BEG airport status
Sreto Malinović: Meteo uslovi više nego složeni – postojala je presija da se taj zadatak izvrši

Sreto Malinović: Meteo uslovi više nego složeni – postojala je presija da se taj zadatak izvrši

BEOGRAD – Nekadašnji zamenik komandanta Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, brigadni general u penziji Sreto Malinović, ocenio je povodom pada helikoptera Mi-17 da je očigledno postojala „presija da se taj zadatak izvrši“ i da je to prevagnulo nad profesionalnom procenom, prenosi agencija Beta.

 
 
gensreto_05
 
 
„Zašto donosioci odluka iz sastava vojske i vazduhoplovstva nisu bili u stanju da se odupru tome ili koliko su i sami imali predstavu o celoj situaciji, pitanje je koje definiše njihovu ličnu odgovornost za posledice svojih odluka“, rekao je Malinović agenciji Beta.
 
Malinović je dodao da je trebalo razmotriti i uslove za izvršenje tog zadatka, pre svega stvarno stanje mesto situacije i prognoze za naredni period, stručnu osposobljenost i trenažu posade za letenje u složenim meteorološkim uslovima noću, opremljenost letelice za takve uslove i moguće alternacije za sletanje.
 
On je naglasio da je vrlo malo verovatno da je u tako kratkom roku sve to moglo biti u potpunosti sagledano na pravi način pri donošenju odluke.
 
„Odgovor na pitanje da li su naši piloti imali obuku za letenje u složenim meteo uslovima noću i na to kada su poslednju put leteli u takvim uslovima, najbolje će oslikati i stvarnu osposobljenost posada za tu vrstu letenja“, rekao je Malinović agenciji Beta.
 
Malinović, koji je u svojoj karijeri leteo kao pilot jurišne avijacije, rekao je da je bilo evidentno da su meteo uslovi bili „više nego složeni“, pre svega zbog niske oblačnosti, loše vidljivosti i magle i da je zato nejasno zbog čega posada tog kvaliteta i iskustva nije na vreme odlučila da sleti na neki drugi prostor.
 
„Posada je sigurno uočila promene u situaciji i morala je doneti odluku o sletanju na neki drugi teren, pa makar i neuredjen… Ako su oni već radarski vodjeni, kako je moguće da letelica poput helikoptera ne uspe da sleti na aerodrom? Ostaje i pitanje koliko su imali istinske pomoći sa kontrole letenja“, rekao je Malinović.
 
Penzionisani general Sreto Malinović leteo je na jurišnim avionima J-21 „Jastreb“ i J-22 „Orao“ kao i na G-4 „Supergaleb“ u Jugoslovenskoj narodnoj armiji, Vojsci Republike Srpske i Vojsci Srbije.
 
Do 2011. godine bio je zamenik komandanta Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, a pre toga pomoćnik komandanta za operacije.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Fr

I meni takodje nije jasna činjenica da ako Mi 17 ima mogućnost instrumentalnog letenja,zašto nije sleteo,odnosno zašto ga nije navela kontrola leta,ipak je reč o helikopteru a ne o avionu,da ne pogodi onoliki aerodrom…Mnogo pitanja,malo odgovora…

Odgovori
Vl

Free, zato što nije dovoljna oprema i pomoć kontrole leta. Aerodrom se ne pogadja. Na njega se stigne nakon praćenja procedura i instrukcija. Nakon znanja i iskustva, trenaže, ponavljanja istih u nedogled.
Da je lako, ni bi svi danas o ovome ovde raspravljali.

Б

Владо, ево ја као заљубљеник у флајт симулатор , на коме имам хиљаде сати " летења ", што на путничким авионима што на хеликоптеру , тврдим да ако је аеродром имао укључен ИЛС , ВОР и НДБ , а хеликоптер био опремљен радио-навигационим инструментима , никакве инструкције и помоћ контроле лета нису потребне да би пилот " пронашао " писту. Чак и да ИЛС није радио , било би могуће уз помоћ ВОР-а , ДМЕ -а и радио-навигационе карте слетети на писту. Мада мислим да је, што се технике пилотирања тиче, хеликоптером далеко теже управљати у условима лоше видљивости.

Vl

Bane onda da mi lepo ukinemo Kontrolu Leta i da sve radimo preko Flight Simulatora. Uštedećemo u ovim teškim vremenima velike pare Državi. Hebeš školu, trud, znanje, iskustvo. Živeo Microsoft!

Helikopterom je daleko teže upravljati nego avionom bilo u dobrim ili lošim uslovima.

sp

Kontrola LETENJA ne navodi vazduhoplove, izuzev u preciznim instrumentalnim radarskim prilazima, a takvi se na aerodromu Nikola Tesla ne rade. Ajde da pretpostavimo da niste zlonamerni nego laik, ali šta je Malinović?

Vl

Springboy,
A šta radi Prilazni Radarski Kontrolor na Aerodromu Beograd? Čačka uši? Igra Tetris? Navodi avione?

Imaš prava tri puta da pokušaš.

