BEG airport status
Ministarstvo odbrane neinformisano i neiskreno prema „Politici“, gašenje borbene komponente RViPVO se nastavlja Najmlađi MiG-21bis u inventaru RV i PVO verovatno je jedan od kandidata za remont / Foto: Živojin Banković

Ministarstvo odbrane neinformisano i neiskreno prema „Politici“, gašenje borbene komponente RViPVO se nastavlja

Jučerašnji broj dnevnog lista ‘’Politika’’ donosi vest o odluci države da krene u proces planiranja remonta lovaca-presretača MiG-21 RV i PVO Vojske Srbije.

Ministarstvo odbrane: u toku je proces pripreme remonta aviona MiG-21

Pozivajući se na nemimenovan izvor iz Ministarstva odbrane koji nije želeo opširinije da govori o ovom poslu, Politika prenosi da su u toku aktivnosti nadležnih celima Ministarstva odbrane i Vojske Srbije na ispitivanju tržišta i pribavljanju ponuda od potencijalnih inostranih ponuđača za obezbeđenje materijalnih i tehničkih uslova za remont, usavršavanje i produženje vremenskog veka upotrebe aviona MiG-21 kojima je istekao resurs.

Postupak ugovaranja nabavke potrošnog materijala i repromaterijala sa domaćeg tržišta za potrebe remonta već je sproveden i u toku je isporuka ugovorenih količina, navodi se u dopisu Ministarstva odbrane listu Politika. U ministarstvu odbrane objašnjavaju da je produženje resursa moguće u zavisnosti od tehničkog stanja aviona i da se ono obavlja putem remonta.

Dalje se navodi i da avioni MiG-21 imaju propisan vek upotrebe od 30 godina a međuremonti rok je 10 godina ili 800 sati naleta. Prema saznanju sa kojima naše MO raspolaže avioni MiG-21 su u upotrebi u Rumuniji, Bugarskoj i Hrvatskoj koja je 2014. u Ukrajni remontovala sedam svojih aviona kojima je resurs produžen do 2024. godine.

Nije međutim odgovoreno na pitanja o samom remontu, broju aviona koji bi se radio kao i o njihovom angažmanu u sistemu dežurstva sistema PVO. Sve što su na ovu temu želeli da kažu iz Ministarstva odbrane je da se avioni MiG-21 angažuju na dežurstvu u skladu sa planom dežurstva.

Da li je Ministarstvo odbrane Politici mnogo toga prećutalo?

Tango Six je pre više od tri meseca već napravio analizu o mogućem vraćanju u život aviona MiG-21, pre svega jednoseda MiG-21bis, gde je dat pregled trenutnog stanja lovačke avijacije RV i PVO, zatim pisali smo o remontu ovog tipa aviona MiG-21 kod nas i opcijama remonta u svetu, a analizirana je i perspektiva jednog ovakvog posla.

Ministarstvo odbrane u svom dopisu Politici govori o tome da je MiG-21 u upotrebi kod Rumuna, Bugara i Hrvata. Ono što međutim nisu naveli ili sa tim nisu upoznati, jeste da će Bugarska do Nove godine povući iz upotrebe ovaj tip aviona, da je Rumunija još pre nekoliko godina započela sa povlačenjem MiG-a 21 iz naoružanja i da im sledeće godine stižu prvi borbeni avioni F-16.

Hrvatska će 2016. godine doneti odluku da li će se ići u nabavku nove tehnike, za sada su zadovoljni urađenim poslom u Ukrajni iako postoje informacije da konstantna operativnost flote od 12 remontovanih MiG-21 uglavnom ne prelazi 60 posto.

To može dovesti do zaključka da Hrvatska verovatno neće moći da poseduje aktivnu flotu aviona MiG-21 do 2024. godine i da će ti avioni ranije biti povučeni iz upotrebe a procenat njihove operativnosti će iz godine u godinu opadati.

