BEG airport status
Pilot JNA o Jugoslaviji: Nikada nije bilo ovako plemenite zemlje, niti će je ikada biti Ponosno - Jugoslavija / Foto: Dušan Atlagić, Tango Six

Pilot JNA o Jugoslaviji: Nikada nije bilo ovako plemenite zemlje, niti će je ikada biti

Letačke priče Suada Hamzića jedan su od najčitanijih serijala na našem portalu. Od prve priče o preletanju 6. američke flote pre dve godine do nezaboravnog noćnog leta nebom cele bivše države, Suadove avanture pročitalo je preko 70.000 ljudi.
 
DSFX9041

Vaš omiljeni serijal nastavlja se sledeće nedelje sa dodatkom video svedočenja pukovnika Hamzića koja smo danas snimali u Muzeju vazduhoplovstva Beograd pored aviona koje je nekada leteo: MiG-ova 21, Tanderdžeta, Sejbra, 522, Aera-2…

Sve ove letelice, bile one proizvedene na ovim prostorima, u Americi ili Sovjetskom Savezu krasi jedan zajednički simbol – rondela zvezde Ratnog Vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. Simbola nekada velike i moćne države.
 
2015-02-13 11.21.31
 
Uhvatili smo retku priliku i zabeležili Suadovu emociju na pitanje šta mu je značila Jugoslavija:
 
 

 

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

se

u pravu 100%

Odgovori
Sp

Razgovarao sam sa jos par visih oficira JNA. Isto razmisljanje. Cak isti maniri, organizacija govora. Doista se vidi da su prosli godine i godine prakse, ucenja, skolovanja. Ono sto je glavno iz svega – bar iz ovih razgovora sta sam imao sa njima – Ovo su najaci branitelji ideologije Jugoslavenske pa i samim time same zemlje. Tesko je upoznati covjeka ovih dana – koji na ovolikom stupnju indoktriran da brani svoju zemlju. Piloti su specificni po tome. Oni su znali kakve su sanse obaranja u mirno doba ili u ratno – svaki put kad ulazeci u avion – postojala je sansa da li ce biti ili ne biti. Interesatna je ova generacija, posebnon sada kada nema te zemlje za koju su bili spremni zivot dat. Fascinatno. U svakom slucaju, bravo Pukovnice. Svaka rijec ti je na mjestu.

С

"Ovo su najaci branitelji". Пише се најјачи. Твој "бранитељ" је отишао у пензију у напону снаге,са 48 година живота, у тренутку кад је највише требало да да за Југославију,1993.За земљу која је њему пуно дала. А он,као и већина, пензија, зезање, Канада, пецање. Патриотски, нема шта. Све Суадове приче су типа "Како смо уживали у чарима Југославије". Молим Суада да сада напише једну "Како смо се борили за Југославију кад је било најпотребније и патриотски подметнули леђа". Патриоте то тако раде. Велики поздрав.

Kr

Nije ovo mesto za nacionalisticke izjave, bile one na mestu, ili ne…

Su

Nije mi bila namera da sa bilo kime raspravljam ali Tebi Srbo ipak moram odgovoriti.
Ja jesam branio Jugoslaviju i ucinio sam sve sto sam mogao da je i odbranim o cemu imam i neoborive materijalne dokaze koje zbog takvih kao sto si Ti (uskogrudih i kratkovidih nacionalista) ne zelim ni danas objelodaniti. Imam savrseno mirnu savest da sam , za dobrobit svih jugoslovenskih naroda, ucinio sve sto je oficir moga ranga mogao uciniti.
Obracunali su se samnom kao uostalom i sa svima koji su postupili kao ja, koji su postupali u skladu sa svecano datom obavezom (zakletvom). U tom obracunu su prednjacili nesposobni oportunisti i poslusnici koji su tada videli svoju sansu a ciji najvisi kvalitet je bio upravo u osecaju pripadnosti jednoj naciji , dakle nacionalisti.
A kuda su doveli te svoje nacije , servilno sluzeci bolesno ambicioznoim nacionalistickim liderima, danas je jasno svakome ko ume da gleda oko sebe …… a tek ce da im bude. Gde su oni danas ?
Moje penzionisanje , tacno je sa nepunih 48 godina, je bilo jedino prihvatljivo resenje ali, zapazi, ja nisam stao ni pod ciji nacionalni barjak, nisam se ikome stavio u sluzbu, ni za koga i ni protiv koga borio, nikome ponovo polozio zakletvu, niti menjao svoje uverenja da bih ih unovcio zaradio cin ili vilu kao neki koje su slavili a sada ih se odricu upravo oni koji su se zanosili da ce ostvariti svoje nacionalne ciljeve na racun drugih.
Dakle bio sam i ostao patriota …… ali jugoslovenski.
Da sam postupio drugacije danas bi bio ne samo razocaran vec i postidjen , sa razlogom !

С

И поново се враћамо на почетак приче да је опсатанак Југославије био немогућ! Никаква сила то није могла да сачува. Ни ви уз све напоре(?) нисте успели, нити би било ко други могао само зато јер је то била кулиса, кула од карата . Молим вас ,немојте да обмањујете људе причом о некаквој "племенитој" држави. Да је то била, и данас би постојала.За вас је била мед и млеко,нема сумње, а врло лако сте прихватили неутаралан статус посматрача "као једино прихватљиво решење". Класична комунистичка школа. Маните се пропаганде, пишите о авионима.

Su

Srbo Ti si stvarno tezak slucaj nacionaliste, onog slepog, neobjektivnog, nesposobnog za bilo sta sem za pljuvanje i mrznju po drugima – dakle soviniste . Tvoj problem. Ja za svoje tvrdnje imam hiljade neoborivih dokaza a Ti i takvi kao TI !?
Ja ne obmanjujem jer imam milione svedvoka. Ti i takvi su obmanjivali i obmanjujete i sada a rezultati su vidljivi ….. i tek ce da budu ( cak i takvima poput Tebe.)
Da sam prihvatio status posmatraca cutao bih kao i mnogi koji su mislili kao Ti a kako vidis ja ne cuitim iako netrado diskutujem politiku ….. i upravo zbog takvih kao sto si Ti koji ne prihvataju ni elementarne cinjenice.
Uostalom tvoje je pravo da mislis sta hoces ali, molim Te, smanji dozivljaj, o'ladi jer ne zelim da, odgovarajuci Tebi, povredim osecanja cestitih ljudi koje su takvi kao Ti zaveli lazima i demagogijom i doveli ovde gde jesu .
Covece osvrni se , pogledaj oko sebe , vidi stvarnost i uporedi je sa nedavnom prosloscu i ucuti ili priznaj svima da si naprosto jedan od onih koji je dabelo profitirao ovom sveopstom (opstejugoslovenskom) tragedijom profitirao, debelo profitirao i zato zastupas takve stavove.

С

1.Ја сам заведени националиста.Признајем.Завели су ме Петар Бојовић и Живојин Мишић.Павле Штурм се није 1914. прогласио за неутралног а Степа Степановић није отишао у пензију.Такви официри мени требају.Са таквом дружином оћу да градим државу.
2.Ти си тежак случај комунисте који је 30 година живео на грбачи народа а кад је требало да исти браниш,ти у пензију.Обичан радник није имао ту привилегију да остане неутралан него је силом гурнут на фронт да ради ТВОЈ посао.Па моја баба је могла да буде такав пуковник.Ти говориш (из викендице) о профитирању,па твоја пензија је најмање 5 просечних плата. За које заслуге? Хумано…Од твоје Југославије памтим константну (чињеница) инфлацију '70-их,'80-их,'90-их.Запошљавање преко везе.Све преко везе.На једног радника два нерадника,секретарица и по један(бескорисни)официр.Идеално друштво.
3.Елементарна чињеница је да ти је Туђман био генерал а 90% колега хрвата пребегло на хрватску страну.Па какви су то Југословени?Нисам ја па мене да оптужујеш.Примао си плату да ликвидираш народне непријатење,"националисте".Па како да правим државу са таквим "родољубима"?Како силом утерати хрвате у Југославију? Ево доказа.
4.Твоја Југославија се 1941. распала за 7 дана а усташе су већ имали спремне униформе. Исто се догодило 1991. Красота од државе. О чему ти причаш, аман! Пиши о склоповима турбине,о ловачким(као пилот)доживљајима, немој да обмањујеш људе "ловачким" причама.