Nisam laik, nisam zlonameran. Samo znam o čemu pričam za razliku od tebe.

jo

Ukoliko je postojalo stabilno radarsko praćenje helikoptera od strane zemaljske službe aerodroma kako onda da se mesto pada "pronađe" tek posle više od 4 sata. Žalosno je što sada svaka služba štiti sebe.
Što se tiče "pisanija" peMzionisanog generala nejasno je o kakvim proverama osposobljenosti priča – posada je određena za dežurstvo, osposobljenost i njihove mogućnosti su precizno vođeni i poznati. Isto kao i mogućnosti i opremljenost helikoptera.
A uslovi za letenje su ili POVOLJNI za izvrš. zadatka ili NEPOVOLJNI (složeni uslovi komplikuju izvršenje zadatka ali ne sprečavaju njegovo izvršenje). Sve ovo bi i general morao da zna.

ki

Evo i ode se spominje magla…. Da li je bilo magle nad Surčinom pitajte Surčince. Što se Beograda tiče MAGLE nije bilo bila je kiša koja je bila više dosadna, koliko su bili nisko oblaci ne znam ali vidljivost bar na zemlji nije bila idealna ali daleko od loše. Tako da su stadioni kojima su bili upaljeni reflektori bili više nego dobra opcija za sletanje. Koliko takvo vreme i niska oblačnost mogu da utiču na sletanje neka taj odgovor daju stručnjaci, samo nemojte da nas pravite ludim jer magle nije bilo bar što se tiče Starog grada, Novog beograda i zemuna.
Da je bilo magle nad beogradom i loša vidljivost pa u svim vremenskim izveštajima na vestima išlo bi saopštenje standardnog tipa pažljivo vozite i prilagodite brzinu.

Odgovori
Pi

jedno je vidljivost koju gledamo sa zemlje tj horizontalna vidljivost a druga je vidljivost iz vazduha koja se zove vertikalna vidljivost.vertikalna vidljivost je te nocu bila izmedju 20 i 70 metara.

po

Ako je verovati jednom dnevnom listu koji je u hronologiji dogadjaja te noci objavio izvesne podatke, reflektori na stadionu Partizana su upaljeni u 23:55 h, a na stadionu Crvene zvezde u 00:30h, sto ukazuje na cinjenicu dsa je to bio pokusaj obezbedjivanja nekog vizuelnog repera, znatno kasnije nakon gubitka radio i radarskog kontakta.

Vl

Pa naravno. Kada im je trebalo skoro četiri sata da nadju helikopter, a on bio nedaleko od piste. Totalan raspad sistema se desio to veče.
Upalili su svetla jer su mislili da je helikopter pošao negde drugde da sleti. A on se srušio.

vl

Mrzi me sada sve hronološki da pišem, ali upoređujući TAF i METAR izveštaje za Batajnicu, Nikolu Teslu, Lađevce i Niš dođe mi da plačem kada gledam kako su se vidljivost i oblačnost pogoršavali što su bili bliži Beogradu, a kako je na Lađevcima i Nišu bilo daleko bolje vreme, praktično za vreme celog leta vidljivost u Nišu i Lađevcima je bila 10+ km uz daleko manje niske oblačnosni nego u Beogradu. Tragedija!

Odgovori
Pe

A može li neko da se osvrne na sam pad? Po oštećenjima izgleda kao da je pao kao kamen sa velike visine. Šta je sa efektom autorotacije?

Odgovori
Đ

Da li je bilo moguće da helikopter sleti na neki od stadiona?

Odgovori
Ko

Pročitao sam da je helikopter bio radarski vodjen od strane KL na Surcinu. S obzirom da Mi-17 nema transponder (ili ga mozda ima?) mene zanima koji ga je to radar vodio, ako se uzme u obzir da na Surcinu ne postoji takav sistem koji "vidi" letilicu bez transpondera?

Odgovori
ol

Za gospodina Bogdanovica i generala u penziji Malinovica: gospodo, ovakva procena i ocena se daje nakon zavrsenog rada komisije, a ne sad. Barem bi meni tako nalagala moja profesionalna etika. Cisto sumnjam da biste davali ovakve komentare da ste jos u VS. Pretpostavljam da ste okrenuli pet sest telefona, culi se sa ljudima i sklopili svoju sliku i pricu. To je korektno, ali sa tim bi trebali da se oglasite nakon izvestaja i to ako vidite da neko pokusava da se izvuce, a stvarno je napravio gresku. U ovom momentu, ja ne vidim drugu svrhu ovakvih izjava, osim da vam sluze za licnu promociju i izjednacava vas sa onima koje optuzujete da su vrsili pritisak, jer vi vrsite pritisak na javnost. Novinari, kao i vlasnik ovog portala, imaju tu privilegiju da kazu sta hoce (po tome kako i sta kazu, kasnije cemo ih, kao citaoci i ceniti). Vi nemate tu privilegiju. Slava junacima, nasim poginulima kolegama.

Odgovori
Vl

Old and bild,

Kada Ministar i Generali prejudiciraju istragu, zašto ne bi Bogdanović i Malinović razotkrili njihove licemerje i podlost?

ol

Hmmm. Znas, stvarno nam lose ide u zadnje vreme. Razlozi za to su mnogobrojni. Ali, svakodnevno pojavljivanje raznih spasitelja i sveznajucih i pravovernih, sigurno ne pomaze. I dalje tvrdim da je ovo trebao reci nakon istrage. Takodje smatram da olako koristis teske kvalifikacije. Osim ako nemas nameru da to obrazlozis.

Ma

Da nije ljudi poput Malinovica i Bogdanovica slusali bi ste vi "Stari i celavi" jedne te iste vesti i Gasica od jutra do sutra, i pre, i posle zakljucka komisije. Na kraju ako vam ne odgovara suprotan stav ukucate neki drugi web site i super! To sto ne bi ovako govorili da su aktivna vojna lica nije merilo nicega. Aktivna vojna lica obavezuje i formalno i pravno dosta toga, penizonere skoro nista osim ako se ne radi o domenu znate vec cega, pa na kraju vi ste "old and bold"?
Slava kolegama svakako, junak je i onaj koji kaze "necu", da ih je bilo vise kada je trebalo, svima bi nam bilo mnogo, mnogo bolje…

ol

Marko, old and bold ne znaci "star i celav" nego nesto drugo. "Old and bald" bi vec to znacilo.

