BEG airport status
Prince Aviation – 25 godina rada Dolazak prvog XLS+, 2013. godina / Foto: Dimitrije Ostojić

Prince Aviation – 25 godina rada

Na jučerašnji dan, pre 25 godina je zvanično registrovan i sa radom počeo Prince Aviation (tada Prince Air) – prva srpska privatna avio-kompanija.

Uz pomoć Princa koji uvek vodi računa kako o svojoj, tako i o tuđoj tradiciji (mada to ne vole javno da pričaju) kratko ćemo se osvrnuti na istoriju najprofitabilnije (pored obuke pilota) aktivnosti u domaćoj generalnoj avijaciji.

Kompanija je svoj prvi AOC (Air Operators Certificate – Uverenje o osposobljenosti za obavljanje javnog avio-prevoza) dobila 1991. godine kada je putnike prevozila vazduhoplovom Piper PA-32-260 Cherokee Six. Već naredne godine, nakon dobijanja odgovarajućih uverenja, počinju i sa obukom prvih sportskih pilota u svom školskom centru na avionu Cessna 172N.

Prvog dana 1993. godine, u flotu kompanije ulazi Cessna 421C Golden Eagle – prvi „ozbiljni“ avion namenjen avio-taksiju. Cessna 421, Registarske oznake YU-BRM, kojoj su piloti tepali „Stara Betsi“ bila je okosnica flote do 1997. kada Prince Aviation ulazi u mlazno doba sa isporukom prvog mlaznog poslovnog aviona – Cessna 550 Citation II.

Iste godine, centar za obuku pilota otpočinje sa školovanjem saobraćajnih pilota.

U prvoj polovini prve decenije 21. veka flota kompanije se uvećavala, i osavramenjivala uvođenjem modernizovanih varijanti aviona iz familije Cessna 500/550, koji su činili okosnicu flote sve do početka 2008. godine kada je isporučen i prvi poslovni avion srednje klase – Cessna 560XL Citation XLS. Vazduhoplov registarske oznake YU-SPA, koji je Prince Aviation preuzeo 14. februara 2008. godine u Cesninoj fabrici u Vičiti (Kanzas, SAD) bio je prvi novi mlazni avion u domaćem registru posle gotovo 20 godina i prvi od tri aviona istog tipa koji su isporučeni te godine.

Part 145 za linijsko i bazno održavanje sopstvene flote / Foto: Dušan Atlagić
Prvo uverenje o osposobljenosti za održavanje, u skladu sa odredbama Part 145 Princ je dobio 2007. godine od DCV-a / Foto: Dušan Atlagić

U pripremama za isporuku prvih novih letelica kompanija je počela i sa razvojem sopstvenih kapaciteta za održavanje vazduhoplova i komponenti. Prvo uverenje o osposobljenosti za održavanje, u skladu sa odredbama Part 145 Princ je dobio 2007. godine od DCV-a. Danas su osposobljeni za linijsko i bazno održavanje vazduhoplova familije Cessna Citation i to celokupne serije 500, kao i modela 650, a od 2012. godine i dozvole i sertifikate EASA-e.

Uporedno sa razvojem centra za održavanje, školski centar kompanije je pored obuke pilota proširio svoje aktivnosti i na obuku vazduhoplovno-tehničkog osoblja prema Part 147 zahtevima. Tako, počev od 2008. Princ školuje avio-mehaničare za rad na vazduhoplovima iz familije Cessna Citation u skladu sa Uverenjem izdatim od strane Direktorata. Dijapazon tipova vazduhoplova za koje se školuju avio-mehaničari znatno je proširen 2014. godine, kada kompanija dobija sertifikat EASA-e koji danas pored Cessna Citationa obuhvata i tipove iz familija Boeing 737 (Classic i NG) i Embraer 170/190 i Embraer Phenom.

Uprkos godinama svetske ekonomske i cikličnom tržištu luksuza koje je njihova glavna odrednica u Princu kažu da stabilno posluju uz povećanje broja zaposlenih i zanavljanjem flote. Tako je u maju 2013. isporučen prvi Cessna 560XL Citation XLS+, kao i Piper PA44-180 Seminole, koji je bio prvi vazduhoplov tog tipa sa paketom Garmin 1000 koji je isporučen bilo kom centru za obuku pilota u Evropi.

Povodom 25 godina postojanja i uspešnog poslovanja, Prince Aviation je početkom ove godine izdao i zanimljiv kalendar. Prva srpska privatna biz jet operacija trenutno ima oko 70 zaposlenih.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

BSD na: Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

Navalili da snime nisanac da li na FK-3 ili HQ-17, videcemo.

17. Apr 2024.Pogledaj

Amater na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

Sve i da pokriva jedan slučaj, tipa Gerana ili ovih ukrajinskih preradjeno-poljoprivrednih i dalje je korisno jer izbacuje jedan metod napada iz asortimana protivnika. Trocevac može da štiti bilo koji cilj od "poljoprivrednog drona". Da su se Rusi toga setili, ne bi im pada 2 komada na onaj kampus.

17. Apr 2024.Pogledaj

Thomas na: Iznad Kosova i Metohije danas leteo francuski izviđački avion King Air 350 ASLR

@Nenad (Sr) Mozda sa time daju Srbiji na znanje da i nisu bas prijateljski raspolozeni. Nije li to bio bas Franzuski radar koji je prikazao neki Ballon. Nestao kao sto je se pojavio.

17. Apr 2024.Pogledaj

Stojko na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

@Miloš Mislim da mogu da se nadju analize efikasnosti tog topa iz 1999. pa ce ti biti jasno da tesko sta moze da uradi modernim dronovima.

17. Apr 2024.Pogledaj

Multi Boy na: Vežba PVO “Štit 24“: Hrvatska vojska prvi put lansirala raketu sistema Mistral 3

BOV treba baciti jer se novi oružani sistem ne može uvesti dok je stari u upotrebi. To isto se odnosi na MRAP i ove Bradley-e koje Milanović forsira. To su stara vozila koje je uništila korozija. HV ima limit za oko 300 vozila, plus MUP 75 . To je jedna tranša gusjeničar, druga na kotačima.…

17. Apr 2024.Pogledaj