Nedavno je britanski institut RUSI (Royal United Services Institute for Defence and Security) objavio izveštaj o evropskoj vazdušnoj borbenoj moći sa posebnim osvrtom na potencijal borbenog aviona Eurofighter Typhoon. Time je veoma bio zadovoljan CEO (Chief Executive Officer) kompanije Eurofighter Alberto Guiterez koji smatra da je ovaj izveštaj pozitivan i ohrabrujući i da opravdava dalje ulaganje u program razvoja aviona kako bi dostigao svoj pun potencijal.
Izveštaj koji je napisao Justin Bronk, analitičar specijalizovan za teme vazdušne moći tima za vojne nauke instituta RUSI je vrlo temeljan sa detaljnim opisima aviona počevši od njegovih trenutnih mogućnosti, preko planova razvoja a posebno je naglašen njegov potencijal što se tiče tehničkih karakteristika. Autor smatra da će u 2020.tim Eurofajter biti jedan od najboljih borbenih aviona na svetu i glavni oslonac evropske borbene vazdušne moći.
Eurofighter je projektovan kao lovac za postizanje prevlasti u vazduhu i predstavlja avion koji ima odličan odnos potiska motora i težine, manevarbilnost na svim brzinama, vrhunac leta 19800 metara, sposobnost superkrstarenja, moćan radar kao i mogućnost nošenja velikog broja raznovrsnih ubojnih sredstava.
Poseduje radar CAPTOR-M dometa 160 km, infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST) PIRATE i podsistem za odbranu aviona DASS a između pomenutih uređaja je postignut određen stepen fuzije a radi se na unapređenju njihovog međusobnog funkcionisanja. Njegovo naoružanje za dejstvo po ciljevima u vadušnom prostoru obuhvata jednocevni top Mauser BK 27 kalibra 27 mm, zatim rakete vazduh-vazduh malog dometa AIM-9M “Sidewinder“, IRIS-T ili AIM-132 ASRAAM, srednjeg dometa AIM-120C AMRAAM. U vežbama sa indijskim Su-30MKI i američkim F-15C pokazao se odličnim u bliskoj vazdušnoj borbi gde je pokazao svoju agilnost, odlično ubrzanje, mali radijus zaokreta, let na velikim napadnim uglovima, superiornost u vertikalnim manevrima i sve to u kombinaciji sa sistemom nišanjenja na kacigi pilota i raketama vazduh-vazduh malog dometa.
Kada je reč o mogućnostima za dejstvo po ciljevima na kopnu i moru, one su za sada vrlo skromne. Samo britanski i saudijski avioni imaju takve operativne mogućnosti, britanski avioni iz Tranše 1 mogu nositi kontejner Litening III sa nišansko-navigacijskim sistemom i laserski vođene bombe Paveway 2. Noviji softverski paket P1Eb koji poseduju UK avioni omogučuje i nošenje bombi Paveway IV.
Činjenice govore da Eurofajter trenutno u nekim segmentima zaostaje sa konkurencijom. Tu se pre svega misli na nedostatak modernog AESA radara. Tek prošle godine novi AESA radar CAPTOR-E postao je prioritet državama koje ga proizvode i koriste. Drugi nedostatak su slabije mogućnosti sistema za samozaštitu aviona DASS u odnosu na npr. sistem SPECTRA na francuskom Rafalu. Takođe u toku operativnog korišćenja aviona uočene su manjkavosti u radu pojedinih elektronskih sistema. Da bi avion postao potpuno operativno sposoban sa svim predviđenim taktičko-tehničkim karakteristikama višenamenskog borbenog aviona mora proći bar još nekoliko godina. Prvu veliku modernizaciju, sem AESA radara predstavlja i integracija naoružanja i to u Ujedinjenom Kraljevstvu. U 2018. godini trebalo bi da se integrišu nove rakete vazduh-vazduh srednjeg i velikog dometa tipa Meteor kao i krstareće rakete Storm Shadow.
U zavisnosti od korisnika na vion bi trebalo da se integrišu i krstareće rakete KEPD-350, protivoklopne rakete Brimstone, protivradarske rakete ALARM i AGM-88, protivbrodske rakete AGM-84 Harpoon. Već sada se ispituju razna druga unapređenja, pre svega na zmaju (LERX – leading edge extension), zatim na motoru (povećanje i vektorisanje potiska) a potencijalni kupci će moći da dobiju i dodatne rezervoare na trupu tzv. CFT (conformal fuel tanks). Tu su i kontejneri RAPTOR sa izviđačkom opremom.