Su

Srbo ja skoro 60 godina ponavljam istu gresku I uvazavam sve ljude, cak i one koji to bas nicim ne zasluzuju. NAS DIJALOG JE ZAVRSEN.

is

Postovanje Saude….
Veoma zanimljivo… jedni stvarali, branili i ginuli za prijeteljstvo – bratstvo i jedinstvo… za lijepi zivot… drugi od pocetka tvrde da je to nemoguce… te unistavaju po svaku cijenu… kada su inistili i te lijepote vise nema… ovi nesvojesni tvrde da su ovi koji su ljubav stvarali, krivci za prosli losi zivot…. pa mi nije jasno – da im nije jasno u kakvom to sada zivotu zive… i opet im drugi za sve krivi… a sretni su sto ne traje vise onaj dobri zivot… a i za ovaj im oni prvi krivi…!!!???

ad

valjda je trebao bombardirati civile po Bosni ., kao sto sam vidio svojim ocima,, jeli to patriotizam ?

da

Uzivanje je citati Suadove price.
Sve imaju osnov za jedan dobar film.U iscekivanju sledece…

Odgovori
Vl

Svaka reč je od suvog zlata. Još jednom s ponosom skidam kapu starijem Kolegi.

Odgovori
С

Потпуно разумем човека и верујем да је имао удобан и леп живот, ал мало га претера. Видело се "из авиона" да Југославија нема перспективу и да је изграђена на лошим темељима. То се и показало у пракси. Хрвати су је "минирали" три пута. Дизали у ваздух биоскопе и авионе ЈАТ-а док су Срби били загрижени Југословени. Срби су остали доследни Југословени и наредних 15 година после распада. Да је то била држава изграђена на нацији, и дан данас би била најудобнија држава за живот. Пракса је показала да сам управу.

Odgovori
Vl

Irci su mnogo više puta dizali u vazduh hotele, parade i ostale dogadjaje u vazduh, pa da li to znači da Velika Britanija nema perspektivu?
Baskijci i Katalonci su čak plaže dizali u vazduh, o aerodromima i da ne govorim, da li da obavestimo Španiju da su bez perspektive?
Korzikanci su takodje koristili eksploziv. Kakva je perspektiva Francuske?
Da li da javimo Indiji, Pakistanu i jos po nekoj eksplozivnoj Državi da po ovom standardu oni nemaju perspektivu?
Da ih obavestimo. Red je.

Ne

Severna irska ce biti deo irske, kao sto ce i Skoti uskoro imati svoju drzavu. To je pitanje godina. Sto se tice perspective Francuske, mislim da nije svetla kao ni Nemacke. Dozvolili su emigraciju koja ce ih unistiti, isto kao i Veliku Britaniju. Jednostavno vreme je da se vekovni kolonijalizam naplati.

С

Да ја тебе обавестим. Југославија не постоји више. Трећи пут за редом. А ти види каква је перспектива. Колико пута требаш да главом удариш у зид да би схватио. И државе које си набројао су изузетно демократске и редовно синови обућара постају пилоти РАФ-а. Нарочито ако су црнци.

Vl

Hvala Srbo. U pravu si. Ne postoji. Niko to ne spori. Samo navodimo da danas imamo neuspelo abortirane banana republike koje sve zajedno imaju manju finasijsku moć nego jedna Premier fudbalska liga ili manju industrijsku moć nego SFRJ iz 1970-ih.

O tome šta može crnac, sin obućara u RAF-u nije važno. Važno je šta danas može sin obućara na prostorima bivše SFRJ u lokalnim RV. Praktično ništa. E tu je poenta!

С

Коначно си схватио какве страшне последице ми проживљавамо због те сулуде идеје југословенства.

Vl

Ne znam šta si ti video u mom tekstu da te navede na taj zaključak. Možda još jednom da pročitaš napisano? U protivnom promašio si smisao moje poruke.

С

То се зове иронија. Ако то ниси приметио, мораш још да порадиш на себи.Познавање читања и писања није довољно.

Ni

Takvi kao ti su srusili Jugoslaviju da bi izigravali velike srpske patriote. Ljudi kao Suad su isterani iz vojske kada su tvoji uzeli stvar u svoje ruke. I gde smo mi danas patriote? Gde je ratno vazduhoplovstvo danas??? Sta ste uradili da danas imamo makar nesto kao sto je bilo u Jugoslaviji? Bolje cuti

Su

Srbo ja nemam predrasuda pa prihvatam da budem i crnac a ponosan sam sto sam bio sin casnog obucara i domacice koji su bili daleko iznad kulturnog nivoa sadasnjih tzv intelektualaca.
Usput Ti predlazem da na mome zidu nadjes i pogledas album fotografija tog obucara koji , izmedju ostaloga negde 1938. predvodi esalon skijasa ( smucara) Sarajeva kakav tada verovatno nije imala ni jedna skandinavska zemlja a da ne komentarisem okruzenje .
Zime su i tada trajale najvise 3 meseca pa je obucar vreme ispunjavao planinarstvom u drustvu koje mozes videti na fotografijama istog albuma

С

Драги Суаде,Такође смо 1930. имали и одличан фудбалски тим,готово непобедив. А онда су Хрвати бојкотовали прво Светско првенство у Монтевидеу. Па како, драги пријатељу, гардити стабилно и поуздано друштво на таквим темељима.Па убиство краљ.Па Јасеновац.Стално притисак и неизвесност. За сваку Вашу причо о летењу,што би народ рек'о, ја "скидам капу" и истински уживам, само Вас молим да не идеализујете и ширите лажну слику о Југославији, јер она то и није. Слободно задржите ваше приватне успомене о Југославији за себе, а дајте да читамо о авионима ,о техници и вештинама летења.

Su

Ja ne pricam nekome o filmu / seriji. Ja pricam o sopstvenom ocu na kojeg sam sa razlogom ponosan. Ja sam "crnac" sin tog coveka …. pa sam zeleo da Ti ukazem na svoju crnacku genetiku i razloge sopstvenih uverenja koja mi nikada i niko,nikakvim"argumentima" poput tvojih nece uspeti promeniti.
Istorija mi je pasija i poznajem je (ali objektivnu) zasigurno daleko bolje od Tebe i onih koji je pokusavaju falsifikovati zaslepljeni nacionalizmom (svih nacionalista na prostrima Ex- Ju) pa mi nemojte navoditi odvratne istoriske primere postupaka drugih. Bilo bi postenije da se posluzite i onim drugim primerima, posebno iz nase novije istorije.
Upravo zato sto mi je mnogo toga jasno izbegavam svake politicke i ideoloske rasprave i drzim se teme u kojoj nema ni politike ni ideologije – letenja i mojih letackih dozivljaja ( i to cu nastaviti) ali nisam imao razloga da na poslednje pitanje u dugom intervjuu ne odgovorim.
Uostalom to je moje pravo.
Zato ni Tebi ne sporim to isto pravo ali Te molim da to radis negde drugo a ne na portalu koji je VAZDUHOPLOVNI i koji pripada nekoj drugoj vrsti ljudi , ljudi drugacijih uverenja a u sta se mozes uveriti ako pogledas ostale komentare i ocene nasih rasprava.

С

Комунистичка демагогија на делу.Ти мени кажеш да уводим политику на ваздухопловни портал,а ти си почео о политици.Ништа се друго није ни могло очекивати од задртог титоисте. Никад нисам коментарисао твоје летачке приче ал не могу да мирно гледам како обмањујеш људе "историјом",како је Пинки видео Тита и слично.

Ra

Оно што је у Титово време саграђено ови твоји Срби данас не могу ни да окрече.

Mi

Srbo stvarno te je teško slušati,mislim pratiti tvoje nacionalističke misli.Kao pripadnik padobranske jedinice borio sam se za spas Jugoslavije,jer sam njoj položio zakletvu da ću je braniti od svakakvog šljama.A šljam je došao spolja,podpomognut unutrašnjom bagrom svih nacionalnosti,jer su bili njihovi plaćenici.Ne znam koliko ti je godina,ali takvi uskogudi nacionalisti su nas i doveli do ovog beznadja,da smo danas robovi u vlastitoj zemlji.Pljuješ po Jugoslaviji po zemlji koja je bila ponos i za radnika i za doktora i za inžinjera i za seljaka.Eto sad možeš da uživaš u čistom produktu nacionalne države koja grca u svom napretku.Nemoj samo da kažeš da su za to krivi Jugosloveni i komunisti.

as

Svi pobrojani nisu imali izdajnicku armiju,iako joj je bio jedini zadatak da cuva i brani integritet drzave ,a prvo je u njoj doslo do raspada i IZDAJE !

Dr

Ja ne branim gospodina Hamzica. Na neki nacin je u prvome planu njegova izjava. Moram da raegujem, a Vi me ispravite, argumentirano, ako mislite da ste u pravu. Posto smo svjedoci zadnjega raspada SFRJ, a ja sam krajem 80-ih i zivio jedno vrijeme u Vojvodini, od 1986 pa dalje, mitinzi su se dogadjali samo u Srbiji i iz Srbije vodjeno, u SAP-ovima.Tek 1989, odnosno, 1990 se pocinju javljati "separatisti". I to kao odgovor na mitingasenje i skidanje vlasti po Srbiji , CG i SAP-ovima. Mozda nesto postoji sto ja ne znam, a VI znate, a li ja sam to u to vrijeme tako vidio. Mijenjali su se zakoni Srbije prema SFRJ. puno prije pojave od odcjepljenja Hrvatske i Slovenije. I to bez ostalih republika, na liniji SR Srbija – SFRJ. Jos 1989 se pravno SR Srbija izdvaja iz SFRJ, da bi mogla pravno promijeniti status SAP-ova. To je bilo pravno odcjepljenje za mene. Dakle, bez ostalih republika. To je bilo odcjepljenje. A da Jugoslavija nije bila dobro rjesenje, kao sto Vi tvrdite, evo imamo sada "rjesenja", pa vidimo koliko su bolja, rjesenja.

Ta

Drago, apsolutno tačno!
A evo i sižea dokaza , sa linkom ka konkretnim detaljima:
SRĐAN POPOVIĆ:
"Što je još mnogo važnije, odredbom člana 135, stav 2 Ustava RS, Srbija se doslovno izuzima iz pravnog sistema SFRJ, jer predviđa da će «poštovati» savezne zakone jedino onda kada joj je to u interesu. U pravu je ovakva klauzula poznata kao klauzula «si volam» (ako hoću) i ima dejstvo da potpuno poništava svaku obavezu preuzetu pod uslovom ove klauzule. Što je potpuno logično – funkcija pravne obaveze je da ograniči volju onoga koji je preuzima. Ako klauzula predviđa da volja obavezanog ima primat nad obavezom, obaveza ne postoji.
Međutim, ono što je najvažnije, to je da je Ustav RS od 28. septembra 1990. separatistički ustav. (Donet više od godinu dana pre proglašavanja nezavisnosti Slovenije i Hrvatske, 8-og oktobra 1991)
Cit. članom 72 se određuje da je Srbija suverena i NEZAVISNA: «Republika Srbija uređuje i obezbeđuje: 1. suverenost,nezavisnost i terorijalnu celokupnost Republike Srbije i njen međunarodni položaj i odnose s drugim državama i međunarodnim organizacijama.»
Ovom odredbom Republika Srbija prestaje biti delom federacije, ona je nezavisna država i nema nikakvih dužnosti prema federaciji čiji član više nije."
Detaljnije: http://pescanik.net/raspad-jugoslavije-i-2/

Sm

Cetrnaesti kongres SKJ je zavrsen odlaskom hrvatske delegacije, koja je pratila slovenacku, 22. januara 1990. godine. Necete mi reci da je kriza i raspad Jugoslavije poceo donosenjem ustava Srbije, nadam se.
Uostalom, Slovenija je izmenila svoj ustav amandmanima vec u februaru `90 jer je nosilac seperatizma u toj republici bio u SK Slovenije. Hrvatska je to isto uradila kasnije, ali iz taktickih razloga, njima su izbori na kojima je pobedila proustaska HDZ odrzani 19 maja, a skupstina konstituisana tridesetog. Odmah potom su usledili amandmani na Ustav .
Takodje, hronologija vam je jos jednom netacna. Hrvatska je proglasila nezavisnost 26 . juna 1991. Trebala je da u dogovoru sa Slovenijom to uradi istog dana, ali su ih verni saveznici i odani prijatelji iz Ljubljane iznenadili svojim "osamostaljenjem" dan ranije. kako je pocelo to saveznistvo, tako se nastavilo do dan danas. kao kuriozitet, u skladu sa svojom lazljivom istoriografijom, Hrvatska kao drugi dan drzavnosti, od 2001. godine umesto 30 maj slavi 25 jun, dan kada ih je Slovenija izdala.
Medjutim, ne cudi me sto ne baratate datumima, posto vidim da svoje stavove dokazujete linkovima na "Pescanik". Ja imam 44 godine, i datume citam iz vojnickog dnevnika – toga dana je neko po prvi put pucao na mene. I prvi put to gorko zazalio. Ponosno izjavljujem da se slicna situacija ponavljala nebrojeno puta, i uvek sa istim ishodom. Naime, ocito je da ja danas citam, pisem, imam oci , prste, hodam i disem….oni….khm, pa ne bas uvek svi.

Sm

Jedino sto vidim da sam pogresio jedan datum….izbori u Hrvatskoj su drzani 22. i 23. aprila 1990. sa drugim krugom 6. i sedmog maja . Tada nisam bio u vojsci, pa nisam ni vodio dnevnik. Bio sam u skoli i spremao sam prijemni za matematicki fakultet, i za leto u voljenoj zemlji za koje nisam znao da ce biti poslednje.. Zbog toga sam sada i proverio datume, sve ostalo je tacno, kao i datum prvog hrvatskog "Dana Drzavnosti" koji se danas obelezava kao "Dan Hrvatskoga sabora".

Dr

Postovani "mladicu". Kada jednom dodje do pusaka, onda je prekasno za analizu razloga, kako je doslo do raspada SFRJ. Ovo je malo druga prica i pristup. Drzite se Vi Vasih datuma u dnevniku, a objektivne pokusaje diskusije o ovoj problematici, prepustite drugima. I bez hard feelings. Posto ne znam sta je to, malo ste me "uradoznalili"; sta je to i kakva stranica pescanik?

ne

Naj veći krivac za raspad Jugoslavije je onaj srpski kim jong il ˙˙slobodan milošević,koji je bio u svom svijetu ludila koji mi nismo mogli prepoznati.ovo znaju i ptice na grani

Vo

Po meni problem je u tom što je svaka šuša bila umislila da je pametna. Ex Yu je bila izgradila neradničku klasu koja je samo mudrovala i lamentirala o nekim svojim pravima. Nerad je bio jako dobro honoriran. Bilo je jako puno nestručnih radnika, ljekara, inženjera itd. Svi su sanjali o nekom šefovskom mjestu. Svrstavanje stanovništva po čoporima je bilo poslijedica što se svatko osjećao jačim nego li kao jadinka. Identificirao se je sa čoporom i iz njega crpio identitet i snagu. Da je bilo malo više poštenja prema sebi, posvećenosti radu i manje halapljivosti di bi nam bio kraj?
Interesantno da i danas gotovo svi vide krivca isključivo u drugima i drugačijima. Kao alibi uvijek svuda i svatkom ponavljaju da su neke stvari bile naopake. Istina bilo je i nekih loših riješenja, ali generalno gledajući bilo je neusporedivo humanije, sigurnije i perspektivnije.
Materijalno mi je danas bolje, ali ljudi i okruženje nemaju dušu. Neka neizvjesnost i nesigurnost je stalno prisutna. Sa druge strane mi bude drago da sam uteka od povampirenih naci budaletina. A bilo ih je svuda na svakom koraku. Dobro sam prošao jer sam imao više sreće nego li pameti.

Su

U mogo toga sam potpuno saglasan sa Tobom Vortex. Ipak mislim da malo podcenjujes strucne i radne kvalitete onoga sto smo nazivali radnickom klasom.
Mnogo nasih ljudi je imalo prilike da sa "odmerava" sa svojim ekvivalentima na Istoku, Zapadu ili trecim zemljama a medju njima bio sam i ja. Bilo je mnogo dokaza da ni u cemu ili skoro ni u cemu nismo zaostajali , naprotiv.

Vo

U pravu ste 100%. Nespretno sam formulirao izrečeno. Osobno sam pripadao tehničkoj "inteligenciji" i imao sam priliku da promatram kako su mnoge koleginice i kolege gradile pozicije i karijere na osnovu zlouporabe samoupravljanja i ideološke pripadnosti. Da se razumijemo nisam u biti protiv samoupravljanja, a i svjetonazorski sam na "starim" pozicijama. Sistem je bio nedorađen i omogućavao zlouporabe. Rad i postignuća su išla u drugi plan, a prođu je imala grlatost i demagogija.
Kao strašnu nepravdu doživljavam to što su gotovo svi agitprop jurišnici i njihovi aparatčici preko noći postali neki novokomponirani nacional jurišnici. Opet ne rade, galame, zaluđuju mase i sistematski pljačkaju.
Što se tiče "odmjeravanja" sa inokolegama imam drugačije mišljenje. Možda je neskromno reči, ali kao uspješan u svom fahu bio sam u prilici da surađujem i budem konkurencija u "odmjeravanjima" i bio sam vrlo dobar. Ali poentirao je uvijek neki tobožnji mentor, koordinator, organizator i sl. koji nije imao blage veze sa projektom. Jednostavno oni koji su znali i radili su bili neka vrsta manekena rada, a privilegije su sakupljali "kreatori". Normalno situacija nije generalno bila takva, ali se trend nezaustavljivo otklanjao na tu stranu.

