Od kako je Rusija započela sa vazdušnim udarima po Siriji 30. septembra velika pažnja posvećena je aktivnostima ruske vojne avijacije kao i bazi Basel Al Asad u kojoj su stacionirani njihovi avioni i helikopteri. Paralelno sa borbenim dejstvima ruskih ali i zapadnih borbenih vazduhoplova aktivno je i sirijsko Ratno Vazduhoplovstvo.
Sirijska vojska je oduvek bila obavijena velom tajne, zvanične informacije su bile veoma šture i površne ali od kako su 2011. počeli sukobi u toj zemlji mnoge informacije kao i fotografije omogućile su bolji uvid u stanje RV Sirije. I pored velikih gubitaka u tehnici, infrastrukturi zatim isrpljenosti svojih pripadnika, sirijske vazduhoplovne snage i dalje raspolažu sa određenim efektivima koji im omogućuju borbena dejstva iz vazduha.
Trenutno je borbena avijacija navodno sposobna da izvršava maksimalno oko 30-35 misija dnevno ali se taj broj obično kreće do nekoliko borbenih avio-poletanja u toku jednog dana. Vatrena dejstva se vrše sa malih visina i sa malih daljina zbog čega su u protekle 4 godine pretrpljeni veliki gubici. Tačan broj izgubljenih vazduhoplva je teško utvrditi ali pojedine informacije govore o oko 45 oborenih aviona i helikoptera a još oko 30 ih je stradalo na aerodromima koje su zauzele opozicione snage kao i oružane formacije Islamske države. Od oko 22 aktivne vazduhoplovne baze 9 je palo u ruke neprijatelja od čega je čak 6 pod kontrolom tzv. Islamske države. Na ovim okupiranim aerodromima se i pre početka rata nalazio veliki broj neoperativnih i otpisanih vazduhoplova.
Nekoliko sirijskih ali ruskih televizija imalo je retku priliku da posete jednu sirijsku vojnu vazduhoplovnu bazu. Reč je o bazi Hama koja se nalazi jugozapadno od istoimenog grada, istoimene provincije u zapadnom delu Sirije.
Na ovom aerodromu stacionirana je 14. vazduhoplovna brigada koju čine dve eskadrile i to 678. sa avionima MiG-23 i 679. eskadrila sa lovcima MiG-21. Tu je zatim i 63. helikopterska brigada sa 255. helikopterskom eskadrilom opremljenom transportnim helikopterima Mi-8/17. U bazi se nalazi i remontni zavod za avione MiG-21 i MiG-23. Trenutno se smatra da je najbrojniji, ujedno i najaktivniji borbeni avion RV Sirije sovjetski lovac MiG-23. Informacije iz 2010. godine govore da ih je tada bilo 146 u varijantama MF/ML/MLD/BN i UB dok ih je danas navodno oko 90 a raspoređeni su u 5 baza u kojima se nalazi 7 eskadrila.
Operativnih aviona je međutim mnogo manje a naročito ih je malo upravo u vazduhoplovnoj bazi Hama. Stanje je toliko kritično da su na aerodromu primećeni avioni MiG-23ML iz baze Dumajr kao i avioni verzije MiG-23MLD iz baze Šeirat. Za medije je prikazan MiG-23ML naoružan sa 4 bombe OFAB-250-270 čiji je pilot pred kamerama uzleteo na borbenu misiju a sa istim naoružanjem prikazana je i starija verzija MiG-23MF. Najinteresantnija je svakako bila najsavremenija varijanta MiG-a 23 u inventaru RV Sirije, MiG-23MLD sa podvešenim raketama vazduh-vazduh, dve inercijalno i poluaktivno radarski samonavođene rakete R-24R srednjeg dometa i dve infracrveno samonavođene rakete R-60 malog dometa.
Drugi glavni avion 14. vazduhoplovne brigade je lovac-presretač MiG-21 čija je glavna uloga kao i u slučaju aviona MiG-23, dejstvo po ciljevima na zemlji. U bazi je snimljen avion MiG-21bis takođe sa četiri bombe OFAB-250-270.
Piloti 679. eskadrile istakli su jednostavnost i pouzdanost ovih starih aviona i pokazali svoju veliku odlučnost i motivisanost koja je naročito porasla nakon dolaska Rusa. Smatra se da RV Sirije raspolaže sa oko 50 aviona MiG-21 u varijantama MF, bis i UM a svega tri eskadrile nalaze se raspoređene u tri baze. Pre rata MiG-21 je bio najbrojniji borbeni avion sirijskog RV sa oko 220 aviona ali se na velikom broju snimaka koji su napravljeni za vreme rata, u bazama vidi da je većina te flote ili bila neoperativna ili odavno otpisana ili konzervirana.
Pogledajte video reportažu ruske televizije “Prvi kanal“:
YU-AJZ
Očigledno da je MiG-23 strefila ista sudbina kao i njegovog suparnika iz hladnog rata F-105 thunderchief koji je bio radni konj američke vojske u Viejetnamu. Sve u svemu ti vremešni avioni su odradili posao i dali veliki doprinos da
SAA preživi ove četiri paklene
godine ratujući sa FSA, ISIS. Sad
je stanje mnogo lakše ulaskom
Ruske avijacije i prva velika
pobeda je deblokada
dvogodišnje opsade baze Kweiris
i automatsko presecanje glavne
saobraćajnice Alepo-Raqqa a posledica pregrupisavanja ISIL je vidljiva na drugoj strani ratišta gde je Iračka vojska potpuno okružila Ramadi.
Da li neko ima informacije ili slike pre par meseci često spominjanih MiG-31 koji su navodno stigli u Siriju?
saobraćajnice Alepo-Raqqa a posledica pregrupisavanja snaga ISISA
Živojin Banković
Авиони МиГ-31 нису стигли у Сирију.
Од руских борбених авиона тамо је 12 Су-25СМ/УБ, 12 Су-24М, 4 Су-34 и 4 Су-30СМ.
vrabac
Zanimljiv tekst od gospodina Živojina kao i uvek, jedina zamerka je da ste mogli da stavite linkove ka tekstovima o Sirijskom RV iz 2013. i 2014. čisto radi poređenja koliko ih je ovaj rat iscrpeo u svakom pogledu. 2013. leteli su još i Mig-29, Su-22, L-39, helikopteri, a 2015. sudeći po ovome spala je knjiga na ofucane MiG-21 i 23 tako da se može reći da su Rusi uleteli bukvalno u poslednjem momentu.
Живојин
Још увек лете сви авиони које сте набројали. А скоро су на нету били и снимци дејства сиријских хеликоптера Ми-25 бомбама.
YU-AJZ
Stigao S-400 u Siriju!
Живојин
За сада видесмо само радар.