BEG airport status
Iran spreman da obnovi svoje ratno vazduhoplovstvo Mogući novi borbeni avion RV Irana, kineski Chengdu J-10B

Iran spreman da obnovi svoje ratno vazduhoplovstvo

Sporazum o nuklearnom programu koji je Iran potpisao 14. jula ove godine u Beču sa predstavnicima SAD, Rusije, Kine, Francuske, Nemačke i UK otvara mogućnost da, ukoliko se Iran bude držao postignutog dogovora, uskoro budu ukinute višedecenijske sankcije. Osim ekonomskog oporavka to će biti i prilika za obnavljanje vojne tehnike koje uključuje i borbene vazduhoplove.

Citirajući neimenovane vojne i obaveštajne zvaničnike, pojedini svetski mediji javljaju da je NR Kina već ponudila da proda Iranu borbene avione Chengdu J-10 ali i da Francuska nudi svoje polovne avione Mirage-2000 koji se povlače iz upotrebe i koji se zamenjuju avionima Rafal. Kinezi navodno nude 24 aviona J-10B za milijardu dolara ali se spominje da bi Iran mogao da nabavi i do 150 aviona ovog tipa. Rusija takođe ne sedi skrštenih ruku i nudi Irancima najnovije borbene avione proizvođača MiG i Suhoj a najverovatnije je reč o višenamenskim borbenim avionima MiG-35 (MiG-29M/M2) i Su-30MK.

Organizovani haos

Iranske vazduhoplovne snage svih vidova i rodova vojske danas poseduju oko 630 aviona i oko 730 helikoptera od toga oko 280 (po nekim procenama i do 370) borbenih aviona i oko 140 borbenih helikoptera.

U bazama se međutim nalazi veliki broj neoperativnih vazduhopova a tehniku predstavljaju avioni i helikopteri pretežno američke i sovjetske proizvodnje. Od sredine 1960.tih do 1979. Iran je od SAD nabavio veliki broj vazduhoplova a svakako treba istaći 79 lovaca F-14, 225 lovaca-bombardera F-4, 367 lakih lovaca F-5, nekoliko stotina helikoptera Bell-205/214, AH-1, CH-47, na desetine transportera C-130, Boeing 707, i patrolnih P-3.

iranski TABRIZ SU-24 Y F-4 LINEA
Američka i sovjetska tehnika u RV Irana, lovci-bombarderi F-4E “Phantom II“ i taktički bombarderi Su-24MK “Fencer-D“

Krajem 1970.tih postojao je i plan velike modernizacije gde bi se nabavili i borbeni avioni F-16 kao i leteći radarski sistemi E-3 ali do toga nije došlo zbog Islamske revolucije 1979. godine. U iračko-iranskom ratu koji je vođen u periodu 1980-1988. vazduhoplovne snage Irana pretrpele su velike gubitke, kako tehnike tako i kadra.

Simbolično zanavljanje tehnike počelo je 1990/91. kada je Iranu iz SSSR isporučeno 12 taktičkih bombardera Su-24MK. Juna 1990. potpisan je ugovor o nabavci lovaca MiG-29 i do kraja 1991. godine isporučeno je ukupno 25 uglavnom polovnih aviona. Planirana je nabavka 48 aviona ali je to obustavljeno zbog nedostatka finansijskih sredstava. Sledeći veći priliv vazduhoplovne tehnike desio se januara 1991. kada je iz Iraka zbog operacije ‘’Pustinjska oluja’’ u Iran preletelo čak oko 137 aviona iračkog RV. Od značajnije tehnike treba istaći 23 taktička bombardera Su-24MK, 24 lovca-bombardera Mirage F1, 4 lovca MiG-29A i 7 jurišnika Su-25K. Ostalo čine lovci i jurišnici MiG-23, lovci-bombarderi Su-20/22, 15 transportera Il-76 i biznis avioni Jetstar, Falcon 20 i 50.

iranski 9-12A na stajanci
Stajanka iranskih lovaca MiG-29A/UB

Tokom 90-ih moć iranskih vazduhoplovnih snaga je usled uvedenih sankcija dodatno opadala i stanje se značajno pogoršalo a u poslednjih 20 i više godina nije postojala mogućnost nabavke savremenih višenamenskih borbenih aviona.

