BEG airport status
A330MRTT: najbolji višenamenski transportni leteći tanker na svetu Erbasov tanker u naoružanju Ratnog vazduhoplovstva UAE bio je izložen na ovogodišnjem sajmu u Dubaiju / Foto: Petar Vojinović

A330MRTT: najbolji višenamenski transportni leteći tanker na svetu

Avion Airbus A330 MRTT (Multi-Role Tanker Transport) predstavlja danas jedini savremeni transportni višenamenski avion i leteći tanker koji se nalazi u operativnoj upotrebi. Na tržištu gotovo da nema drugih aviona slične namene a njegov rival, američki Boeing KC-46A ‘’Pegasus’’ još uvek je u fazi ispitivanja.

A330 MRTT namenjen je za zadatke strategijskog transporta kao i za zadatke punjenja aviona u vazduhu a već je upotrebljen u brojnim realnim operacijama koje su provele države koje ga koriste. Njegove odlične taktičko-tehničke karakteristike doprinele su da, za sada, 7 država nabavi ovaj avion i to u 52 primerka.

Razvijen je iz putničkog aviona A330-200 namenjenog za srednje i duge linije koji danas upotrebljava oko 110 komercijalnih i vojnih korisnika širom sveta sa oko 1200 aviona. Ovakva široka upotreba omogućuje kontinuitet u proizvodnji, unapređenja i modifikacije u budućnosti kao i povoljne cene održavanja i rezervnih delova što sve doprinosi ekonomičnosti upotrebe aviona. Kako je A330 MRTT oko 80 procenata identičan sa A330-200 time je olakšana logistika i tehničko održavanje u okviru globalne mreže za podršku kompanije Airbus Group.

Leteći tanker

Jedan od glavnih zadataka A330 MRTT je dopunjavanje gorivom aviona u vazduhu a njegov osnovni kapacitet iznosi 111 tona goriva. Ovakva mogućnost kao i štedljivi motori omogućuju veliki dolet i radijus kretanja koji doprinose izvršenju postavljenih transportnih i zadataka pretakanja goriva.

Avion poseduje tri sistema punjenja aviona gorivom u vazduhu. Prvi je tzv. Aerial Refuelling Boom System (ARBS), razvijen u kompaniji Airbus Defence & Space. On predstavlja sistem krute veze i njime se mogu puniti avioni poput F-15, F-16, F-35. Ovaj sistem ima veoma brzi protok goriva čija brzina iznosi čak 3600 kg u minuti što ga čini najboljim u svetu.

Drugi sistem je tzv. Hose and Drogue tj. creva i konusne korpe koji je smešten u dva potkrilna kontejnera Cobham 905E omogućujući istovremeno punjenje dva aviona poput EF-2000, Tornada, F/A-18, Su-30 itd. Njegova brzina protoka goriva je 1300 kg/min. Fuselage Refuelling Unit (FRU) je treći sistem koji predstavlja takođe kontejner sistema Hose and Drogue sa oznakom Cobham 805E montiran sa donje strane trupa a koji služi za tankanje aviona poput transportera C295, C-27J, C-130, A400 itd. Brzina protoka goriva je 1800 kg/min.

Za kontrolu ovakvih zadataka koristi se konzola operatora goriva (Fuel Operator Console) koja se nalazi u kokpitu aviona a tu je i tzv. Enhanced Vision System, digitalni 2D/3D sistem visoke definicije koji omogućava dnevna i noćna dopunjavanja gorivom kao i snimanje ovih misija videom visoke rezolucije.

A330MRTT ima odlčne karakteristike u misijama dopunjavanja aviona gorivom u vazduhu što se tiče vremena koje avion može ostati u vazduhu. Na primer avion udaljen 1600 km od baze može ostati u vazduhu 4,5 sata i da za to vreme pretoči 50 tona goriva ili da ostane 5 sati u vauduhu na daljini od 930 km od baze i da pretoči 60 tona goriva.

A330MRTT kao transporter

Pošto je A300MTT širokotrupni avion ujedno je idealan i za bilo kakav vojni ili humanitarni transport i to na strategijskom nivou. U konfiguraciji za prevoz putnika može se urediti na više načina počevši od prevoza običnih vojnika pa sve do prevoza veoma važnih osoba (VIP). Tipične konfiguracije su 266 putnika u dve klase ili 300 putnika u jednoj klasi.

Što se tiče nosivosti avion može poneti do 45 tona različitog tereta a ima velike mogućnosti ukrcavanja tereta koji je smešten na različitim standardizovanim paletama i različitim standardizovanim kontejnerima. Takože može poneti i nestandardizovane terete koji odgovaraju dimenzijama teretnih kabina.

U medicinskim (MEDEVAC) misijama avion u interkontinentalni letovima može poneti do 130 ljudi u NATO definisanim nosilima zajedno sa medicinskim osobljem. Postoje i kombinacije gde avion istovremeno služi za prevoz ranjenika, medicinskog osoblja i vojnika. Tako u jednoj od konfiguracija tu je istovremeno 28 ranjenika na nosilima, 20 sedišta za medicinsko osoblje i 100 sedišta za vojnike. Sve konfiguiracije su lako izmenljive pa se može urediti da u toku jedne misije avion promeni više konfiguracija.

Njegov dolet sa različitim teretom je takođe nenadmašiv u odnosu na konkurente – 14800 km. Sa 250 vojnika preko 12000 km, sa 200 ljudi za evakuaciju i njihovom opremom 10200 km i 300 vojnika sa opremom 8400 km.

Do danas ga je nabavilo 7 država i to Australija (7 aviona sa oznakom KC-30A i KC-30B), Francuska (12 naručenih aviona), Saudijska Arabija (6 aviona), Singapur (6 naručenih aviona), Južna Koreja ( 4 naručena aviona), Ujedinjeni Arapski Emirati (3 aviona), Ujedinjeno Kraljevstvo (14 aviona sa oznakama Voyager KC.2/3).

Interesantno da su A330MRTT pod oznakom KC-45 za svoj novi tanker izabrale SAD krajem februara 2008. ali je tri godine kasnije usled raznih političkih i ekonomskih pritisaka ipak odlučeno da novi tanker USAF postane KC-46A koji je nastao modifikacijom aviona Boeing 767-200LRF.
 
Tango Six četvrti put izveštava sa najvećeg bliskoistočnog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove iz Dubaija kliknite na baner ispod:

Dubai2015

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

MedoMed na: Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

50 godina. Zar nije vrijeme za mirovinu ? 50 godina za avione je maksimalno uz dobro održavanje ( nešto što Srbija zapravo nije radila ). Zašto riskirati živote pilota ?

06. Nov 2024.Pogledaj

Petar Vojinovic na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

Hehe, ja sam tako ćaletu uništio dve makete kao mali. Kad sam se domogao boja i četkice. Sad bih sebe prebio zbog toga...

06. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

@Perko Slažem se sa Vama, Kina jeste dostigla nevidjeni u njihovoj istoriji tehnički napredak. Ovde je reč o avionima koje bi, možda, Kina prodala Srbiji, to svakako ne bi bio ni J-20 ni novi J-35 već letelice mnogo slabije od "Raffale". Uprkos napretku Kine, Dassault je kompanija sa dugom tradicijom i iskustvom u svakom smislu,…

06. Nov 2024.Pogledaj

resurs na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

Svaki put se nasmejem na ovu maskirnu šemu i setim se detinjstva kada sam makete isto farbao sa onim bojama što se zateklo u fioci u tom trenutku.

06. Nov 2024.Pogledaj

Paqe na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

@Neko Leteo je naš vojni helikopter do Grčke pri poseti Kajmakčalanu preko Makedonske teritorije.

06. Nov 2024.Pogledaj