BEOGRAD – Pre par nedelja pojavile su se nove informacije vezane za projekat američkog borbenog aviona 5. generacije F-35 ’’Lightning II’’, koje ponovo doprinose negativnoj slici o ovom, može se reći, kontroverznom programu. Reč je o tome da usled povećane temperature goriva motori aviona navodno mogu imati problema u radu.
Ovo je otkriveno sasvim slučajno na sajtu američkih vazduhoplovnih snaga (United States Air Force-USAF) prilikom komentarisanja i analiziranja zbog čega su kamioni-cisterne za gorivo ofarbane u belu boju? Pretpostavka je da motori Pratt & Whitney F135 imaju određeni temperaturni prag goriva i da se mogu desiti nepravilnosti u radu ukoliko je temperatura goriva visoka. Zanimljivo da u proteklih 12 godina ni u jednoj od velikog broja studija i izveštaja o ovom programu, nije spomenut ovaj problem.
Iako zvanično USAF ne daje tačnu informaciju koliki je temperaturni prag goriva spominje se temperatura od 43°C što predstavlja relativno nisku temperaturu ako se zna kolika je toplota leti na pojedinim aerodromima. Navodno postoje dva rešenja ovog problema, prvo, kratkoročno je farbanje cisterni goriva specijalnom farbom po ceni od 3900 dolara po kamionu i koje traje nedelju dana, dugoročno rešenje bi bila izgradnja zaklona od Sunca na stajankama vazduhoplovnih baza. U vazduhoplovnoj bazi Luke, Arizona gde je stacioniran 56. lovački puk (fighter wing) prikazana je cisterna za gorivo 56. logističke eskadrile čiji je tank ofarban u belo. Reč je o specijalnoj poliuretanskoj enamel farbi koja može da apsorbuje toplotu sunčevih zraka. Ovom merom logistička eskadrila nastoji da eliminiše odlaganja u izvršavanju zadataka borbenih jedinica. Problem se očigledno pojavio još ranije a ova mera prvo je primenjena u vazduhoplovnoj bazi Edvards u Kaliforniji.
Ispostavilo se da je za eliminisanje toplote zaslužan hemijski sastav farbe a ne sama boja pa će se u budućnosti ako bude bilo moguće, cisterne farbati u zelenu boju a ne u belu.
F-35 je avion koji ima veliki broj tehničkih inovacija koje su do sada prouzrokovale mnogo problema u razvoju a ovaj problem postavlja niz drugih pitanja pojedinih tehničkih rešenja koje su primenjene. Jedna od njih je to da se rezervoari goriva trebaju u stvari ponašati i kao hladnjaci a ipak vidimo da su mogući problemi u radu motora usled pregrevanja goriva. Sve ovo može doprineti daljem kašnjenju projekta, odlaganju postizanja operativne sposobnosti i uvođenja u upotrebu.
I pored mnogo problema u razvoju raznih sistema, negativnih kritika i omalovažavanja taktičko-tehničkih karakteristika, bojazni da avion nije dobar, do maja ove godine napravljeno je preko 150 aviona u sve tri osnovne verzije a među njima su i avioni stranih naručioca.
Prva varijanta koja bi trebalo da postigne operativnu sposobnost je STOVL (short take off and vertical landing) verzija F-35B a to bi trebalo da se desi decembra 2015. godine. F-35B je napravljen pre svega radi zamene aviona AV-8 Harrier II kao i F/A-18 iz sastava USMC – United States Marine Corps a naručile su ga i vazduhoplovne snage Ujedinjenog Kraljevstava kao i Mornarica Italije. USMC se nadaju da će dobiti 340 aviona, UK 48 a Italija 22. Decembar 2016. je rok za postizanje operativnosti varijante F-35A a to je CTOL (conventional takeoff and landing) verzija za RV SAD (USAF – United States Air Force) i predstavlja najmanju i najlakšu verziju ovog aviona. USAF imaju potrebu za čak 1763 aviona F-35A koji bi zamenili avione F-16 i A-10.
Za sada su F-35A naručile ili imaju u planu da naruče, Australija (72 naručeno plus 28 planirano), Holandija (plan 35 aviona), Italija (69 u planu), Izrael (plan za sada 33 aviona), Japan (naručeno 42), Južna Koreja (plan 40), Kanada (plan 65 aviona), Norveška (plan 56 komada), Turska (plan 100 aviona).
