Ministarstvo odbrane Hrvatske saopštilo je pre tri dana da je izmenama Pravilnika o dodacima na plate aktivnih vojnih lica i Pravilnika o letačkoj službi u Oružanim snagama donelo nove mere u poboljšanju statusa pilota i drugog letačkog sastava koji predstavljaju deficitarna zanimanja u Hrvatskoj.
Izmene su stupile na snagu 1. jula. Pre donošenja ovih dokumenata Ministarstvo odbrane je formiralo stručnu komisiju koja je u skladu sa ekonomskom situacijom napravila detaljne analize personalnih i materijalnih resursa hrvatskog RV i PVO (HRZ i PZO).
Za ove nove mere poboljšanja uslova života letačkog sastava, ministarstvo odbrane je izdvojilo 12 miliona kuna (oko 1,6 miliona evra) na godišnjem nivou. Reč je o prosečnom povećanju mesečne plate za pilote, mehaničare-letače i navigatore za oko 1200 do 2500 kuna (160 do 334 evra) u zavisnosti od čina, radnog staža, olakšica, poreza na platu itd.
Daljim analizama stručne komisije o personalnim i materijalnim resursima HRZ i PZO napravljen je izveštaj sa konkretnim merama o poboljšanju unutrašnje organizacije i načina rada, privlačenja osoblja, moguće promene radnih mesta kao i o ravnopravnoj raspodeli pripadajućih radnih i materijalnih prava.
Izmenom Pravilnika o dodacima na plate su, uz povećanje koeficijenta letačkog dodatka, uređena i neka pitanja zaštite pilota u slučaju profesionalnih oboljenja kroz zadržavanje određenih prava, a shodno godinama provedenim u aktivnoj službi. Saopšteno je i da će Ministarstvo odbrane nastaviti sa analizama i unapređenjima personalnih i materijalnih resursa i drugih delova oružanih snaga, ali će se posebna pažnja posvetiti pilotima i ostalom letačkom sastavu.
Sasvim je moguće da je jedan od glavnih uzroka povećanja novčanih primanja hrvatskih vojnih pilota odlazak gotovo kompletnog sastava akro-grupe HRZ i PZO. Navodno su za 10 puta veću platu otišli da rade kao instruktori letenja u Oman.
Srbija?
Prosečne plate hrvatskih pilota su pre ovog povećanja bile, u zavisnosti od čina i staža od 1200-1600 evra bez letačkog dodatka. Poređenja radi njihove kolege u Srbiji (na nivou eskadrile, bez pukovnika i generala) imaju od 56 – 105.000 dinara uključujući letački dodatak (koji iznosi od 175 – 290 evra). Hrvatski piloti međutim više lete od srpskih, naročito piloti vatrogasnih aviona koji u toku leta imaju pune ruke posla zbog velikog broja požara i piloti transportnih helikoptera koji, između ostalog, godišnje imaju veliki broj letova u zbrinjavanju ljudi.
PeroZ
Prosječni broj sati naleta:
na PC-9M veći od 150 sati naleta godišnje
na Mi-8/17 150-200 sati naleta godišnje
na MiG-21 ove godine se očekivalo više od 50, do sada je već odrađeno skoro 40, a tek je prošlo pola godine.
djordje
Nalet je veoma bitan, no on ne bi trebao da se „zloupotrebi“ i pretvori u „peglanje vazduha“ bez prolazaka kroz sve stepene borbene obučenosti pilota lovaca.
Tek godišnji nalet pilota lovca na avionu MiG 21 od 80-100 sati, s može smatrati referentnim i da je dostignut standard. Sve ostalo je zamazivanje očiju poreskih obveznika ili građana.
PeroZ
Tako je djordje.
80-100 sati naleta je minimum minimuma, NATO preporuka je 120 sati minimum, neke bivše istočne zemlje, recimo Češka imaju 140 sati naleta na Gripenima.
Godišnji prosjek na MiG-ovima je bio najlošiji od svih letjelica u sastavu HRZ-a do sada, u prosjeku 40-50 sati godišnje.
Nažalost slično, ako ne i lošije je i stanje sa pilotima MiG-ova u Srbiji, s time da je kod vas stanje sa trenažom još znatno lošije, jer imate koliko je poznato nažalost ukupno samo 2 letno sposobna UB modela i MiG-21 i MiG-29, za razliku od naših 4.
djordje
Srbija se odrekla aviona MiG 21, a postojeći,troše resurs pa u „furdu“.
Egzistiramo na tri mašine 9-12 i jednoj 9.51.
Premijer obeća da će početkom sledeće godine „biti široke ruke“ pa će vlada kupiti jednu 29-vetku. No ne reče koju?
