BEG airport status
Italijani uspešno testirali operacije bespilotne letelice u civilnom vazdušnom prostoru Bespilotna letelica Sky-Y / Foto: Alenia Aeronautica

Italijani uspešno testirali operacije bespilotne letelice u civilnom vazdušnom prostoru

Prvi test bezbednosti letenja bespilotne letelice (BPL) u civilnom vazdušnom prostoru, u okviru tzv. MIDCAS programa, realizovan je prvim opitnim letom BPL tipa Sky-Y italijanske firme Finmeccanica-Alenia Aermacchi.

Letelica je poletela iz vojne vazduhoplovne baze italijanskog RV Grazzanise a let je praćen od strane italijanske kontrole letenja (ENAV – Ente Nazionale Assistenza al Volo).

Ovaj opitni let je bio samo deo aktivnosti koje su posvećene većem projektu tzv. MedALE (Mediterranean ATM Live Exercise) koji je samo deo od devet tzv IRPAS (Integrated Remotely Piloted Aircraft System) demonstracija koji su finansirani od strane projekta SESAR Joint Undertaking.

MedALE je konzorcijum koji se sastoji od kompanija Finmeccanica-Alenia Aermacchi (koja je vođa programa), Thales Alenia Space Italia, ENAV, Finmeccanica-Selex ES i Nimbus. To je samo jedan od devet demonstrativnih projekata koji uključuje integralne preoperativne testove u letu koje kofinansira organizacija SESAR Joint Undertaking (SJU).

SJU predstavlja evropsko javno-privatno partnerstvo koje ima zadatak da upravlja razvojem SESAR (Single European Sky ATGM Research) programa koje će Evropi obezbediti značajno poboljšanje upravljanja vazdušnim saobraćajem a sve u cilju obezbeđivanja sigurnijeg vazdušnog transporta kao i manjeg zagađenja atmosfere.

Kako bi se dokazali izvodljivost integracije bespilotnih letelica (po definiciji Remotely Piloted Vehicles) u civilni vazdušni prostor, pripadnici ENAV, koji su se nalazili u zemaljskoj vojnoj radarskoj stanici u bazi Grazzanise (nedaleko od Napulja), kao i na civilnom aerodrmu Naples-Capodichino, realizovali su zajedno sa kontrolom letenja demonstraciju normalnih procedura u civilnom vazdušnom prostoru za bespilotnu letelicu Sky-Y RPAS. Instrukcijama za promenu ruta i visina letenja simulirana je tipična interakcija sa standardnim vazdušnim saobraćajem, sprečavajući konfliktne situacije. Dodatno su  testirane i procedure u vanrednim događajima, kao što su gubitak komandnog i kontrolnog linka kao i gubitak snage motora.

Za potrebe programa MedALE, bespilotna letelica Sky-Y je modifikovana kako bi se podržala interakcija između pilota u zemaljskoj stanici i civilne kontrole letenja a sve u svrhu demonstracije mogućnosti upravljanja letelice u normalnim i vanrednim situacijama.

Glavna modifikacija zemaljske stanice BPL Sky-Y bila je dodavanje pokazivača koji prikazuje informacije tzv. realnog okruženja saobraćaja a preko sistema Automatic Dependent Surveillance – Broadcast IN (ADS-B IN) koju je obezbedila kompanija Finmeccanica-Selex ES a koji predstavlja partnera konzorcijuma MedALE u obezbeđivanju hardvera i softvera radi integracije novih mogućnosti. Sve modifikacije su serfitikovale italijanske civilne vazduhoplovne vlasti (ENAC) koje su garantovale neophodnu Dozvolu za letenje kako bi se realizovala ova vazduhoplovna vežba.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Dimitrije na: [POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula

Dunav, Sava i Tisa mogu pokriti celu Vojvodinu. Takodje Dunav može biti pogodan i za delove južno zasigurno do Kragujevca. Dalje naniže postoji i Zlatarsko jezero kao i Vlasinsko jezero koje ispunjava uslove za dužinu protrčavanja prilikom zahvata vode. Takodje ima dosta sportskih aerodroma i letilišta sa kojih se može vršiti poletanje a gde bi…

13. Jul 2025.Pogledaj

Miks na: [POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula

Mi nemamo ništa kqko se ispostavilo. Ovih dana bili su požari širom Srbije, da se nije narod samoorganizovao i gasio traktorskim atomizerima, prskalicama i leđnim pumpama bila bi i veća katastrofa. Vojska nam je izazvala požar kod Peskova, ima i snimak i nisu uspeli da ga ugase već se proširio i izgorelo je na desetine…

13. Jul 2025.Pogledaj

Medos na: Anušić najavljuje premijeru Bajraktara na vojnoj paradi 31. jula, MORH objašnjava zbog čega su Rafali bučniji kad je oblačno

@kokos desert Zato jer imaju znanje i dijelova za modernizaciju i popravak sovjetskih tenkovova. To nisi mogao sam zaključiti ?

13. Jul 2025.Pogledaj

i na: Kanton Sarajevo uskoro dobija novi helikopter Subaru Bell 412EPX vredan 15,5 miliona evra

Pa policija je uvek tako nekako radila. Motorista , ovako se korupcija raspodeli po kantonima a onako skoncentrise u jedan centar :D U Bosni i u Srbiji korupcija je nacin zivota i nema tog sistema koji alavi politicari nece zaj..i na svoju stranu.

13. Jul 2025.Pogledaj

dejanera na: [POSLEDNJA VEST] Makedonci dodaju još jedan AT-802 u svoje vazduhoplovne operacije gašenja požara koji su skoro uništili sportski aerodrom Stenkovec 9. jula

Ne bi bili izdatak u smislu kupovine ali gde bi se punili vodom? Koliko to reka ili jezera ima Srbija a da AT moze bezbedno da pridje vodenoj povrsini, napuni rezervoare vode i onda bezbedno odleti da bi ispustio tu vodu na mesto pozara? AT "klizi" nekih 800-1000 metara da bi napunio rezervoare, zatim sama…

13. Jul 2025.Pogledaj