BEG airport status
Južna Koreja i Indonezija razvijaju višenamenski borbeni avion

Južna Koreja i Indonezija razvijaju višenamenski borbeni avion

BEOGRAD – Ove godine započinje razvoj južnokorejsko-indonežanskog višenamenskog borbenog aviona razvojne oznake KF-X/IF-X. Nakon godinu i po dana zastoja, 6. oktobra 2014. godine Južna Koreja i Indonezija potpisale su sporazum o početku razvoja projekta novog aviona koji ima korene u projektu KF-X (Korea Fighter-X) koji je počeo da se razmatra još 2002. godine.

 
 
111781_282544542_kjclub
 
 
KF-X je zamišljen kao lovac 5. generacije a početak razvoja je od 2002. godine nekoliko puta odlagan zbog tehnoloških, finansijskih ali i političkih razloga. Negde 2010. u projekat je ušla Indonezija a taktičko-tehnički zahtevi aviona su nekoliko puta menjani. Spominjalo se da bi u programu mogla učestvovati čak i Turska koja se međutim odlučila za razvoj svog aviona.

Po sporazumu koji je potpisan Indonezija će u programu učestvovati sa 20 procenata sredstava a procena je da će projekat koštati 8-10 milijardi dolara. Za proizvođača budućeg aviona u Indoneziji je izabrana firma PTDI (Pesawat Terbang Dirgantara Indonesia) dok je u Južnoj Koreji 23. decembra 2014. Agencija programa nabavke za potrebe odbrane raspisala zahtev za ponude. Kompanija KAI (Korean Aircraft Industries) smatra se favoritom zbog iskustva u proizvodnji školskog aviona KT-1 Woong Bee i školsko-borbenog aviona T-50 Golden Eagle. Indonezija je upravo u proteklih nekoliko godina nabavila ove avione i to 17 KT-1 i 16 T-50 tako da će projekat KT-X/IF-X dodatno poboljšati i učvrstiti veze između dve države.
 
111781_52485350_webif-x-fighter-model (1)
 
Razvoj KT-X bi trebalo da traje 8-10 godina, konstrukcija prvog prototipa bi trebala da započne 2016-17, prvi let bi se obavio 2021-22. a početak proizvodnje 2023. Početni zahtevi za proizvodnjom su 200 aviona za RV Južne Koreje i 50 za Indoneziju a očekuje se i da bi avion mogao imati dobre izvozne rezultate.

Od 2002. razmatrano je i prikazivano nekoliko koncepata i konstrukcija a konačni oblik koji bi avion trebalo da dobije predstavila je firma KAI u drugoj polovini 2013. godine. Maketa projekta KF-X/IF-X prikazana je na izložbi naoružanja IndoDefence u Džakarti. Biće to dvomotorac sa motorima potiska od po preko 8 tona, a u igri za novu pogonsku grupu biće evropski Eurojet 200 ali i motori američkih proizvožača General Electric i Pratt & Whitney. Avion će imati bočne usisnike vazduha, dva vertikalna stabilizatora i delimične karakteristike aviona sa smanjenom radarskom vidljivošću (delimičan stelt). Zvaničnik korejske kompanije KAI je na izložbi izjavio da će to biti avion 4.5 generacije, da će biti bolji od aviona F-16 ali slabiji od američkog borbenog aviona 5. generacije tipa F-35.
 
20131028233755_1
 
U nekoj perspektivi avionu bi raznim modifikacijama dodatno bio smanjen radarski odraz kao i još neke karakteristike koje bi ga učinile borbenim avionom 5. generacije. Trebalo bi da ima 10 podvesnih tačaka na kojima bi mogao da nosi oko 7300 kg tereta, avion bi bio lovac-bombarder jednosed ali bi se razvila i taktička dvoseda varijanta. Zna se da će u razvoju učestvovati i treća strana ali još nije poznato koja. Najveće šanse ima američka firma Lockheed Martin koja je Južnoj koreji prodala 40 aviona F-35A i koja je dobila posao modernizacije južnokorejske flote aviona F-16. Kupovina aviona F-35 obuhvata  i veliki transfer tehnologije koja bi se mogla upotrebiti u projektu KF-X/IF-X.

Drugi kandidat za saradnju u razvoju novog aviona je evropska kompanija Eurofightet GmbH koja zajedno sa indonežanskom firmom PTDI reklamira borbeni avion EF-2000 kao zamenu za avione F-5 u RV Indonezije. Evropski proizvođači nude Indoneziji da ukoliko izaberu EF-2000, sklapa ovaj avion u svojim pogonima. To bi pomoglo Indoneziji da podigne svoj tehnološki nivo i bolje doprinese razvoju KF-X/IF-X. Na samom kraju 2014. godine zajednički nastup za konkurisanje u saradnji na projektu najavili su evropski koncern Airbus, američki Boeing i kao lokalni partner kompanija Korean Air. Oni će kao osnovu novog aviona KF-X/IF-X predložiti Boingov palubni višenamenski borbeni avion F/A-18E/F ‘’Super Hornet’’ ali sa uglavnom evropskom tehnologijom pošto SAD ograničavaju svojim firmama transfer tehnologija koje Južnoj Koreji itekako nedostaju. To bi trebalo da bude jeftinija alternativa onome što planira i što je prikazala južnokorejska kompanija KAI.
 