Sa

Momci,nema potrebe da se prepucavate,svi imate pravo iz svog ugla gledanja. Ali ja mislim nakon dosadašnjih izjava i nastupa na TV Prva, TV N1 i RTV(Danica Vučinić) generala Malinovića i Radića da su fenomenalno odradili ono što im je bila ideja (po mom skromnom sudu) a to je da ne dozvole ni slučajno da ovo ostane "herojska humana akcija" sa priznanjima i govorima a da pravi inspiratori ovog ubistva ostanu iza kulisa. Pogibija naših kolega je samo posledica toga,šta god istraga utvrdila. E, šansu da takve stvari ubuduće sprečimo nam ovim daju ova dva čoveka. Uspeli su da veliki broj medija i ljudi stave na našu stranu,.uzburkaju javnost i to neće proći tek tako. Radić gura političku priču a Malinović stručnu. Podržimo ih i iskoristimo njihovu volju i energiju da otvorimo sve ostale probleme vazduhoplovstva. Ko nema petlju da izađe u javnost a može, onda bar neka bude toliko pristojan da ih ne vređa. Gledajte našeg druga Lazanskog kako nam zavlači svojim šlihtanjem Gašiću, a oglasio se tek večaras glupostima nakon toliko dana.

Vl

On je to bilje obrazložio nego iko iz Vojske i Države do sada.

Oni pokušavaju da sakriju svoju odgovornost. On nam na to skreće pažnju.

ol

Odgovornost dolazi nakon istrage. General to zna.

Sa

Ne zaleći se i prati izjave i gostovanja Malinovića na televizijama…Taj sigurno neće dozvoliti "vešanje" svojih ljudi bez borbe da se stvar skrene na suštinu…..Kako vi malo poznajete i cenite ovog čoveka, čudo jedno…A Bogdanović lupeta kao što je uvek i činio

ol

Cenim ljude prema onom sto cine. Izjava je preuranjena.

Ve

Ko god da ste Old, kako u istu ravan možete staviti izjavu g. Malinovića i Bogdanovićevo, ne znam kako bi ga nazvao bez neke pogrde osim "baljezganje" kojim grubo vređa kolege sa kojima je tolike godine radio!? Malinović,gospodski i veoma jasno postavlja dileme kojima je izbacio sve kvazistručnjake sa svojim vizurama. Ovim je više učinio za nas nego što će bilo ko,mada mnogi to izgleda ne shvataju??? Gosn Old, pre će biti da je on ovim od javnosti zaštitio upravo one koji treba da rade u Komisiji pa i one koji misle da Lazanski radi za njih. General,na žalost, ima iskustva više nego svi ti dramoseri baš u ovim stvarima. Siguran sam da se nije bez razloga oglasio…

ol

Veteran, tu ste u pravu, nije korektno da ih stavljam zajedno, pre svega zbog različitih pozicija koje su imali. Prvo sam pročitao Bogdanovićeve stavove, gde sam se dobrano iznervirao, pa Sretine. Međutim, kažete da je ovim učinio nešto za nas. Ja vidim jedan jedini rezultat: premijer je, zbog već podignute hajke na sam sistem odlučivanja, a PRE ikakvog izveštaja komisije, već doneo sud da "ne da Lončara i Gašića" a samim tim, verovatno ni na dole. Eto, to je JEDINI rezultat koji sam ja video. Suviše sam "old" da bih verovao da je tu došlo do spontanosti, a dovoljno sam "bold" da kažem da mislim da je nameštaljka, da se već o tome počne pričati, sve se proglasi političkom hajkom gde samim tim optužbe ne važe…i nikom ništa. Ne kaže se džaba, pri obraćanju u Vojsci: "gospodo generali i oficiri…"

Ve

U redu je imati svoje stavove ali bi lepo bilo da ih svojim imenom i licem iznesete pred javnost ili bar posetioce ovog portala!.Pogledajte šta je rekao i šta traži Malinović kod Bujoševića na TV Prva i na TV N1 ili kod Danice Vučenić na RTV. Ovako sakriveni možete da seirite i da ste OLD i da ste BOLD ali za početak hajde DA SE OBA PREDSTAVIMO SVOJIM LIKOM i SLIKOM .Očigledno je da smo kolege, pa hajde da pokažemo ko smo i šta stoji iza nas, pa neka ljudi prosude ŠTA ZAISTA JESMO !? Naravno, ukoliko pored svega što o sebi mislite imate i BALLS……

ol

Veteran, ne preterujte. Ja ni jednog momenta nisam govorio o sebi, tako da ne znate sta ja o sebi mislim, govorio sam o dogadjaju i desavanjima posle njega. Dalje, upravo je i tema mog negodovanja bila javno spekulisanje o uzrocima udesa pre ikakvog izvestaja komisije. Ne trebaju mi nikakvi ljudi da prosudjuju. Ja i oni do kojih mi je stalo, odlicno znaju ko sam i sta sam. To sto insistirate i to na jedan srednjoskolski nacin ("ako imate i balls"), ne govori o mojim "balls" nego o Vama. I opet ponavljam, Sreta je sve to trebao da kaze nakon izvestaja.

Vl

Zašto je sramota potpisati se svojim imenom?
Vladimir Milićević

sl

Dosadan si sa forsiranjem predstavljanja pravim imenom, Na kraju, kako mozemo da znamo da si bas ti Vladimmir Milicevic za koga kazes da jesi, I sta to nama u opste znaci?
Po pravilima bloga mozes se prijaviti pod nick-om.

Vl

Nekome kome je važno da se sakrije verovatno je mnogo važno.

Sreto Malinović je javno izašao i rekao svoj stav. Treba imati hrabrosti pa se potpisati svojim imenom. A mnogi komentatori imaju hrabrosti samo kad su sakiveni iza nekog bezličnog nicka. Kao naprimer slot.