Važno je, kada će mo migove HRZ-a, videti na raketiranju ciljeva u vazduhu, kao i gađanju ciljeva u vazduhu. I to pre svega sa mladim pilotima na prvom ili drugom stepenu borbene obuke.
Bez ovih sadržaja, nalet i od 100 sati je besmislen.
Fishbed
Vezano za gađanje ciljeva u zraku hrvatske lovačke eskadrile: http://www.osrh.hr/#rubData/HTML/HR/O%20NAMA/HRZ/20150609_MiG-ovi_u_potpori_%C5%A1kolskih_aktivnosti_PZO/MiG-ovi_u_potpori_%C5%A1kolskih_aktivnosti_PZO_HR.htm
Maxa
Ako je 52000din 600€ onda srpski vojni piloti stvarno imaju toliku platu
Brka
Da zaboravio sam helikopteraše gde potporučnik po završetku sa letačkim dodatkom ima 48.000 dinara što je daleko ispod 600 eura a pri tom plaća i kiriju za stana
Brka
Letački dodatak srpskih pilota je uračunat u tih 600-1000 eura sem par pilota sa visokim činom kojima je plata veća zbog platne grupe ne ispod 6 PG i čina ne ispod čina pukovnika pa im plata ide i preko 1200 eura i više ako su u nekom Upravnom Odboru
YU-AJZ
Brko jad i čemer! To je zaista sramota da najobičnija stranačka prostitutka bez dva grama mozga zaposlena u opštini ima 70000 i to sa umanjenjem i kupljenom megadens diplomom, a pilot helikoptera 48000?!
Gospodo vojni piloti moje saučešće!
Kvocfiftyfour
Ipak je to malo !
Ministar
A jel’ ovo brutto ili netto? Jer ove balkanske zemlje imaju čudnu naviku navoditi samo netto iznos, zanemarujući da je i PIO i zdravstveno, poreze neko platio…
Marko
HR je vojim pilotima poboljsala uslove kada im je komplet sastav akro grupe presao u Qatar u privatnike…
Tipicno za Balkanski prostor problemom su se pozabavili kada se vec desila sramota. Nazalost mi akro grupu ni nemamo niti nase vojne pilote bilo ko trazi te i tu susedima mozemo pozavideti. Njihovih nekolicina pilota je svoju egzistenciju bar na taj nacin resila…
drazen
Gospodinu Vojnovicu,
Poštovani, čime li je to gospodin Selak, zasluzio da bude na naslovnoj strani portala iz Srbije.? P.S. Slucaj Ponikve
PeroZ
Vratio avion svojim poreznim obveznicima?
To je sve bilo JRV, znači koliko i slovensko, hrvatsko, bosansko, makedonsko, crnogorsko toliko i srpsko.
Koliko je svaka od republika pravnih slijednica bivše države dobila pojedinačno aparata?
NULA!
Kako su to lijepo i elegantno rješili česi i slovaci, tako smo da je bilo pameti mogli i mi, čist račun, duga ljubav, a ne onako kako je nažalost za mnoge završilo, a za neke za sva vremena i sve vjeke vjekova!
djordje
Vi Pero, kao da se pravite neuki i ne znate kako je nastala Jugoslavija i sta je pravno sledbeništvo države?? Kraljevina SHS je nastala iz Kraljevine Srbije.
Te pravno sledbeništvo nad Jugoslavijom, pa makar se zvala i SFRJ ima samo Srbija.
Vaše pravno sledbeništvo, možda potražite u Austriji, naslednici Austrougarske.
A avion je ukraden i ništa više od toga!
Fishbed
Djordje, to oko „pravnog“ nasljedstva je tako proglasila jednostrano sama Srbija, isto kao što je proglasila i Teslu svojim, pa i olimpijske medalje SFRJ… A i provjeri kako je nastala Kraljevina SHS, iako to za to nije relevantno. Relevatno je tko je to plaćao. Znači mi ćemo svi plaćati, a sve će to biti samo vaše? Kako mali đokica razmišlja…
djordje
Pa Krfsku deklaraciju imate i na interenetu i možete je pročitati,a potpisao je dr.Trumbić i to ćirilicom.
„Hrvatske zemlje“ izražavaju želju da uđu novu državu na bazi državnosti Kraljevine Srbije i prihvata se kruna kralja Srbije. Pa i kardinal Stepinac vam je bio oficir srpske vojske. Šta mislite kome je položio zakletvu?! Inače kao srpski oficir službovao je u Vranju,Gnjilanu i Prištini.
Da li je izneto dovoljno da shvatite kako je nastala SHS, a potom Jugoslavija.
Nadam se da znate ko je komponovao himnu „lijepa naša“ i gde je prvi put izvedena.
