BEG airport status
Letačke priče Suada Hamzića: Brisanjac nad Pulom Danas ćemo zaviriti u letačku knjižicu poručnika Hamzića i jedan specifičan brisanjac / Foto: Dragan Trifunović

Letačke priče Suada Hamzića: Brisanjac nad Pulom

Tango Six nastavlja sa objavljivanjem letačkih memoara Suada Hamzića. Dobili smo ekskluzivno pravo da prvi u nastavcima prenesemo najzanimljivije priče jedne izuzetne letačke karijere pilota Ratnog vazduhoplovstva i Protivvazdušne odbrane Jugoslovenske Narodne Armije. Danas ćemo zaviriti u letačku knjižicu poručnika Hamzića i jedan specifičan brisanjac.

Ujutro 22. avgusta, oko 8 sati poleteh na neki rutinski zadatak.

U povratku, iz pravca zapada, od Pule u snižavanju, reda radi zatražih od AKL odobrenje za prilaz na 100 metara što je podrazumevalo niski prilaz, onaj u brišućem letu ali je ono “100 metara” bilo alibi za svaku slučajnost da rukovodilac letenja (RL) ne bi snosio posledice ako…

Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!

Kada sam već bio na visini od oko 50 metara nad Šijanskom šumom (oko kilometar ispred zapadnog praga piste) čujem RL kako mi odgovara:

– Vidra 12 slobodno na 500 metara. –

– Tražio sam na 100. – odgovorih brzo

– Rekao sam 500. – čuh odgovor mog dobrog prijatelja sa kojim sam delio kencelariju u podzemnom objektu u Bihaću, zamenika komandira naše 352. izviđačke eskadrile Kap. I klase Stipić Dušana.

Kao da mi neko opali šamar. Em nas skloniše u Kvarner, em pustismo Amere da se šetaju Jadranom kao da im je babovina, em sad da peglamo vazduh naš suvereni nad svojim aerodromom!?

Odlučno potisnuh palicu od sebe i umesto na desetak metara iznad betona piste nadleteh ga niže, mnogo niže, umanjivši tu vrednost za jednu nulu.

– Jesi li lud 12-ti!? – čuh dobrog Stipića dok sam na forsažu u nagibu oko 90 stepeni, brzinom oko 900 km/č glavom prolazio pored tornja AKL Pula na kojem je on sedio i rukovodio letenjem.

-Nisam. – odgovorih penjući avion ka propisanoj visini od 500 metara, ka trećem zaokretu, smanjujući brzinu.

Ćutanje. Čudno!? Izlazim ka 3. zaokretu i gledam zapadnu stajanku aerodroma Pula na kojoj smo dežurali. Jasno vidim četiri aviona! Kako? Imamo ukupno četiri. Ja sam u jednom, trebalo bi da ih je tri na zemlji.

Shvatih zašto je Stipić insistirao na onih 500 metara! Sleteh. Dorulah u stajanku. Vidim jednog MiG-a 21 koji ne pripada našoj eskadrili. Vidim i brkajliju visokog čina koji je sleteo dok sam ja bio u vazduhu. Sve mi je jasno.

Stipić džipom stiže sa AKL. Parkiraju moj avion. Upisujem rutinski podatke u knjižicu aviona. Čekaju me zajedno ispred aneksa hangara gde dežuramo.

Prilazim im.

– Druže poručniče zbog ispoljavanja nediscipline, ugrožavanja bezbednosti letenja izričem Vam zaštitnu meru zabrane letenja u trajanju tri dana. – izgovori, zapravo izdeklamova, Stipić ni malo ne uživajući u onome što izgovara.

– Razumem druže kapetane. – odgovorih otresito, salutirajući.

– Deset, deset. – čuh od nadređenog nam oficira, koji je, valjda da bi pojačao utisak, spontano pokazivao razmaknute prste na obe šake, kao da sam nepismen.

– Razumem druže majore. – odgovorih pozdravljajuči vojnički, skoro oduševljen.

To isto veče na terasi hotela u Herceg Novom plesao sam sa mojom devojkom, Holanđankom, koja je samo nekoliko dana pre toga otputovala iz Pule ka južnom Jadranu.

Bilo je to moje poslednje momačko leto.

Naredba o kažnjavanju zbog brisanja. Deset dana.
Naredba o kažnjavanju zbog brisanja. Deset dana. Namerno nije uzeto u obzir da je prava visina iznosila 1 metar jer bi kazna bila drastičnija.
Ovo je stranica iz knjižice naleta u kojoj, uz let od 22. 8. 1970. stoji moja napomena "Let za 36.000 din." Znači izgubio sam 10 letačkih dana tj. trećinu letačkog dodatka (koji je tada bio, valjda oko 108.000 din). Iznad toga, na vrhu stranice upisano je i 20.8. let nad 6. flotom - u zagradi piše "sa Fjakom".
Ovo je stranica iz knjižice naleta u kojoj, uz let od 22. 8. 1970. stoji moja napomena „Let za 36.000 din.“ Znači izgubio sam 10 letačkih dana tj. trećinu letačkog dodatka (koji je tada bio, valjda oko 108.000 din). Iznad toga, na vrhu stranice upisano je i 20.8. let nad 6. flotom – u zagradi piše „sa Fjakom“.
Za naručivanje preko on-line formulara treba vam manje od 2 minuta. Popunite ga i knjiga vam stiže na kućnu adresu!
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Suad Hamzić Gostujući autor suadhamzic@yahoo.com

Komentari

Jo

Ispravna odluka druga majora :) Mene interesuje šta je bilo sa ovim letom od 20.8. i tom 6. flotom .

