BEG airport status
[NBAA 2014] Bombardier

[NBAA 2014] Bombardier

BEOGRAD – Bombardier je relativno nov na tržištu poslovne avijacije. Proizvođač motornih sanki iz Quebeca kasnije poznat po šinskim vozilima, u industriju avijacije ušao je akvizicijama ekonomski posrnulih kompanija sa dobrim tehničkim potencijalom.

 
 
IMG_0581
 
 
Akvizicija Canadaira uvela ga je na tržište komercijalne avijacije (regional jetovi). Na toj platformi, dokazanoj u teškim uslovima ekslopatacije na regionalnim linijama sa mnogo dnevnih ciklusa poletanja i sletanja, Bombardier bazira svoju Global seriju. Avioni sa velikom kabinom velokog doleta konkurišu Gulfstreamu i Dassaultu u najprestižnijem segmentu avijacije. Akvizicijom legendarnog Learjet-a Bombardier je ušao u segment lakih poslovnih aviona. U srednjoj klasi konkuriše Challenger serijom 300 koju je za Bombardier isprojektovao i proizvodi Learjet, i serijom 600 koju je nasledio od Canadaira.

U najvišoj klasi velikih poslovnih aviona Bombardier je prisutan sa čak 31% tržišnog učešća i trenutno nudi modele: Challenger 605 ($31M) koji je na ovogodišnjem sajmu u Orlandu predstavljen u novoj 650 verziji, Global 5000 ($50M) nalsednik originalnog XRS-a redizajniran i unapređen sa doletom 5350 NM, novi model Global 6000 ($62M) doleta 6000 NM, Global 7000 ($72.5M) sa 20% većom kabinom od verzije 6000 i doleta 7300 NM koji bi trebalo da uđe u upotrebu 2016. godine, Global 8000 ($68.7M) sa malo većom kabinom od serije 6000 i doleta 7900 NM koji bi u upotrebu trebalo da uđe 2017. godine.
 
IMG_0909
 
U klasi srednje velikih velikih poslovnih aviona Bombardier ima 22% tržišnog učešća i trenutno nudi: Learjet 75 ($14M) koji je ove godine ušao u upotrebu nakon dužeg procesa sertifikacije od predviđenog, Learjet 85 ($21M) potpuno novi model projektovan od nule a izrađen od kompozitnih materijala (ali bez odgovora Bombardiera kada se očekuje finalizacija procesa sertifikacije), Challenger 350 ($26.5) naslednik najprodavnijeg jeta srednje klase, premijerno predstavljen ove godine u Ženevi a koji je već ušao u operativnu upotrebu.

U klasi lakih poslovnih aviona koja je i nastala pionirskim inovacijama Learjeta, iako ima samo jedan model zauzima 13.5% tržišta: Learjet 70 ($11.3M) kod koga kasni sertifikacija delom i zbog komplikacija u uvođenju Garmin G5000 avionike.
 
IMG_0580
 
Kašnjenja u razvoju i sertifikaciji Learjet modela očigledna su posledica fokusa Bombardiera na druge (isplativije) tržišne segmente. U komercijalnoj avijaciji pokušaj da se iz regionalnog segmenta uđe u mid-range segment, gde Airbus i Boeing godinama imaju dupol, novom C Series (110 i 135 sedišta) u koju je već investirano 4.5 milijardi dolara. Sa druge strane Bombardier je pre tri godine sa Netjets-om potpisao najveći ugovor u istoriji poslovne avijacije za isporuku 120 Global-a u vrednosti od 6.7 milijardi dolara. Zbog tog ugovora apsolitni fokus je da planovi za projektovanje, sertifikacija i početak proizvodnje budu strogo ispoštovani.
 
IMG_0562
 
Zašto Warren Buffett kao najbogatiji čovek na planeti potpisuje tako velike ugovore u sred ekonomske krize? Zato što je tada malo kupaca pa može da dobije najbolje cene zbog straha proizvođača da im proizvodne hale stoje bez posla. Iako je taj ugovor obezbedio Bombardieru siguran plasman novog modela postavlja se pitanje po kojoj ceni? Profitna margina je daleko ispod one koju imaju Gulfstream i Dassault. Otud kašnjenja u sertifikaciji novih Learjet modela. Da stvar bude još gora, i novi Challenger modeli 350 i 650 su zapravo reciklirane postojeće platforme: redizajn kabine, noviji motori i aktuelna avionika. Ali platforma ostaje stara, serije 300 već 15 godina a serije 600 skoro 30 godina. Zato je u poslednje dve  godine Bombardier u senci Gulfstreama i Dassaulta koji su napravili ozbiljan tehnološki skok. Na duge staze to može da bude ozbiljan problem.

Setimo se Hawkera koji je godinama lepo živeo od ugovora sa Netjetsom (oslonac flote bili su modeli 400/450 i 800/900/850). Mala zarada ali garantovana proizvodnja – rezultat su smanjene investicije u razvoj. Jednog dana su se probudili shvativši da Netjets više ne želi da kupuje zastarele avione na 30 godina staroj platformi (nekoliko puta recikliranoj novim motorima i avionikom). Ekonomska kriza samo je ubrzala neizbežan bankrot Hawkera čak i uz uspešno lansiranje potpuno novog (i tehnološki vrlo naprednog) modela Horizon 4000. Akvizicijom Hawkera benefite od tog dizajna imaće Cessna.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N Postoji i puno faktora koji su i bitniji od cene transporta, nije sporno. Ali ako će neko da preveze divizion sa pratećim vozilima odjednom, više se isplati brod.

14. Dec 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Gresite. Za specijalizovane terete kao sto je orudje jeftiniji je avion. Vecina savremenog brodskog saobracaja je kontejnerska. Moraju da se ispostuju gabariti kontejnera sto se sa tih "40 tona" jednostavno ne moze. Ako imate manji broj orudja, a obicno je tako, prevesces avionom. Brod se isplati ako imas veci broj orudja, za par komada se…

14. Dec 2024.Pogledaj

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj