipa je zamenjen posle par probnih letova. Bila su preteska i uzgonski neefikasna. Gledao sam ih danima u Momi, na Batajnici, tokom srednjoskolske prakse. Stajala su u uglu velikog hangara, kao podsetnik nesposobnosti, gluposti i tvrdoglavosti tog vremena i sistema.

Vo

A onako od oka me je uvijek "impresionirao" onaj njegov stajni trap. Bio je ko da ga je pravila fabrika vagona. Uh druže Jovica za ovakve priče se išlo na informativni razgovor.

Jo

A gledajte, ne može se stalno samo kritikovati. Svaka zemlja može da bira hoće li da bude polu-kolonija koja će jeftino izvoziti sirovine a skupo kupovati industrijsku robu, ili će probati sama nešto da napravi. J-22 nije bio loš za početak, u onom broju u kom je proizveden. Sledeći logičan korak je trebalo da bude nova, poboljšana verzija koja bi ispravila dečije bolesti. Istina je da smo za pare utrošene na Orla mogli da kupimo nešto bolje jurišnike iz inostranstva, ali s obzirom na sve okolnosti (embargo, zabrana leta i.t.d.) pitanje je koliko bi to uticalo na ishod rata.

Vl

Kada shvatimo da kolicina, kvalitet i ubojitost vazduhoplova nije dovoljna da se rat dobije, mozemo da pricamo o tome.

Nikada i nigde u istoriji mala i malbrojna zemlja nije uspela da odoli velikom i brojnom neprijatelju. Sila moga ne moli.

Pamet, razum, diplomatija, znanje, pozrtvovanje plus oruzje, avioni, kamioni, milioni daje rezultate. Pogledati primer Finske ili Svajcarske.

Ne moze se grlom u jagode, sem na filmu.

Vo

Apsolutno pogrešne postavke i krivi zaključci. Izrael je majušan, ali se uspješno nosi sa stotinama miliona Arapa. Izrael nema nafte, samoubica i fanatika, ali je izvrsno organizirana država. Kuba je uspjela da ostane svoja i prebrodi sve izazove. Mi smo imali jednake šanse i mogućnosti, samo imadosmo i još uvijek imamo kvislinge. Ne može se izležavati, krasti, potkopavati i kukati da je loše.
Švica je utvrda masona i nije se usudio ni Hitler da je takne. Finska povjesno periodično nadrapa. Finsku je zahvatila bijela kuga. Zemlja sa jednom od najviših stopa suicida.

Vl

Izrael jeste mala zemlja. Ali ako iza Svajcarske stoje masoni, ko stoji iza Izraela?

Milioni Jevreja koji zove van Izraela i drze kljuceve svetskih finansija. Kamo srece da stotinu Srba imaju bar deseti deo tog bogastva. I uticaja.

Ja bih zaista voleo da se ugledamo na Izrael. Jedino nam fale bogati emigranti.

Jo

Zemlja je tolika kolika je, a ni neprijatelja nismo mi birali, sam se "pozvao". Činjenica je da J-22 nije mogao skoro ništa 1999., ali realno to ne bi mogli ni A-7, ni Jaguar, ni Mig-23BN ni bilo koji drugi avion koji je mogao da se kupi u vreme kad je Orao projektovan .

Što se tiče perioda od 1991-98 , verovatno bi gore pomenuti avioni bolje poslužili nego Orao, pod uslovom da mogu da lete. Svima je poznato da smo u to vreme bili pod embargom, pa je pitanje da li bi postigli procenat operativnosti koji su Orlovi ipak imali u tim teškim godinama . Sad, to je sve ŠBBKBB, tako da ne bih dalje na tu temu.

Vl

Stajni trap jeste impresivan, ali je jos impresivniji hidraulicni pritisak koji je uvlacio i izvlacio taj trap.

Koliko je tu bilo problema sa hidro pritiskom!!!!!!

Curelo je na sve strane kao suplje bure.

Odgovori
Ж

А стајни трап су пројектовали Французи….

Vl

Kao sto su Jugo 45 i Floridu projektovali Italijani, zar ne?