To „mali Đokica“ verovatno se odnosi na poglavnika Tuđmana, koji je napred izneto znao, te nije tražio ono što mu po zakonima legaliteta ne pripada. Nije čovek hteo da se glupira.
drazen
Kako „svojima“!!! Zar se on nije odrekao „svojih“ prekomandom na Ponikve? A ko su „oni“ sto ga lecise nakon 10/1991? Kome li položi zakletvu?
djordje
Zapadno od Drine je bila Austrougarska i nijedna druga zemlja. Austrougatska je izgubila rat, a Srbija je pobednica. Kako nedržavotvorni elementi Austrougarske, posle rata kao država se mogu ujediniti sa Srbijom, međunarodnom priznatom zemljom.
Vi brkate AVNOJ i državnost? Državnost FNRJ je poizašla iz Kraljevine Jugoslavije, a promena političkog sistema nema veze sa državnošću.
Jugoslavija je prestala, kada je srpski narod u Hrvatskoj izbačen iz ustava Hrvatske kao konstitutivan narod u Republici Hrvatskoj, a to je bilo mnogo kasnije od 1974.godine.
Zaboravili ste ranije ustave Republike Hrvatske,pre 1990.godine, a ovde nam pričate o državnosti i legalitetu i zloupotrebljavate ovaj vazduhoplovni potal.
beduin
sto bi rekla baba Marijola, to mozes macku o rep objesiti.
Fishbed
Znači nismo imali jednaka prava u SFRJ? Pa tko bio onda bio lud ostati u takvoj zajednici… Rađe piši što oko zrakoplovstva.
Fishbed
Taman i da je to istina vi o tome zasad samo sanjarite. A pogledaj u drugim zemljama koje imaju MiG-29 koliki je stupanj ispravnosti, ako misliš da je MiG-29 lakši za održavanje.
djordje
Evo i nove „muke“!?
Neverovatnog shvatanja remonta raketa R 60MK!?
Da li su uopšte čuli šta je inhibitor goriva raketnog motora i kako će proveriti stanje inhibitora.
Samo po ovom pitanju, može doći do nestabilnog rada raketnog motora i eksplozije istog. Pa do toga da raketni motor ugrozi i avion, sa koga se lansira raketa.
Slušam, pa ne verujem- „naučiće remont u hodu“?
Na slikama koje prate tekst, prikazano je samo ispitivanje glave samonavošenja rakete.
A šta li je sa gasogeneratorima, koji pokreću aerodinamičke površine raketa??
A časnik još nije naučio da se R60MK u predelu bojeve glave ne sme golim rukama dirati!?
http://www.hrvatski-vojnik.hr/godina-2015-menu/item/791-neupitna-strucnost-i-entuzijazam.html
PeroZ
A kaj bi vi djordje kao neki “tehnološki voajer“ da vam se sve servira u detalje i sliku po sliku, postupak po postupak?
Kaj mislite da su ti ljudi vesla sisali do sada i neznaju kaj rade?
I koliko vidim tehničar ne dira BOJEVU GLAVU, nego zaštitni poklopac senzorske glave za samonavođenje i 1 od 4 prednjih kormila?
Ili se možda bojite da “nepažljivi“ tehničar ne “odleti u vazduh“ zbog eksplozije uzrokovane statičkim elektricitetom?
djordje
A ne komentarišete usvajanje remonta „u hodu“?
Ko to usvaja remont?? Pripadnici HRZ-a?? Daje molim vas, pa toga nema ni u Diznilendu??
Za remont rakete, potrebna je adekvatna infrastrukura, oprema i kadrovi. Da ne pričam o sertifikaciji remonta.
djordje
Mada sam davno učio tu raketu, no koliko se sećam, baš tu na napadnim ivicama krilaca prolazi žica kontaktnog upaljača bojeve glave. Gsn PeroZ, verovatno ste videli tehnološke navlake krilaca i skidaju se pred poletanje aviona. Nema ta raketa samo radio-upaljač,gsn PeroZ!
Ako pogledate Mađare, koji ispituju raketu na ispitnoj stanici, nose rukavice.
Nego, da li je vama jasno pitanje koje sam postavio oko inhibitora raketnog goriva rakretnog morora? I kojom će se metodom ispitati stanje inhibitora, te gde će te naći nova raketna goriva sa ispravnim stanjem inhibitora. Samo jedna mikroprskotina je dovoljna za nekontrolisano uvećanje površine sagorevanja i detonacije raketnog motora?!
PeroZ
Vi ste kao neki stručnjak, a postavljate pitanja na nivou djeteta iz osnovne škole.
Raspisan je natječaj za remont i revitalizaciju raketa. Tko će to raditi? Pa onaj tko ima odgovarajuća ovlaštenja i certifikate za sve to! Na natječaju je odabrana odgovarajuća mađarska tvrtka, sve je dogovoreno, postupak i cijena ugovora, oni sve rade kako treba, na kraju isporuče i daju garanciju, a mi koristimo.