 

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

gr

Znam da smo daleko od svih mogucih svetskih trendova u vojnoj avijaciji, sa generalima koji sminkaju stanje samo da usled krivice ne zavrse u penzijama, sa 2-3x manjim primanjima, ali mozda bi bilo pametno da se ukljucimo u neki od programa razvoja aviona, zasto ne i ovaj… (tesko da cemo moci u neki napredniji, doduse)
Imamo jos inzenjera (ako ne bude nekih razvojnih projekata, izgubicemo i ove a novih nema), kao i tehnolosku bazu za razvoj i delom proizvodnju.
Istovremeno, avion bi bio perspektivna zamena za Mig21 i Orlove, a i Mig29. Sto bi i bilo u skladu sa projektovanim planovima o 3 tipa aviona – 1 visenamenski, 1 skolski/lako jurisni i 1 klipni skolski (moguce lako jurisni).
Osim toga, avion je dobrim delom 'neutralne' politicke pozadine i jeftiniji za nabavku i kasnije odryavanje…

Odgovori
55

Preko potrebni tehnoloski napredak se najbolje i najbrze obezbedjuje razvojem avijacije. Da bi se pokrenuli i napredovalu kao drzava samo malo pameti i izbegavanje izdaje drzave, vec rad na njenom boljitku i buducnosti. Ako ovo cita iko od vlasti, pokrenite dugorocne programe za buducnost a najbolji nacin je razvoj avijacije i transfer tehnologije na ostale sfere. Nece nama niko pomoci ako mi sami sebi ne pomognemo. NA je prevazidjen, potrebna su nova resenja a ne prodaje magle.
Iskoristi te entuziazam ljudi koji rade u avijaciji u postigni te najbolje
Rezultate.

Odgovori
Jo

Da se ne zavaravamo, mi ovako nešto ne možemo ni da sanjamo . Nema ni novca, ni tehničkog znanja. Najviše što je moguće postići u ovom trenutku je licencna proizvodnja (sklapanje) i održavanje nekog već postojećeg tipa vazduhoplova, naravno jeftinijeg .

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Od 17 nasledjenih aviona trenutno je u Srbiji 6 aviona, 7 u Hrvatskoj ovoj firmi, 1 je poklonjen Sloveniji za Muyej a 4 preostala su ovi koji se prodaju... I to je sve kada se sabere

07. Feb 2025.Pogledaj

Nenad na: Vijesti: Crna Gora prodaje preostale Super Galebove i Gazele

Možda neki bofors L70 ako imaju i prodaju. Mada sam ja mišljenja da ih mi sami imamo dovoljno. A sve ovo ostalo otpad.

07. Feb 2025.Pogledaj

Dejanera na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

A ko je lud da izda takav sertifikat i takvu dozvolu a da pre toga tu istu dozvolu ne izdajuFAA, EASA ili bar pojedinacno neka agencija iz zemlje proizvodjaca? I manite se pritisaka! Moze da te pritiska ko god hoce ako treba da potpises nesto to znaci da ces morati i da odgovaras za to…

07. Feb 2025.Pogledaj

Miki na: Komercijalne operacije „letećim taksijem“ u Srbiji sada i regulatorno definisane: Direktorat civilnog vazduhoplovstva objavio pravila za eVTOL letelice

Dakle, za početak, nema autnomnog letenja. Ok! Smislili su pojam vertiporta. Dalje, sad bas nije jasno, ni jedna takva letelica do danas nema FAA ili EASA sertifikat. Ako ih i ne bude do 2027, da li DCV može izdati neki sertifikat, pa da ipak lete, samo kod nas? (...ali u tako nešto ja ne bih…

07. Feb 2025.Pogledaj

Milan na: Srbiji ostalo da se isporuči još 5 lakih višenamenskih helikoptera H145M

Nama trebaju veci a ne komarci,od helikoptera..Mi28,je za nas. ok ne moze sad ali takav,heliš,on je toliko bolji od MI24-35,jel 1986SSSR,je napustio projekat MI24I Presli na MI28,I uradili dobar helih..naravno uz KA52,2najjj. u Ruskoj vojsci. Hrvati su 1992jos imali 10 MI 24,dobili od jbg,od brace,Rusa. ali takva vremena bila!!

07. Feb 2025.Pogledaj