Ministarstvo odbrane Srbije daje i informaciju da su avioni MiG-21 u dežurstvu sistema PVO ali se ne kaže ili se zanemaruje činjenica da već više od tri meseca lovačka avijacija nema više operativnih jednoseda MiG-21bis već samo dva dvoseda MiG-21UM koji nemaju radare niti naoružanje vazduh-vazduh. Stoga se može postaviti pitanje kako je moguće da se sa ovakvim avionima može dežurati, ako je zaista tačno to što navode iz ministarstva.

Od državnog vrha Srbije smo u proteklih par godina dobijali obećanja da će se nabaviti novi borbeni avioni ali se paralelno sa tim, s vremena na vreme govorilo i da za tako nešto nema novca.

Doneta je dakle odluka o aktiviranju odavno tehnički i moralno zastarele flote MiG-21bis čime se stanje u lovačkoj avijaciji neće poboljšati, njen problem sa tehnikom se neće rešiti već možda još više produbiti i samo odložiti ono ka čemu se za sada ide a to je gašenje borbene komponente RV i PVO VS.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

dr

Bruka i sramota sta ministarstvo radi!!
Kakav crni Mig 21 ??
Pa dali oni imaju ista u glavi?! Zamajavaju ovaj narod.
Neka pitaju ondasnjeg ministra a danasnjeg PM sta je sve obecao na Bataji 2012.

Odgovori
Ni

Sta ce nam avioni, toliko smo mocni da nam ne trebaju. Otisli smo u Qrac, nema ovde su bitne neke druge stvari ne da se treba zastiti suverenitet drzave. Bitno da ce da remontuju starudiju i bace pare, jer kao sto pise vrlo brzo postace neooperativni…

Odgovori
DE

Sta ovde nije jasno? MOMA ima licencu da radi remont i produzenje resursa aviona dvoseda MiG-21UM.
VS na raspolaganju trenutno ima valjda 7 komada UM. Remontovace ove avione, naoruzace ih raketom V-V R-60MK i staviti u sistem dezurstva. Piloti ce za presretanje dobijati podatke od operatera sa zemlje.
Time ce kupiti vreme za narednih 5 godina, a taman u tom periodu ce se odraditi projekat modernizacije G-4MD.
Oko 2020-e se mora ici na kupovinu polovnih MiG-29 ili novih aviona, nema druge.

Odgovori
Ai

Da živ čovek ne poveruje ! 7 komada, kažeš Sparki ?! odlično, na mestu voljno..

Pa jesi ti pri svesti ? Ja sam te poslao da izmeriš čoveka a ne čudovište ?

Sparka nema RADAR, Sparka može u teoriji da nosi rakete Z-Z tako da piloti u slušalicama čuju zviždanje ako po nekoj Božjoj providnosti pilot bez RADARA uspije uhvatiti samo glavom rakete cilj u zahvat, to bi bio jebeni presedan u posljednjih 55 godina !! Bujrum majstore

Vu

Sto volimo da sanjarimo…

22

@AirBag

Kako se ti samo razumeš u ovu materiju, pa to je fascinantno!

ku

Ocaj Srpskog Vazduhplovstva……
Proslo je 27 godina od dolaska Mig-29 a gospodo nemojte nas stalno vracati u proslost ,Mig -21 je lepa istorija i nista vise…….
Ako hocete nesto stvarno da uradite kupite barem polovne Mig 29 pa ih modernizujte u SMT!
Pa da je neko u SDPR procitao bar jedan clanak iz T6 znao bi sta treba da se radi….

