BEOGRAD – Podgoričke Vijesti objavile su pre nekoliko dana priču koja bi bez mnogo izmena mogla da posluži i kao dijagnoza stanja u Srbiji. Tamošnja Nacionalana Komisija za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda u vazduhoplovstvu iako formalno ustanovljena ne radi svoj posao.
Potvrda tome je kako pišu podgoričke Vijesti Izveštaj o radu Komisije za period septembar 2012 – decembar 2013, koji je Vlada Crne Gore usvojila na sednici uoči godišnjeg odmora. Država Crna Gora ovom telu nije obezbedila „adekvatne tehničke, finansijske i administrativne preduslove za nesmetan rad“ navodi se u izveštaju. Takođe, nije usvojen ni Pravilnik o radu Komisije koja pored neadekvatnih prostorija za rad nema ni nameštaj niti opremu. Nedostaju pečat i delovodnik (osnovni elementi zvanične komunikacije) a javašluk ide do te mere da Komisija od nadležne državne IT službe nije dobila ni mail adrese sa Vladinim domenom, prenose Vijesti.
Izveštaj navodi da Komisija (pored brojnih pokušaja) nije uspostavila saradnju sa Vrhovnim državnim tužilaštvom – ključnom institucijom u sklopu celokupnog procesa rešavanja udesa i nesreća. Komisija takođe nije dobila planirana finansijska sredstva za rad u državnom budžetu za 2012. i 2013. godinu:
„Nepostojanje finansijskih pretpostavki je učinilo da se nije ispoštovala prvenstveno odredba Zakona o vazdušnom saobraćaju o samostalnosti komisije u radu, ali i neke druge odredbe finansijske prirode, te da dobar dio planiranih aktivnosti nije mogao biti sproveden.“, stoji u izveštaju.
Vijesti navode da je do sada od dobijenih prijava u celosti istražen samo jedan slučaj – oštećenje MUP-ovog Air Tractora i da podatke o vanrednim događajima u vazdušnom saobraćaju Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore ne objavljuje već tri godine na svom sajtu prebacujući nadležnost na Komisiju koja nema ni svoje mail adrese a kamoli sajt:
„U slučaju pada paraglajdera u rejonu Budve Komisija je dobila podatke i pokušala da uprkos nepostojanju identifikacionih dokumenata istažitelja, uzme izjavu od pilota paraglajdera u bolnici Risan (shodno prijavi radilo se o ruskom državljaninu) ali on je već bio otpušten sa liječenja i nije se mogao više kontaktirati.“, pišu Vijesti.
Srbija i Crna Gora
Iako državna zajednica više ne postoji pomenutim državama zajednički je poslovični nemar u realizaciji obaveza državnih organa i neaktivnost profesionalaca koji kada se jednom uhlebe gube inicijativu da ili stvari poguraju, nemar javno objave ili, ne daj bože, nešto povodom toga preduzmu.
Zanimljivo je kako se ove situacije uvek mogu okarakterisati kao „komplikovane“ i da su uvek „sve strane krive“. Međutim, zaboravlja se da izabrani profesionalci nastavljaju da sede na funkcijama i obavljaju ih i bez osnovnih preduslova za rad jer naravno plat(e)a nije mala. Umesto borbe za esnafski integritet dobijamo saučesnike. Saučesnike koji iako suštinski nisu uzrokovali besmislenost svoje pozicije istu nastavljaju da obavljaju i javno ćute.
Tango Six je tako na primer do detalja u seriji tekstova rekonstruisao nerad srpskog Centra za istraživanje vazduhoplovnih udesa i ozbiljnih nezgoda. Ono što međutim na najdirektniji način ilustruje nedostatak osnovnih preduslova profesionalnog i ličnog kredibiliteta u ovoj temi je slučaj srpskog Glavnog istražitelja koji pored ovog posla obavlja funkcije narodnog poslanika i vanrednog profesora na Mašinskom fakultetu. Tri posla, tri u potpunosti različite oblasti rada za koje smo sigurni da istražitelj prima samo jednu platu jer se, uvereni smo u to, odrekao svih suvišnih primanja koje mu legalno pripadaju.
Još samo da i država Srbija izradi jedan sveobuhvatan izveštaj o radu Centra pa da dobijemo zvaničnu potvrdu ili demantij naših tvrdnji. Jer bilo bi veoma neprijatno da se, ne daj bože, dogodi neka ozbiljnija nesreća ili nezgoda sa povećanom pažnjom klasičnih medija i da klupko krene da se odmotava. Posledice bi bile mnogo dalekosežnije od nekog pojedinca koji je prihvatio da obavlja funkciju koja postoji samo na papiru i koja ni najmanje ne zanima one koji su je formirali.
vlada profa
ZORAN mODLI DA OBJASNI KAKO JE SLUPAO AVION NA bRACU.jEDVA PREZIVEO I UDALJEN IZ LETENJA