BEG airport status
Italijani uspešno testirali operacije bespilotne letelice u civilnom vazdušnom prostoru Bespilotna letelica Sky-Y / Foto: Alenia Aeronautica

Italijani uspešno testirali operacije bespilotne letelice u civilnom vazdušnom prostoru

Prvi test bezbednosti letenja bespilotne letelice (BPL) u civilnom vazdušnom prostoru, u okviru tzv. MIDCAS programa, realizovan je prvim opitnim letom BPL tipa Sky-Y italijanske firme Finmeccanica-Alenia Aermacchi.

Letelica je poletela iz vojne vazduhoplovne baze italijanskog RV Grazzanise a let je praćen od strane italijanske kontrole letenja (ENAV – Ente Nazionale Assistenza al Volo).

Ovaj opitni let je bio samo deo aktivnosti koje su posvećene većem projektu tzv. MedALE (Mediterranean ATM Live Exercise) koji je samo deo od devet tzv IRPAS (Integrated Remotely Piloted Aircraft System) demonstracija koji su finansirani od strane projekta SESAR Joint Undertaking.

MedALE je konzorcijum koji se sastoji od kompanija Finmeccanica-Alenia Aermacchi (koja je vođa programa), Thales Alenia Space Italia, ENAV, Finmeccanica-Selex ES i Nimbus. To je samo jedan od devet demonstrativnih projekata koji uključuje integralne preoperativne testove u letu koje kofinansira organizacija SESAR Joint Undertaking (SJU).

SJU predstavlja evropsko javno-privatno partnerstvo koje ima zadatak da upravlja razvojem SESAR (Single European Sky ATGM Research) programa koje će Evropi obezbediti značajno poboljšanje upravljanja vazdušnim saobraćajem a sve u cilju obezbeđivanja sigurnijeg vazdušnog transporta kao i manjeg zagađenja atmosfere.

Kako bi se dokazali izvodljivost integracije bespilotnih letelica (po definiciji Remotely Piloted Vehicles) u civilni vazdušni prostor, pripadnici ENAV, koji su se nalazili u zemaljskoj vojnoj radarskoj stanici u bazi Grazzanise (nedaleko od Napulja), kao i na civilnom aerodrmu Naples-Capodichino, realizovali su zajedno sa kontrolom letenja demonstraciju normalnih procedura u civilnom vazdušnom prostoru za bespilotnu letelicu Sky-Y RPAS. Instrukcijama za promenu ruta i visina letenja simulirana je tipična interakcija sa standardnim vazdušnim saobraćajem, sprečavajući konfliktne situacije. Dodatno su  testirane i procedure u vanrednim događajima, kao što su gubitak komandnog i kontrolnog linka kao i gubitak snage motora.

Za potrebe programa MedALE, bespilotna letelica Sky-Y je modifikovana kako bi se podržala interakcija između pilota u zemaljskoj stanici i civilne kontrole letenja a sve u svrhu demonstracije mogućnosti upravljanja letelice u normalnim i vanrednim situacijama.

Glavna modifikacija zemaljske stanice BPL Sky-Y bila je dodavanje pokazivača koji prikazuje informacije tzv. realnog okruženja saobraćaja a preko sistema Automatic Dependent Surveillance – Broadcast IN (ADS-B IN) koju je obezbedila kompanija Finmeccanica-Selex ES a koji predstavlja partnera konzorcijuma MedALE u obezbeđivanju hardvera i softvera radi integracije novih mogućnosti. Sve modifikacije su serfitikovale italijanske civilne vazduhoplovne vlasti (ENAC) koje su garantovale neophodnu Dozvolu za letenje kako bi se realizovala ova vazduhoplovna vežba.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drazo1 na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

gola je laz da Slovenija placa air policing .ne placaju ni Balticke zemlje i ne znam zasto se to stalno ponavlja

03. Dec 2024.Pogledaj

KK na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Goran Da li je Pula jos sposobna da radi s lovackom avijacijom? Bas gledam mapu, Zadar je idealan jer je sredisnje rasporedjen, a citao sam i da se planira obnova podzemne avio vojne baze u Splitu (Cetina). Ne znam koliko je velika i koliko aviona moze primiti, a ni i koliko je zapustena. U svakom…

03. Dec 2024.Pogledaj

Sima Kosmos iz dalekog svemira na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Nego zna li neko koliko može jednu državu koštati iznajmljivanje tuđeg vazduhoplovstva za kontrolu vazdušnog prostora? Ima li kakav stručnjak da nam kaže kako to funkcioniše, od čega zavisi, da li se plaća kešom ili u naturi, i koliko uopšte košta? I ima li negde u svetu neki primer da je neko iznajmio tuđe avione…

03. Dec 2024.Pogledaj

Milki na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Brtuala Kakve veze ima civilni zračni promet sa NATO-om ? Lima o čemu ti pričaš ?

03. Dec 2024.Pogledaj

dado na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Konstatacija u ovoj ili onoj rečeničnoj formi da će do početne operativne sposobnosti hrvatske eskadrile naoružane Rafalima dežurstvo preuzeti mađari i Talijani (n x objavljeno na T6 i u tekstu i komentarima) se vuče od potpisivanja (Hr) ugovora za Rafale tako da ne vjerujem da je tu u pitanju neinformiranost, Hr piloti što u Fr…

03. Dec 2024.Pogledaj