Ne vidim oko čega bi vi trebali voditi brigu kako i da li će sve biti urađeno kako treba? Mislite da ti ljudi neznaju svoju struku i svoj posao?
Zar mislite da su naši koji su preuzeli te postupke o rukovanju i korištenju tim ISTIM oružjem koje je koristila i JNA pali s kruške? Da neznaju SVE cake vezanje uz nju? Ma dajte više molim vas!
djordje
Kad već pišete o garanciji, koja je garancija kad zbog neispravnog inibitora raketnog goriva, eksplodira raketni motor ispod krila aviona koji lansira raketu??
Što se prozvođač raketa nije prijavio?? Prijavila sejedino mađarska firma i čiji to sertifikat za remont R60MK imaju??? Od proizvođača??
Mate
„Ako pogledate Mađare, koji ispituju raketu na ispitnoj stanici, nose rukavice.“
Đoko, to su hrvati na ispitnoj stanici. Toliko si zaslijepljen sa pričiom da mi neznamo neku starudiju servisirati da ti mozak ne prepoznati hrvatsku uniformu.
djordje
Dobro, oni nose, a časnik ne nosi!! Zato ima čin!!
PeroZ
Kako to sve što se proizvede na zapadu mogu raditi SVI koji imaju neke veze i certifikate sa opremom i naoružanjem, a ono što proizvedu Rusi mogu raditi samo Rusi, nitko osim Rusa i jedino Rusi?
Kako F-16 mogu remontirati i Norveški Kongsberg i Turski TAI i Južnokorejski KAI i Britanski BAE, makar nikada nije proizveo i sklopio ni jedan F-16, niti ga je VB uvela u naoružanje, Portugalska OGMA sada za Rumunje, Izrealski IAI, još prije Belgijska SABCA i Nizozemski Fokker?
Kako to da se nikome od njih Američki L-M nikada nije bunio, nego dapače surađuje sa njima.
Tako je i sa AIM-9 i AIM-120 raketama.
A kod Rusa? E nemože!!! Samoi jedino RUSI! Što nisu odobruli oni (ČITAJ: Nisu dobili pare) nevalja i nema certifikata. Ma jeli?!?
djordje
I ko remontuje AIM 120?! Eto upoznajte nas!
PeroZ
Tko remontira AIM-120? Onaj tko TREBA, MOŽE i ZNA! A Amerikanci glede toga nisu “cicije“ kao Rusi oko R-60, R-73, R-27 i R-77!
Jer sve što nisu odradili ONI (Rusi) nevalja i nije dobro!
djordje
Gsn PeroZ, opet vi „govor komesarski“.
Dakle, kako niste dali odgovore na pitanja po tvrdnjama koje ste izneli ranijim postovima, dovodite sebe u situaciju da dajete proizvoljne i ničim utemeljene tvrdnje.
Evo, novog pitanja? Da li ste negde čuli da Rusi uopšte ne remontuju rakete R 60,R 73 i R 27. Vrate proizvođaču stare, doplate i uzmu nove.
Petar Vojinović
Pero, Đorđe,
Hvala vam obojici na posvećenosti u komentarima ali ovo nije grupni chat niti forum. Nemojte više odgovarati niti se obraćati jedan drugom. Svaka interakcija koja u budućnosti bude uključivala više od nekoliko međusobnih komentara biće moderisana.
Hvala na razumevanju i na iznetim razmišljanjima koja cenimo.
djordje
Hvala na poruci, gospodine Vojinoviću.
Nadam se da i ovo obraćanje Vama nećete izbirisati.
Moram da primetim, da brišete i sva mišljenja i stavove koji čak i opravdano oslikavaju loše stanje u Ratnom vazduhoplovstvu Srbije. Mislim da time idete na ruku delu „profesionalca“ u Vojsci Srbije koji sve drugo znaju osim svoje struke.
S poštovanjem
Petar Vojinović
Đorđe,
Vaša arogancija i zadrtost su razlog zbog kojeg ste dobili žuti karton.
Da neko bilo šta cenzuriše od ključnih problema ne bi ni 99% vaših komentara bilo objavljeno.
Poradite na osnovnim veštinama komunikacije i dobro došli ste nazad.
Petar Vojinović
Pero, Đorđe,
Hvala vam obojici na posvećenosti u komentarima ali ovo nije grupni chat niti forum. Nemojte više odgovarati niti se obraćati jedan drugom. Svaka interakcija koja u budućnosti bude uključivala više od nekoliko međusobnih komentara biće moderisana.
Hvala na razumevanju i na iznetim razmišljanjima koja cenimo.