Ministar odbrane Bratislav Gašić u današnjem intervjuu Novostima potvrdio je još jednom detalje dinamike nabavke novih helikoptera ali i najavio odluku da se MiG-ovi 21 modernizuju, kako je rekao, početkom sledeće godine.
Nedoumice oko previsoke cene za helikoptere Mi-17 Gašić je razrešio rekavši da je srpska strana preambiciozno sastavila šoping listu:
– Ministar Šojgu nas je uverio da će učiniti sve da dva Mi-17-v5 budu isporučena do kraja godine. Očekujem da prvi predugovori budu potpisani već za nekoliko dana.
Početna cena za dve letelice, sa svom dodatnom opremom, bila je 52 miliona evra jer su naši tadašnji zahtevi bili strogi. Tražili smo da budu što više prilagođeni naoružanju i opremi koju već imamo. Međutim, od ruske strane smo čuli da takvi helikopteri nisu isporučivani čak ni njihovoj vojsci. Posle prilagođavanja naših zahteva, konačna cena za standardnu konfiguraciju dva helikoptera je 25, 3 miliona evra. Novac za kupovinu izdvojiće „SDPR“ i Vlada Srbije. –
Gašić se za Novosti osvrnuo i na budućnost srpske lovačke avijacije:
– Piloti su dobili nove kacige, kombinezone i drugu opremu a koristiće i Dom za odmor i rehabilitaciju na Kopaoniku. U planu za 2016. je i početak remonta devet MiG-ova 21 vrednog više od 600 miliona dinara. Do 2025. imaćemo jednu eskadrilu lovačke avijacije za respekt.
Za sada smo odustali od kupovine novih borbenih aviona. Politika Vlade je da se zemlja što manje zadužuje i da vraćamo stare dugove. U obzir dolazi kupovina samo onoga što je neophodno, pod najpovoljnijim uslovima i bez podizanja novih kredita. –
Da je kupovina Zapadnih helikoptera takođe na redu, kao i dugoročno preorijentisanje na Zapadnu tehniku Gašić je još jednom potvrdio, naglasivši da će nosilac planirane vazduhoplovno-industrijske saradnje biti remontni zavod „Moma Stanojlović“:
– Kompanija Erbas želi širu saradnju. Zainteresovani su za modernizaciju Supergaleba G-4 tako što bi prvi bio modernizovan u Nemačkoj a ostalih osam u zavodu „Moma Stanojlović“. Želimo da isposlujemo da „Moma“ postane preduzeće koje bi proizvodilo delove za helikoptere Gazela kojih je puno po svetu. Drugi segment kupovine Erbasovih helikoptera jeste osnivanje regionalnog centra u „Momi“ za remont letelica Kuguar i Superpuma koje koriste mnoge evropske vojske. – rekao je Gašić za Novosti.
Jovan
MIG 21 prestar, ne znam koji remont bi pristala fabrika MIG da odradi ?!
maky
Ukrajinci su hrvatske migove 21 remontovali
mario
Znači Srbija ako kupi dva helikopera od Arbisua odmah će postati regionalni centar za remont Superpume ili Coguar zanimljivo.
A gdje je tu onda tek jedna Poljska ili Rumunjska??Milsite da će oni svoje slati u Srbiju?i to zemlju koja nije članica NATO-a.
Dajte molim vas.
Chicko
Obratite paznju na cene radne snage, resursa (energija pre svega) te sve ostale geo-politicke faktore, pa cete uvideti da EU ima interes ovde.
Dejan D
Biće otprilike ovako: Pregledajte to migova 21 sve što imamo (i što leti, i što je rashodovano), i od svih njih skrpite to aviona do jedne eskadrile od 12 komada. Što znači uz 3 Mig29 jednoseda trebalo bi napraviti 9 Mig 21 jednoseda. I imamo jedan školski Mig 29UB dvosed, te koliko znam i jedan još uvek operativan školski Mig 21UM
Ono što intrigira je da će se 9 letelica G4 digitalizovati, da bi kasnije piloti leteli na analognim Mig21 i Mig29?!!!! Van svake pameti! Nigde se u tekstu ne spominje da će se uz remont vršiti i osamrevenjavanje letelica, već samo da se za remont izdvaja 600 miliona dinara (u grubo 5 miliona Eura) što da bog da “dohvati” da se pošteno naprave dve tri kakve takve letelice! I to bi bila eskadrila za “respekt”?!!!!!!! Plašim se da ne napravimo 9 ptica padalica!
