BEG airport status
AHRLAC: sposobna alternativa za siromašnije

AHRLAC: sposobna alternativa za siromašnije

BEOGRAD – Nakon gotovo tri godine od početka razvoja, i nešto više od mesec dana od prikazivanja prototipa, juče je sa aerodroma Wonderboom, Pretorija u Južnoafričkoj Republici obavljen prvi javni let aviona projekta AHRLAC – advanced high-performance reconnaissance light aircraft.

 
 
143473_201134630_01udythsdh
 
Prethodno je još 7. avgusta izvršen prvi zvanični let prototipa AHRLAC koji nosi oznaku XDM. Nosilac projekta ovog aviona je Paramount Group – skup južnoafričkih privatnih kompanija uz značajnu podršku, takođe južnoafričkih, firmi Aerosud i Denel. Još 2011. godine Paramont Group je objavila da će cena biti samo oko 10 miliona dolara i da već imaju narudžbinu za oko 50 aviona.

Proizvođač reklamira AHRLAC kao jeftini laki višenamenski avion za vojne ali i civilne zadatke, pre svega za izviđanje ali i za dejstvo u tzv. COIN (counter insurgency) misijama uz mogućnost nošenja opreme za osmatranje, elektronsku borbu, radara kao i naoružanja. Dizajniran je na osnovu iskustava u projektovanju lakih izviđačkih aviona, lakih jurišnih aviona i borbenih helikoptera. Nudi se i kao alternativa bespilotnim letelicama.

Pre dve godine za ispitivanje je napravljen model u razmeri 1:4 koji je zapravo bio radio-kontrolisana bespilotna letelica. Ove godine na Farnborou je sa američkom kompanijom Boeing potpisan memorandum o razumevanju koji podrazumeva dalju saradnju u oblasti tehničke podrške i marketinga.
 
143473_127994781_1526611_-_main
 
Planirano je da se napravi tri prototipa. Prvi prototip nosi oznaku Experimental Demonstrator (XDM) koji će u ispitivanjima u letu dokazati zadate letne karakteristike i pokazati performanse aviona. Drugi prototip, čija je konstrukcija u toku, nosiće oznaku ADM (Advanced Demonstrator) i na njemu će se ispitati elektronska oprema i naoružanje kao i izbaciva sedišta Martin Baker Mk 17. Avion će moći da ponese 800 kg naoružanja i opreme na 8 nosača a trajanje leta trebalo bi da bude čak 7,5 sati.

Više od 60 inženjera učestvovalo je u razvoju prototipa AHRLAC, dvoseda visokokrilca sa tandem rasporedom sedišta, jednim motorom Pratt & Whitney Canada PT6A-66 snage 950 KS. Treba reći da je PT6A-66 nova varijanta ovog motora čiji je razvoj započeo septembra 2011. godine. Paramont tvrdi da je u konstruisanje AHRLAC-a utrošeno 315.000 radnih sati a da je od oko 6000 delova, koliko avion ima, čak 98% projektovano u JAR uz pomoć softvera CATIA. Tako su projektovani i alati za izradu delova a sve je to urađeno kako bi se skratilo vreme dizajniranja i proizvodnje koja je dodatno pojednostavljena i jeftinija. Projekat donosi dosta inovacija uz primenu savremenih kompozitnih materijala. Početna letna ispitivanja trajaće 20 sati gde će se upoređivati parametri leta sa kompjuterski generisanim modelima o performansama aviona kako bi se utvrdilo da li avion zadovoljava očekivanja.
 
143473_52145971_yourfile AHRLAC
 
Pored primene u vojne svrhe avion bi sa svojom opremom i karakteristikama mogao naći primenu u agencijama i organizacijama koje se bave unutrašnjom sigurnosti, kontrolom granice, patroliranjem akvatorija, zaštitom životne sredine i civilnom zaštitom u vanrednim situacijama. Konfiguraciju i namenu može definisati naručilac budući da je konstrukcija modularna i kao rezultat toga nudi se širok spektar izbora opreme. Kao veliko potencijalno tržište smatraju se pre svega države skromnih finansijskih mogućnosti koje nemaju novca za skupe sofisticirane avione, helikoptere i bespilotne letelice koje pokrivaju namene ovog aviona.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Vlada na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Pravi covek za ovu poziciju,strucan,iskusan,odmeren i pre svega odlican profesionalac...

17. Jan 2025.Pogledaj

Marko na: [EKSKLUZIVNO] Imenovan novi direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA)

Svaka cast . Konacno ozbiljan i dokazan expert na celu ovako vazne ustanove . Moram da kazem da sam kao neko ko je 20 god proveo u avijaciji odusevljen.

17. Jan 2025.Pogledaj

Perko na: [ANALIZA] Ukoliko se ubrzo ne naprave konkretniji koraci, Srbija bi mogla imati problem sa nedostatkom vojnih transportnih helikoptera

Srednje transportne helikoptere pravi svega par zemalja na svetu. Da je to tako lako pravile bi ga i mnogo jače i bogatije zemlje od nas. Prosto, inženjerski kadar je vrlo ograničen a razvoj nenormalno košta.

17. Jan 2025.Pogledaj

Zaljubljenik na: Višenamenski helikopter S-92: Od naftnih platformi do prevoza predsednika SAD

Флајт летач H145 nikako nije zamena za Mi17, već pre dođe dopuna njemu (ili Mi17 dođe dopuna njima, zavisi kako postaviš šta je osnova vertikalnog transporta kod nas). Problem H215 leži u tome što nema rampu, pa nije potpuna zamena za Mi-17, koji kod nas praktičko predstavlja "teški" transportni helikopter prema trenutno stanju stvari (a…

17. Jan 2025.Pogledaj