Odgovori
Ni

Mig-29 jeste dosao prije 28 god al ne u Srpsko rv jer tad nije ni postojalo. Mig 29 je fakticki preuzela ili otudjila Srbija pocetkom 90-tih. Stoga manji broj god se nalazi Mig-29 u Srpskom rv.

gi

R.I.P. RV i PVO

Odgovori
ra

Mislim da bi i 2020 modernizacija G-4 bila na papiru kao i do sada a i nije to tako jednostavan proces a da nezanemarimo još i neke moguće tehničke probleme koji bi se možda javili kao npr kod Laste koja još uvek nije uvedena u naoružanje ,što se tiče migova pa šta nam drugo preostaje remont miga-29 košta daleko skuplje a u pitanju je remont i produženje veka motora i komandi leta sistema za vezu i navigaciju nikakvih modernizacija tu nema po pitanju ugradnje novog radara itd tako da za ove trenutne zadatke može da posluži i 21ca jer kao i kod 29ki u pitanju bi bio remont bez ikakvih modifikacija kao što je nov radar, HUD , nišan na kacigi ,LCD pokazivači i drugo ,takov remont košta daleko manje jer za drugo para nema a i pitanje je i da ih ima kako bi prijatelji sa zapada reagovali na našu nabavku nove tehnike verovatno bi bili uskraćeni za neku finansisku pomoć sa kojom bi rešavali mnoga goruća pitanja

Odgovori
al

Cini mi se da vise niko ne radi remonr 21-ca

Љ

Цитат: „Ministarstvo odbrane neinformisano“ – то му је лакши облик од „не познаје свој посао“. Годинама тамо „неко“ подгрева ситуацију о набавци (новог – половног) авиона за нашу ЛА. А ми се радујемо, радујемо и надамо. Да скратим причу. Они (у МО) незнају, а самим тим и не могу да обављају квалитетно свој посао. Сувише су сујетни, да би послушали савет оних који се разумеју у њихов посао. Сада у овој, или наредној години, размишљати о ремонту МиГ-21 је нерационално, у односу на 2007-2008.годину.
Још 2008.године смо пропустили прилику да под повољним условима набавимо МиГ-29 СМТ (око 25 милиона евра по комаду). Данас је то још тежи задатак. Нисам сигуран да они у опште имају визију очувања ловачке авијације.

Odgovori
Fi

Ministarstvo o laze o mnogim stvarima i maze oci javnosti.

Odgovori
DE

@AIRBAG
Kad je nuzda, dezura se i bez raketa, samo sa topom. Ako mogu hrvatski, mogu i srpski UM sa R-60. Bolje i UM nego da kompletno ostanemo bez lovacke avijacije.
Videcemo sta ce biti nakon posete Rogozina, ima nade za polovne 29-ke.

I da: nije problem u tome da nema para za letelice, nego u beskicmenjacima koji vode Vojsku od 2002-e naovamo. Dakle, da je neki od NGS ili komandanata RViPVO imao „kojones“ i izasao u poslednje vreme pred javnost, po cenu da izgubi sluzbu, neke stvari bi sada bile drugacije. Nesto kao sto je onomad Ponos uradio.

Odgovori
gi

Da sumiramo:
– Mig29 leti do 2018
– Mig21 se remontuje do 2018 (u najboljem slucaju)
– Mig21 evidentno menja 29
– Do 2020 izbacujemo J22, kao i vecinu G4
– Do 2017 valjda ulaze u upotrebu Laste
– Od 2020 ostaju u najboljem slucaju 9 Mig21, 9 G4 i 15 Lasta – jad i beda, cak i po standardu 1970tih…

Odgovori
Pe

Kod nas u DBD-u (Dežurni Borbeni Dvojac) ili Pari nikada nisu bile 21-ice verzije UM, nego bis-evi (121 i 122) na “nuklearnim“, papirnato produženim resursima, od kojih se jedan i doslovno srušio na svojem i stvarno posljednjem letu 05.08.2014. na povratku iz Zemunika, gdje je prethodno bio na cjelodnevnom statičkom prikazu, na danima otvorenih vrata.

Odgovori
dr

Polovne 29/ke.eskadrila cela.
I 5 godina mirni .U tom periodu planirati i ozbiljno odabrati podoban avion za posle 2020.te.
Sve ostalo je nerealno.
Osim poklona …ako ih bude.

