BEG airport status
Partner 2015: Šta je obećano 2013. godine – šta je realizovano do danas Skoro ni jedno obećanje nije ispunjeno od 2013. godine. Foto: Ministarstvo odbrane

Partner 2015: Šta je obećano 2013. godine – šta je realizovano do danas

Još jedan „Partner“ i još jedna prilika da Ministarstvo odbrane i srpska namenska industrija daju najave i obećanja. Analiziramo koja obećanja do sada nisu ispunjena kada je vazduhoplovstvo u pitanju.

Lasta

Drugi prototip školsko-borbenog aviona Lasta poleteo je 30. maja 2011. i taj avion sa digitalizovanim kokpitom postao je obrazac za varijantu Lasta V-54 za Vojsku Srbije koja je naručila 15 aviona.

Oktobra 2011. na Batajnicu je stigao prvi serijski avion da bi do septembra 2012. bilo isporučeno 8 aviona. Tragičan udes koji se dogodio 26. septembra prekinuo je planirano uvođenje u jedinicu ovog tipa vazduhoplova a isporuke preostalih 7 aviona su obustavljene. Maja 2013. Lasta je ponovo počela da leti ali samo prototipovi dok su serijske Laste poletele tek pred vojnu paradu oktobra 2014. Još decembra 2013. iz Vojske Srbije je najavljeno da se Lasta nalazi u fazi verifikacionih ispitivanja nakon završetka faze razvoja. Plan je bio da se nakon usvajanja drugog prototipa u naoružanje započne sa opremanjem jedinica RV i PVO do kraja juna 2014.

Lasta je za sada svoju upotrebnu vrednost dokazala jedino na paradama
Lasta je za sada svoju upotrebnu vrednost dokazala jedino na paradama. Foto: Petar Vojinović

Početkom godine dnevni list Politika pozivajući se na izvor iz Ministarstva odbrane prenela je informaciju da će se Lasta ove godine uvesti u naoružanje, da će služiti za početnu i osnovnu obuku pilota sa prvih 100 sati letačke obuke. Nakon udesa koji se desio 2012. godine izvršeno je nekoliko modifikacija kako bi se povećala bezbednost letenja i pouzdanost aviona a podignut je i estetski nivo aviona. Što se tiče bezbednosti, modifikacije obuhvataju radove na komandama, pre svega u komandom sistemu pravca, gde je poboljšana funkcionalnost, čvrstoća i krutost komande. Sem toga uvedene su i modifikacije koje dodatno olakšavaju napuštanje aviona u slučaju potrebe.

Sve je to međutim prolongirano pa je 22. marta ove godine prilikom obeležavanja dana Tehničko-opitnog Centra direktor te vojne ustanove pukovnik profesor dr. Slobodan Ilić najavio je da se u 2015. godini očekuje veliki posao oko ispitivanja nulte serije aviona Lasta i da će paralelno sa tim biti sprovedena obuka pripadnika 204. vazduhoplovne brigade. Lasta i dalje nije uvedena u naoružanje.

Pegaz

Na sajmu naoružanja „Partner 2013“ zvaničnici Vazduhoplovno-tehničkog Instituta najavili su da će razvoj bespilotne letelice ’’Pegaz’’ biti završen u 2015. godini godine dok je na proslavi 66. godina VTI precizirano da će se 2016. prototip ove BPL predati Tehničko-opitnom Centru na ispitivanja.

Kupiti strano ili razviti svoje? Šta je brže? Pegaz na prethodnom "Partneru". Foto: Petar Vojinović
Kupiti strano ili razviti svoje? Šta je brže? Pegaz na prethodnom „Partneru“. Foto: Petar Vojinović

2014. godine je usled drugih prioriteta usporeno finansiranje razvoja BPL Pegaz ali se od njega nije odustalo jer je to, prema većini komentara iz vojske, perspektivan projekat. Pegaz je prvi put prikazan na „Partneru 2011“ kada je saopšteno da je razvoj ove letelice pokrenut još 2010. a najavljeno je da će se uvesti u naoružanje već 2014. Prvi let izvršen je 4. oktobra 2011. a krajem 2014. započet je razvoj simulatora leta. Često je spominjano da su i neke strane države zainteresovane za ovu BPL a za učešće u razvoju je navodno bio zainteresovan Egipat.

