Upisana pod šifrom „SRB/ATO-021“ u registar Centara za obuku letačkog osoblja DCV-a škola pilota „Aero Monde“ novi je igrač na srpskom nebu druge bitne prihodne grane naše generalne avijacije. Da je, pored biz-jet operatera, obuka pilota u Srbiji i dalje rastući segment civilnog vazduhoplovstva shvatila je grupa prijatelja i poslovnih partnera koji su pre nekoliko nedelja i zvanično pustili u rad školu letenja koja, trenutno, nudi obuku za dozvolu sportskog pilota.
Kako je za Tango Six ispričao jedan od osnivača Dušan Bojković, lokacija na aerodromu „Rudine“ u Smederevskoj Palanci po njima nikako ne mora biti ograničavajući faktor:
– Aerodrom „Rudine“ nalazi se udaljen od zona intenzivnih vazduhoplovnih aktivnosti kako civilnih tako i vojnih, tako da vazdušni prostor aerodroma može nesmetano da se koristi tokom cele godine kad vremenske prilike to dozvoljavaju. Odavde je moguće organizovati marš-rute koje zaobilaze terminalne zone velikih aerodroma kao i zone za letenje vojnih vazduhoplova. Smederevska Palanka ima centralni položaj u Srbiji, tako da je dostupna kandidatima sa širokog područja Srbije. Kako kandidatima iz Beograda (1 sat vožnje automobilom), tako i kandidatima iz okolnih mesta. To je jedina škola koja pokriva centralni i južni deo Srbije.

Kao grupa osnivača u vazduhoplovstvu smo od 1982. godine i veoma dobro poznajemo ovaj biznis. Oko sebe smo okupili iskusne profesionalce na čijem je čelu, kao Head of training, čuveni vazduhoplovac Zoran Španović koji ima preko 10.000 sati naleta, od toga više od 5.000 kao nastavnik letenja na različitim tipovima vazduhoplova kako u vojsci tako i u civilnom vazduhoplovstvu. – priča Bojković za naš portal.
„Aero Monde“ će za početak nuditi obuku za, prvu, PPL dozvolu a plan osnivača je da vremenom rastu i omoguće obuku do nivoa ATPL dozvole kao i drugih rejtinga:
– Cilj nam je da školujemo dobro obučene pilote koji će pre svega biti bezbedni, koji će uživati u letenju bilo da lete iz zadovoljstva ili će nastaviti dalje školovanje kako bi im letenje postalo životni poziv. Smatramo da je osnovna obuka jako važna, jer postavlja temelj svega što će naši polaznici postići kasnije kao piloti. Radićemo na tome da steknu dobre navike u letenju i dobro vazduhoplovno ponašanje, kako u vazduhu, tako i na zemlji i u međusobnoj komunikaciji sa svima koji su uključeni u proces letenja.


Time ćemo dati naš mali doprinos ovom tržištu u Srbiji ali i kada je u pitanju i povećanje vazduhoplovnog iskustva (time building). Takođe nudićemo uvežbavanje kritičnih faza leta sa instruktorima i samostalno letenje – iznajmljivanje aviona i preobuku na tipove koji su registrovani kod nas u školi.
Ukoliko se javi veći broj kandidata kojima odgovara da se teorijska nastava održava u glavnom gradu, u mogućnosti smo da organizujemo održavanje teorijske nastave u prostorijama u Beogradu. Što se Smederevske Palanke tiče u mogućnosti smo da u neposrednoj blizini aerodroma organizujemo smeštaj i ishranu za veći broj kandidata po veoma povoljnim uslovima, kako za sve vreme trajanja obuke, tako i na kraće vreme po potrebi. Ukoliko se ukaže potreba, možemo organizovati kompletnu obuku na engleskom jeziku sa smeštajem i ishranom u Smederevskoj Palanci za kandidate iz inostranstva. –