Su

Razumem Te Vortex. Znam o cemu govoris. Zapazi da sam i ja , spomenuvsi samoupravljanje rekao da se ni ja nisam slagao sa svime ali nisam elaborirao, Mislio sam uopravo na te o kojima i Ti govoris.

Lj

Nisam inženjer, ali sam imao priliku biti u stotinjak i više YU fabrika i u skoro ist toliko u Njemackoj, Švedskoj , V. Britaniji, Italiji USA… U Jugoslovenskim industrijskim preduzećima su već sedamdesetih, posebno osamdesetih godina 20. vijeka stasali brojni stručnjaci – inženjeri, ekonomisti, majstori… Ilusracije radi, pomenuću jedan prijmer. U Šamcu je bila fabrija automobilskog stakla koja je proizvodila ne samo za YU tržište, nego je i izvozila komlet stakala za 250.000 aotomobila VW koncerna. Mnogi nemaju pojma koliko znanja i discipline treba da bi se postalo proizvodni kooperant zapadnoevropskog automobilskog giganta. Vrlo je tesko dokazati kvalitet ne samo proivoda nego i poslovnog odnosa. Uzeo sam jedan skroman primjer koji sada izgleda vrlo neskromno. gosp, ili drug Hamzic kazuje istinu.
Срба ti si slijep od mržnje i ispiranja mozga kome si podvrgnut nešto duže od dvadeset godina. Pogledaj oko sebe i vidjećeš industrijske ruine u Rakovici, Priboju, Pančevu, Trsteniku, Kragujevcu…..

Su

Srbo ne sporim Ti pravo da mislis sta hoces ali jedno je misliti i naklapati a drugo argumentovati.
Teza koju zastupas je tipicna nacionalisticka prica, prica naknadne "pameti" koja nas je i dovela ovde gde jesmo sada. Osvrni se malo olko sebe pogledaj zivotnu realnost a malo pogledaj i u proslost koja je tako lepo dokumentovana. Porazgovaraj sa starijima, objektivnima i videt ces ko i zasto je razarao te temelje o kojima govoris.
Kome je sametala ta i takva Jugoslavija shvatit ces kada sagledas realnost u kojoj zive svi ex-Yu narodi i uporedis sa objetivno sagledanoj proslosti Jugoslavije u svim aspektima.
Smetala je onima kojima je danas bolje a takvih je manje od 10 % .
Ko je profitiraoi razbijanjem Jugoslavije ? Tvrdim, samo neposteni !
Svi ostali su gubitnici

С

Друже Суаде,нисте морали да уводите политику у дивне приче о летењу.Могло је и без тога.Поготово јер је ваш поглед сасвим пристрасан и необјективан.Ја нимало не спорим да сте ВИ уживали у Југославији.Ја само тврдим да је Југославија била држава склона паду,неодржива,а никако чудо над чудима.Било је питање тренутка што је пракса и показала.
Југославија је експеримент, улудо потрошено време, уназађивање Србије при чему је одређени број људи одлично живео. Југославија је трајала док је то одговарало Западу.

Vo

Stani pred špiglu i nećeš vidjeti ništo. Pokušaj da se sjetiš nekog svog postignuća i opet ništo. Drugim riječima si nitko i ništo. I na kraju šmrkljavće za tebe nije "drug" nego gospon Suad.

Sa

…Srbo… Sacuvaj me Boze tvoje objektivnosti… Zbog takvih i jesmo gdje smo… Fuj!
Nego molim te ko' Boga zadrzi svoje komentare za sebe, bar ovde, kada vidis da si u velikoj manjini.
Prijatan dan

С

Хвала на комплименту. Још један доказ да сам у праву као што су то били и Коперник,Галилео,Тесла…Сви у великој мањини. Просечна и испод просечана острашћена маса то није знала,смела ни хтела да прихват.

Sp

Srba. Nitko ne zna tvoju definiciju perspektive. Tako da kad kazes – taj i taj nema perspektivu, definises to – u ovom slucaju Jugoslaviju – prema onome kako ti zamisljas neciju perspektivu – osim ako fino prije toga argumentativno sa kvantitativnim cinjenicama, u ovom slucaju posto se radi o jednoj zemlji, mislim prvenstveno na ekonomske cinjenice, vanjsku politiku, skolstvo, zdravstvo itd. fino izlozis – i onda kad fino ljudi saberu 2 i 2 – uvjeris ih da doista vidi cuda to i to nema ili ima perspektivu. Ovako… zasto k**jas bezveze nije mi jasno ? ;-)

С

Да би постојала економија,здравство,школство прво мора да постоји Држава.За то је ,опет,потребно да народи буду сагласни у идеји заједништва.Хрвати су више пута, јасно ставили до знања да НЕ желе заједнику државу и то тако што су уморили и протерали 1.000.000 Срба. Убили престолонаследника. Оборили авион ЈАТ-а. И још много тога. И како градити економски и политички стабилну државу присилом. То је моја перспектива.

Vl

Obaranje aviona JAT-a?

Hm! Hm? Dalo bi se tu što šta napisati, a da nije vezano za Hrvate i Ustaše.

Mi

Da smo je i mi voljeli toliko koliko se busamo, živjela bi i danas. Bili smo blesavi, nismo se suprostavili svima iz svih naroda koji su skidali jedinstvena obilježja.

al

i sta zato sto Jugoslavija nije imala perspektivu,trebalo je da svi postanu govna,da se svi prestroje u nacionalisticke redove tj Sovinisticke i da svi pljuju po razlicitim imenima.Zato sto je Jugoslavija kao institucija i drzava propala sta svi smo trebali da predjemo u ubice i koljace i da se zaljevamo tudjom krvlju samo zato sto je neko drugacije vijeroispovjesti.A sta sa onima koji ni u sta ne vjeruju njih je trebalo razapeti na kolac.Svaka cast svima onima koji su ostali Jugosloveni i koji su ostali po strani od klaonice koja je startala 1991.Suad je jedan od tih ljudi koji je zivio i radio u Jugoslaviji i ostao takav ,pa sto sada nebi uzivao i odmarao se postrani od svega jer nista nemoze promjeniti.

De

Kao i uvek svaka rec na svom mestu. Duboko postovanje gospodine Hamzicu za iskrenost i pravi patriotizam prema jednoj zemlji koju su nazalost dusmani razorili.

Odgovori
Sa

Aferim!

Odgovori
Lu

drzite se Vi gospodine Suade letackih prica,a sto se tice Juge,pustite to…itekako je trebala politicka podobnost,a sto se odabira pilota tice ,biralo se prema nacionalnom kljucu i to je opste poznata stvar.

Odgovori
Vl

Luka da li si ti bio u komisiji za izbor ili samo zboriš na osnovu onoga što si cuo od drugih?

Lu

Niti bio u komisiji niti cuo od drugih,vec doziveo davne 1980-te na konkursu kada sam prosao kompletan zdravstveni pregled za PVA Mostar,a oni koji su tada bili znaju o kakvom se pregledu radilo,medjutim presudila je preporuka iz tadasnjeg Vojnog odseka o kojoj sada ne zelim da govorim pa ti prepustam da mi verujes na rec.Takodje poruka za ove nazovi patriote koji se hrabro kriju iza laznog imena je da sam ucestvovao u ratu za ovu Zemlju pa ako je to petokolonastvo, onda u redu,a ti junacino udri po tastaturi pa sve u glas!

Iv

i sam sam doživio isto ovo kao Luka !
sve u vojsci je išlo po Ključu

Mu

Mozda po kljucu ali danas su svi kljucevi u rukama onih koji su bili tada zakleti neprijatelji SFRJ.
Mnogi su konkurisali i prolazili ljekarske preglede ali gle cuda poslije moras da radis testove matematike,fizike,psihotest.Ali i poslije toga ima odredjen broj koji moze da prihvati naredna klasa i tu je kraj nemogu svi da prodju netko mara i da padne.Ali sad je bitno da se malo negira nesto i da se osjecamo ostecenima da bi olaksali svoju dusu i svalili krivicu na druge(nista novo na Balkanu)

Vl

Ivane i Luka, znači li to da zbog toga što vi niste uspeli nešto u životu, mi ovde treba da poverujemo da je za taj neuspeh kriva poltika nacionalnog ključa?

lu

Iz kog konteksta ti izvlacis da li je neko uspeo u zivotu ili ne?Da ne ulazim u drugo,ali sto se avijacije tice,a to je na ovom portalu primarno,posedujem CPL(ATPL frozen)IR,MEP i naleta vise nego sto imaju piLoti kada se penzionisu u Vojsci,dakle,NE ZALIM ni za cim vec pisem o cinjenicama.Naravno svoje sam skolovanje platio,a ako si pilot znas o cemu i kom iznosu pricam.Upravo si prijatelju zamenio teze,zal za necim cega vise nema je opravdanje za sopstveni neuspeh,pri tom ne mislim nista licno vec se to odnosi za sve one koji tako razmisljaju.