Ж

Владо стајни трап је пројектовала француска фирма ''Месије Испано'' а као основа је послужио СТ Јагуара. Уосталом какве све ово има везе са грчким А-7? Нико да спомене да је СФРЈ била заинтересована за овај авион.

Vl

Tacno. I za stajni trap i za A 7. Svaka cast Zivojine. Cekam da vidim da li ima neko ko zna za tu cinjenicu.

Osvetlao si nam obraz. Meni muka da stalno pisem.

Dizajniranje trapa jeste bilo francusko. Uzor je bio Jaguar. Alk je izrada bila u pocetku katastrofa. Prva Petoletka je rodila mecku dok nije uspela da resi problem hidraulike. Vec sam napisao da je curelo ulje na sve strane.

Secam se da se tokom moje prakse u Momi pricalo o tome uzduz i popreko. A i svojim ocima sam video par slucajeva kada je u VOC-u bilo curenja hidraulike na J22.

Ж

Први примерци стајног трапа су направљени у Француској и баш бих волео да видим како су се они показали. Знамо сви какви су Петолеткини.

Vl

Ja se secam iz Mome, da su imali glavobolje sa stajnim trapom. I svi su pominjali Petoletku. Niko nije pominjao Francuze. O njima nemam sta da napisem, jer jednostavno ne znam.

Vo

Može biti. Ali kupac (naručitelj) definira što želi i daje smjernice za korekcije. Ni vi Živojine ne kupujete ni kilo voča na neviđeno. Pomno odaberete ono što želite. Radio sam na sličnim poslovima pa znam šta se tu dešavalo. Ljudi su nisko padali i za mizerne poklone su sklapali štetne poslove. Kad bi se diskretno pokušalo da ukaže na muljaže, počinjalo bi mahanje i prijetnje da se radi o "državnoj tajni" i "višim interesima". Nije problem u tom ko je što konstruirao, već na čijem je platnom spisku bio. Korumpirani su išli ruku pod ruku, a zazirali su od nekorumpiranih. Korupcionaši su stvorili kritičnu masu i sve je postalo nezaustavljivo. Tog ireverzibilnog slijeda događanja se bojim u današnjoj situaciji.

Vl

Osim korupcije, bilo je i neznanja, tvrdoglavosti, zanosa, gluposti i slicno.

Jeftini politcki poeni su kupovani na stetu razuma, stetu naroda, stetu buducnosti. Uzgred budi receno tadasnja buducnost je danasnja stvarnost. Svi je vidimo i osecamo.

U to ime da nazdravimo. Ziveli!!!!

Vo

Uzdravlje i svako dobro!

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jordan na: [POSLEDNJA VEST] Vučić iz Davosa: Kupujemo tri eVTOL letelice američke kompanije Arčer

@Monti Pajton Cela priča se ne može uporediti sa Korejom. U Koreji se srušila zgrada pet godina nakon otvaranja, znalo se i ko je gradio. U Novom Sadu se srušila nadstrešica podignuta pre skoro 60 godina. To je daleko složeniji problem da bi se tek tako uperilo prstom. I ti ljudi koji su pohapšeni će…

22. Jan 2025.Pogledaj

Istino_mer na: Vozilo koje je danas upalo na aerodrom „Nikola Tesla“ – džip sa rotacionim svetlima, sa oznakama neidentifikovanog obezbeđenja

Braco, pronaći će ova gomila mediokriteta neku vezu sa ovom vlašću i za taj događaj na Minhenskom aerodromu, iako su se tada igrali u pesku. Mržnja i pretnje su im uz gomile laži jedini "argumenti". Niti imaju kvalitet, niti kvantitet ali su zato izuzetno glasni i nasilni. Loša je to rola kada skorojevići pokušavaju da…

22. Jan 2025.Pogledaj

Dabome na: [POSLEDNJA VEST] Viz er u Beogradu prva žrtva američkih sankcija protiv NIS-a: Od juče u 15 časova mađarska avio-kompanija prestala da toči gorivo na „Nikoli Tesli“

Šta ako avion kompanije koja ne želi da toči NISovo gorivo prinudno sleti u Beograd zbog kvara, medical ili fuel emergency-ja a posle nema dovoljno goriva za povratak?

22. Jan 2025.Pogledaj