Odgovori
ra

Rešenje je vrlo jednostavno povučeš ovu zaostavštinu bivše JNA iz upotrebe kupiš jednu esakdrilu novih višenamenskih aviona ubrzaš uvodjenje Laste u naoružanje radi obuke pilota i na kraju krajeva nešto slično su uradili Madjari i Česi kakvi crni remonti i modernizacije letelica starih 30 i više godina

Odgovori
Ro

Hajde da svi kupimo,nama našoj zemlji,nove vazduhoplove.Da država otvori račun i da firme i pojedinci iz javnog sektora 1 posto od svojih mesečnih primanja redovno,uplaćuju .Veoma brzo ,imaćemo celu eskadrilu.

Odgovori
en

Moze Roberte, pametno receno, ja sam za!

Di

И ја сам за!

ba

vazdukplohove

Ma

Ali „dezurni borbeni dvojac“…kod vas…

Odgovori
gi

Bugari izbacise iz upotrebe 21ce…
Hrvati ce to za par godina (po timu koji im nudi Gripen, 2019/20 je krajnji rok za zamenu), a Rumuni do 2017 izbacuju sve Lancere (za neupucene – modernizovani Mig21). Da ne nabrajam dalje…
Izgleda da u svetu ostaje samo Srbija sa originalnim Mig21 u upotrebi (svi ostali imaju barem modifikovane ili u medjuvremenu kupljene kineske…)
Za par godina, muzejska atrakcija sa posebnim osvrtom na 1970-e: dok se na Kubu ide da se vide stari automobili, u Srbiju ima da se ide da se vide stari avioni!
O Boze…

Odgovori
11

mig 21 je odlican avion za nas prostor i nase materijalno stanje, odlican je jer se nasi piloti skoluju decenijama i preobucavaju za taj avion, odlican je jer je mali ima mali radarski odraz, a uz to je brz. uz dobru modernizaciju koja ne bi bila preterano skupa imali bi odlican avion poboljsan da moze parirati mnogim potencijalnim neprijateljskim avionima iz okruzenja, za vise od toga nam i ne treba. osim ako ne dodje do rata sa daleko naprednijim neprijateljem npr. ponovo NATO-om . u tom slucaju nam ne bi pomogli ni lovci poslednje generacije jer bi u tom slucaju nasi avioni prosli kao strsljen kada uleti u kosnicu pcela… za takav sukob nam trebaju s 300 ili s 400 kao odgovor. dakle mig 21 bis unaprediti do krajnjih granica daleko je jeftinije i isplativije

Odgovori
gi

Idi jedi sendvic i botuj negde drugde, jer evidentno znas o RV manje od amebe…
Npr-Mig21 ni u jednoj iteraciji moze ni da primirise ni osnovnim verzijama Mig29 ili F16, Mig21 ima vecu RP od npr bombardera B1 i to skoro 2x, odrzavanje Mig21 je vec skuplje od Mig29 (osim ako ne racunas sve dugove MO prema Momi i radnicima) a tek treba da im se uradi remont (npr-Bugari koji imaju vise od 100kom za delove su digli ruke)… A tek o opremi za air-policing, neadekvatnoj brzini za nadzor (brzina prevlacenja je veca od Vmax vecine aviona za koje se i koristi nadzor), ili spremnosti (brzina pripreme i penjanja) tek moze da se polemise…

11

@gile ja bot??? eto koliki ti imas iq… posto je tvoje poznavanje RV daleko vece od mog, uzmi majstore ti stvar u svoje ruke pa uradi nesto za RV, spasi ga propasti.. mig 21 verzija bison (indijska) prebacivanje l17bis na taj standard kosta oko 4 -6 mil eura – pregazice svaku tvoju 29ku koje sada posedujemo