Odgovori
Su

Jovice ja nisam ni sporio ispravnost odluke mojih pretpostavljenih samo nisam znao da je major , tada nacelnik staba puka, stigao u posetu nama na dezurnoj pari u Puli.
A pricu od 20.8. o nadletanjima 6. americke flote objavio je Tangosix pre oko dve godine pa klikni ono plavo "ovde" i naci ces je.

Jo

Kažem ispravna odluka zbog Holanđanke :) A priču o 6.floti ću naći, ako sam je zaboravio .

Su

Aaaa ! Nisam ukapirao Jovice.
Zapravo tu je glavnu ulogu odigrao moj dobri Stipic kad mi, posto ostadosmo sami, rece: "Hajd' brisi sa aerodroma. Vrati se na vreme". Jedanaesti dan sam leteo.

da

Svaka nova prica dodatno obraduje .

Odgovori
Vl

Suade, mnogi od nas bi platili mnogo više sa šansu da urade brisanjac na jedan metar iznad betona. Zavidim ti i na letu i na kazni. To su bili dani i to je bilo letenje.

Odgovori
Ra

А каква је то била трка са Ц-47 (6. септембар)?
И шта значи напомена ТВ уз број 504 (23. и 24. септембар)? ТеВејац (Т-33)?

Odgovori
Su

Ne secam se detalja ali radilo se o tome da smo taj dan prebazirali nazad u Bihac a da smo morali drzati par aviona u pripravnosti sve dok lovacka eskadrila koja nas je smenila nije u pripravnost postavila svoja dva aviona. Tek tada sam mogao poleteti ka Bihacu i tamo stici na vreme da se Daglasom ( C-47) sa delom tehnickog sastava te eskadrile vratim u Pulu po svoj auto.
A ovo TV je skracenica za takticka vezba. Bila je to neka eskadrilska vezbica od dan – dva kakvih smo imali vise u toku godine.
Tip aviona stoji u prethodnoj koloni a tada smo imali lovce L-14 PFM, izvidjace L-14i , plus dvosede NL-12. .

Sa

Jeste li morali dolaziti na posao tih 10 dana, kako je islo onda po tom pitanju?

Pozdrav iz Tuzle!

Odgovori
Su

Po PS sam trebao biti na aerodromu i sedeti na AKL ili startnoj stanici u toku letenja ili igrati prefarans sa kolegama ali imao sam dobrog zamenika komandira, punog razumevanja, i tu kaznu "izdrzah" u Herceg Novom …. .

Sa

Hvala! ;)

Ra

Hvala na odgovoru.
Bas sam se pitao kakve sanse ima C-47 u trci protiv dvadesetjedinice. :)

Odgovori
mi

sto bih voleo da sam mogao da se malo "provozam" sa mig-om 21, ili mig-om 29 sa takvim pilotom veliki pozdrav

Odgovori
Lj

Teško je biti mlad i uvijek postupati po Pravilu službe. Eh pusta mladosti divne su bile ludost i radosti.

Odgovori
Vi

Vrlo dobro znam da pukovnik Suad Hamzić ima pravo na letačke priče. Suad je pripadnik osamnaeste klase jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva i protiv vazdushne odbrane. Njegova klasa ušla je u anale ratnog vazduhoplovstva. Oni su prva generacija koja se direktno školovala preko Mostarske gimnazije i akademije u Zadru i Puli . Njihov put do zvanja pilota bio je mukotrpan i bio je iznad čovečanskih napora.Zajedno sa tim platili su veliki danak kakav vazduhoplovstvo nije zabeležilo.Ovo potkrepljujem činjenicom, što sam se upoznao sa njihovom statistikom. Ako jedan as ovakvog kova ka što je Suad priča letačke priče, treba ih čitati sa dužnim poštovanjem. Vidosav Kostić KOSOVSKA GRAČANICA

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: Besne su, mrze avione i sa vazduhoplovnim preduzetnicima vrte milione evra: Kako su lisice spasile srpsku generalnu avijaciju i pri tom slupale par letelica

i do sada je, samo u Srbiji, za to potrošeno 20,6 miliona evra prema EU kancelariji u Srbiji Interesantno, koliko godisnje potrosi RF ili PRC na slicne projekte?

28. Nov 2024.Pogledaj

Buck na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Mislim kako ta tvrdnja nije točna. Naime, radar je isti RBE2, no antena je ta koju je moguće promijeniti pa se tako u ovisnosti o prirodi misije ili dostupnosti antene na njega stavlja PESA ili AESA antena.

27. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Cev da bi se uvulacila potrebna je odredjena mehanika i prostor kojeg za tako nesto u trupu nema. Jos je pri tome cilindricnog oblika, idealna da elektromagnetni talasi predju preko i vrate se tamo gde ne treba, radaru. Rafale prosto nije stealath letelica, jer ako se pazljivo pogleda ni jedan jedini senzor sem radara :-)…

27. Nov 2024.Pogledaj

Branko na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

"Na ovaj nivo će se nadograditi postojeći francuski Rafali F3R, ali se mora naglasiti da se na F4.1 mogu nadograditi samo avioni varijante F3R koji imaju AESA radar. " Da li to znaci da se hrvatski avioni ne mogu nagraditi na F4.1?

27. Nov 2024.Pogledaj