BEOGRAD – Nakon gotovo tri godine od početka razvoja, i nešto više od mesec dana od prikazivanja prototipa, juče je sa aerodroma Wonderboom, Pretorija u Južnoafričkoj Republici obavljen prvi javni let aviona projekta AHRLAC – advanced high-performance reconnaissance light aircraft.
Prethodno je još 7. avgusta izvršen prvi zvanični let prototipa AHRLAC koji nosi oznaku XDM. Nosilac projekta ovog aviona je Paramount Group – skup južnoafričkih privatnih kompanija uz značajnu podršku, takođe južnoafričkih, firmi Aerosud i Denel. Još 2011. godine Paramont Group je objavila da će cena biti samo oko 10 miliona dolara i da već imaju narudžbinu za oko 50 aviona.
Proizvođač reklamira AHRLAC kao jeftini laki višenamenski avion za vojne ali i civilne zadatke, pre svega za izviđanje ali i za dejstvo u tzv. COIN (counter insurgency) misijama uz mogućnost nošenja opreme za osmatranje, elektronsku borbu, radara kao i naoružanja. Dizajniran je na osnovu iskustava u projektovanju lakih izviđačkih aviona, lakih jurišnih aviona i borbenih helikoptera. Nudi se i kao alternativa bespilotnim letelicama.
Pre dve godine za ispitivanje je napravljen model u razmeri 1:4 koji je zapravo bio radio-kontrolisana bespilotna letelica. Ove godine na Farnborou je sa američkom kompanijom Boeing potpisan memorandum o razumevanju koji podrazumeva dalju saradnju u oblasti tehničke podrške i marketinga.
Planirano je da se napravi tri prototipa. Prvi prototip nosi oznaku Experimental Demonstrator (XDM) koji će u ispitivanjima u letu dokazati zadate letne karakteristike i pokazati performanse aviona. Drugi prototip, čija je konstrukcija u toku, nosiće oznaku ADM (Advanced Demonstrator) i na njemu će se ispitati elektronska oprema i naoružanje kao i izbaciva sedišta Martin Baker Mk 17. Avion će moći da ponese 800 kg naoružanja i opreme na 8 nosača a trajanje leta trebalo bi da bude čak 7,5 sati.
Više od 60 inženjera učestvovalo je u razvoju prototipa AHRLAC, dvoseda visokokrilca sa tandem rasporedom sedišta, jednim motorom Pratt & Whitney Canada PT6A-66 snage 950 KS. Treba reći da je PT6A-66 nova varijanta ovog motora čiji je razvoj započeo septembra 2011. godine. Paramont tvrdi da je u konstruisanje AHRLAC-a utrošeno 315.000 radnih sati a da je od oko 6000 delova, koliko avion ima, čak 98% projektovano u JAR uz pomoć softvera CATIA. Tako su projektovani i alati za izradu delova a sve je to urađeno kako bi se skratilo vreme dizajniranja i proizvodnje koja je dodatno pojednostavljena i jeftinija. Projekat donosi dosta inovacija uz primenu savremenih kompozitnih materijala. Početna letna ispitivanja trajaće 20 sati gde će se upoređivati parametri leta sa kompjuterski generisanim modelima o performansama aviona kako bi se utvrdilo da li avion zadovoljava očekivanja.
Pored primene u vojne svrhe avion bi sa svojom opremom i karakteristikama mogao naći primenu u agencijama i organizacijama koje se bave unutrašnjom sigurnosti, kontrolom granice, patroliranjem akvatorija, zaštitom životne sredine i civilnom zaštitom u vanrednim situacijama. Konfiguraciju i namenu može definisati naručilac budući da je konstrukcija modularna i kao rezultat toga nudi se širok spektar izbora opreme. Kao veliko potencijalno tržište smatraju se pre svega države skromnih finansijskih mogućnosti koje nemaju novca za skupe sofisticirane avione, helikoptere i bespilotne letelice koje pokrivaju namene ovog aviona.