BEG airport status
Građanski rat u Libiji: Raspored snaga u vazduhu MiG-23ML Flogger-G vladinih snaga

Građanski rat u Libiji: Raspored snaga u vazduhu

Četvrtu godinu od svrgavanja režima Moamera El Gadafija, Libija se nalazi u političkom, ekonomskom i vojnom haosu, bez ikakvog izgleda da će u skorijoj budućnosti to biti normalna i uređena država kakva je bila pre 2011. godine. Situacija u vazduhu nije ništa manje konfuzna.

Već gotovo godinu dana u Libiji traje tzv. Drugi libijski građanski rat između četiri rivalske organizacije koje se bore za vlast. Prva je međunarodno priznata Vlada Libije koja kontroliše libijsku nacionalnu armiju a koja ima spoljnu podršku od Egipta i Ujedinjenih Arapskih Emiratra. Njen glavni rival je Islamska vlada tzv. novog Generalnog Nacionalnog Kongresa koja se nalazi u Tripoliju i koj vode tzv. Muslimanska braća a koju podržavaju Katar, Sudan i Turska. Tu je zatim Islamska država Iraka i Levanta (libijske teritorije) i vojna koalicija islamističkih i džihadističkih milicija Savet Revolucioanar Bengazija – Šura.

Najveći deo teritorije, istočni i južni kao i manji deo zapadnog dela zemlje, drži libijska vlada dok je glavni grad Tripoli, zapadni i manji deo centralnog dela zemlje pod kontrolom novog Generalnog Nacionalnog Kongresa. Ove dve struje su najbolje i naoružane i obe pod svojom kontrolom imaju i određene vazduhoplovne snage. Većinu tehnike čine vazduhoplovni koji su ostali od Gadafijevog režima i uglavnom predstavljaju zastarele sovjetske tipove aviona i helikoptera. Tehnike nema mnogo ali se obe strane trude da osposobe što više sredstava sa krajnjim ciljem njihove borbene upotrebe.

Libijske vazduhoplovne snage

Jedna od glavnih baza libijskog RV je međunarodni aerodrom Tobruk poznat i kao baza Gamal Abdul El Naser koja se nalazi na severo-istoku zemlje, u blizini granice sa Egiptom. U ovoj bazi nalaze se stacionirani lovci-presretači koji su nasleđeni iz nekadašnjeg RV Libije i nabavljeni tokom 1970.tih i 1980.tih godina.

Reč je o jednosedima MiG-21bis i trenažnim dvosedima MiG-21UM. Na osnovu svežih fotografija u bazi se može videti svega 5-6 aktivnih aviona a tokom borbenih dejstava i u nesrećama izgubljena su bar tri. Od oktobra meseca prošle godine do danas u Libiju je iz Egipta stiglo i pet aviona MiG-21M i MF kao pomoć u borbi protiv Islamista. Egipat je bojeći se prelivanja sukoba na svoju teritoriju odlučio da pomogne zvaničnoj libijskoj vladi u borbi protiv islamističkih pokreta i započeo sa isporukama naoružanja iz svojih viškova ili aktivnih jedinica. U početku je slao uglavnom streljačko naoružanje i drugu vojnu logističku opremu ali se ta vojna pomoć kasnije sastojala i iz težeg naoružanja kao i aviona i helikoptera. Čak je i nakon što su islamski ekstremisti u februaru ove godine pogubili 21 egipatskog Kopta izvršio i vazdušne udare na pozicije snaga Islamske države.

Libijski MiG-21bis i M
Libijski MiG-21bis i M

Pored aviona MiG-21M/MF iz Egipta su na aerodrom Tobruk stigla i tri srednja transportna helikoptera Mi-8T. Pošto je Libija već 30-40 godina upotrebljavala ova dva tipa vazduhoplova, infrastruktura, logistika i kadar nisu predstavljali problem. Naoružanje aviona uglavnom se sastoji iz nevođenih raketnih zrna S-5 kalibra 57 mm koja se lansiraju iz lansera UB-16-57 i UB-32-57, tu su zatim sovjetske fugasne bombe kalibra 100 i 250 kg kao i egipatske avio-bombe NASR-250.

Egipatski helikopteri Mi-8T stigli su takođe sa naoružanjem i to pre svega sa lanserima NRZ UB-16-57 kao i bombama i minama manjeg kalibra. Na aerodromu Tobruk RV Libije može da računa i na nekoliko helikoptera Mi-17 koji su davno nabavljeni a tu je i mali broj desantno-jurišnih helikoptera Mi-24 u varijantama Mi-25 (izvozni Mi-24D), tu su i Mi-35P (izvozni Mi-24P) koji su u periodu 2011-2014. stigli iz Sudana.

Druga značajna baza RV Libije je Al-Vatija, zapadno od Tripolija. Na ovom aerodromu se trenutno nalaze samo dva operativna borbena aviona, u pitanju su lovci MiG-23 u varijanti jednoseda MiG-23ML i dvosed MiG-23UB. Kako su ova dva aviona nedovoljna za bilo kakvu buduću podršku libijskim trupama koje bi trebale da povrate glavni grad u ovoj bazi se radi na osposobljavanju i drugih borbenih aviona.