Kobac

Model lakog borbenog tzv. COIN (protivpobunjeničkog) aviona pod nazivom ’’Kobac’’ prvi put je prikazan u fabrici Utva početkom aprila 2012. godine. Tadašnji ministar odbrane najavio je da će Kobac biti najskuplji proizvod u ukupnoj srpskoj privredi i da se njime vraćamo na svetsko tržište sofisiticiranih proizvoda. Dodao je i da se kupci vrlo brzo očekuju i da se prvi let očekuje početkom 2013. a proizvodnja u istoj godini.

"Kobac". Perspektivna maketa. Foto: Petar Vojinović
„Kobac“. Perspektivna maketa. Foto: Petar Vojinović

Model „Kopca“ predstavljao je modifikovani zmaj školskog aviona Lasta 1 ali Vojska Srbije nije pokazala interesovanje za ovaj projekat. Na izložbi naoružanja povodom Dana Vojske u Leskovcu 23. aprila 2013. ljudi iz VTI su saopštili da će „Kobac“ biti baziran na avionu Lasta 2 sa izmenjenim zmajem, turboelisnim motorom Pratt & Whitney Canada PT-6A-25C i izbacivim sedištima Martin Baker Mk 15.

Rečeno je da su za avion zainteresovane tri države od kojih ga jedna i finansira. Model (maketa 1 : 1) „Kopca“ prvi put je javno prikazan na aeromitingu „Batajnica 2012“ kada je saopšteno da se prvi let očekuje krajem 2013. Do realizacije izrade prototipa do danas nije došlo.

Uživo na Tango Sixu

Tango Six će izveštavati sa prvog dana ovogodišnjeg „Partnera“. Dan ćemo početi live-stream prenosom najzanimljivijh momenata sajma (preko aplikacije Periscope, user name: @petar), fotografije ćemo objavljivati na našoj Facebook stranici, dok će posebne reportaže izlagača koji imaju dodira sa vazduhoplovstvom biti objavljivane tokom nedelje.

Partner2015Post

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Bo

Molim za adresu servera kako bih mogao pratiti live-stream.Hvala unapred

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Tomass na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

Vladimir i pesa je bolja od radara koj imate.Oruzije u ovom trenutku nije ni bitno.eskadrila jos nije operativna.A kada jednog dana kupite nove,pa do operativnosti nove eskadrile.Proci ce dugo vremena da bi "dostigli ondasnji nivo hrvatskog RV"

22. May 2024.Pogledaj

Tomass na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

Zaboravio si jednu bitnu cinjenicu.Vasi Migovi su na kraju resursa,bez mogucnosti produljenja.Veca modernizacija od ove koju ste napravili na njima vise nije moguca.Znaci to je to,do kupnje novih.Hr Rafal ima 3800 sati naleta.Apsolutno sposoban za modernizaciju i nadogradnju.Letjet ce 15g-20g plus.A za cjenu za koju ih je hr dobila nitko vise nece..Vidjet ces..

22. May 2024.Pogledaj

Mićko na: Nabavka borbenih aviona za Srbiju: Nemamo izbora da Rafale platimo skuplje i od Katara?

Dovukli su PVO sistem iz Kine a ne mogu avione? Čisto nacanje para u nešto što nam i ne treba. Ukraina je primer da aviacija više nije najbitnija. Dobar PVO sistem i dronovi i mirna Bačka.

22. May 2024.Pogledaj

Dead1 na: Nabavka borbenih aviona za Srbiju: Nemamo izbora da Rafale platimo skuplje i od Katara?

Pakistan kupuje 36 J-10 za $1.6 milijardi. Srbija bi mogla potrositi mozda manje od 2 milijarde i dobiti ne samo 24 J-10 nego i 12 Hongdu JL-10 skolsko bordene avione. Tako zamijene MiG-29, J-22 Orao i G-4 Galeb sa modernim avionima.

22. May 2024.Pogledaj

Nenad N. na: Ivica Ivandić za “Jutarnji List“: Hrvatski Rafali verovatno nemaju AESA radar, pokazaće se u pravom svetlu samo ako budu dovoljno finansirani

Yoda Ako nekome ne gurnes prst u oko k'o da nisi ni ziveo. "Krasuha" je sjajno sredstvo. Kako "je u Srbiji", nije bas svima, ali u zadnjih "skoro godinu", i Evropi je teze. Bice "dana" kada ce biti slabiji. A slabiji "ne brini", ne radi protiv jaceg. 😉

22. May 2024.Pogledaj