Inzenjer
Kad ne znas gde si krenuo, ne mozes ni da se zalis gde si stigao…….brod bez kormilara, bez lozaca, bez mornara…..tuga jedna na sta je struka spala….
bane
Bravo za komentar.
gosti-domaci
Moje misljenje je da se vlast povija kako vetar duva, odnosno da se dodvoravaju i istoku i zapadu i da su ove price samo zavaravanje do neizbeznog kraja. Sta ce nam mig 21? Zbog air policinga?! To da bude glavni zadatak RV? Sta ce nam takvo RV? Bolje je da nam onda neko iz komsiluka to odradjuje, pa da lepo platimo koliko treba i mirna Backa. RV i PVO suverene i neutralne zemlje (za sta se Srbija izdaje) mora da ima efektive koje ce vazdusni rat neumoljivo da prime i vode i izvan nase granice. Po mom misljenju to jedino mozemo da izgradimo uz oslonac na Rusiju. Neka placamo njihove pilote i ostalo osoblje i 20 godina dok ponovo od nule ne stvorimo svoj kadar. Nemam nista protiv americkih aviona i PVO sistema, ali SAD nas ne gledaju tim ocima. Za sve ovo treba domacinska ekonomija, a ne becarska kao sad.
Ранђа26
Боже мили чуда великога. Уз дужно поштовање према Фишбеду који ми је омиљени ловац, баш ме интересује каква ће то бити модернизација. Да ли као код ХРЗ-а? Једина права модернизација Фишбеда била је код индијаца, и у нешто мањем квалитету код румуна. Можда је најбоља опција да купимо Бизоне од индијаца, а ове наше Фишбеде пошаљемо у музеј.
ivan
Ovaj clanak treba da ide u sekciju ‘Udesi’
Jovan
Bravo :)
PeroZ
Nas u Hrvatskoj remont 7 MiG-ova 21 (3 bis i 4 UM) i dokup 5 bivših alžirskih (NE jemenskih!) MiG-21bis sa remontom zmaja, motora, hidraulike, radara, … i modernizacijom NAV/COM/IFF opreme po NATO i ICAO standardu koštao je oko 14.7 milijuna Eura. Većina njih iako stari 30-ak godina imaju u knjižicama registrirano od 800 do 1200 sati naleta.
Bivša SFRJ je uz Bugarsku, Finsku, Kambodžu i Mozambik dobila zadnje proizvedene bis-eve (reg. brojevi 17201-17236 izdeliye 75A, bis-L, L-17 i 17401 do 17409 izdeliye 75B, bis-K, L-17K)
Koliko država Srbija izdvaja godišnje za RV i PVO? Za SVE avione MiG-29, MiG-21, Orao, Super Galeb, Antonov, Utva, helikoptere, Mi-8/17, Gazelle, raketne PZ sisteme Kub-M i Neva-M?
9 MILIJUNA EURA!!!
http://tangosix.rs/2014/17/12/analiza-vojno-vazduhoplovstvo-ponovo-nedovoljno-finansirano/
Koliko bi godišnje trebalo osigurati financijskih sredstava SAMO za gorivo, za eskadrilu od 12 aviona MiG-29, za minimalni nalet od 100 sati po avionu? Samo za TU stavku u troškovniku (BEZ ikakvih ostalih troškova maziva, potrošne opreme, a da ne govorimo o rezervnim dijelovima, održavanju servisiranju i naoružanju!) trebalo bi po sadašnjim cijenama goriva osigurati oko 7 MILIJUNA EURA SAMO ZA GORIVO!
A gdje su ostali troškovi za MiG-ove 29? A troškovi za ostale vojne letjelice?
goran
Svi gledaju da produ jeftinije i to nije nista novo jer jednomotorci sve prakticki sve na pola cene.
janko
ovo je najgore moguce resenje,ustvari i nije resenje,mislim da i nije potrebno objasnjavati,ko se malo razume jasno mu je na sta ce da lici ta sklepana eskadrila,bolje da nemamo nista.
Maksa
Za 10 godina cemo imati eskadrilu aviona koji su veca sada stari 40 godina i to ce biti za respekt. Hmmm…blago nama sa ovakvom logikom politicara.