I onda kada su sakriveni, hrabro napadaju, jake reči troše kao papirne maramice. Jer kada se ne zna ko je iza niska nema opasnosti.

Da više nas imamo hrabrosti da se potpišemo imenom manje bi bilo mućki, muvanja i prevara. I koliko se sećam dozvoljeno je po pravilima bloga potpisati se i svojim sopstvenim imenom, zar ne?

I u pravu si slot. Tebi apsolutno ništa ne znači ko sam i šta sam. Ti si slot. A ni meni to ne znači baš ništa.

Ili jesi. Ili nisi. Sam izaberi dalje šta ide iza ovoga.

Na osnovu fotografija…Postoji under power momenat i Heli se zabio u zemlju.

Odgovori
zp

Mislim da ne treba preudicirati uzrok nesrece i optuzivati dok se ne zavrsi istraga. Nesrece se obicno desavaju posle vise povezanih gresaka sistemskih, operativnih ili tehnickih. vreme u Bg je bilo marginalno ali u okviru minimima za CAT 1 istrumentalni prilaz koji je bio u funkciji. Otkaz opreme na helikopteru, zaledjivanje, gorivo, lose procedure, obuke sve je to moglo da dovede do ove tragicne nesrece tako da treba sacekati izvestaj pre nego sto se krenemo sa zkljucima.

Odgovori
Su

samo vezbati ILS je vise nego nedovoljno i to sa helikopterom koji nema pravi auto pilot sa neiskusnom posadom …… nazalost rezultat je ocigledan.Uz to vecina komentara je apsoluto nestrucna.

Odgovori
Dj

Komisija za ispitivanje udesa bi trebala da proveri zasto let posle prvog neuspelog prilaza na aerodrom ”Nikola Tesla” nije preusmeren na Batajnicu gde postoji mogucnost aktivnog navodjenja pri sletanju (GCA-Ground Controll Approach) primenom PAR radara koji je insaliran uz RWY12L. Ovaj postupak se primenjuje u vojnom letenju u slucaju kada letilica nema kompletnu opremu za sletanje u uslovima smanjene vidljivosti.

Odgovori
Ki

A gde je Rwy 12R???

Vl

Po logici stvari desno od RWY 12L.

Ki

pa, da…kad ne citam da je Batajnica!
Nego, da li neko moze da pojasni sta je zaista pomenuti heli imao od nav instrumenata?
VOR DME?
ILS?
…?
VOR je bio neupotrebljiv, jel da? VOR BEO out of service
Da li moze neko, bar neformalno da potvrdi da je bio "izgubljen" u magli? Nesnalazenje? Electric failure GEN ukljucujuci STANDBY power?
Ili je uradio ceo prilaz po Navaidima (ILS ?) ali je odustajao od sletanja jer nije imao visuel contact u poslednjoj fazi sletanja?
Ako je istina da je nakon drugog pokusaja usmerio heli ka Batajnici, pretpostavka da nije imao mehanicke probleme?
Imam milion pitanja…

Odgovori
Vl

KL,
Mi nemamo ni desetinu odgovora na tih milion pitanja. A voleli bi da ih imamo. Veruj nam na reč.

Ot

Nema nikakvog prejudiciranja vec moje kolege nece da napisu koji je uzrok ili su zaboravili pravila i propise. Komisije cim preslusaju snimak razgovora izmedju vodje vazduhoplova i kontrole letenja mogu doneti zakljucak. Posada nije obucena i osposobljena za letenje u SMU nocu. Nikad i niko od nas nije leteo IFR nocu. Meha je u zelji da spase bebu zanemario je Pravilo letenja(zabranjen ulazak u oblake), lose procenio meteo situaciju doneo pogresnu odluku da izvrsi zadatak. Meha je se cuo sa jednim nasim kolegom u penziji da se posavetuje i dobio je savet da ne polece. Na Mehu niko od politicara i pretpostavljenih nije mogao da utice jer bi iste hladno otkacio da je nesto drugo u pitanju. Tri neuspela pokusaja sletanja ukazuju da posada nije u trenazi ili nije obucena. Odgovornost je na vodji vazduhoplova. Medjutim, krivica nije na Mehi jer bi mi skoro svi piloti istu odluku doneli. Verovatno ce komisije saopstiti javnosti razgovor izmedju posade i kontrole leta. Postoji jos jedna solucija, da kontolor leta nije dobro navodio jer navodjenje aviona i helikoptera se razlikuje. Zato se pitam zasto nije isao na BT, jer nasi kontrolori leta fantasticno navode. Mene su pet puta navodili u SMU danju sa MI-8 i jedanput nocu sa Gazelom(oblacnost 6/8, donja baza 200 m). U jednom slucaju otkazao je GCA i sleteo sam pomocu RFR i radio visinomera jer nisam imao goriva da se vratim u Tuzlu. Iskreno mi je zao nasih drugova, neoborivo pravilo:pilot jedanput gresi. Neka se vlast sad zamisli da li pilotima treba stan,rekreacija, adekvatna plata. Zar je moguce da nasi piloti imaju platu sofera nekog politicara a penzionisani piloti imaju penziju u visini plate cistacice u vladi Srbije ili u nekoj boljoj firmi. Svi smo mi imali bezbroj kriticnih tacaka i trauma a da nas drzava tretira kao obicnu radnu snagu.

Odgovori
Ix

Jesam li iz vašeg posta dobro shvatio da je neobučen i neosposobljen pilot svesno poleteo u okruženje u kojem nije bio sposoban da leti bezbedno, zanemario pravilo letenja i stavio u božje ruke živote troje civila i troje svojih kolega? I da je vojni lanac komande sve to odobrio? I da bi svi piloti koje vojska ima postupili na isti način?

Ako je zaista tako i ako unutar vojske stvari tako funkcionišu (upliv politike na stranu) onda tu vojsku treba kompletno ukinuti i raspustiti koliko danas, pre nego što još ljudi svojim životima plati takav način donošenja odluka.

Go

Da ih je stavio u Božije ruke kako ste napisali verovatno bi svi bili živi i zdravi i na zemlji…medjutim ako ćemo pričati u tom tonu, pre bih rekao da je djavo ovde seo za kontrole negde posle prvog neuspešnog prilaza! Tada je već trebalo doneti odluku o alternaciji…na kraju krajeva u bezizlaznim situacijama sa gorivom, može se sleteti (crash landing) na pistu ili neposredno okolo nje (podrazumeva se da se to prethodno najavi KL da bi se poslali vatrogasci i hitna pomoć)

Ot

Nije vam korektan komentar. Velika dela pilota se ogledaju u tome sto smo spremni na rizik i da sopstveni zivot ugrozimo a da bi spaili tudji. I razumljivo je i da ginemo za svoj narod i drzavu ali nije razumljivo da nam drzava ne obezbedi helikoptere i da letimo za letacki dodatak u visini od 200 e. Ceo zivot ucimo i letimo za tu crkavicu a kad odemo u penziju, za ono sto smo ceo radni vek leteli imamo oko 80 e. Mislim da nema pilota prve kategorije koji ne bi rizikovao da poleti samo da bi spasao zivot drugoga.

Vl

Mislim da nema pravog pilota koji ne bi poleteo da spasi život drugoga. Kategorije su za birokratiju. Za život su srce, razum, poštenje, znanje, hrabrost i tako dalje i tako bliže.

Ix

Izvinjavam se zbog nekorektnog tona ali rezonovao sam po onome što ste napisali i što ću citirati:

"Posada nije obucena i osposobljena za letenje u SMU nocu. Nikad i niko od nas nije leteo IFR nocu. Meha je u zelji da spase bebu zanemario je Pravilo letenja(zabranjen ulazak u oblake), lose procenio meteo situaciju doneo pogresnu odluku da izvrsi zadatak."

Meni ovo citirano kaže da je posada koja:
– nije obučena i osposobljena za letenje u SMU noću
– nikada nije letela IFR noću

… odlučila da krene u SMU letenje noću i da sa troje civila u letelici (od kojih jedna beba) po prvi put u svojoj karijeri leti IFR noću.

Izvinite ali ako je tačno to što ste napisali onda je ovo bila čista kamikaze operacija a ne preduzimanje nešto većeg rizika zarad opšteg dobra. I sve je to prošlo kroz lanac komande (ili makar one delove lanca komande koji su bili ispoštovani jer deluje da su neki delovi bili elegantno zaobiđeni).

I na sve to vi kažete da su svi piloti u vojsci izdrilovani na identičan način. Grešim li negde ako to protumačim kao spremnost svih pilota u vojsci da natovare svoju letelicu civilima i krenu u misiju koju nikada ranije nisu uvežbavali a još manje iskusili? Ispravite me ako mi ne valja logika, molim vas, jer ja sam ozbiljno šokiran ovim saznanjem.

Da se pitam ja bih prvi nabavio eskadrilu najmodernijih letelica i platio pilote onako kako zaslužuju svojom profesijom i zalaganjem ali bih zauzvrat od njih zahtevao da rade i lete unutar nekog koherentnog sistema i u skladu sa nekim racionalnim pravilima, a ne da se na osnovu "ura!" rezonovanja upuštaju u avanture koje i njih i druge ljude mogu koštati života. Ja ozbiljno ne mogu da poverujem da je posada ovog Mi-17 u petak uveče prvi put u životu letela IFR noću u SMU. To je potpun poraz svih nas ako je tačno.

Vl

Lx,
Naš potpuni poraz je gubitak sedam života, poverenja u RV Srbije i helikopter pride. A da li je tačno, pa reklo bi se da je tačno, naročito ako uporediš sa našim gore navedenim gubitkom.
A sve zarad slikanja Ministara i jeftinih politikantskih poena.

Go

Tačno tako, izgubljeni su ljudi u najboljim godinama,…tuga i žalost! Mislim da je najbolje u krajnjoj liniji kupiti jedan helikopter koji će služiti samo za ovakve civilne akcije i opremiti ga za sve uslove, a vojska da radi svoj posao i može da se uključi samo prilikom elementarnih nepogoda širih razmera (kao što su nekdašnje poplave i sl.)

Ot

Gospodine, nikad nisam ucestvovao u ratu do 1991.g. Dana 26.06.1991.g. dobili smo zadatak da sa MI-8 prevezemo ekipu doktora, plazmu i sanitetski materijal, sa VMA na a.Brezice(Cerklje) jer je bilo ranjenih i mrtvih. Tadasnji pretpostavljeni pitao je sve redom pilote da izvrse zadatak i niko nije hteo.Da naredi nije smeo jel snosi odgovornost za posadu ako poginu. Javio sam se ja kao vodja vazduhoplova. Odredio sam drugog pilota i letaca mehanicara. Poleteli smo sa a.BT, uzeli putnike na VMA i odleteli za Cerklje. Kad smo sleteli na mestu za parkiranje helikoptera ispred kontrole letenja bili su krateri od granata. Izresetane zgrade i AKL. Ugasili smo motore i cekali smo ukrcavanje ranjenika. Oko aerodroma culi su se rafali. Po ukrcavanju ranjenika poleteli smo i odmah skrenuli u juzne kurseve da bi neprijatelja obmanuli. Bio je veliki rizik da nas obore. Teske ranjenike prevezli smo na VMA i spasli im zivote. Jesam dobrovoljno otisao da izvrsim zadatak a jesam li bio kamikaza. Ja mislim da nisam. Ja sam na taj zadatak otisao da spasavam zivote svojih kolega i vojnika. U Osijeku(poligon C-e ) tenkovski bataljon u neprijateljskom okruzenju. Komandant Boro Ivanovic javlja da mora da se preda, nema hrane. Na tu informaciju svi piloti cute. Opet ja, dobrovoljno i odredjujem drugog pilota i letaca mehanicara. Krecemo na zadatak sa tri tone hrane. Zbog opasnosti od obaranja letimo na oko 1 m. visine iznad kukuruza i livada. Kod Ernestinova gadjaju nas pesadijskim naoruzanjem i stingerima. Pravim ostre manevre levo-desno da izbegnem neprijateljsku vatru. Slecemo na poligon i dozivljavamo veliku radost staresina i vojnika. Dok smo naa zemlji i iskrcavamo hranu cujemo zvuk aviona iznad nas. Komandant Markovic je poslao dva G-4 da nas stite u slucaju da budemo pogodjeni i da negde sletimo zbog ostecenja, Polecemo sa poligona C-e i odmah po poletanju radio vezom od pilota G-4 dobijam poruku da sam u zahvatu i da manevrisem u desno kako bi izbegao neprijateljsku raketu i udaljio se.Ti manevri levo-desno dovode me do Vinkovaca, nemogu nikud da se probijem ka BT. Krecem prema severo istoku, brisem na maloj visini, s vremena na vreme zakacinjem vrhove kukuruza, Kod Antunovca ulecem u kisu kursuma i dobijam po repu, iza toga preko mene prelecu rakete, ne pogadjaju me jer sam na ekstremno maloj visini. Uspevamo da se probijemo kod Klise i vracamo se na BT. Na a. BT docekuju me pretpostavljeni. Odlazimo u jedinicu i tamo nam pustaju snimak prisluskivanja, cujemo kako se zenge takmice ko ce nas oboriti, kako govore:evo ide prema meni sad cu ga pogoditi a zatim j.bo majku skrenu dole ko da zna, nude najbolju kucu u Palaci i 200 hiljada maraka ko nas obori. To je bilo 12.09.1991.g. Uvece odlazim kuci da se okupam i presvucem. Ujutru u pet sati ustajem i stajem pred ogledalo da se brijem i vidim da sam u toku noci osedeo. Jesam li ja kamikaza? Ja mislim da nisam.Kad moje kolege staresine i vojnici ginu nije ni moj zivot nista vredniji. Iznad D.Miholjca obaraju Niskog i on se katapultira. Dobijam zadatak da krenem da ga spasim. Puna tri sata pretrazujem teren oko D.Miholjca, Preko Drave su sume u Madjarskoj, tri puta prelazim u Madjarsku, trazimo ga ali uzalud.Pocinje kisa, spusta se donja baza oblaka, smanjuje se vidljivost, tri sata i pet minuta smo u vazduhu, moramo nazad na a.Sombor da ne bi ostali bez goriva. Trazim odobrenje da ponovo poletim i ne odobravaju mi zbog lose meteo. Sutradan Niski je zarobljen. Takvih zadataka sa velikim rizikom izvrsavam bezbroj. U pola noci 1992.g. slecem u Loznicu na stadion bez ikakvog osvetljenja i navodjenja da prevezem tesko ranjenog komandanta zvornicke brigade, majora Petkovica. I pored tolikog rizika nismo smeli da ga transportujemo zbog tresnji u helikopteru. Jos dok sam sluzbovao u Zagrebu, u ponoc sam sleteo na Krbavsko polje kod Udbine da prevezem trudnicu na porodjaj u Zagreb. Mi nismo nikakve kamikaze vec je taakva nasa namena. U ovom slucaju Meha je preuzeo veliki rizik procenjujuci meteo situaciju da ce uspeti da izvrsi zadatak. Desila je se katastrofa i moramo odati priznanje posadi za hrabrost i pozrtvovanje.Neka im je vecna slava.

Ix

Ne znam šta da vam kažem. Imam veliko poštovanje prema misijama koje ste izveli u ratu ali sada nismo u ratu i moramo se ponašati prema nekim standardima a ne prema momentima trenutne inspiracije ili emotivnog naboja. Ja i dalje ne mogu da razumem kojom logikom se na prvo IFR noćno letenje u SMU (nazovimo ga "vatrenim krštenjem") može krenuti sa bebom od pet dana i još dvoje civila u letelici. Razumem želju da se pomogne i učini dobro delo ali da li baš mora po svaku cenu i bez obzira na sve ograničavajuće faktore i moguće opasnosti?

ko

Uz duzno postovanje treali bi da znate da je tehnologija letenja na batanickom aerodromu po GCA i na beogradskom po ILS upotpunosti razlicita i po postupcima i po angazovanosti i posada i kontrolora letenja.Zbog toga nemojte to da uporedjujete.