Vl

Jedini ko nešto izvlači iz konteksta si ti. Pročitaj šta si napisao prvo o nacionalnom ključu u SFRJ i na osnovu čega si izveo zaključak da je postojao.
Da li si ti u životu uspeo ili ne, meni svejedno. Ja sam napisao da ako u "nečemu u životu" ti nisi uspeo, to nije dokaz da je nacionalni ključ bio razlog neuspeha. Niko ovde ne žali za SFRJ, već objektivno sagledava činjenice.
O ostalom napisanom, s tvoje strane, neću da trošim vreme. Nije vredno po' lule duvana.

Su

Luka ova prica ( a ni Ivanova) o selekciji i kljucu Ti (vam) ne drzi vodu.
A "argument" naleta uporedjivanjem broja sati sa naletom sa vojnim pilotom iz borbene avijacije Ti je, naprosto "biser".
Hocemo li malo o vrsti i kvalitetu tog naleta koji sam ja u mojim pricama cesto nazivao "peglanjem vazduha" jer horizontalni let to i jeste ….. posebno ako ga leti autopilot.
Zato, naka mi opreoste kolege iz civine avijacije, taj nalet je …… nebih ipak o tome.
Molim Te odgovori mi koliko imas letova a od tog naleta koliko imas samostalnih letova (podrazumeva se u avionu jednosedu) letova, danju, u oblacima a koliko nocu.?

lu

Gospodine Hamzicu "biser" ili ne shvatite kako hocete,ali ja stvarno nisam mogao da letim borbeni avion u civilstvu da bi se sa Vama uporedjivao niti mi je to namera.Smatram da letenje na bilo kom avionu u civilnom saobracaju nije nista manje slozeno od vojnog letenja kakvo ste Vi imali,pa taj vas avion G2 leti covek u N.Sadu sa PPL dozvolom i ne vidim neki problem i zato slobodno napisite nesto o tome bilo bi interesantno cuti Vase misljenje.Naleta imam u pocetku onoliko koliko sam mogao da finansiram(jer znate u civilstvu se obuka i nalet placa)a kasnije koliko se izborim u komercijalnom letenju u konkurenciji vasih penzionisanih kolega.

Vl

Luka, to se zove zakon tržišta. Ništa bolji ili drugaciji od zakona nacionalnog kljuca. Nekom majka, nekom maceha.

Su

Vlado bila je to vojna tajna – Strogo poverljivo.
Godine 1961. je za prvu klasu VG u Mostaru konkurisalo preko 12.000 mladica.
Lokalno su, posle normalne provere podobnsto ( da nisu huligani, lopovi, nasilnici, pa ni cetnicki, ustaski, balisticki ili belogardejski sinovii td) prosli preglede a od njih je oko 2.500 poslano na specijalisticke preglede u VMI u Zemunu.
Oko 600 je proslo sve fizicke, psihofizicke i druge preglede ukljucno testove iz znanja prvenstveno fizike, matematike, hemije a 158 je primljeno na skolovanje u Mostar.
Doslo nas je 154 ( jer su 4 odustala) a VG je zavrsilo 92 (zbog vrlo strogog kriterijuma). Nasu 18.klasu VVA dopunili su sa 25 mladica iz srednjih skola i skolovanje ja zapocelo 117 momaka sa svim predisopozicijama da postanu piloti RV. Zavrsilo nas je 72 !
Treba li Ti jos nesto reci o kriterijumima odabira i o "kljucu" na koji se pozivas !?
Pa zar je trebalo da svi budu iz jedne republike / nacije ….. ili da neko prodje zato da se posle nebi ljutio na tu Drzavu koja je za svoje elitne branioce – pilote nije primala drugacije..
Usput, da budem iskren, Srba i Crnogoraca je bilo znatno vise nego sto je to nacionalni kljuc "dozvljavao" . Istina je i to da su Ti Srbi ili Crnogorci daosli sa teritorije ostralih republika npr. Srbi iz Hrvatske ili (kolonizovani i preseljeni ) Crnogorci iz Vpjvodine ili BiH…. ali imali smo i Osmana – Slovenca a Hasana – Srbina ! Tada je i takva bila Jugoslavija !
NIje se ni moglo ni zelelo ugoditi svima i to je bilo jedino ispravno !

Su

Luka ja nisam zeleo da podcenim ni Vas ni to sto ste postigli a ponajmanje sve nase civilne kolege pilote. Vi ste sami potegli 'argument" naleta ustvrdivsi da imate nalet veci od mnogih vojnih pilota u penziji ….. .
E time ste me isprovocirali da u ime materijalne istine uporedjujem kvalitet tog naleta .
Ja ni mnogim kolegama iz Ratnih vazduhoplovstava SAD. Kanade, Engleske , Australije ili Grcke nisam dao "pardona" iako su leteli borbene avione poput F-4, A-6, Miraz F-1, F-16 ….. jer su prihvatili da je broj misija ( izvrsenih letova – zadataka) i uslovi u kojima su izvrsavani ipak osnovni kriterijum "vrednosti" i "kvaliteta" tog naleta.
MIslim da smo sada jasni. Let koji traje 22, 28 ili 34 minuta u kojem teba otkriti i napasti cilj (danju ili nocu, na zemlji ili vazuhu) a letenje do cilja i nazad je samo rutinski sastavni deo je ipak daleko slozeniji od leta iz tacke A u tacku B ciji glavni i jedini cilj je ( bar pilotu ) poleteti i sleteti bezbedno, uz svu mogucu primenu mera bezednosti …. sto je , ne sporim, logicno.
A To sto neko leti na Galebu u Novom Sadu ( sigurno danju, po lepom vremenu) mi ne znaci ama bas nista sem entuzijazma koji postujem ( ili ekskluviziteta i hvalisanja o kojem nebih ) meni ne znaci nista.
Vec sam desetinama puta sagovornicima rekao da bih i moju (pok.) babu naucio da danju, u horizontalnom letu, leti MIG-21 ali i da cu sa tim istim MIG-om iz vaduha vratiti svakog Tarzana onesvescenog , ispovracanoga ili usranoga ako nije predisponiran za pilota ili ako vec nije pilot ( i to adekvatnih psihofizickih predispozicija) .

lu

Slazem se..,zato bi i ovaj portal trebalo da sluzi da se razjasni svaka nedoumica uz postovanje svacijeg misljenja.Pozdrav g.Hamzicu!

Su

Hvala Luka. Ne zameri mi sto sam mozda bio pomalo netaktican u argumentaciji ali, saglasan sam sa Tobom, se stvari samo tako postavljaju na mesto. Pozdravljam Te madi kolega.

Vo

Sada nastupaju petokolonaši i trabunjaju. Bile su bolje kvote po nacionalnom ključu nego li nacionalni monopoli. Sada neće biti ni kvota ni RV.

De

Hvala Vam još jednom, gospodine Suade!
Vrhunski pilot, vrhunski pisac in – pre svega – vrhunska ličnost (karakter)!

Pozdrav iz Slovenske Bistrice

Odgovori
En

Po običaju – iskreno, jasno i otvoreno, svidjelo se to kome ili ne … u potpunosti podržavam iznesene stavove…

Pozdrav iz Sarajeva

Odgovori
mi

Postovanje,bez obzira ko sta misli lepo je cuti coveka koji je bio oficir te drzave da tako prica o svojoj zemlji.Tema je siroka i ljudi su nabijeni negativnm nacionalizmom koji nas je razorio.Posto je ovo vazduhoplovni portal,samo pogledajte za 40-ak god posle 2.svetskog rata sta je jedna relativno mala zemlja uradila u avijaciji i koliko je ljudi tu radilo,zivelo.Vojna avijacija,koliko je civilnih aerodroma i vojnih izgradjeno,kako se civilna avijacija razvijala sa kojom flotom i kojim linijama,koliko je sportskih aerodroma vojska odrzavala i dotirala gorivo,jedrilice,padobranci……Danas za vec oko 25 godina kada smo shvatili da to bivse nije nista valjalo,tesko mi je da poverujem u to……

Odgovori
Dr

Koga je inficirao virus ponosa u SFRJ i ko je dočekao ovo razmazivanje slina u ovim banana republikama, potpuno razume šta priča Suad. Ima li "P" od bilo kakvog ponosa danas za ove što komentarišu "pusti Suade politiku…" Zbog toga "pusti politiku" smo tu gde jesmo, ne zamerite čoveku ko je bio u najčistijem okruženju tada, što razmišlja na ovakav način, možda nije problem u njemu, možda je u vama… Ogledalo je čudo!

Odgovori
Vl

Da podjemo od pretpostavke da svako ima pravo na svoje mišljenje.