Jedina kupovina realizovana je početkom 2000-ih kada je iz Rusije nabavljeno nekoliko jurišnika Su-25. Zbog ovakve situacije Iran je bio prinuđen na remont, modifikaciju i modernizaciju postojeće flote a jedan od rezultata te inicijative su i domaći projekti modifikovanih američkih borbenih aviona koje Iran ima u svom inventaru. Pre svega tu je manji broj lovaca Azaraksh i Saeghe nastalih na bazi američkih F-5E/F ‘’Tiger II’’ kao i trenažni Simorgh koji predstavljaju avione F-5A preradjene u dvosede. Modifikacije i modernizacije su minorne i ne predstavljaju značajno poboljšanje kada je reč o povećanju borbene efikasnosti aviona.

Iranska vazduhoplovna industrija je velikim naporima uspevala da osvoji proizvodnju delova za američke borbene avione tipa F-4, F-5 pa čak i F-14 i tako održi minimum operativnosti ne dozvolivši gašenje borbene avijacije. Kada je reč o tehnici sovjetskog porekla, u njeno vraćanje u operativno stanje pomoglo je pre svega tehničko osoblje iz Belorusije, Ukrajine i Rusije koji su i pored sankcija radili na remontu borbenih aviona. Tako su u operativno stanje vraćani lovci MiG-29, taktički bombarderi Su-24 a u poslednje vreme primećene su i aktivnosti jurišnika Su-22. Od zapadne tehnike Iran je samostalno vratio u upotrebu i manji broj francuskih lovaca-bombardera Mirage F1.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ca

У чему је разлика између ловца и јуришника? :)

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

V na: [SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Kad je već toliki problem oko Rafala, zašto se Srbija ne okrene Eurofighteru, kad se već radi s Airbusom u velikom obimu. Sigurno bi daleko prije došli na red za isporuku.

27. May 2024.Pogledaj

Robert na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

@Djuka, Druže, ajd molim te pročitaj još jednom, ali ovaj put s razumijevanjem. Sve ovo što pišeš veze nema s navodnim ugovorom koji ničim ne dotiče europsku pamet iz prve polovice 90-tih kada je AESA u europskoj obrambenoj industriji bila zastupljena koliko i warp drive za Enterprajza. Huges je i tada bio gigant prema THOMPSON-CSF…

27. May 2024.Pogledaj

Vlad na: [SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Pretpostavljam da smo do sada smo za transporte raznih vojnih sredstava dali novaca u vrednosti za nekih 3 nova A 400. Najmanje su nam potrebna dva komada za transport proizvoda naše namenske industrije ali i za transport onoga što smo mi kupili od drugih.

27. May 2024.Pogledaj

OpFor777 na: [RAT U UKRAJINI] Usporavanje ruskih ofanzivnih dejstava, navodni pokazatelji da Kina uskoro šalje naoružanje Rusiji, ruska lovačka avijacija dobila još jedno pojačanje

@Sivi: Niko se ne sprda sa civilnim žrtvama, već sa Dusanovom opsesijom i ubedljivost da je zapadno oružje superiorno i da mu nema pandana. Ako je Rusko oružje u 99% slučaja promašaj, neučinkovit, neubojit, neprecizan, inferioran, čemu onda ta opšta strah prema Rusiji koja vlada na zapadu? Rusi sada prelaze tamo dje mogu na svoje…

27. May 2024.Pogledaj

Nenad N. na: [SEAS 2024]: Erbas Srbiji predstavio teški transportni avion A400M

Thomas Kaze 116 padobranaca sa punom opremom. To bi u slucaju 63. padobranske brigade bilo oko 8-9 aviona (borbena komponenta klot, bez logistike). Iako se transportni avioni poodavno ne koriste u takve svrhe. Kaze 200 miliona po komadu, full oprema (koza, klima), znaci preskupo. Veci kinez za iste pare bi svakako bio isplativiji.

27. May 2024.Pogledaj