gi

Sto se tice mog IQ, svedoce studije u kojima sam ucestvovao ili izradio sa predstavnicima VTI, MF, VTZ i drugim institucijama a koje su na kraju zavrsavale po fiokama nadrigenerala i jos vecih pomocnika ministara, a koji nisu mogli da razumeju ni opste tehnicke pojmove OTOa iz osnovne skole… O beskicmenjacima iz jedinica necu ni da polemisem.
Video sam Bizon, pricao sa Indijcima i jedina stvar za koju se mole to je da im izbaciva sedista rade kako treba… Ostalo, tesko… I to sve iako su sami i proizvodili taj avion! Vidi samo koliko su ih izgubili… Gledaju da ih zamene ASAP sa drugim avionima, ali sa Rafalom su se zaglavili, dok sa Su27/30 imaju neverovatne probleme oko odrzavanja – cak im i premijer u poseti Moskvi trazio pre neki dan da se preuzme licenca za proizvodnju rezervnih delova i komplet odrzavanje, jer su sa uslugama ruskih kompanija totalno nezadovoljni – em nema delova uvek na stanju em su cesto loseg kvaliteta, a sve skupo. Inace, Indijci imaju slican ugovor kao mi sa Rusima oko odrzavanja opreme – sve se radi preko proizvodjaca. Po Indijcima, dobra strana je azurna tehnologija, cesto i bolja od ruske, ali negativna je navedeno odrzavanje…
Da se vratim na Mig21 – vreme je za muzej… I opet ponavljam – ugledati se na Cehe – a Svedjani imaju 70+ Gripena viska koji nisu NATO-kompatibilni i koje takve ne mogu NATO drzavama utrapiti, ali to nama i nije vazno… Uz njih J22 i G4, pored Lasti i sasvim dovoljno. Kasnije J22 i G4 zameniti sa 1 tipom skolsko-borbenog aviona, npr-Jak130, i super… Pre 10tak godina sam bio u radnoj grupi koja je to predlozila, ali, promenise se ljudi u MO i to je sad zaboravljena istorija…
Ps-izvini ako sam bio ostar sa botom, ali kada pomislim sta se sve predlagalo i to u okviru datih budzeta a gde sada zavrsismo bude mi u najmanju ruku muka…

ja

Pa imam i ja jedno pitanjce,zasto tih 4-6 mil.eura ne uloziti u mig29 umesto u mig21 pa da vidimo sta cemo dobiti.Ubih se vise objasnjavajuci da je mig21 proslost i muzejski eksponat,evo jos ispade superiorniji od miga29,pa zasto ga rusi zamenise sa migom 23 jos pre 35 godina eeeej

go

Vec deset godina drugar i ja u dokolici usavrsavamo ideju da je izlaz za nase rv i pvo nabavka i neka opasna modernizacija kineskih j-7e…

Odgovori
Se

Predlog. Poceti vise kopati to zlato u boru navodno ima 50 grama zlata i 27 grama bakra po toni. Nije valjda da ne mozemo sami da napravimo povrsinski kop. A ako nema love ve za kop prestati placati mevladine organizacije i zapoceti kop i eto ti novca za nove avione. Procjena je da u boru ima 50 000 000 000$ zlata. Ili da uzmemo kredit od milijardu ko poljaci za f16 prije nekih godina i ko da bolju ponidi kinezi ameri rusi ili neko drugi. Ima novca drzava izdvaja u subvencijama 700 000 000€ za propale firme. To je i vise nego dovoljno za eskadrilu. Cak se moze trampiti kenezima te firme i neki vocnjaci za koje su oni zainteresovani za par eskadrila.

Odgovori
Jo

Zamoliti amere za preobuku na F16.

Odgovori
dr

Blok 20 ..Bio bi puna kapa za nase posrnulo RV.

ra

Odradili bi naši piloti preobuku na F-16 samo što bi posle toga leteli na simulatoru naravno ako bi MO rešilo da ga nabavi, ma strašno nevredi uopšte trošiti reči i vreme na nešto što je osudjeno na propast

Odgovori
11

@gile ma sve ok… malo me iznerviralo ono sa sendvicima jer sam na njih alergican extremno <8mislim na one sto rade za nih tj botove) kapiram ja sta ti pricas ja sam ono sto sam napisao izneo kao realnu krajnju opciju (koja je u sadasnem vremenu kad se "vrh drzavni" trudi da unisti celo rv i vojsku svede na vojni orkestar) koja bi koliko toliko bar produzila zivot ovog unistenog rv-a. a svi mi koji umemo da saberemo 1+1 znamo da modernizaije rv.a nece biti dok nam god bude vlade birala amerika i ostala zapadna bagra. a bojim se da ce to biti jos mnogo mnog decenija… a opet da se vratim na mig 21… jeste on za muzej odavno ali njih trenutno imamo najvise koji bi mogli da se srede, ako su mogli hrvati da se pomire sa tim i da ih ipak nabave (a hrvati su nam najveca pretnja iz vazduha u nekoj bliskoj buducnosti) onda bar da imamo cime da im paririamo. ja bih voleo mig 29 smt ili nesto bolje… al to ova vlast nece da nabavi. najvise me nervira kad izadje neki som u obliku nekog cinovnica u vladi i kaze "budzetom za ovu godinu nije predvidjeno da se izdvoje pare za ovione". pa avioni se i ne kupuju iz budzeta nego dugorocnim kreditima i otplatom kroz robu. i drugo kupovina aviona se ne planira za "ovu godinu" nego za mnogo godina od sad pa unapred… ali pet kazem dok nam drugi kroje vlast, nista i ne ocekujem. pozz

Odgovori
gi

Sto se tice nasih Mig21, jos 2003/4 kada se radila neka „analiticka karta„, imali smo nekoliko Mig21 sa, koliko se secam, manje od 2000h leta… Ili 4-5x manje od Mig29…
Ne znam sadasnje stanje – mislim da ima ovde nekoliko ljudi koji definitivno mogu da daju bolje informacije…
Uredjenje Mig21 moze da bude samo kao u slucaju Hrvatske i Rumunije – do izglednog nabavljanja novijih aviona, 4-5god… (a i tu imas svakakve bisere – npr Rumunski min. odbrane izjavi prosle nedelje pred Bozic, pored planova nabavke jos jedne eskadrile, da ce nabavljeni F16 iz Portugala leteti do 2040, a to mu dodje 50god, van svih ogranicenja za F16…)

go

Ministarstvo se folira. Sigurno su dogovoreni nekakvi mig-ovi 29, cim momci sa ladjevaca imaju preobuku.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

MedoMed na: Prvih 50 godina Orla: Od prototipa do modernizacije jugoslovenskog jurišnika

50 godina. Zar nije vrijeme za mirovinu ? 50 godina za avione je maksimalno uz dobro održavanje ( nešto što Srbija zapravo nije radila ). Zašto riskirati živote pilota ?

06. Nov 2024.Pogledaj

Petar Vojinovic na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

Hehe, ja sam tako ćaletu uništio dve makete kao mali. Kad sam se domogao boja i četkice. Sad bih sebe prebio zbog toga...

06. Nov 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Spekulacije o opremljenosti i naoružanju Rafala širom sveta kao dokaz o “degradiranju“ sposobnosti borbenog aviona

@Perko Slažem se sa Vama, Kina jeste dostigla nevidjeni u njihovoj istoriji tehnički napredak. Ovde je reč o avionima koje bi, možda, Kina prodala Srbiji, to svakako ne bi bio ni J-20 ni novi J-35 već letelice mnogo slabije od "Raffale". Uprkos napretku Kine, Dassault je kompanija sa dugom tradicijom i iskustvom u svakom smislu,…

06. Nov 2024.Pogledaj

resurs na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

Svaki put se nasmejem na ovu maskirnu šemu i setim se detinjstva kada sam makete isto farbao sa onim bojama što se zateklo u fioci u tom trenutku.

06. Nov 2024.Pogledaj

Paqe na: Makedonija vraća u upotrebu dva helikoptera Mi-8MT remontovana u Češkoj: Let kući preko Mađarske i Niša

@Neko Leteo je naš vojni helikopter do Grčke pri poseti Kajmakčalanu preko Makedonske teritorije.

06. Nov 2024.Pogledaj