Evo mog:

– Od pretežno agrarne i kompletno zaostale privrede i društva, dodatno razorenog II sv ratom, dolazi do transformacije u modernu državu za kratak period. Potkrepljujem samo činjenicama iz oblasti vazduhoplovstva. A činjenice su broj aviona u Muzeju koji je veći od sveukupnog broja aviona u svim RV bivših Republika SFRJ zajedno i brojem još živih pilota JNA u odnosu na broj pilota sve zajedno u raznim RV bivših Republika SFRJ.

-Suad je išao na školovanje i u radne posete kao pripadnik Oružanih Snaga SFRJ, a ne kao ovi danas koji tamo idu po svoje stavove i mišljenja. Za vreme tih poseta On je imao šta da kaže i prikaže iz sopstvenog letačkog iskustva. Ovi danas mogu jedino da se pokriju ušima, ako ih neko nešto zapita. Ne svojom krivicom.

-SFRJ je uspela da sopstvenim snagama (ne 100%) napravi borbene avione i to vise raznih modela i varijanti. Danas, pa ne znam da li da uopšte pišem? Znamo svi ovde koliko i šta se danas može od toga napraviti. Skoro ništa.

-Slušajući Suada primetio sam i čuo ponos i poštovanje, a kada slušam njegove današnje kolege iz raznih RV-a, samo im nedostaje rupa da u zemlju propadnu od sramote i poniženja. Opet ne njihovom krivicom.

-Zaista mislim da ako ne poradimo na očuvanju Muzeja uskoro nećemo imati ni uspomene, a kamoli razloge za diskusije i dijaloge.

Odgovori
Go

Realnost oko nas potvrđuje stavove S. Hamzića, a njegove priče zagolicaju vas tamo u sebi gde ste nekad verovali da dobro uvek pobeđuje. Hvala na tome!

Odgovori
Jo

Jugoslovenska ideja je za srpski narod bila krvava zabluda koja nas je koštala miliona života i ostavila tu gde smo , tako da se tu može reći samo – NIKAD VIŠE !

Naravno, razumem da g.Hamzić i ostali imaju po ovom pitanju potpuno različito mišljenje .

Odgovori
Dr

Postovani, to sto Vi tvrdite, tvrde i NEKI Hrvati. I neki Slovenci. I neki Bosnjaci, Makedonci, Crnogorci…
Ali, ima i onih DRUGIH, svih nacija. Koji ne tvrde tako. Doduse, tako je bilo i u WW2. Nisu svi bili za partizane, niti za Jugoslaviju. Ni u Srbiji, ni u Hrvatskoj, Bosni… I tada je bilo onih koji su svoja rjesenja vidjeli drugacije. Mozda jako identicna sa Vasim gledanjem po pitanju Srbije. Ili danasnjim politickim elitama u Hrvatskoj, Sloveniji… Vasa misljenja su jako slicna sa takvim politickim snagama u ostalim bivsim republikama, da ne kazem identicna. Vi ste, zapravo, medjusobni, saveznici. I onda ste bili.
I cetnici Momcila Djujica su 1944 mirno setali po Splitu, u jednoj "nezavisnoj Hrvatskoj drzavi". Zasto, ako je Split bio istovremeno pod ustasama? Kako to da se te dvije vojske nisu smetale? Jer im je sef bio isti. Jer su i jedni i drugi pokorno slusali Nijemce. Ni danas nije puno drugcije. Ovo je na neki nacin, ama bas sve isto. Isto kao da je neka 1942-1943. Zna se ko je sef politickih zbivanja u Evropi a i u svijetu. A ove vlasti u novim "nezavisnim" drzavama se takmice koja ce biti vise lojalna velikim sefovima u svojem kvislinskome poslanju. I srpska, i hrvatska, i … Nista ovo nije novo u istoriji, sve je vec vidjeno. Samo je problem da je ljudska psihologija izdimenzionirana na ograniceni vremenski interval. Brzo se zaboravljaju neke stvari, doduse, cesto i na umjetni nacin uz masovno pranje mozgova. Taj mali kiks se placa zestoko, velikim brojem zrtava. Ni jedna zemlja, novonastala od bivse nam drzave, nije nasla svoju "sricu" u svojoj slobodi i demokraciji. Pogledajte Sloveniju. Bila je najrazvijenija i u SFRJ. Nije imala, moze se reci, ni rata. Samo su nastavili tamo gdje su krenuli sami. Njihovi politicari su 1991. iznijeli Titovu sliku iz parlamenta, posto ce Slovenija za 20 godina stici Svicarsku…Zemlja je pred bankrotom, zaduzena, pokradena, podijeljena politicki , tako da se nekad cini da su na rubu gradjanskoga rata. Ove druge "drzave", ne bih ni navodio, u kakvome su stanju sada. A Vi, gospodine Jovica, i dalje imate pravo na svoje misljenje.

Su

Jovice u pravu ste u drugoj recenici.
Da bih Vam pojasnio zablude koje ste izrekli u onoj prvoj trebalo bi mi pisati 2 – 3.000 stranica a verovatno ih ni tada u svojoj jednostranosti nebi prihvatili.

To

Plemenita zemlja koja je stvorena na truplima 2 miliona, a na smrti dodala još 300 hiljada. Većinom zaslugama oficira poput gore intervjuisanog.
Jebeš takvu zemlju i Hvala Bogu, Alahu, Budi … što je više nema.

Odgovori
lo

Jedva cekam sledecu pricu, a da se nadovezem na pisanja iznad jednom poslovicom
Nikada neznas koliko je nesto dobro, dok to nesto ne izgubis.
A to ko je prvi poceo, i koliko je suludo zivota izgubljeno u proslom i pretporoslom veku, zarad nekoliko ljudi koji bi da vladaju, a sve to uz pomoc drugih unutra ili spolja je poznato, i ne treba pricati mnogo samo izvesti cinjenicno stanje i kraj.
A stvarno je greota i zalosno koliko smo mi svi uzivali, jadikovali, i na prvi osecaj da je nesto drugo bolje odma poleteli ka tome neznajuci pravu cenu, a kad je sve doslo kao krajnja racunica zbir svih zbirova, ipak je mozda trebalo pametnije postupiti, ali ……

Odgovori
ac

Svaka mu je reč na mestu, jugoslavija je bila zemlja u kojoj su svi imali jednake šanse. E sad je za diskusiju da li je trebalo stvarati, prvenstveno mislim sa strane Srpskih interesa.

Odgovori
pi

postovani Aco

Sa stanovista srpskih interesa bilo bi najvaznije da naucis kada se upotrebljava malo a kada veliko slovo.

Go

Apsolutno se slažem i apsolutno isto mislim. Svaka čast Suade,.. ima nas još koji isto mislimo.. Ne dozvoljavam nikome da pravi budalu od mene ubjeđujući me kako sam živio u "mračnom socijalizmu".. Bijedniici kukavice i prelivode su na vlasti, a horski ih pomažu hiljade ulizica. Svi se plaše da razmišljaju svojom glavom, i svi uživaju u "toplini stada", a nove generaccije su tu i rođene i ne znaju za bolje, i ne znaju da cijene sebe i svoje zdravorazumske stavove. Svi stalno pričaju o prošlosti, a kažu da nisu jugonostalgičari. Svi mrze Tita, a stalno je već decenijama u medijima.. ponosan sam što sam bio čuvar takve države u gardi JNA, koja je od mene stvorila čvrstog i čovjeka i ličnost, i kkoja me naučila da cijenim slobodu i samostalnost. Hvala Suade, progovorio si u ime hiljada koji ćute jer se u demokratiji boje da govore.

Odgovori
me

Potpuno se slažem sa g.Suadom. Reći ću sledeće. Imao sam čast da živim u SFRJ,nikada neću prestati da žalim za tom zemljom.
Ono jeste bila država po mjeri običnog čovjeka. Ova priča g.Suada je priča velike većine stanovnika bivše SFRJ. I moj komentar je subjektivan ali mislim da velika većina još uvijek žali i žaliće za onom predivnom zemljom.
G.Suadu hvala na ovom tekstu. Rekao je samo ono što nas većinu muči i za čim se sa nostalgijom prisjećamo.

Odgovori
To

Juga nije valjala jer su svi im ali posao, sad je super nitko ne radi, druže Suadu nisi jedini Jugosloven, I JA sam

Odgovori
Ba

Poštovani,

Ako mogu da predložim nešto to bi bilo sledeće: Ne ulazeći u beskrajnu i nedokučivu temu "Šta je bolje", jer smatram da se barem polovina alternativa o kojima se uporno govori ne može argumentovati (u izgradnji su, ostaje da ih potvrdi istorija u nekim budućim generacijama- samim tim ovo je bespredmetno), smatram da treba poštovati nečiji izbor da se odredi o jednoj temi o kojoj želi da govori, da se jasno i nedvosmisleno potpiše iza svoga stava.