Od kako je uveden u naoružanje 2003. godine kupcima je isporučeno 436 aviona od 571 naručenog. Kada budu svi avioni sišli sa proizvodne trake najveći korisnik bi trebalo da bude UK sa 160 aviona, zatim Nemačka 143 aviona, Italija sa 96 aviona, Španija 73 aviona, Saudijska Arabija 72 aviona, Austrija 15 i Oman sa 12 aviona. Do sada su avioni iz šest država naleteli preko 300000 sati. Program razvoja i proizvodnje aviona zapošljava 400 kompanija sa oko 100000 ljudi i predstavlja najveći vojni program u Evropi. Glavni partneri koji čine konzorcijum Eurofighter su BAE Systems, Alenia Aermacchi i Airbus Defence and Space.
Slavek
Čuo sam da je ovaj avion izuzetno skup za eksploataciju i održavanje.
Dragan
Papreno!
Vortex
Konačno da netko spomenu i troškove. Treba se prisjetiti da je preinvestiranost u vojnoindustrijski kompleks jedan vrlo dominantan razlog trenutne ekonomske krize. Previsoki troškovi ratnih igrarija vojnih oligarhija su izmaknuli kontroli i znatno prevazilaze fiskalne kapacitete i najbogatijih. To više nisu demokratske države gdje je vojska pod civilnom kontrolom, već vojne hunte. Bit će još grčkih scenarija. Žalosno je kad budžetski deficit počinje da popunava vojska pljačkaškim pohodima kao u slučajevima Libijske i Iračke nafte.
Piloti će letjeti sve dok budu plaćeni za to. Hitler, znamo kakvo je zlo bio, je ustrojio logistiku tako da ni jednom vojniku nije kasnila plaća niti na jednom frontu dok je Rajh funkcionirao. Isto tako je zbrinjavao izbjegle savaznike.
Strojevi mogu biti koristni, ali rat nose, stradavaju i dobivaju ljudi.
Goran
Rekose na Aero mitingu u Beogradu da je 12 000 eura radni sat.
djordje
Mora da je više od 12 000 eura!?
Taj podatak proizvođači kriju ko „zmija noge“.
Živojin Banković
Аустријанци су се жалили да је 70-80 хиљада евра. Наравно ако се урачунају сви трошкови.
Jovica
Taj avion se za sada pokazao jako loše . Pre svega njegove mogućnosti u vazdušnoj borbi uopšte nisu impresivne . Indijski Su-30 MKI su se pokazali superironiji i u bliskoj i u daljoj vazdušnoj borbi, zahvaljujući motorima sa vektorisanim potiskom i PESA radarom koji je superironiji od klasične mehaničke antene CAPTOR-C . Čak se priča da su i F-16 u pojedinim vežbama pobeđivali Tajfune .
Najgore od svega je što je praktično nemoguće unaprediti starije verzije (ili tranše) Tajfuna tako što bi se stavio novi AESA radar kompatibilan sa novom raketom Meteor . Zbog toga su avioni tranše 1 praktično poklonjeni Austriji od strane Nemačke , jer su zastareli a korišćenje je jako skupo .
Ivica
Dobro se pazi da te NATO špijuni ne pokupe. Expert tog kalibra je neprocenjiv plen. A ko ti je kriv šta umišljaš znalca.
Beograd202
Jovice, ti austrijski avioni su sve samo ne poklonjeni. Austrijske poreske obveznike su koštali (i idalje koštaju) kao sv. Petra kajgana.
S obzirom na doktrinarna opredeljenja i realne potrebe Austrije, a to je lovac u dežurstvu sistema PVO tj. za mirnodopski nadzor VaP-a, i ovakav kakav je, EF je, najblaže rečeno, neracionalan. Austrijski lovci nose jednu, maksimalno dve rakete v-v kratkog dometa i top. Šta će njima AESA radar, rakete Meteor itd.?
Dragan D.
ja cu samo da se nadovezem na cenu kostanja i to bez izgradnje infrastrukture za 15 Typhoon-a koje je kupila Austrija. cena je ca. 15 milijardi eura i to kad je odnos € u odnosu na $ bio 1/1,7 pa vi sad vidite koliko je to kostalo. uz to dolazi i cena hangara koji moraju mda budu klimatizovani pa obuka osoblja .. pilota etc.
KAMARAD nije tacno da im EF neleti lete sa njihovog najveceg vojnog aerodroma u Obersteiermarku…blizu gradica Judenburga.
nisu svi tu stacionirani ali glavnina jeste…..!!
Dragan D.
oprostite nije 15 milijardi vec 1,5 Milijardi eura sorry !!!!
