BEG airport status
Pipistrel potpisao ugovor za proizvodnju i isporuku 300 aviona Indiji Virus je od danas zahvatio i Indiju / Foto: Pipistrel

Pipistrel potpisao ugovor za proizvodnju i isporuku 300 aviona Indiji

Slovenački proizvođač aviona „Pipistrel“ pobedio je na tenderu oružanih snaga Indije za kupovinu 194 aviona koji će biti namenjeni Indijskom Ratnom Vazduhoplovstvu, Indijskoj Ratnoj Mornarici i Nacionalnom programu kadeta. Direktor kompanije Ivo Boskarol potpisao je danas ugovor u Nju Delhiju sa indijskim oružanim snagama koji takođe uključuje dodatnih 100 opcija nakon tri godine.

Ovaj, verovatno najveći ugovor u istoriji kada su u pitanju ultralake letelice, „Pipistrel“ je osvojio svojom kompozitnom letelicom Virus SW 80 koja će u verziji za Indiju nositi naziv „Garud“.

Garud_back_view
„Pipistrel“ Virus SW80 „Garud“ / Foto: Pipistrel

Sledeći impresivan podatak je činjenica da se na indijski tender (čiji je RFI objavljen 2011. godine) javilo 11 globalnih proizvođača i zastupnika ove klase letelica. Zahtev je bio centriran na lakom dvosedu čija će glavna uloga biti obuka, koji je napravljen od kompozita i koji je sposoban da nosi dva člana posade i njihovu opremu.

– Sa više od četvrtine veka iskustva u ovoj oblasti, Pipistral je idealan partner indijskim oružanim snagama. Naš Virus SW 80, sada poznat i kao „Garud“, je pažljivo konfigurisan tako da ispunjava sve zahteve službi u kojima će leteti. On predstavlja kulminaciju naprednog dizajna, vrhunske kompozitne konstrukcije i moderne digitalne avionike – ovo je rešenje baznog trejnera za 21. vek na koje će biti ljubomorni svi slični operateri. – izjavio je ovom prilikom direktor „Pipistrela“ Boskarol.

Indijski Virus će biti pogonjen motorom od 80 konjskih snaga, brzina mu je oko 220 km/č, može leteti tri sata i dostići visinu od oko 6.000 metara. Letelice će biti opremljene sopstevnim padobranom koji povećava šanse preživljavanja posade u slučaju incidenta. Letelice će takođe biti opremljene i pojačanim bezbednosnim elementima kao što su posebno dizajnirana izdržljivija sedišta i ojačanje kokpit sekcije kevlarom.

Unutrašnjost kokpita "Garuda" / Foto: Pipistrel
Unutrašnjost kokpita „Garuda“ / Foto: Pipistrel

Letelice koje su se nadmetale na ovom tenderu testirane su u ekstremnim indijskim uslovima kao što su visoka temperatura i vlažnost vazduha, ekstremne visine i sl. „Garud“ se posebno dobro pokazao tokom opitovanja u terenskim uslovima i kada su u pitanju procedure održavanja.

– Ovo je bez sumnje najveća narudžbina za 26 godina postojanja „Pipistrela“. Proizvodićemo 6, maksimalno 7 letelica mesečno za indijske oružane snage. To znači da je za sledeće dve i po godine naš proizvodni kapacitet rasprodat!

„Garud“ je zapravo izabran pre dve godine. Od tada do danas su trajali pregovori o svim drugim detaljima ugovora. „Pipistrel“ će početi sa isporukama na više od 100 lokacija širom Indije za 8 meseci. Sve 194 letelice moraju, po ugovoru, biti isporučene za ne više od 30 meseci nakon isporuke prve. Ugovor nas obavezuje da isporučimo još 100 letelica nakon treće godine, ukoliko kupac poželi još. Ovo znači da „Pipistrel“ ima šansu da na kraju proizvede skoro 300 letelica! – rekao je Boskarol po potpisivanju ugovora.

Garud-side_view
Indija će biti 81. zemlja u koju će slovenački proizvođač izvoziti svoje letelice / Foto: Pipistrel

Ugovor će takođe obuhvatati isporuku rezervnih motora, alata i opremu za zemaljsku podršku, produženu podršku (garanciju) na 10 godina kao i veliki ciklus obuke posada, instruktora i zemaljskog tehničkog osoblja.

Ugovor ne obuhvata nikakav ofset aranžman i sve letelice i prateći segmenti biće proizvedeni u Sloveniji.

„Pipistrel“ je do sada proizveo preko 1.300 različitih letelica koje lete u više od 80 zemalja širom sveta. Poznati su kao proizvođač ultra-lakih letelica sa najširom gamom proizvoda a trenutni vrhunac proizvodnje predstavlja „Pantera“, jedini četvorosed u generalnoj avijaciji koji opciono može doći za konvencionalnim, hibridnim ili potpuno električnim pogonom.

Kompanija je EASA sertifikovana za projektovanje letelica (DOA 21J.524) i njihovu proizvodnju (POA SI.21G.0002).

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

М

Ето једна Словенија направила уговор о производњи малих авиона за Индију, 300 комада?
А Србија са традицијом, производњом и неком технологијом, кењка, имамо и УТВУ,МОМА, ВТИ , Институте….али очигледно да владају неспособни и себични руковoдиоци , бе смисла за заједнички рад на пројектима за синергију , …само подметања и злоба…па нам други криви?

Код нас царује девиза да „ништа не можемо, све смо уништили , па нема ко?“ па најбоље да се иселимо или самоубијамао…?

Svaka čast Slovencima!
Свака част Словенцима!

Odgovori
Du

Bravo za komentar!!!

Go

Mislim da je nas modelar ( Srbin ) ukljucen u proizvodnju ove UL letelice .. zove se Branko i da je i za VJ i Izrael radio oko bespilotnih letelica … Tango nadji coveka i napravi intervju sa njim bice zanimljivo cuti zivotnu pricu coveka genija za karbon i plastiku …

La

I od mene svaka čast za komentar. A što se tiče toga da li tamo radi modelar Srbin, koga je to briga. To je slovenački proizvod. Ko nam je kriv.

vr

Čitam i ne mogu da verujem. Nestvarna vest za industriju ULL, stvarno svaka im čast. Nadam se samo da će Indijci imati više sreće i manje udesa nego li sa avionom MiG-21.

Odgovori
to

Koji sve samozvani stručnjaci i neformale grupe upravljaju našim vazduhoplovstvom i ne čudi da smo dovde dogurali.

Am

Blagi off-topic, ali pogledajte kakve se sve igracke prave u Sloveniji, uspeh Pipistrela ne treba cudi:

Quadrofoil – cudni hidrofoil, elektricni, tesko opisiv recima
Hovercraft – Prave hoverkrafte
Eivie4 – zvacemo ga biciklom, ide 130 kmh, pokretan misicima
AMS Flight – avioni koji nisu Pipistrel
Tushek Renovatio – superautomobil
Akrapovic auspusi, ono blaga Austrija, ampak, Sloven’c

E u tome je stos, sto se kod njih neguju snovi i sto imaju u svakoj oblasti tehnike nesto novo i inovativno da ponude.
A u Srbiji? Pa, u Srbiji nedostaju cele generacije lekara, inzenjera, strucnjaka svih oblasti… Ma ni vodoinstalatera dobrog tesko covek da nadje.

Jednom kada se taj lanac pokida – tesko se ponovo vrati…

Odgovori
Ma

Izvoz aviona za Irak je veci od ovog posla. Samo lupate gluposti.

Am

Ne znam pouzdano koliko je Lasta ozbiljan avion (na njega mislite u kontekstu Iraka?) – u svakom slucaju brzi je, jaci od Slovenackog.

Ali, kada na Google ukucam „avion Lasta“, „Utva Lasta“, „Lata 95“, izlaze nase novine i T6 – nigde sajt Utve, niti sajt Laste.
Nakon sto jedva nekako pronadjem http://utva-avioni.herobo.com
(sta je herobo, aman) ostanem potpuno razocaran cinjenicom da fabrika koja treba da pravi avione (ej, avione), nije u stanju da napravi jedan kulturan sajt, sa imenom i hostingom koji kostaju 50e godisnje. To vidim kao najveci problem u Srbiji, tu totalnu nezainteresovanost i odsustvo osecaja za vreme, za vek, XXI.

Odgovori
Ma

Zna li tko koliko je vrijedan ovaj ugovor?

Odgovori
Ne

Osnovna verzija samog aviona je oko 55.000 eura, bez drugih usluga pa ti računaj…moja procena vrednost ugovora za 300 letilica sa servisom,održavanjem obukom u tri godine oko 28.000.000,00 EURA

Lj

Svaka čast za tekst i dosadašnje komentare.
Ipak, jedan mali detalj koji svrstava našu Srbiju u napredne
države koje imaju sličan odnos prema ljudima koji imaju ideju.
Pre nekoliko godina,baš kad je Pipistrel dobio priznanje od NASA-e,
Ministrstvo za obrambo Republike Slovenije odbilo je njegovu molbu
da dobije u zakup deo zemljišta(nekakva livada uz sportski aerodrom) kod Ajdovščine,gde je i sedište firme Pipistrel.U Italiji su mu veoma brzo udovoljili.Eto…

Odgovori
BB

Vidim da ovdje niko ne pominje Aeroeast, čovjek je upravo govorio o ovoj kategoriji kao početnoj obuci vojnih pilota.

Razlika je u tehnologiji jer je SILA metalni a ovaj šišmiš je kompozitni, ali u osnovi je ista ideja za malo para napraviti solidan avion koji malo košta tokom korištenja.

Dakle i Srbija ima sličnu priču, samo je treba prepoznati u određenim krugovima

Odgovori
Ne

Vidi, svaka čast Magu i treba to podžati ali i biti realan. Šišmiš je bolji od SILE u svakom pogledu, tako stručni ljudi kažu, pa ti sad vidi.

Se

Kada ce se shvatiti da se u Srbiji ne zivi od rada i inovacije, vec od glodanja budzeta i rodbinskih veza? Mozemo i mi da napravimo ovakve avione ali nije u interesu drzave. Njima je u interesu da se uvozi uz ugradnju i da se uzimaju krediti kako bi se finansirali botoksi na zenama, ljubavnicama i cerkama i da se krka po kafanama.

Odgovori
P.

Ko hoće i želi da radi i da mu niko ne smeta moguće je napraviti i proizvesti ultralaku letelicu ili mali avion. Kod nas u Srbiji ima čovek koji je više od 300 ultra lakih aviona proizveo i prodao, živi i radi u blizini Novog Sada. Imate u Novim Beogradu nekoliko ljudi koji su konstruišu li i prave male ultra lake letelice. Ništa čudno, mogućnost da tako nešto proizvedete je moguće ali u drugačijih konstrukcija. Potrebno je znanje u proizvodnji raznih elemenata u mašinstvo, obrafa metala i reforma Vi je li nova i slični. Postoje firme u Americi koje prodsju dokumenta Vi je da možete samostalno proizvesti mali avion.
Voljan sam i da pomognem. U Beogradu sam…

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj

Лек na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

K И даље не бих искључио могућност да поједине технологије са Ф5 које не би захтевале структурне захвате заврше на некој даљој подверзији Ф4.

27. Nov 2024.Pogledaj