Hoću da kažem- Možda se lično uopšte ne slažem sa pojedinim razmišljanjima gospodina Suada, ali ne mogu a da ih beskrajno ne poštujem, jer je očigledno da iza njih stoji integitet ideje, ubjeđenje, način života. Ovdje ne postoji drugi interes, osim interesa čovjeka koji želi da podjeli pozitivne aspekte svog shvatanja jednog sistema. Kada kažem sistema- mislim na odnos prema jednom poslu, obavezi, više nego na nešto drugo. Lično, mislim da je danas pravo osvježenje kada neko ukaže na nešto pozitivno, bez namjere da ti nešto "proda". Danas se, više nego tada, zamjeri kada se kaže ono šta se misli. Razmislite o tome- vidjećete da sam u pravu.

U tom smislu- želio bih se usuditi da predložim pojedinim komentatorima da ne komentarišu tamo gdje možda ne moraju. Ponekad je ćutanje najveći i jedini potreban izraz poštovanja, te odličan alat za demonstracjiu mudrosti. Demonstrirajte mudrost ponekad.

Odgovori
Ra

Generacijo svaka ti cast

Odgovori
0

Jedna je Juga, jedan je Stari…
Svu smo je polomili…i izdali….i zato nam je sve prokleto, svoj petorici braće.

Odgovori
Vl

Evo jednog veoma surovog komentara na sve koji misle da je SFRJ bila pisherwaser. I to komentara sa stanovišta RV.

Niti jedno jedino RV, jedne jedine bivše Republike SFRJ ima jednog jedinog vojnog pilota koji može da se meri sa Suadom i to niti u iskustvu, niti u naletu, niti u stručnosti, niti u obučenosti.

-Iskustvo im je ispod svake dozvoljene granice, zato što im je nalet ispod svake dozvoljene norme.
-Stručnost im je veoma niska, jer su veoma loše obučeni.

Evo i dokaza:

-Oni pojedinačno nalete za godinu dana, onoliko koliko je Suad naleteo mesečno i to u lošoj godini za njega.
-Oni mogu da sanjaju o broju tipova aviona koje je Suad leteo tokom svoje JNA karijere.
-Takodje oni mogu da sanjaju o taktičko-operativnom naletu i vrsti zadataka koje je Suad svakodnevno obavljao u JNA, a o inicijativi koja je njemu bila dostupna i dozvoljena, oni ne mogu čak ni da sanjaju ili zamisle je.
-Broj pilota koji su u JNA imali sličnu biografiju prevazilazi imaginarnost današnjih vojnih pilota. Ne da se zamisliti.
-Uslovi za rad i život u JNA nisu bili sjajni, ali u odnosu na ovo danas, liče na bajku.

Govoreći sve ovo, Ja niti jednog trena želim da ocrnim današnje pilote u RV bivših SFRJ Republika, već da činjenično pokažem katastrofalno nazadovanje unazad 20 i više godina u svim Banana Republikama bivše SFRJ.

Ko god se ne slaže sa ovim gore navednim, neka napiše šta god poželi, ali neka to potkrepi činjenicama. U protivnom, samo će potvrditi ovo ovde navedeno.

Odgovori
Jo

Šta vredi broj aviona, nalet i iskustvo pilota, kad se JNA i njoj pripadajuće JRV raspalo kao kula od karata, i kad su mnogi od oficira JNA i tog istog JRV jednostavno pogazili zakletvu kao da je nikad nije bilo ? Slično je bilo i u JKRV u aprilskom ratu , da ne ispadne samo da napadam SFRJ .

Bolje je nemati vazduhoplovstvo i znati da ga nemaš, nego u njemu imati ljude kao Vladimir Kren ili Rudolf Perišin, koji će u prvoj povoljnoj prilici izdati i prići neprijatelju .

Vl

Jovice.

A oni što nisu pogazili zakletvu? Za njih ili nisi čuo ili ti se ne uklapaju u tvoju istinu.

Sava Poljanec, Todor Gogić, Milutin Grozdanić, Mihajlo Nikolić, Djordje Stanojević, Dušan Borčić, Vasa Kolarov, Božidar Kostić, Živica Mitrović.

Nauči, pa se javi. Ovako stvarno si dosadio i Bogu i ljudima. I ne znanjem i tvrdoglavšću koja je na granici gluposti.

Jo

Pogledaj nacionalnost tih pilota, pa će ti se sve samo kasti . To što si napisao je upravo dokaz da je jugoslovenska ideja bila pogrešna i pogubna za srpski narod . I u 2.sv.ratu i posle toga mnogo bi bolje prošli da smo imali brojem manje, ali iznutra čvršće vazduhoplovstvo i oružane snage uopšte .

Vl

E moj Jovice!

Kad god pomislim da ne možeš niže, ti me demantuješ i pokažeš da ni dno nije limit za tebe. Ja sam naveo ta imena kao dokaz da nije bilo nacionalnog ključa ni u Kraljevini, ni u SFRJ, ali ti očigledno ne vidiš dalje od svog nosa.

Evo dodatka, pa sad da vidim koliko nisko možeš još da se spustiš.

Miha Klavora, Vladimir Gorup, Karl Štrbnek, itd.

Jo

Gospodine Vlado, osim uvreda vi nemate ništa da ponudite . Kad me već vučete za jezik, poznato je da su u nesrećnom aprilskom ratu poleteli mahom Srbi i Slovenci, dok su Hrvati većinom pogazili zakletvu , naročito viši hrvatski oficiri .Pored pomenutog Kren-a , kasnije su visoki oficiri NDH postali Romeo Adum , Dragutin Rubčić ,France (Franjo)Pirc i mnogi drugi hrvatski piloti od kojih su neki posle leteli i na Istočnom frontu .

Vl

Jovice ne vredam Ja tebe. Ti vredjaš druge i samog sebe. Ali u to se ne mešam, imaš pravo da to radiš.

Ja jedino pokušavam da ti pomognem da zadržiš jezik u ustima i razmisljš pre nego sto nešto kažeš.

To odluči šta želiš da zastupaš. Bilo nacionalnog ključa ili nije bilo? Izdali zemlju ili zemlja nije bila vredna opstanka? Ne može sve da bude tačno.

Ti prebrojavaš krvna zrnca i ponašaš se kao sudija u farsi "Ko je izdao zemlju, koja i onako nije trebala da postoji. Prvi deo i Drugi deo."

A od te trojice koje si zadnje naveo, pojasni nam gde su posle rata završili i zašto?

Vo

Jedino Srbija i Hrvatska u svojim RV imaju ponešto što može poletjeti. To "ponešto" je pohabano, istrošeno i demode. Muke se muče oko isteklih "rokova trajanja" i rezervnih dijelova. Resursi se na divlje šminkaju i "razvlače". Remonte je moguće obaviti vani za što se redovno nema novaca. Leiački ksdar je po izobrazbi i naletu prikladniji aero klubu.

ko

bosanac a bosanci su i onda bili najveci jugosloveni i namanje nacionalisti

Odgovori
Vl

Suade, daj majke ti da batalimo ove amatere i sivonje. Spremi novu priču. Pa da vidimo kako je loše bilo u SFRJ.

Odgovori
za

Citam ovaj sajti i ne oglasavam se ali ne mogu da ne primetim tvoje komentare na svaku temu,radis li ti ista u zivotu ili samo pametujes ovde?Ko ti bre daje pravo da vredjas nekoga i nazivas sivonjom???

Vl

Žarko, čemu služe komentari, ako ne za komentarisnje?
Da li radim ili ne, ne bitno je. Ko me poznaje, zna šta radim i čime se bavim.
Kad si zabrinut za vredjanje, pogledaj ko je prvi počeo da vredja. A uostalom šta ima uvredljivo u reči sivonja? Uvrediti me može samo neko ko zlo misli, a i taj veoma teško.
Da li je Suad zavredeo onakvo vredjanje, nakon svih tekstova koje je ovde napisao? I na kralju, šta ima loše u tome nekoga nazvati pravim imenom, ako to jeste činjenica?
Ne moraš da se složiš. Niko to ne očekuje, ali kada neko vredja, neka bude spreman da oseti istom merom.

Ma

Oficri JNA… Džabalebaroši na kub. Salonski stanovi, letovališta samo za njih, prodavnice samo za njih, za generale vile i jahte.. I na kraju jedno veliko NIŠTA! Kada je trebalo da pokažu šta umeju generali i pukovnici JNA su spasavali svoje vile i privilegije, a državu ko šiša. Razumem ja gospodina tj. druga Hamzića, lepo je bilo u SFRJ ali pokazalo se da je to bila iluzija i ništa drugo.

Odgovori
Vl

Ovo je 100-ti komentar na ovu temu. Zaslužila je toliko komentara, a i Suad takodje. Komentari daju sliku i doživljaj teme i važni su koliko komentatorima, tako i piscu.
Još jednom bravo za Suada.

