BEOGRAD – U Tuluzu je upravo zavšena tradicionalna Erbasova godišnja konferencija za medije na kojoj je, o godini iza nas, kroz prizmu poslovanja svoje kompanije govorio top menadžment najvećeg evropskog proizvođača aviona. Na događaju su ove godine govorili CEO Erbasa Fabris Brežer kao i operativni direktor zadužen za prodaju Džon Lihi, koji je ove godine vrlo indikativno, više puta pominjao svoje kolege iz Boinga.
Svi profesionalci iz civilne avio-industrije kao i entuzijasti, navikli su da početkom januara čuju od „top menadžmenta“ giganta iz Tuluza šta je to obeležilo proteklu kalendarsku godinu, iz perspektive njihovog biznisa. Govoreći o poslovnoj godini Erbasa koja je za nama, poredeći ih sa njihovim najvećim koknurentom Boingom, možemo čak reći da govorimo o kretanju u civilnoj avio-industriiji generalno, i upravo je to razlog zašto se početkom januara svake godine u medijima puno priča o ovom događaju.
Na ovogodišnjoj konferenciji govorili su CEO Erbasa Fabris Brežer i šef prodaje Džon Lihi, a predstavljeni su i novi članovi upravljačkog menadžmenta kompanije koji su preuzeli svoje dužnosti 1. januara ove godine: Tom Vilijams (Operativni direktor) i Didije Evrar (Izvršni potpredsednik i Šef programa) koji je bio 8 godina na čelu programa A350XWB, a sada kao jedan od izvršnih potpredsednika odgovara za sve aktivne programe u kompaniji iz Tuluza.
Bila je ovo druga po redu najbolja godina ikada za kompaniju Erbas, kada su narudžbine u pitanju. Brežer je na početku svog izlaganja naveo tri bitna momenta koje je posebno podvukao i koji su po njegovom mišljenju obeležili poslovanje kompanije na čijem je čelu, u protekloj godini. Prvi je predstavljanje Erbasa A330NEO na aeromitingu u Farnborou u julu ove godine, koje je privuklo veliku pažnju. Zatim, saradnja sa američkom kompanijom Delta Erlajns takođe je bila jedan od tri jako bitna događaja, imajući u vidu da će dva Erbasova tipa u budućnosti leteti u njihovoj floti: A330NEO na trans-atlantskim rutama kao i najnoviji A350XWB na trans-pacifičkim rutama. Za kraj, gotovo neverovatna popularnost Erbasa A320NEO čiji je broj porudžbina u prošloj godini prešao 1000, takođe se našla među tri najbitnija zapažanja prvog čoveka Erbasa pri osvrtu na proteklu godinu.
Isporuke aviona su porasle sa 626 jedinica u 2013. na 629 u 2014. godini, što predstavlja i novi rekord kompanije iz Tuluza. Avioni su isporučeni na adrese čak 89 različitih korisnika, od kojih su 8 novi, od čega 490 iz A320 familije, 108 A330, 30 A380 i takođe, prvi A350 XWB koji je isporučen krajem prošle godine kompaniji Katar Ervejs.
Kada je spomenuo isporuku i prvi komercijalni let A350XWB kojeg prema sadašnjem interesovanju industrije čeka svetla budućnost, Brežer je najavio i proizvodnju najvećeg modela iz te porodice – A350-1000, koja bi trebala da počne već za godinu dana. Naime, prvi delovi su već u prozvodnji a probni let se očekuje 2017. godine.
Što se tiče Erbasovog programa generalno, tradicionalno najveće interesovanje je, kada su porudžbine u pitanju, vladalo za A320 seriju. Kao što je već rečeno, bilo je čak 1041 porudžbina za A320 NEO i još 504 porudžbine za A320 CEO, odnosno konvencionalni A320. Da li će se ući u razvoj projekta A321 NEO biće odlučeno uskoro, rekao je Brežer.
Ono što je privuklo najveću pažnju tokom poslednjeg kvartala 2014. jesu špekulacije u vezi sa A380 programom. Brežer se u oficijelnom delu izlaganja nije osvrtao na taj deo, iako je i sam krajem prošle godine davao izjave za medije na tu temu. U jednom trenutku je govoreći o A380 samo spomenuo da „njegovi najbolji dani tek dolaze“.
U protekloj godini bilo je 20 porudžbina Erbasa A380, ali ne i novih. To su porudžbine iz prethodne godine koje su „prebačene“ u 2014. Isporučeno je 30 jedinica ovog aviona a A380 ima od ove godine i tri nova operatora, Etihad, Asiana i Katar Ervejs. „Kompanija Erbas domira tržištem velikih aviona“ rekao je šef prodaje, Džon Lihi. To je malo tržište ali prema njegovim rečima Erbas želi to tržište i on misli da će to ono rasti sa povećanjem broja mega-gradova. Nedostatak slotova i nemogućnost da se porast prometa reši jednostavnim povećanjem broja letova, ključni su faktori za razvoj tržišta kojim bi A380 i u budućnosti trebalo da dominira, zaključio je Lihi.
Međutim iako o tome nije bilo govora u oficijelnom delu izlaganja, pitanja novinara su se, vrlo očekivano, uglavnom odnosila na A380NEO i izmene na A380 seriji.
„Top menadžment kompanije je za to. Ali trenutno, naš primarni fokus je da nađemo mušterije za postojeći A380, ovakav kakav je. U budućnosti ćemo razmišljati o NEO opciji kao i o produženoj verziji. „, rekao je Brežer.
Na pitanje novinarke da li već imaju u planu neke postojeće verzije motora koje bi potencijalno ugrađivali u A380NEO, Brežer je kratko odgovorio: „Nismo još o tome razmišljali“.
Integralni snimak konferencije: