Zbog čega smo izabrali „Konelek“ kao prvu kompaniju za koju verujemo da predstavlja budućnost Srpske vazduhoplovne industrije i samim tim deo našeg nedavno pokrenutog serijala?
Odgovor pre svega leži u ličnom odnosu, poznanstvu koje sam ostvario sa njenim prvim čovekom, vazduhoplovnim inženjerom i preduzetnikom Andrijom Ekmedžićem. Andrija se nakon uspešne višegodišnje karijere u Erbasu (Airbus) vratio u Srbiju sa željom da od svoje male privatne kompanije napravi nešto veliko. Motivacija, inspiracija i agresivnost namere osećaju se kod Andrije i, da je sreće, bili bi to kvaliteti koje bi trebalo da poseduju i drugi preduzetnici, ne samo u vazduhoplovstvu.
Ako neko ima impresivan i raznovrstan portfolio, ako neko zaslužuje da otvori ovaj serijal i time zada ton kako bi trebalo da izgleda budućnost nove Srpske vazduhoplovne industrije onda je to „Konelek“. Bazirani u Zemunu, uskoro se sele u potpuno nove prostorije gde će na jednom mestu obuhvatiti sve svoje projektne i proizvodne aktivnosti.
Tango Six je ponovo seo sa Andrijom Ekmedžićem, vlasnikom i direktorom kompanije, koji nam je ispričao svoju priču.
– „Konelek“ je porodična privatna firma osnovana 1986. godine kao zanatska radionica. Od 1990. godine poslujemo kao društvo sa ograničenom odgovornošću a od 2011. počinjemo da radimo u vazduhoplovstvu.
Trenutno smo najveći proizvođač delova za „Erbas“ u Srbiji, što po broju različitih proizvoda iznosi preko 650. To su alati za održavanje aviona na zemlji – takozvana zemaljska oprema. Pravimo opremu za „Erbas“ A300, A310, A319, A320, A330, A340, A350, A380. „Konelek“ je drugi red dobavljača (2nd tier) za Erbas u ovome poslu. Između „Koneleka“ i „Erbasa“ je strana kompanija koja je direktni dobavljač „Erbasu“.
Pre nekoliko meseci izvezli smo prvi srpski vazduhoplovni proizvod u Ujedinjene Arapske Emirate. Za firmu „Strata Manufacturing PJSC“ napravili smo jedan sklopni alat koji je bio odličnog kvaliteta i vrlo konkurentne cene a namenjen je za Izradu delova za Erbas A350. Na osnovu tog uspeha, firma „Strata“ i dalje nas poziva na tendere a mi nastavljamo sa davanjem novih ponuda.
Za kompaniju „Trac Tooling Ltd“ napravili smo preko 100 različitih alata za “Rolls Royce” mlazne motore. Za kompaniju „FACC Operations“ „Konelek“ od oktobra 2014. učestvuje na razvoju kompozitnih i metalnih struktura za Erbas A350-900 i A350-1000. Na ovom poslu imamo direktan pristup na „FACC“ i „Erbas“ mreže kao i ovlašćenje za potpisivanje inženjerske dokumentacije, na primer crteža na osnovu kojih se odobrava proizvodnja delova. Sa ponosom možemo istaći da smo, prema našim informacijama, jedina kompanija u Srbiji koja je ikad imala pravo na ovakav pristup. – priča nam Andrija.
U segmentu generalne avijacije „Konelek“je uspešno učestvovao i na projektima izrade setifikacione dokumentacije i strukturnih izmena na kompletnim avionima u cilju dobijanja dozvole za prvi let.
– Zajedno sa firmama domaće vazduhoplovne industrije učestvovali smo i na projektima reverznog inženjeringa velikih montažnih alata za završno sklapanje celog aviona biznis klase. Za „Erbas“ i druge kupce smo projektovali preko 50 alata kao treći dobavljač u lancu. Dva alata koje je „Konelek“ projektovao su 2013. bili predloženi za „Erbasovu“ godišnju nagradu: alat za lasersko centriranje nosne noge i alat za lasersko podešavanje glavne noge stajnog trapa aviona A350. Takođe smo projektovali nekoliko alata za instalaciju šarkleta na A320.
Na regionalnom avionu kanadske proizvodnje radili smo proračun zamora i procenu veka strukture za glavnu nogu stajnog trapa 2012. godine a nekoliko naših ljudi je išlo u kancelarije proizvođača stajnog trapa u inostranstvo. Za razvojni centar „Erbasa“ u Bristolu Konelek je 2012. i 2013. razvio metode proračuna za hibridne metalno-kompozitne spojeve. Radi se o najnovijem metod spajanja kompozitno metalnih struktura. Za brazilskog proizvođača aviona smo 2014. imali manji paket posla projektovanja novih koncepata za novu verziju aviona na delovima trupa i krila od metala i kompozita.
Za avion Boing 787 „Konelek“ je u 2014. i 2015. odradio CNC programiranje za opsecanje velikog broja kompozitnih panela patosnica – ukupan broj delova bio je 2.908. Koristeći CNC programe „Koneleka“ firma koji je direktni dobavljač „Boinga“ seče te patosnice za svaki 787 počevši od 2014. godine. –
Kada su klijenti iz Srbije u pitanju isprojektovali su i proizveli jedan alat za kompaniju „Prince Aviation“ koji služi za održavanje aviona Cessna Citation. Ističu sa ponosom da račun njihove kompanije nikada nije bio blokiran i da sve dobavljače plaćaju u kratkom roku. Takođe naglašavaju da nikome do sada nisu preuzeli ljude, da je procenat zaposlenih žena veći nego u svetskom proseku u vazduhoplovnoj industriji.
BB
Svaka čast za reportažu, ima takvih firmica solidan broj samo što se za njih ne čuje (i ne može od raznog zagađenja medijskog prostora). Zato smatram da je ovo odličan serijal koji će da pokaže potencijal, ne samo avio industrije, nego industrije uopšte. Za Konelek do sad nisam čuo. Evo predlažem jednu firmu za koju sam čuo: http://www.wing.rs/sr/vazduhoplovni-program da se i o njoj napravi slična reportaža…
Андрија
Винг из Вршца и Београда је одлична фирма. Поздрав за Винг.
Coa
Bilo bi dobro da imamo više firmi koje se bave mašinstvom inače.Ne misleći ništa loše o njima,ali firme koje se bave proizvodnjom za vazduhoplovstvo u Srbiji mi deluju manje više kao garaže firme.Jedan od problema je u tome što radeći kao podizvođač za zučna imena koliko god to naizgled delovalo prestižno ne donosi neku posebnu dobit.
Andrija Konelek
Tačno je da se jedan deo delova proizvodimo u manjim radionicama što odaje utisak da prostor izgleda kao garaža. Za druge domaće firme u avio industriji ne bih komentarisao. Mi radimo na tome da pređemo u bolji prostor i kada to budemo uradili podelićemo sa Tango Sixom pa ako budu zainteresovani mogu da objave.
Ipak nama je izgled prostorija na drugom mestu, na prvom mestu nam je kvalitet, rok, cena, usluga i izgled proizvoda. Mogu da kažem da su u ovom trenutku u jednom važnom segmentu našeg poslovanja naši proizvodi kvalitetniji, jeftiniji, lepši od proizvoda konkurentske firme iz Evropske unije koja ima oko 2000 ljudi i znatno skuplju opremu i prostorije.
Dalje, garantujem da izgledom prostora nismo lošiji od firmi slične veličine u svetu.
– Primer 1, japanska firma dobavljač Tojote, prvih pet minuta ja jako zanimljivo u kojim uslovima rade:
https://www.youtube.com/watch?v=8RdBBNVkQpw
– Primer 2: češki mali proizvođači naoružanja: https://www.youtube.com/watch?v=CkPPGKqebJE
-Primer 3: britanski proizvođač čovekolikih robota: https://www.youtube.com/watch?v=Un55J15rU20
Što se tiče dobiti svi podaci su javno dostupni, koga interesuje, nagađanje je nepotrebno.
BB
a ljudi često ne razumiju da su ljudi najvažniji a ne u kom su autu došli na sastanak ili u kojoj se hali ili šupi dijelovi prave. Jednom sam bio baš ljut na holanđane koji su došli u Mostar da osmotre priliku za sklapanje vjetrenjača. Pokazali smo im halu gdje su nekad sklapani galebovi i orlovi, ogromno široka rata da avion može izaći, odlična osvjetljenost ali oni vrte glavom jer na jednom mjestu prokišnjava (što se može popraviti za vrlo male novce). Nakon toga pitam čovjeka koji nas je vodio, a šta se tu još pravilo… Ispostavilo se da je vjerovatno rep aviona kojim su oni došli napravljen u jednoj od hala…
A u bivšoj Jugi, slovenci su stalno pravili neke proizvode po šupama ali su ih dobro reklamirali tako da smo mi zamišljali da se prave u „zlatnim“ prostorijama.
Nek se radi, ima vremena za hale…
Milan
Ja radim na cnc glodalicama već 20 godina, uglavnom maho svih veličina,philips upravljačka,mikron, siemens, takodje na strugovima sa siemens upravljačkom, borverom, ravne brusilice, cnc erozimati dmu. Takodje sam programiram sve. Radio sam alate za livenje plastike, silumina, alate za probijanje, razne delove za Sdpr, ništa mi nije strano. Dal treba radnik u proizvodnji?