126LAE-Delta
Iako ce najverovatnije ovaj komentar biti izbrisan, nisam siguran da ce EF biti u grupi najboljih borbenih aviona na svetu, cak i sa nadogradnjom koju ce imati.
KAMARAD
AUSTRIJSKI ZVANICNICI SU IZJAVILI DA JE OVAJ AVION ( EF) LOS I DA NJIHOVI TEK PRISTIGLI APARATI NE LETE JER SU PUNI KVAROVA I NEISPRAVNE OPREME . SUMNJA SE NA KORUPCIJU .
djordje
E, tu dolazimo do kadrovskog stanja u vojsci Austrije.
„Avion pun kvarova“?? Pre bi se reklo, „mučimo se da naučimo“ kako da ih otklonimo i sprovedemo mere za veću pouzdanost sistema aviona.
Sandam
Ima toga moj DJORDJE u svakoj branši. Dobro si rekao „mučimo se da naučimo“. Ma snaći će se Australijanci. U krajnjem slučaju neka nama poklone te „krntije“.
Beograd202
Po Vašem pisaniju ispade da su VTSl širom Evrope neobučene i nesposobne.
Početak i kraj svih problema austrijske savezne vojske je identičan onom VS – novac tj. nedostatak istog.
Ili vi zaista verujete da je tehničar nesposoban i nenaučen jer nema „rezervni deo na lageru“ ili je, ipak, uzrok nedostatak novca (makar i zbog nesposobnog MFO) da se taj deo na vreme nabavi kroz VTSn?
Da ste zaista upućeni u stanje u Bundesheeru, znali biste i da ne mogu da pokrenu inžinjerijske mašine, ali ne zato što su neispravne već zato što nemaju PgS.
Stručnost i upućenost u VTP i VTOd, koju pokušavate da iskažete svojim komentarima, bolje biste pokazali nekim konstruktivnim razmišljanjem u okviru postojećih kadrovskih, finansijskih i organizacijskih okolnosti (a da to nije primena tač. 119. st. 2. i tač. 123-125 ili, ne dao Bog, tač. 787. PVTSl, a sve po „oprobanom“ principu „papir sve trpi“) nego ispraznom kritikom.
djordje
Beograd202
A vi ste toliko upoznati sa strukturom kavrova na njihovim avionima, da potpuno isključujete odgovornost ljudskog faktora?! Pa kad vladate tim informacijama, podelite ih sa nama i dopunite informaciju o problemima u vojsci Austrije.
I kakve veze ima sa našim dokumentima koje navodite?
Da poznajrte teoriju održavanja, znali bi i osnovne strukture otkaza složenih tehničkih sistema i vezu sa ljudskim faktorom. Kao i neštoi o onome što se zove preventivno održavanje.
Beograd202
Đorđe, čemu pokušaj da mi „stavite u tastaturu“ nešto što ne napisah? A i taj jeftin pokušaj diskreditacije Vam ne ide na čast. Vaše impresije o mom (ne)poznavanju teorije održavanja tehničkih sistema, preventivnog održavanja itd. su Vaše legitimno mišljenje (koje uvažavam kao takvo) a ne ozbiljan argument u diskusiji.
Elem, pošto Vam već tako teško pada da se protivureči Vašim komentarima, potrudiću se da Vas više ne uznemiravam.
Svako dobro želim.
djordje
Nisam imao nikakvu nameru da vas na bilo koji način uvredim. Vec naprotiv, da nam iznesete stanje u austrijskoj vojsci za koje rekoste da poznajete i da visok procenat neispravnosti aviona nije do obučenosti mehaničara i inženjera.
Eto, izvinjavam se ako ste moj post shvatili kao pokušaj diskreditacije sa moje strane.
Deki
Typhoon je preskupa nekompletna igracka koja puno kosta, ali puno kosta i njena eksploatacija.
Kome je do zapadnog aviona, bolji izbor je Rafale. Ceo avion se proizvodi u Francuskoj – zmaj, motori, elektronika, naoruzanje. Paket je kompletan, avion izvodi sve misije – presretacke, bombarderske, izvidjacke…bez ikakvih problema. Mozda ima malo slabije performanse, ali zato kupac dobija kompletan proizvod.
Typhoon ima lose vreme reakcije (standardno 15 min, nemci valjda uspevaju da ih podignu u vazduh za 10 min.). Austrijanci su svojevremeno pogresili kad nisu odabrali Mirage-2000, jer on ima vreme reakcije cak i ispod 5 minuta. Vreme reakcije je veoma vazno za male zemlje koje nemaju stratesku dubinu, poput Austrije ili Srbije.
Niko
Austrijanci su pogrjesili sto nisi kupili Svedski JAS 39 kad su im nudili..