BEG airport status
Italijani uspešno testirali operacije bespilotne letelice u civilnom vazdušnom prostoru Bespilotna letelica Sky-Y / Foto: Alenia Aeronautica

Italijani uspešno testirali operacije bespilotne letelice u civilnom vazdušnom prostoru

Prvi test bezbednosti letenja bespilotne letelice (BPL) u civilnom vazdušnom prostoru, u okviru tzv. MIDCAS programa, realizovan je prvim opitnim letom BPL tipa Sky-Y italijanske firme Finmeccanica-Alenia Aermacchi.

Letelica je poletela iz vojne vazduhoplovne baze italijanskog RV Grazzanise a let je praćen od strane italijanske kontrole letenja (ENAV – Ente Nazionale Assistenza al Volo).

Ovaj opitni let je bio samo deo aktivnosti koje su posvećene većem projektu tzv. MedALE (Mediterranean ATM Live Exercise) koji je samo deo od devet tzv IRPAS (Integrated Remotely Piloted Aircraft System) demonstracija koji su finansirani od strane projekta SESAR Joint Undertaking.

MedALE je konzorcijum koji se sastoji od kompanija Finmeccanica-Alenia Aermacchi (koja je vođa programa), Thales Alenia Space Italia, ENAV, Finmeccanica-Selex ES i Nimbus. To je samo jedan od devet demonstrativnih projekata koji uključuje integralne preoperativne testove u letu koje kofinansira organizacija SESAR Joint Undertaking (SJU).

SJU predstavlja evropsko javno-privatno partnerstvo koje ima zadatak da upravlja razvojem SESAR (Single European Sky ATGM Research) programa koje će Evropi obezbediti značajno poboljšanje upravljanja vazdušnim saobraćajem a sve u cilju obezbeđivanja sigurnijeg vazdušnog transporta kao i manjeg zagađenja atmosfere.

Kako bi se dokazali izvodljivost integracije bespilotnih letelica (po definiciji Remotely Piloted Vehicles) u civilni vazdušni prostor, pripadnici ENAV, koji su se nalazili u zemaljskoj vojnoj radarskoj stanici u bazi Grazzanise (nedaleko od Napulja), kao i na civilnom aerodrmu Naples-Capodichino, realizovali su zajedno sa kontrolom letenja demonstraciju normalnih procedura u civilnom vazdušnom prostoru za bespilotnu letelicu Sky-Y RPAS. Instrukcijama za promenu ruta i visina letenja simulirana je tipična interakcija sa standardnim vazdušnim saobraćajem, sprečavajući konfliktne situacije. Dodatno su  testirane i procedure u vanrednim događajima, kao što su gubitak komandnog i kontrolnog linka kao i gubitak snage motora.

Za potrebe programa MedALE, bespilotna letelica Sky-Y je modifikovana kako bi se podržala interakcija između pilota u zemaljskoj stanici i civilne kontrole letenja a sve u svrhu demonstracije mogućnosti upravljanja letelice u normalnim i vanrednim situacijama.

Glavna modifikacija zemaljske stanice BPL Sky-Y bila je dodavanje pokazivača koji prikazuje informacije tzv. realnog okruženja saobraćaja a preko sistema Automatic Dependent Surveillance – Broadcast IN (ADS-B IN) koju je obezbedila kompanija Finmeccanica-Selex ES a koji predstavlja partnera konzorcijuma MedALE u obezbeđivanju hardvera i softvera radi integracije novih mogućnosti. Sve modifikacije su serfitikovale italijanske civilne vazduhoplovne vlasti (ENAC) koje su garantovale neophodnu Dozvolu za letenje kako bi se realizovala ova vazduhoplovna vežba.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Robert na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Novinar članka je već godinama poznat kao đak ponavljač u člancima Jutarnjeg lista koje se dotiču vojne tematike. Taj si list očito ne može priuštiti nekog suradnika s kvalitetnijim rezimeom pa zato koketiraju s atributima žutog magazina. Treba ga uzeti s jako velikom rezervom.

26. Mar 2025.Pogledaj

Nebojsa na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Šta bi mi voleli ili nebi ,to je apsolutno nebitno. Bitne su činjenice. A činjenice su da najjača Francuska vojska u EU ima svega nešto preko 100- tinak preskupih Meteora i bez dozvole SAD, Britanije o još nekih zemalja koje su u konzorcijumu izrade ove rakete ,Francuska ih ne može prodati samostalno nikome. A za…

26. Mar 2025.Pogledaj

KK na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

@K Clanak je ociti PR Vlade Hrvatske da se stvori iluzija aktivnosti i progresa. "On je bio tamo i pregovara o necemu (ministar)". Pa par slika ispred zastava, stisak ruke itd. "Ipak nije tako strasno, imamo stvari pod kontrolom", i sl poruke. A u medjuvremenu ti guraju pod nos kupovinu pretplate, koliko vidim 65 EUR/godisnje…

26. Mar 2025.Pogledaj

Bole na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Ne vidim ni jedan razlog zasto Hrvatska nece dobiti meteor i drugo naoruzanja ako pozele da ih kupe. Clan su Nato alijanse i u prijateljskim odnosima sa svim drzavama. To sto bi mi voleli da oni ne dobiju je druga stvar.

26. Mar 2025.Pogledaj

Igor M. na: Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

Novinar raspolaže s istim informacijama kao svatko od nas tko je saslušao Anušićev intervju, sve ostalo je njegova konstrukcija temeljena na nagađanju što je Anušić zapravo mislio.

26. Mar 2025.Pogledaj