Škola trenutno poseduje dve Cesne 172 (YU-DOY i YU-DPS), jednu -150 koja je u procesu registracije kao i jednog Pajper Čirokija (YU-DTT). Blizina najvećeg domaćeg centra za održavanje letelica generalne avijacije „GAS – Aviation“, sa kojim imaju ugovor o održavanju flote i iznajmljivanju jednog broja letelica, kako osnivači ističu, garantuje da će raspoloživost i dani provedeni na zemlji zbog nepredviđenih kvarova biti minimalni.
Bojković poziva sve zainteresovane da se jave na broj telefona +381 63 340 347 za više detalja kao i da iskoriste povoljnost promotivnih cena za prvu klasu upisanih. Internet prezentaciju škole možete naći na adresi – www.aeromonde.org.
Milan Milojević
Poštovani,
Da li ste zainteresovani za nastavnike stručne nastave. Saradnju nudi vazduhoplovac sa višegodišnjim iskustvom u održavanju aviona i 15-godišnjim iskustvom u projektovanju istih. Magistar tehničkih nauka, vazduhoplovni inženjer.
Pozdrav, Milan Milojević
Vlada
Jedno pitanje bez losih namera: ako Vasa skola ima ozbiljne planove kao sto kazete, zasto na promotivnom filmu (sa website-a) pilot (verovatno i instruktor) nije vezan u toku leta a i izvodi ostar zaokret na maloj visini i jos manjoj BRZINI?! Nadam se da cete novim polazncima dati bolji primer kao sto ste obecali u promotivnom tekstu! Kada ce se piloti opste avijacije uozbiljiti…
Dušan Bojković
Vlado, bez loših namera, ali svi prisutni na snimku su propisno vezani. Sedišta u avionu imaju pojas oko struka, kao u putničkim avionima i sigurno su svi prisutni u avionu vezani. Zaokret koji gledate u promotivnom snimku je 4. zaokret u školskom krugu na visini od 600ft QNH što možete videti na visinomeru na snimku. Kako je aerodrom na kome letimo na visini od 340ft to je zaokret na visini od oko 260ft od tla ili od oko 80m što je sasvim normalno za 4. zaokret. Nagib u zaokretu je oko 30 stepeni, što možete videti po veštačkom horizontu. Inače po školskom krugu se prave zaokreti sa nagibom od 30 stepeni, osim u 4. zaokretu gde je dozvoljen nagib do 45 stepeni kako bi se lepo ušlo u pravac piste.
Za avion na kome letimo (Cessna 172), brzina prilaza sa izvučenim flapsovima (uvek ih izvlačimo na 20 stepeni za sletanje) je 65-75 MPH. Kako ovaj konkretan avion ima brzinomer koji pokazuje brzinu u KTS to je brzina prilaza 56-65 KTS, na brzinomeru se vidi da je brzina sve vreme u tim granicama.
Kamera sa širokim uglom snimanja koja deformiše sliku i neobičan ugao snimanja malo doprinose dramatici i sve izgleda malo prenaglašeno. Možda smo ponekad i malo neozbiljni, ali što se tiče letenja, krajnje smo ozbiljni!
Vlada
Postovani Dusane i YU1Si, i ja naucih ponesto od vas, bez losih namera :)
Izvinite ako sam ostavio utasak napadaca ali sam pomalo laik a i osetljiv na vazduhoplovnu bezbednost… a verovatno i u strahu kao sto je izjavio YU1Si.
Nisam znao da je dovoljan pojas samo oko struka (kao u putnickom avionu), ja mislio da je za one koji okupiraju pilotska sedista obavezan i pojas oko ramena („shoulder harness“). Ja mislo da to ima logike jer ako se nesto desi pilot direktno udara u panel komandi i instrumenata… cak je i u automobilu obavezan pojas oko struka i ramena… ali sta znam ja uplaseni laik.
Hvala sto ste mi razjasnili pojmove i parametre osnova tehnike pilotiranja i skolskog kruga, zanimljivo… Ipak onaj ADI pokazuje 45+ deg. koliko se razumem u trigonometriju :)))), brzinomer curi ka donloj zoni belog luka a krosnje drveca i dalekovodi izgledaju tako lepo i detaljno…
Finalni prilaz takodje pruza vrlo lep i detaljn pogled na prepreke vertikalno dole…
Sve u svemu snimak koji nebi smeo da bude istaknut na sajtu skole.
Srecno i puno uspeha!
YU1Si
E ako si mu ga kazao. I to krajnje kulturno i profesionalno. Bravos.
A misliš li da Vlada zna šta je QNH i šta je školski krug i šta su flapsovi i šta je čvor i zašto baš te brzine i uglovi i koji je koj instrument na instrument tabli? Vlada se uplašio samog snimka, a kamoli da sedne u „pticu“.
Pera
Tražite od ministarstva odbrane da objavi prodaju aerodroma Glibovac. on je na prodaju i u Master planu.
Sletiste za male pare