Ot

Helikopteri MI-8 i MI-17 su transportni helikopteri i maju visestruku namenu, Sluze za prevozenje putnika, ranjenika, bolesnika, za desantiranje, za evakuaciju iz okruzenja, za nosenje podvesnog tereta pa i za raketiranje.Sa navedenim helikopterima mogu se izvrsavati zadaci:danju i nocu u PMU. Na MI-8 posade vezbaju IFR danju(PZ,marsrute i SK sa GCA. )radi eventualnog ulaska u oblake. Po Pravilu letenja zabranjen ulazak u oblake. MI-8 je u upotrebi u JNA od 1968.g. Od 1979.g. sa MI-8 dezura posada za potrebe traganja i spasavanja u slucaju katapultiranja nasih pilota ili pada vazduhoplova kao i za prelet VIP preko nase teritorije. Dezurna posada dezura i za prevozenje bolesnika kao i evakuaciju unesrecenih u vanrednim situacijama(poplave,zemljotresi itd.).MI-8 sluzi za nosenjem podvesnog tereta(bandera, kontejnera, antenski stubova, vedra za gasenje pozara isl. U miru i ratu MI-8 sluzi za desantiranje, evakuaciju iz okruzenja, prevozenje ranjenika i ubojnih sredstava i raznog materijala.Od 1979.g. bilo je desetak katastrofa.1). U Nisu 1879.g. posada uvezbava otkaz jednog motora, jedan motor prevode na mali gas a drugi gase i gine posada.2). Sibenik(Jadrtovac) desantiranje rezervista, pojava tresnji, posada odlucuje da sleti na more(udaljeni od kopna oko 20 m), letac mehanicar Kovacevic gasi motore na 20 m visine. Poginuo pilot Rakic, Kovacevic i 4 rezerviste. 3). Pilot Josipovic iz Plesa na vezbi desantiranja nakon desanta u zalebdenju skrece u levo, rapom zakacinje uzviseno zemljiste, unistava helikopter a posada povredjena.4). Pilot Kojic iz Nisa na vezbi desantiranja negde kod Lovcena, na zalebdenju propada i gine, ne secam se broja zrtava.5). Posada Milicevic-Micovic-Dragisic u letu iznad mora ka platformi "Pano" otkaz regulatora obrtaja slobodne turbine, lopatice iz turbine resetaju motor i putnicku kabinu, pojava dima u kabini, posada slece na more sa(mislim 6 radnika INE), spasavaju se, jedan radnik umire zbog krvarenja, helikopter tone. 6). Posada iz BT 1981.g. na zadatku evakuacije u Slavoniji oborena, posada gine. 7). Posada iz BL, 1992.g.na zadatku prevozenja, kod Stanara(Doboj)oborena posada i 8 putnika ginu. 8). Posada iz BT, 1996.g. na zadatku prevozenja na sletanju u Nisu u fazi sletanja naglo propada, navodno otkaz repnog vratila, gine letac mehanicar Senic i general Zugic. 9). Posada iz Plesa 1991 g. (pilot Jorgic), oborena, gine posada i putnici.Za 35 godina 9 katastrofa, Nalet preko 150 hiljada sati, prevezeno: na hiljade tona podvesnog tereta, na desetine hiljada putnika, na hiljade bolesnika i ranjenika, desetine letova na gasenju pozara. Moze se zakljuciti da je MI-8 veoma pouzdan helikopter. Slucaj katastrofe posade sa MI-17, na osnovu sopstvenog iskustva, u SMU nocu, u tri pokusaja sletanja, posada nije uspela da odrzi elemente leta koje su dobijali od kontrolora leta. Cim nisu uspeli da slete u tri pokusaja znaci nije u trenazi ili eventualno nije obucena. Ubedjen sam da su imali lazni osecaj a mozda su imali i iluzije. U trecem pkusaju pilot je javio da vidi pistu(vidio je neka svetla a kad je shvatio da se krecu auta na autoputu javio je da ne vidi pistu, da ima problem i da ide na BT. Snimak razgovora izmedju pilota i kontrole leta odgonetnu ce uzrok udesa. Na osnovu snimka razgovora ustanovice se kako je posada odrzavala elemente, koliko cesto im je kontrolor menjao podatke o kursu i poniranju, posebno kolika su odstupanja kursa. Ako je kurs odstupao preko deset stepeni to je vodilo u katastrofu. O ovom letu u SMU nocu mogu komentarisati samo piloti koji su to doziveli.

Odgovori
AW

Popuno se slazem sa 'Otadzbinom'. Provjerio sam METAR koji je bio izdat pola sata prije udesa i vidljivost je bila na obe piste 1000-1200m. Donja baza oblaka na 60m. Znaci, mogao je da sleti po ILS-u, CAT 1, bez problema. Moje licno misljenje je da posada nije bila osposobljena ili u trenazi za letenje do ovih minimuma.

Ova posada uopste nije trebala da prihvati zadatak. Mislim da je u pitanju bio ponos i losa procjena meteo situacije. Helikopter je imao ILS opremu, ali posada jednostavno nije bila u dovoljnoj trenazi ili nije znala da je koristi. Konkretne brojke kako se sve odvijalo dace Komisija.

Nema letenja bez velikog ulaganja u tehniku i obuku. 'Krpljenje' moze da ide do odredjene granice i onda se dese ovakve stvari. Mehu sam licno poznavao i jos imam snimak sa prvog rodjendana moga sina gdje je i on bio prisutan. Cuvacu to kao dragu uspomenu.

Laka vam crna zemlja postovane kolege i prijatelji.