Avion bi u budućnosti mogli nabaviti i Belgija, Singapur, Španija kao i mnogi korisnici aviona F-16 ali i drugih američkih borbenih aviona. F-35C predstavlja mornaričku palubnu varijantu za nosače aviona, tzv. CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) verziju za USN-United States Navy. Ova varijanta će tek krajem 2018. poslednja postići operativnost. USN se takođe nada da će u naoružanje primiti 480 F-35C radi zamene flote aviona F/A-18A/B/C/D.
126LAE-Delta
Uopste ne treba da nas iznenadjuje ovakve vesti iz zapadne vazduhoplovne industrije, jer smo takav trend videli nekoliko decenija unazad. I on se i dalje nastavlja, jer za Amerikanca je najbolji kvalitet kod onog ko ponudi najbolju(citaj: najnizu) cenu.
Vise ne treba da se pitamo da li ce ovaj projekat imati jos problema, vec kad ce nastati sledeci problem.
Jovica
Naprotiv, za Amerikance je po pravilu najbolja najskuplja ponuda, jer se tako novac iz budžeta razliva na razne interese : od lobističkih grupa do stanovništva u regijama gde se dotični proizvod pravi . Takav je slučaj i sa F-35, koji iako nije operativan već generiše hiljade poslova u avio-industriji i pratećim granama . Naravno, sve to ide na trošak poreskih obveznika, ali i celog sveta koji prihvata dolar kao sredstvo plaćanja .
Problemi sa F-35 su pre svega u njegovom dizajnu jer bespotrebno verzije A i C imaju isti oblik kao VTOl verzija B , što redukuje performanse pa je potreban jači motor koji opet pati od dečijih bolesti i.t.d. Kad se tome doda nova dosad neviđena avionika kojoj je potrebno mnogo snage, a samim tim i odgovarajuće hlađenje (heat sink )za šta se između ostalog koristi i gorivo , onda je jasan i ovaj potez sa cisternama . To ipak nije toliko strašno s obzirom na cenu i ambicije celog projekta .
126LAE-Delta
Nisam bas siguran u ispravnost tvog misljenja, Jovice, jer da je za Amerikanca najskuplja ponuda ona najbolja, onda bi STS program bio jos u zivotu. Osim ako si pod ponudom mislio na ukupne finansijske "ponudu", koja ukljucuje cenu razvoja i raznorazna lobiranja. Tad bih se slozio sa tobom.
Na kraju, ako posmatras pojedinacno problem onda si u pravu da nije toliko strasno. Nazalost, u razvoju je bilo nekoliko problema koji su povecavali cenu projekta i kasnjenja. A cena ne moze da raste unedogled.
PS Mislim da si pobrkao verzije, A i B su identicni, a C ima vecu povrsinu krila.
robertino1985
avion je zrel za muzej ili da se kompletno rastavi i krene ponovo jer ovako ruski avioni stari 30-tak godina imaju bolje funkcije od ovoga "čuda tehnike"
gospodint
Тако је то када пројекат воде менаџери. Не може то тако, не може никако.
Vlada
Proguraće Amerikanci ovaj projekt do kraja. Na njihovu korist, a na nas račun. Svi mi ćemo po malo platiti račun za ovaj avion. Nista novo. Već vidjeno.
Sve dok dolar bude bio svetsko, a njihovo sredstvo plaćanja, moći ćemo sa ponosom da kažemo da smo i mi dali dolar ili dva lično iz dzepa da oni zarade milijarde.
Treba pomoći. Ljudi smo, zar ne?
126LAE-Delta
To da ce progurati, to je tacno. Ali ovo ostalo ti je sporno.
Rekao si njihova korist, nas racun, da to nije nista novo i da je vec vidjeno. Ovaj put su geopoliticke okolnosti malo drugacije, jer dolar polako gubi tu privilegiju svetskog sredstva placanja. To znaci da je veci rizik u igri, i da ce se dobro oznojiti dok ne dovedu projekat do kraja. Ako ga uopste i dovedu.
Mi jesmo ljudi, ali oni nisu. Zato im i ne treba pomagati. Jel smo mi mozda njihovi robovi?
Vlada
Delta izadji na FT ili neki drugi sajt finasijskih novina ili medija. Sve je tamo napisano ko želi da čita.