IL
Video keramicar da se Hrvati potkivaju sa MiG-ovima 21, pa i on digao nogu. Iskreno, ako biram izmedju remonta aviona na tehnoloskom nivou sezdesetih godina i toga da nemamo RV i PVO, teska srca biram drugu opciju. Jedina realna i koliko toliko racionalna opcija u ovom trenutku je kupovina jos 4 polovna MIG-a 29 (3 jednoseda + 1 dvosed) i njihova (barem) digitalizacija ako vec nemamo para za neku dublju modernizaciju. Sa nasa 4 aviona, bilo bi to 8 korektnih lovaca za air-policing i jos ponesto do 2025. kada ce ili morati da se kupe novi VBA ili da definitivno gasimo svetlo lovackoj avijacija u Srba. U tom slucaju bi se G-4 doveo na identican tehnoloski nivo i upario sa Lastama.
Kada su u pitanju srednji transportni helikopteri, mislim da moramo da se rukovodimo samo jednim faktorom, a to je cena, bez mnogo ideologije i politiziranja. Jednostavno, ruski helikopteri su jeftiniji, obuceni smo za njihove ranije varijante i imamo osvojen remont. 6 letelica bi bilo neki minimum, plus jedna eskadrila od 12 modernizovanih/digitalizovanih Gama. Kada je u pitanju transportna avijacija mislim da bi realne potrebe naseg ionako umanjenog vazduhoplovstva zadovoljio jedan moderan/modernizovani srednji transportni avion, uz Seneku za AFS. I tu bih opet birao jeftiniju varijantu, tj. remont + modernizaciju An-26 koja bi nas pokrpila u narednih 5-10 godina.
Bio bi to jedan mali i skroman program modernizacije koji bi omogucio buducim generacijama da preskoce generacijski tehnoloski jaz u koji smo upali jos osamdesetih i iz kojeg nismo ni mrdnuli od tada. U svakom slucaju, od 2025. nas ceka ili totalno gasenje ili totalna obnova svih tipova vazduhoplovne tehnike koja trenutno leti kod nas, ukljucujuci tu i G-4 i Gamu.
Naravno na sve ovo treba dodati i ARJ PVO i VOJIN, koje su na nivou sedamdesetih godina, ali to je vec neka druga prica koja bi zahtevala jos veca ulaganja od ovih nekoliko modernizacija pobrojanih gore.
I da, naravno da sam svestan da od svega ovoga nece biti nista, ali to ne znaci da ne treba da pricamo kako i sta treba da se radi…
maky
Ako jedna Uganda ima za nove SU 30 doista ne mogu da shvatim kako Hrvatska i Srbija nemaju za bar 8 zrakoplova a SAAB nudi offset i do 160% (Mađari dobili tvornicu Electroluxa)tako da bi se sami isplatili.Izgleda da je potrebno prvo ponuditi postotak nekom od glavonja na vlasti.
Слободан човек
Нама ни не требају вишенаменски борбени авиони. Довољно је модернизовати МиГ-ове 21, да пресрећу авионе који нам улете у ваздушни простор (углавном за време мира, „Air policing“).
Нама требају јуришни авиони (за дејство по циљевима на земљи). И евентуално ескадрила „Air superiority fighter“ авиона (исто превасходно за дејство по циљевима на земљи, али на непријатељској територији).
Требају нам вишенаменски, борбено-транспортни хеликоптери, као и јуришни.
Што се одбране нашег неба тиче, ту је ПВО, у који треба уложити знатна средства.
1999. су се управо јуришни авиони показали веома ефикасним (дејство по НАТО авионима и хеликоптерима на аеородромима код Тузле и Тиране, и наравно по положајима ОВК). Вишенаменски јесу имали неких успеха, али врло слабо. Додуше били су полу-исправи.
То би била нека моја доктрина да сам министар одбране.
gile
Pre vise godina Srbija je razmisljala da Air Policing da drugima i najjeftiniji su bili Belgijanci sa 26 miliona eur godisnje, sa time sto bi mi platili adaptaciju Batajnice za F16, sto je bilo jos 11-12 miliona eur…
Sto se tice nasih aviona, Mig21 imaju 2-3x manje naleta od Mig29! Osim toga, sami nasi piloti preferiraju modernizaciju Mig21 i sada su dobili sta su trazili. Mig29 su narodski receno – izjandjali… A neki drugi avioni, to ce biti polovno iz Fra ili Ger, eventualno Den ili Por…
Rumunija je rada dati overhaul Kuguara Srbiji, ako uzmemo F16 i radimo odrzavanje u Aerostaru…
zeljko zeljko
Pa ovi ne mogu u jednoj pameti da se obuju i izuju …sta je sa tim obećanim 29- kama. Jadno za Srpsko RV, jadno za ceo narod, jadno za državu dokle smo došli i kuda idemo…. Tuga :-(
Zonzon
Mig 29 SMT jedini spas za nase vazduhoplovstvo to su nam Rusi rekli da se okanemo coravog posla …..kakav Mig 21 i Bizon modernizacija nam ne pomaze….
goran
MIG 29 je super avion,ali je zemlja u stanju da se ide iz krize u krizu!
nikola
Ako „Moma“ bude radila remont tih Mig-21,takav remont ce biti gotov 2025. godine.“Moma“ nema ni tehnicke ni ljudske resurse za tako veliki posao.Drugim recima,ulazimo u remont aviona proizvedenih 1982-1986. godine.Ti avioni vec sada imaju 30 i kusur godina.Za remont ce nam trebati nekoliko godina.Gde naci rez.delove?Kako obezbediti zalihe rezervnih delova?
I od tih i takvih aviona imacemo „eskadrilu za respekt do 2025.“Sto znaci da ce ti avioni za respekt tada biti stari po 50 godina.
Zakasnili su sa remontom „keceva“,to je trebalo raditi pre par godina,mozda i pre.
goran
U jednu ruku je super sto remotni zavod MS moze nesto popraviti jer se ne mora platiti drugome u njegovom dvoristu.
PeroZ
A 29-ka je kao rješenje? Nekoliko godina (4 godine, 1987. godište!!!) mlađe od zadnjih YU bis-eva (1983. godište)? Većina 29-ki proizvedena do 90-ih i radpada SSSR-a! Većina ostalih (S, SD, SE) dobivena modernizacijom starijih 29-ki a ne proizvedene kao nove, osim za Maleziju 1997. Jedine nove 29-ke su 24 MiG-29K Rusku mornaricu (zamjena za čini se sada po svemu promašene Su-33) i 45 za Indijsku mornaricu za prvi indijski nosač aviona. Svi ostali su kopljeni sa skladišta bivših država nastalih raspadom SSSR-a (Rusija, Ukrajina, Bjelorusija, …). Zašto su se neke države odrekle 29-ki, poput Mađarske ili Rumunjske? Rumunjska još sredinom 90-ih. Nije ih na to prisilo NATO kao što neki misle i pišu. Što NATO nije onda još ranije prisilo Mađarsku, ili sada Poljsku, Slovačku i Bugarsku da se odreknu 29-ki? Ili Rumunjsku i nas da se odreknemo 21-ica? Pa vražje FINANCIJE!!! Svi bi htjeli imati i voziti recimo novi BMW M3, a da ga nabave novog za 5 do 10 tisuća Eura i da im država sufinancira gorivo!!! Slično je, samo još složenije i sa borbenim avionima. Zašto Uganda može da kupi 8 Su-30 za 740 milijuna? Zato što može i zato što ima takav politički sistem, takvo rukovodstvo, takvo gospodarstvo i takav standard! Hoćete plaće od 800 Eura kao kod nas i nove avione? NEMOŽE! Prvo plaće na nivo Ugande 50-100 Eura, pa onda možda se nabave i avioni, još ako predsjednik bude Bog i batina da ga se ništa ne pita možda ih se nabavi i dvije eskadrile. Ali budući da Srbija pripada i teži pripadati normalnim demokratskim društvima onda se priupitajte i zašto su se neki koji su posjedovali Su-27 odrekli njih, poput Bjelorusije, pa su ostali na MiG-29, ili onih koji su se odrekli ili odriču MiG-29, pa su ostali na MiG-21, ili prešli ili prelaze na Gripena i F-16? Nitko još sasvih njih još nije od njih odustao i prešao na 29-ku, nego upravo suprotno!