MiG-21M iz Egipta
MiG-21M iz Egipta

Al Vatija je nekada bila baza francuskih lovaca-bombardera Mirage F1 kao i sovjetskih jurišnika Su-22 (izvozni Su-17). Od kako su 2003. Libiji bile skinute sankcije na uvoz naoružanja postojali su planovi za remont 12 aviona Mirage F1. Međutim do 2011. kada je Gadafijev režim svrgnut, remontovana su samo dva jednoseda lovca Mirage F1ED i jedan dvosed F1B. Piloti oba jednoseda F1ED su odbivši da napadnu pobunjenike preleteli na Maltu gde su boravili sve do završetka prvog libijskog građanskog rata.

U bombardovanju baze Al-Vatija 2011. od strane NATO-a je uništen jedini dvosed dok se jedan jednosed srušio 2012. godine. Na aerodromu se u armirano-betonskim skloništima nalazi oko 21 Miraž F1 a pretpostavlja se da je najmanje jedan lovac-bombarder F1AD osposobljen za borbena dejstva. U preostalim hangarima i skloništima nalazi se oko 10-12 jurišnika Su-22 (izvozni Su-17M2) kao i mali broj Su-22M3 (izvozni Su-17M3). Postoje informacije da su započeti remontni radovi na bar dva aviona a pre desetak dana poleteo je prvi remontovani avion.

Vazduhoplovne snage novog Generalnog Nacionalnog Kongresa (Libya Dawn)

Snage Islamske vlade poznate i pod nazivom “Libya Dawn“ uspele su da tokom sukoba sa vladinim trupama pod svoju kontrolu stave i nekoliko vojnih aerodroma na kojima su zatekli dobar deo tehnike RV Libije.

Kako su imali svoje pristalice u RV došli su i do zemaljskog i letačkog sastava koji će pomoći u korišćenju vazduhoplova u borbi sa libijskom vojskom. Prve borbene letove vazduhoplovne snage Islamista imali su 17. februara ove godine kada su bombardovali aerodrom blizu grada Zintana, nedaleko od granice sa Tunisom. Islamisti su tvrdili da je aerodrom uporište vladinih trupa i da se aerodrom koristi za njihovo snabdevanje naoružanjem, municijom i ostalom vojnom opremom. Napad je izvršen avionima MiG-23 koji su poleteli iz baze Mitiga kod Tripolija. Smatra se da su na tom aerodromu bila operativna bar dva MiG-a 23ML.

Na ovom aerodromu snage “Libijske zore“ zatekle su i zaplenile par školsko-borbenih aviona L-39 “Albatros“, nekoliko lakih transportera An-26 i srednjih transportera C-130H “Hercules“, nekoliko aviona za prevoz važnih ličnosti kao i nekoliko srednjih transportnih helikoptera Mi-8/17 te 2-3 teška transportera CH-47C+ “Chinook“. Na satelitskim snimcima sa kraja aprila u ovoj bazi se vide i dva lovca-presretača MiG-25 za koje se smatra da nisu operativni. Ipak u vazduhoplovnoj bazi Misrata Islamisti su zajedno sa stranim stručnjacima (pretpostavlja se Ukrajincima) radili na osposobljavanju 3-4 aviona MiG-25 i početkom maja poleteo je prvi remontovani avion. Radilo se o dvosedu MiG-25PU koji je u svojoj prvoj borbenoj misiji 6. maja oboren prilikom pokušaja bombardovanja libijskih snaga na aerodromu kod grada Zintan. Avion je pao južno od grada, pilot se uspešno katapultirao i zarobljen je.

Aerodrom Misrata je druga važna vazduhoplovna baza Islamista. U nekadašnjoj bazi Vazduhoplovne akademije zatekli su oko 30-40 školsko-borbenih aviona G-2AE “Galeb“, nekoliko jurišnika J-1E “Jastreb“ kao i školsko-borbenih aviona L-39 “Albatros“. Smatra se da može da leti oko 4-5 G-2AE bar jedan Jastreb i par L-39.

Primećene su i aktivnosti lovaca MiG-23 a u hangarima baze intenzivno se radi na remontu izviđača – bombardera MiG-25RBT koji uobičajno maksimalno mogu da nose po 8 bombi FAB-500T. Smatra se da su ovi avioni dovučeni pre svega iz vazduhoplovne baze Al-Džufra u centralnoj Libiji gde su pored MiG-ova 25RBT i PU bili i lovci-presretači MiG-25PD/PDS. Ovaj tip aviona je u Libiji prestao biti aktivan još 2003/4. a avioni sa relaivno malim naletom i u solidnom stanju su bili dobro ušuškani u armirano-betonskim skloništima.

Još jedan baza koja je pod kontrolom islamskih milicija je aerodrom Benina, na istoku zemlje kod Bengazija. U toj bazi se nalazi se oko 12 lovaca MiG-23 koji nisu operativni a aerodrom se nalazi u okruženju vladinih snaga a u samom Bengaziju se vode teške borbe. Međunarodni aerodrom Tripoli je takođe pod njihovom kontrolom. U toku sukoba primećeno je i da pripadnici islamske milicije koriste bespilotne letelice, pre svega Schiebel Camcopter S-100 od kojih je jedna oborena blizu vazduhoplovne baze Al-Vatija.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Al

Dobar tekst. Inače fotografije radova na jednom Su-22M su dostupne na linku http://spioenkop.blogspot.com/2015/04/the-libyan-air-force-refurbishing-its.html

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Misko na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Hvala za tekst. Svi nas briju da budemo navijaci , rijetko ko da mislimo sire i sistemski.

12. Feb 2025.Pogledaj

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj