BEG airport status
Istraživanje vazduhoplovnih nesreća ne funkcioniše ni u Crnoj Gori

Istraživanje vazduhoplovnih nesreća ne funkcioniše ni u Crnoj Gori

BEOGRAD – Podgoričke Vijesti objavile su pre nekoliko dana priču koja bi bez mnogo izmena mogla da posluži i kao dijagnoza stanja u Srbiji. Tamošnja Nacionalana Komisija za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda u vazduhoplovstvu iako formalno ustanovljena ne radi svoj posao.

 
 
Vlada_Crne_Gore
 
Potvrda tome je kako pišu podgoričke Vijesti Izveštaj o radu Komisije za period septembar 2012 – decembar 2013, koji je Vlada Crne Gore usvojila na sednici uoči godišnjeg odmora. Država Crna Gora ovom telu nije obezbedila „adekvatne tehničke, finansijske i administrativne preduslove za nesmetan rad“ navodi se u izveštaju. Takođe, nije usvojen ni Pravilnik o radu Komisije koja pored neadekvatnih prostorija za rad nema ni nameštaj niti opremu. Nedostaju pečat i delovodnik (osnovni elementi zvanične komunikacije) a javašluk ide do te mere da Komisija od nadležne državne IT službe nije dobila ni mail adrese sa Vladinim domenom, prenose Vijesti.

Izveštaj navodi da Komisija (pored brojnih pokušaja) nije uspostavila saradnju sa Vrhovnim državnim tužilaštvom – ključnom institucijom u sklopu celokupnog procesa rešavanja udesa i nesreća. Komisija takođe nije dobila planirana finansijska sredstva za rad u državnom budžetu za 2012. i 2013. godinu:

„Nepostojanje finansijskih pretpostavki je učinilo da se nije ispoštovala prvenstveno odredba Zakona o vazdušnom saobraćaju o samostalnosti komisije u radu, ali i neke druge odredbe finansijske prirode, te da dobar dio planiranih aktivnosti nije mogao biti sproveden.“, stoji u izveštaju.

Vijesti navode da je do sada od dobijenih prijava u celosti istražen samo jedan slučaj – oštećenje MUP-ovog Air Tractora i da podatke o vanrednim događajima u vazdušnom saobraćaju Agencija za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore ne objavljuje već tri godine na svom sajtu prebacujući nadležnost na Komisiju koja nema ni svoje mail adrese a kamoli sajt:

„U slučaju pada paraglajdera u rejonu Budve Komisija je dobila podatke i pokušala da uprkos nepostojanju identifikacionih dokumenata istažitelja, uzme izjavu od pilota paraglajdera u bolnici Risan (shodno prijavi radilo se o ruskom državljaninu) ali on je već bio otpušten sa liječenja i nije se mogao više kontaktirati.“, pišu Vijesti.
 

Srbija i Crna Gora

 
Iako državna zajednica više ne postoji pomenutim državama zajednički je poslovični nemar u realizaciji obaveza državnih organa i neaktivnost profesionalaca koji kada se jednom uhlebe gube inicijativu da ili stvari poguraju, nemar javno objave ili, ne daj bože, nešto povodom toga preduzmu.

Zanimljivo je kako se ove situacije uvek mogu okarakterisati kao „komplikovane“ i da su uvek „sve strane krive“. Međutim, zaboravlja se da izabrani profesionalci nastavljaju da sede na funkcijama i obavljaju ih i bez osnovnih preduslova za rad jer naravno plat(e)a nije mala. Umesto borbe za esnafski integritet dobijamo saučesnike. Saučesnike koji iako suštinski nisu uzrokovali besmislenost svoje pozicije istu nastavljaju da obavljaju i javno ćute.

Tango Six je tako na primer do detalja u seriji tekstova rekonstruisao nerad srpskog Centra za istraživanje vazduhoplovnih udesa i ozbiljnih nezgoda. Ono što međutim na najdirektniji način ilustruje nedostatak osnovnih preduslova profesionalnog i ličnog kredibiliteta u ovoj temi je slučaj srpskog Glavnog istražitelja koji pored ovog posla obavlja funkcije narodnog poslanika i vanrednog profesora na Mašinskom fakultetu. Tri posla, tri u potpunosti različite oblasti rada za koje smo sigurni da istražitelj prima samo jednu platu jer se, uvereni smo u to, odrekao svih suvišnih primanja koje mu legalno pripadaju.

Još samo da i država Srbija izradi jedan sveobuhvatan izveštaj o radu Centra pa da dobijemo zvaničnu potvrdu ili demantij naših tvrdnji. Jer bilo bi veoma neprijatno da se, ne daj bože, dogodi neka ozbiljnija nesreća ili nezgoda sa povećanom pažnjom klasičnih medija i da klupko krene da se odmotava. Posledice bi bile mnogo dalekosežnije od nekog pojedinca koji je prihvatio da obavlja funkciju koja postoji samo na papiru i koja ni najmanje ne zanima one koji su je formirali.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

vl

ZORAN mODLI DA OBJASNI KAKO JE SLUPAO AVION NA bRACU.jEDVA PREZIVEO I UDALJEN IZ LETENJA

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Feline na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@Ivkos “5 Atacams raketa napravi vecu stetu nego 2 miliona granata 122mm koje uzoru par hiljada hektarsa i metodom slucajnog pogotka nesto zakace.” Kako ovo nazvati nego tehno-fetiš? Možda kargo-kult?

14. Jul 2024.Pogledaj

Djuka na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

Ok, hvaala. I kako je to sve sto si naveo "tajna", odnosno "ne obajvljuje se" ako je na internetu? Patriota sto se tice jasno je da Ukrajina za sada ima 4 baterije + nesto ekstra lansera kao nemacka kompenzacija za izgubljene. Realno ti prica ne drzi vodu, nije to ni blizu dovoljno PVO-a za svrishodnu…

14. Jul 2024.Pogledaj

Nenad N. na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@Krunoslav Odlicno receno. Svedjani izgleda jos uvek veruju u "ravnopravnost partnera". Gripen je inace, mozda i bolji kao visenamenski od Rafala, ali gazde su gazde. @Dusan Gripeni E i F koriste General Electric cisto americke motore, za razliku pd verzija C i D. To ih i cini verovatno an par sa Rafalima.

14. Jul 2024.Pogledaj

Thomas na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

@Shalabalzer Slovenija je donirala BVP M-80. Za Sloveniju i Hrvatsku bi bilo bolje da su svoje tenkove iz obitelj T-72 zamjenili sa Leopard-2. Da se jednom rijese tog smeca iz doba te uklete Yugoslavije. Bar su se rijesili vas. Ukrajina dobiva donirano. Rusija mora placat. Taj rat je sulud. Nepotreban. Ovako samo slabi Rusiju i…

13. Jul 2024.Pogledaj

Vaste na: [RAT U UKRAJINI] NATO najavljuje značajno pojačanje ukrajinske PVO, prvi borbeni avioni F-16 uskoro iznad Ukrajine, nema mesta za švedske borbene avione

Petrović Dušan Istina da je preko 25 zemalja tuklo moćnu SRJ koja je imala gomilom saveznika ustvari 0 i uspela je nadjačati ! Stvarno sam fasciniran ovom cifrom uspeha koja bi me bila sramota da iznosim pod kojim okolnostima ,ali se pokazalo da je F-117 jako stelt ,pogotovu protiv sistema PVO iz 1960 godine !…

13. Jul 2024.Pogledaj