gile
Pero, uz svo postovanje, iznosite dosta nedoslednih i netacnih komentara, alu to je vas problem…
Sto se tice nasih Mig29, najveci problem je sto su iz prvih serija napravljenih za VVSKA sa opremom sa Mig23MLD, koje su povukli posle nepune 2 godine operacija i koje su sa blagim izmenama u avionici i oznakama prodali ne Varsavskim drzavama (to su uradili mnogim drzavama a poslednje Alziru). Ni sam Mig nema svu dokumentaciju… Ovo je info iz prve ruke, tj prvog kolena…
Gripen je avion koji trazi aktivnu informacionu podrsku, kao deo tehnicke podrske. Samo mapiranje kompjutera od istog aviona pravi lovca, jurisnika ili bombardera, sa razlicitim centrima balansa, optetecenja i 90% letnih parametara, a to moze It strucnjak/pilot, sto ni Srbija a ni Hrvatska nemaju… Madjari su smanjili njihov broj sa 23 na 16 i izgubili su 2 aviona u par meseci… NATO ne moze da pruzi podrsku na zajednickim vezbama…
Da ne duzim – F16 je trenutno najbolja ponuda i bice to sledecih 30-35 godina…
goran
Jednomotorac je prava stvar kao sto je J 10 i JF 17-zasto ne!?
dragi
Imacemo kante od aviona …I za 5 i za narednih 25 godina.
Kakva smo mi neozbiljna drzava…kukala nam majka.
gosti-domaci
Svesna je svaka nasa vlast, uprkos tome sto su sve redom instalirane od strane zapada, da nema nista bez novih aviona i pvo sistema. Zato nista od doba jna nije ni dirano. Kupovace se vreme jos nekoliko godina, a onda cemo imati nove suhoje, s-ove, bukove sa ruskim posadama dok ne podignemo svoje kadrove. Jednostavno, nakon rata protiv nato-a svi znaju sta nam treba. To je jedini logican sled dogadjaja.
PeroZ
Reci slobodno gile što je po tebi krivo? Mogu podnijeti kritiku i odgovoriti ako te nešto konkretno zanima. Što se tiče 29-ke knjiga Famous Russian Aircraft MiG-29 Yefima Gordona od nekih 500-tinjak stranica dosta toga govori. Što se tiče letnih karakteristika 29-ke i pozitivnih i negativnih, zapadnonjemački JG73, njihovi piloti i njihova iskustva govore SVE! Treba imati na umu da tadašnji zapadni avioni koji su bili uspoređivani sa 29-kama nisu koristilji ni DASH, ni JHMCS, ni Cobru, ni Top Sight, ni AIM-9X, ni Python, ni AIM-132 ASRAAM, ni A-Darter, ni MICA-u! Sada svaki iole sposobniji i modernizirani avion ima to sve i još i više.
Boki
Da li iko,IKO,vise veruje ovom coveku.Pre par nedelja je rekao da je oko helikoptera sve dogovoreno,a sada vidimo da se pregovori nastavljaju.
Kako je,uopste,doslo do toga da nasu vojsku,prepunu problema,zadesi katastrofa u vidu ovog ministra?
To nikako ne moze biti slucajno,neko je namerno hteo da ponizi ovaj narod i vojsku…
A koliko govori istinu,videcemo brzo,kraj godine je jako blizu.
miki
bolje kupiti polovne migove 29 sa svih strana, pa nih remontovati?
Jovan
Bojim se da smo propuštanjem određenih šansi ovih 15 godina da nešto novo kupimo ili bar modernizujemo, ušli u ćorsokak, i da 2025., realno ostajemo bez avijacije, helikoptera i PVO. Možda ćemo napabirčiti par helikoptera za potrebe mirnodopskog transporta ljudstva, spasavanje u mirnodopskim nesrećama i tako to. Za tih 10 godina, postojeća beda od lovačke i jurišne avijacije, i transportnih i borbenih helikoptera će lagano umirati. Mislim da te 2025., nema šanse da budemo imali love da kupimo 12 višenamenskih lovaca, 5 transportnih i 10 jurišnih helikoptera i 5 diviziona PVO srednjeg dometa – i da na taj način možemo da kažemo da imamo avijaciju, helikoptere i PVO. U kom čabru će 2025. biti nacionalna ekonomija, ne smem ni da mislim. Crno nam se piše.
Goran
Srbija se „lomi“ oko pvo i ratnog vazduhoplovstva!?Jedna verzija avion za ratna dejstva,jedna verzija skolskog aviona,jedna verzija pvo na srednim daljinama i jedna verzija na kracim daljinama-top na kotacima.