Odgovori
Or

Ja mislim da AW 139 lepo objašnjava suštinu generalove izjave sa jednog aspekta. Drugi aspekt je onaj koji je mogao ovo sprečiti a to je komandovanje. Šta mislite da li bi čovek koji je 1999. ovako sprečio poletanje na borbeni zadatak doveo u dilemu o odluci svoju posadu:— Gospodine generale zabranio sam poletanje para. Cenim da će u ovim uslovima naše žrtvovanje biti besmisleno. Moja odluka je konačna!!! Sa druge strane glas – U redu je Sreto,prihvatam! Ti odlučuješ! —-To je deo razgovora potpukovnika Malinovića k-ta 98.lbap i generala Masića, komandanta VaK, pre nego su nastavili sa njihovim otkačenim humorom kao da su na plaži a ne u ratu…. A ja slušam i ne znam da li da im se divim ili da prasnem u smeh. Toga dana dva mlada života su nastavljena do današnjih dana…Nisu im dali šansu da postanu odlikovani heroji nego su ih osudili na život….

da

Ova nesreca je po mnogo cemu slicna sa padom drzavnog aviona vlade Poljske pre nekoliko godina kada je avion pokusao da sleti na ajrodrom iako je kontrola uputila ga na alternativni ajrodrom. Pilot inace elitni pilot ratnog vazduhoplovstva Poljske je par godina ranije pri istoj situaciji postupio profesionalno i promenio ajrodrom i bezbedno sletio ali je zatim sklonjen jer je po misljenju ljudi iz pratnje presednika to nije smeo da uradi jer su mediji cekali na ajrodromu. Posle par godina dobijo je ponovo mogucnost da bude pilot presednickog aviona a sad mu niko nije rekao naredio da mora da sleti ali imajuci iskustvo pokusao je da sleti na zatvoren ajrodrom zbog magle i pao.

Odgovori
Sl

Leteti na simulatoru ili pod pokrivacem I u stvarnim uslovima do I oko minimuma je Kao dupe I oko.
Posle Dva neuspesna prilaza prestaje letenje, a pocinje agonija.
Komandanti u vojsci, pa I vazduhoplovstvu, pored ostalog, treba da stite potcinjene I od sebe samih I od politicara. Ocu reci da nikako ne smeju da se igraju sa pilotskom sujetom, osecajem duznosti, spremnosti na zrtvu I licne hrabrosti. Sa druge strane politicarima u rate I miru treba jasno reci sta se moze, a sta ne moze, odnosno koja je verovatna posledica, jer Sve se moze bar pokusati. Ima ih koji oce I nemoguce, Ali Ih treba o tome obavestiti.

Odgovori
ol

sa tako malo reci, sve je receno.

Ea

Bravo Tešo, ti dobro znaš kako to ide,osetio si na svojoj koži!!! Ja sam upravo tako shvatio Sretu u ovoj izjavi koju mi je potvrdio nastupima na tv…On samo na svoj način hoće da kaže da držimo do sebe. Samo da znaš, kada se on odupro političarima i šefovima 99/00 ostao je sam na ovom svetu i dobro da je sačuvao glavu….Kad je bilo čupavo mi smo imali njega a kad je njemu bilo čupavo on nije imao nikoga!!! A tek posle……Kada vidim komentare nekih "naših" ljudi sve više ga razumem zašto je digao ruke i otišao….Posledice su očigledne

fe

Jedan broj mestana koji zive najblize mestu pada helikoptera izjavilo je da se u 01:05 cuo snazan udar. Ovu cinjenicu svi prenebregavaju. Da li je helikopter tada pao? Da li je to razlog sto su u 23:55 i u 00:30 paljeni reflektori na stadionima? Sta se desavalo od 22:31.kada je izgubljena komunikacija sa helikopterom od 01:05h? Da li je sve to vreme helikopter bio u vazduhu? da li je u 01:05h pao zbog nedostatka goriva?

Odgovori
ol

Moje duboko i iskreno izvinjenje generalu u penziji Malinovicu. Bio je 200% u pravu.

Odgovori
Vl

Pozdravljam old and bold.

ol

Sta, nema izvinjenja, dok ga ti ne verifikujes? Pa nisam se tebi izvinio, gde se ti nadje u ovoj prici.

Vl

Nisam ni očekivao izvinjenje od tebe. Jednostavno sam pozdravio jednoga koje imao ljudskosti da kaže izvini, bilo kome. A ovo su komentari. Tako da svako može da komentariše svakoga. Pa i ti mene ili ja tebe.

Odgovori
Lo

Koliko vidim, helikopter i nesretnu posadu vise nitko ne spominje po bespucima interneta. Kao da ih nikada nije ni bilo………odleteli u zaborav.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Drazo1 na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

gola je laz da Slovenija placa air policing .ne placaju ni Balticke zemlje i ne znam zasto se to stalno ponavlja

03. Dec 2024.Pogledaj

KK na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Goran Da li je Pula jos sposobna da radi s lovackom avijacijom? Bas gledam mapu, Zadar je idealan jer je sredisnje rasporedjen, a citao sam i da se planira obnova podzemne avio vojne baze u Splitu (Cetina). Ne znam koliko je velika i koliko aviona moze primiti, a ni i koliko je zapustena. U svakom…

03. Dec 2024.Pogledaj

Sima Kosmos iz dalekog svemira na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Nego zna li neko koliko može jednu državu koštati iznajmljivanje tuđeg vazduhoplovstva za kontrolu vazdušnog prostora? Ima li kakav stručnjak da nam kaže kako to funkcioniše, od čega zavisi, da li se plaća kešom ili u naturi, i koliko uopšte košta? I ima li negde u svetu neki primer da je neko iznajmio tuđe avione…

03. Dec 2024.Pogledaj

Milki na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

@Brtuala Kakve veze ima civilni zračni promet sa NATO-om ? Lima o čemu ti pričaš ?

03. Dec 2024.Pogledaj

dado na: Kraj karijere poslednjih MiG-ova 21 u Evropi: Hrvatski vazdušni prostor privremeno će čuvati Italijani i Mađari

Konstatacija u ovoj ili onoj rečeničnoj formi da će do početne operativne sposobnosti hrvatske eskadrile naoružane Rafalima dežurstvo preuzeti mađari i Talijani (n x objavljeno na T6 i u tekstu i komentarima) se vuče od potpisivanja (Hr) ugovora za Rafale tako da ne vjerujem da je tu u pitanju neinformiranost, Hr piloti što u Fr…

03. Dec 2024.Pogledaj