Odgovori
Pe

Gospodine Hamziću ne obazirite se na one koji ne poštuju i ne cijene tuđi život, trud, rad i znanje. Time puno više govore o sebi nego o drugima.

Piloti borbenih zrakoplova iz bilo koje zemlje na ovome svijetu pripadaju jednoj maloj, ali elitnoj obitelji – obitelji borbenih pilota. Kao takvi spadaju u onu rijetku skupinu od samo oko 1% stanovništva neke zemlje koji mogu zadovoljiti fizičke i psihičke uvjete da postanu dio te elite.

Osim toga, kao pripadnici takve elite trebaju imati i određene ljudske osobine kojima se izdižu iznad prosjeka, a to su njihova čast i poštenje!

Prisjetimo se samo romantičnih vremena iz doba Prvog svijetskog rata, obaranja i pogibije vjerojatno najpoznatijeg borbenog pilota, Crvenog baruna, Manfreda von Richthofena i njegovog časnog pogreba održanog od strane britanskog RAF-a.

Pravi borbeni piloti kao dio te elite jednako vole svaki svoju domovinu, bez obzira iz koje zemlje dolaze, ali istovremeno cjene i poštuju tuđe, jer samo oni dobro znaju što su i oni sami morali proći da budu dio te male elite.

Gospodine Hamziću hvala Vam na vašim zanimljivim pričama, a mene kao inženjera jako bi zanimale neke vaše priče o iskustvima sa testiranja američkih zrakoplova iz obitelji iz F-5 serije i Vašim osobnim dojmovima i usporedbama sa zrakoplovima pandanima iz obitelji MiG-21 s kojima imate najviše iskustva i na kojima ste proveli najveći dio životne i radne karijere.

Odgovori
Su

Hvala Vam Pero. Razumemo se. O ispitivanju RF-5E sam pisao pre skoro 3 godine i to je , tada, objavio moj kolega Zvonko Huzjak na njegovom portalu otpisani …. . Zbog duzine teksta ja taj tekst nemam na svome zidu.
Kada privedemo kraju moje jos neispricane price sa urednikom Tangosix.rs Petrom cu dogovoritoi da i on objavi tu pricu ali je imam nameru jos doraditi, prosiriti nekim veznim detaljima koje nisam ispricao u prvom tekstu.
Tu cu reci nesto vise i o temi koju nisam obuhvatio , uporediti borbene mogucnosti MIG-21 i F-5E , odnosno njihovih izvidjackih verzija RF-5E i MIG-21R (L-14i)

Se

Interesantna stvar o ljudima kao sto je Suad, a imao sam srece da poznajem dosta takvih kroz svoga djeda. Svi imaju cilj u zivotu – nesto vece i caznije od sebe. Dedo je bio u NOR-u, a posle rata kratko ostao u vojsci pa presao u neke "sigurnosne" sluzbe i zavrsio karijeru u MUP /SUP. Svi njegovi prijatelji (penzionisani oficiri i slicno), kao i on, su bili na pozicijama koji su im dale priliku da pokradu i imaju sve sto su htjeli. Oni su Svi zivili posteno od svojih penzija, casni i posteni ljudi kakvih od tada nikada nisam vidio. Slusao sam price kako su, dok su ganjali cetnike po sumama i brdima posle rata, nalazili kese i kese zlatnih funti sterlinga, i nijednu nisu htjeli zadrzati – nego predali drzavi. Poneki su bili iz zaista bogatih porodica i naslijedili mnogo zemlje posle rata koju su dali drzavi – iako su je mogli prodati ili zadrzati. Mnogo takvih slucajeva.
Zakljucak? Drzava je dobra koliko ljudi koji je "vode". Kada kazem "vode" ne mislim na politicare nego vodece clanove drustva – profesore, doktore, sudije, oficire i slicno. Moze li iko pomisliti da bilo ko danas ne bi koritstio svoju poziciju za maksimalnu financijsku dobit?
Ja sam kao dijete jednom pred svojim djedom opsovao Tita, i to je bio jedini slucaj kada je zagalamio na mene. Nisam to razumio tada, u ranim 90'im, kao sto nisam razumio njegovo odbacivanje ikakvog nacionalizma kojega sam ja kao budalasto dijete prihvatio objerucke. Sada razumijem, I provescu ostatak svog vremena pokusavajuci da budem tako dobar covjek kao sto su bili ta grupa "penzionisanih".

Svaka cast Suade na odrzavanju svojih ideala – siguran sam da nije bilo lako u to vrijeme ludo, ali to isto vrijeme je pokazalo i vas i ostale kao vi kao ljudi koje svi trebamo emulirati.

Odgovori
YU

Čestitam Suadu Hamziću na velikom profesionalizmu u vazduhoplovstvu, ali još više su me oduševile njegove moralne osobine, čelični karakter i ne menjanje mišljenja kako medijski vetar duva za razliku od „demokrata i vernika na baterije“ zbog kojih se raspala SFRJ a i dešava nam se sve ovo. Na žalost treba reći da su se i u to vreme dešavale nedopustive stvari (izgubili smo preko 20% aviona tipa DC-9). Sve te tragedije sem one iznad Čehoslovačke su čist neprofesionalizam. Tada su takvi ljudi koji su sletali po oranicama i pravili obdaništa id kokpita bili manjina a danas uglavnom na rukovodećim položajima. Da je moja generacija imala karakterne osobine gospodina Hamzića ostala bi SFRJ i mi bi bili u sedmoj galaksiji od ove u kojoj smo sada.

Odgovori
Sr

U pravu Ste, Suade, i u hvali i u kritici. Precizno secirate bez suvisnih reci. Ja sam '81-vo godiste ali pamtim da je nekad i na ovim prostorima dete radnika moglo da kaze: "Ne mogu vise cokolade!", a ne da gladuje kao danas. Suludo je uopste i komentarisati bilo sta…

Odgovori
St

Ja cu o politici, nesreci!
Sta je danas amerika – SFRJ, jos bolji primer, sta je danas Svajcarska, pa SFRJ. Zasto je ne razbiju na talijane, francuze i nemce?

Zato sto nece ameri, nas su razbili i kraj price! Da nisu, i danas bi bili jaki ko zemlja !!! I da smo upali u krizu, izvukli bi se, a ovako sada, uzas, protektorati!

G-din pilot Suad, je plemenit i posten covek. Da su njih 90% tada takvih bilo, ostala bi SFRJ, i to ne sto smo je ili volimo, nego sto bi nam bila od koristi – ziveli bi ko ljudi.

Odgovori

Naš dobri stari Suad Hamzić. Svaka čast na istinito iznešenoj emociji. Bio je i ostao naš iskreni kolega. Veliki pozdravi.

Odgovori
Sl

Bio sam pripadnik RV i PVO 1991. godine bas u eskadrili 14 meseci kao vojnik mehanicar na G4 i promenio 5 aerodroma i ucestvovao u borbenim dejstvima eskadrile koja je imala i gubitke. Mogu da kazem da su piloti do 91. ziveli kao bubreg u loju, ( bez obzira na opasno zanimanje, birali su ga iz ljubavi ), .To kazem i za veci deo kadra RV i PVOa. Predanost i strucnost tadasnjeg pilotskog i tehnickog kadra ne mogu da sporim..
Gosn Suad je 100% u pravu, Jugoslavija je za njih bila cvetna basta ali kad se gleda iz visine. Nisu primecivali crne oblake ispod sebe nadvijene nad domovinom.
A kad ih je odjednom zadesila 91. nisu znali sta ih je snaslo, njihova bajka je postala horor. Ostavili smo aerodrome i pobegli. .Raspali su se mesani brakovi, stanovi sa namestajem ostali po raznim republikama, deca kud koje itd., detalje svi znamo. Onda su tek podelili surovu stvarnost one i ove napacene zemlje.

Odgovori
zZ

Svaki pozdrav i pohvala drugu ali pre svega gospodinu Hamziću. Takođe, svaka čast na iskrenom mišljenju i nekalkulantskom ponašanju. Ja lično nisam pristalica Jugoslovenstva kao takvog ali Suad je ovde 100 posto u pravu. Bez obzira na formalna državna uređenja da bi zemlja bila prosperitetna potrebni su joj ljudi kao Hamzić.

Odgovori
us

@Suad Hamzic: Veliko vam hvala na svemu sto ste rekli. Divno je da jos postoje ljudi koji tako misle i osecaju. Nakon godina provedenih u inostranstvu nema vise zemlje u koju mogu da se vratim. Jugoslavija je zaista bila najplemenitija zemlja za koju znam. ZIVELA JUGOSLAVIJA!!!

Odgovori
Ra

Uskrs i ja sam istog mišljenja.
Živela Yugoslavia.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj