BEG airport status
LYBE 2323:30 Z 000°00KT CAVOK 14/09 Q1018 NOSIG=
Analiza obaranja ruskog Su-24: Nervoza, rutina ili namerna provokacija? Povrede vazdušnog prostora su česte ali se gotovo nikada ne rešavaju silom / Foto: Rusko MO

Analiza obaranja ruskog Su-24: Nervoza, rutina ili namerna provokacija?

Obaranje bombardera Su-24 od strane turskih lovaca F-16 bilo je prvo obaranje nekog ruskog aviona od strane borbenih aviona države članice NATO saveza. Ruski avioni su od početka njihovog angažovanja u Siriji u više navrata po navodima Turaka ulazili u njihov vazdušni prostor (VaP) ali nije bilo incidenata.

Rusi su priznali da je 3. oktobra je posada jednog Su-30SM zaista to učinila zbog kako je rečeno – greške u navigaciji.

Može se reći da je ovoga puta povreda VaP-a, ako se i uzmu kao istinite tvrdnje Turaka da je posada oborenog Su-24 to uradila, bila gotovo minimalna jer su u njemu, po onome što su Turci pokazali, Rusi bili samo oko 16,8 sekundi a daljina koju su prešli u turskom vazdušnom prostoru svega 2,8 km. Za to vreme i za vreme preletanja te teritorije gotovo da je nemoguće da su piloti F-16 čak 10 puta upozoravali ruku posadu što to je, kako su Turci naveli, trajalo 5 minuta.

Sa druge strane, ruska strana je izjavila i pokazala da je njihov avion bio 1 km od granice sa Turskom, dakle u sirijskom vazdušnom prostoru a bombarder je i pao na 4 km unutar sirijske teritorije. Odgovor možda leži i u tome što je Turska od kako je juna 2012. blizu sirijske obale sa kopna oboren njihov izviđački avion RF-4E, praktično pomerila granicu svog VaP-a za 5 km unutar sirijskog VaP-a. Zato se u prikazu dešavanja verovatno i razlikuju radarske slike turske i ruske strane.

Kolaž fotografija nastalih po obaranju ruske letelice na granici Turske i Sirije / Foto: Rojters
Kolaž fotografija nastalih po obaranju ruske letelice na granici Turske i Sirije / Foto: Rojters

Na jučerašnjoj konferenciji za štampu načelnik Glavne uprave Generalštaba Rusije Sergej Rudskoj izjavio je da je Rusija od samog početka akcije u Siriji uspostavila direktnu vezu između Nacionalnog centra odbrambene uprave Ruske Federacije i Ministarstva odbrane Turske ali da nije bilo praktične koristi od toga krivicom turske strane. Rudskoj dalje navodi da se preko kontrolnih uređaja utvrdilo da turski lovci nisu pokušali da ostvare kontakt sa ruskim avionom niti da uspostave vizuelni kontakt sa ruskom posadom.

Nervoza, rutina, namerna provokacija?

Do sada se u praksi pokazivalo da su povrede vazdušnog prostora ne samo u kriznim područijima, vrlo česte i da su se zainteresovane strane uglavnom dogovarale o definisanju bezbednosti letenja a donošene su i procedure koje su se primenjivale kako bi se izbegli incidenti. Čini se da su Turci ili namerno oborili avion ili je neko bio malo više nervozan i tako prekršio sopstvene procedure. Ruski avioni dejstvovali su na teitoriji na kojoj žive Turkmeni, narod koji je vrlo blizak Turcima i koje Turci štite.

Turkmeni su potvrdili da su pucali na pilote koji su se katapultirali i prikazali telo jednog ubijenog člana posade. Od prošle nedelje na listi ciljeva ruskih aviona našli su se i Turkmeni koji po nekim procenama imaju oko 10000 boraca koji se bore protiv režima Bašara el Asada. Turski ministar odbrane je optužio Rusiju da se borbom protiv Turkmena Rusi ne bore protiv terora već da bombarduje civile u ruralnim područijima i da to može dovesti do ozbiljnih posledica. Ruskom ambasadoru u Turskoj ovo je takođe bilo i zvanično predočeno.

Sa druge strane Turska je poslednjih godina bila u solidnim odnosima sa Rusijom, turske građevinske firme imaju značajne poslove u Rusiji, broj ruskih turista u Turskoj je veliki a tu je i sporazum o gradnji tzv. ‘’turskog toka’’ radi obezbeđivanja snabdevanja Turske ruskim gasom.

Međutim, istovremeno je poznato da Islamska država izvozi naftu sa sirijskih i iračkih bušotina i to po cenama od svega oko 30 dolara za barel što direktno šteti ruskim interesima. Zbog toga su poslednjih nedelja neke od glavnih meta ruskih ali zanimljivo i američkih aviona (što je juče prikazano na brifingu Pentagona), postrojenja islamista za preradu nafte kao i sistem transporta iste. Ta nafta je sasvim sigurno završavala u Turskoj i to, kako pojedini mediji navode, u luci Džejhan.

Juče je turski predsednik Redžep Tajip Erdogan izjavio da Turska nije znala da je oborila ruski avion i ponovio je da su uljezi upozoreni ali da su nastavili da ugrožavaju turski vazdušni prostor. Erdogan dalje navodi da je avion pogođen iznad Turske ali da je avion pao na teritoriju Sirije dok su neki delovi pali na njihovu teritoriju povredivši dva turska državljanina. Agencija AFP je prenela i predsednikov stav da Turska nema nameru da izazove eskalaciju tenzija oko ovog incidenta i da ona samo brani svoju bezbednost i kako je rekao ‘’bezbednost i pravo naše braće’’.

Komentari

P

Koliko je meni iz clanaka poznato Turska redovno ulazi u vazdusni prostor Sirije(cak i Grcke ali iz drugih razloga) da bi bombardovala Kurde, koji se inace bore protiv ISIS. Dok se Turkmeni bore protiv Asada, ali imaju precutni sporazum sa ISIS.
Pod 1 nema ovde nervoze ni malo.
Pod 2 ovde je u putanju rutina, ali ne vojnicka uvezbanost, vec navika Turskih pilota da jure i obaraju sirijske avione koji se samo priblize njihovoj granici. Naravno ovde su se mnogo prevarili i oborili pogresnu letelicu pogresne zemlje.
Pod 3 ovo je mozda vise pak namerna provokacija(upozorenje) sa znacenjem „ne dirajte nase snage koje se bore protiv Asada i nas izvor jeftine nafte(nas interes)“.
Turska je postala previse arogantna vojnom ali i u globalnom smislu i ovo je prilika da se vrati na svoje mesto.
Mozda sam radikalan i znam da se tako ne treba raditi, ali ovakav ispad zasluzuje ozbiljan odgovor: Sankcije i uvodjenje zone zabrane letelja za Turske avione od strane Rusije pa mozda cak i konstantno provociranje Turskog RV i PVO.

Odgovori
N

Turska postala arogantna a Rusija nije. Izvrsila agresiju na Ukrajinu zauzela jedan njen dio i nije arogantna. Ma hajde molim te sad svi fini i pametni….

Y

Nisam verovao da će se Turska odlučiti na ovakav blesav potez. Mislim da je dosta bitno koja je raketa upotrebljena (sidewinder,amraam…) jer to dosta govori o tome da li je rutina ili provokacija. Sve u svemu Putin nije šaljiv tip ima jako puno mogućnosti da izabere kaznu od blažih do toga da za 10 ili 20 godina Turska ne postoji u obliku u kojem je sada znamo. Što se tiče letenja u zoni koja je uz granicu sa Sirijom biće pod „budnim okom“ s-400 mislim da će pre i naši piloti leteti iznad Kosova nego što će Turski slobodno leteti u južnoj Turskoj. Ah, da skoro da zaboravim; život pilota F-16 koji je oborio Su-24 vredi isto koliko i život fazana u našim lovištima…

Odgovori
D

Da dodam da će verovatno za početak Rusija Kurdima dobaciti neke „igračke“ čisto da Turska vojska i policija imaju svoju unutrašnju „zanimaciju“ pa će se malo više baviti sobom, nego Sirijom i svojom okolinom. Verovatno i da će se Rusi intezivno baviti „peglanjem“ Turkmena koji su ubili pilota Su24 „na padobranu“ i uništili spasilački helikopter gde je poginuo još jedan član posade. Kako bi u onom američkom filmu? „Ništa lepše od mirisa napalma rano ujutro!“ Nekako tako će biti i sa Turkmenima! A što se tiče pilota koji je oborio Su 24 ni Bog mu ne može pomoći!

M

Možda su stvarno mislili da gađaju Sirijski avion jer je u pitanju SU-24 kojeg i oni imaju.

Posledica ovog obaranja je i rušenje mita o Ruskoj avijaciji. Ruski SU-24 bi trebao da bude daleko teži za obaranje zbog bolje elektronike i bolje obuke pilota. S obzirom koliko blizu turske granice je pao, izgleda kao da je bio „one shot kill“. Nisu ga jurili daleko. ..

2

Dubokoumnih li komentara, u fazonu „Kako mali Perica zamišlja rat i vazduhoplovstvo“!

m

Nije Su-24 lak za obaranje nego ovo Rusi nisu očekivali. Visina od 6000m znači da su bezbedni od trupne PVO a od F-16 nema odbrane kad je u pitanju tromi bombarder. Za tako nešto se koristi pratnja Su-30, i onda bi upotreba F-16 bila daleko manje korisna (i verovatna).
Nemojte da me rastrgnete ako kažem da su se Rusi ovde ili opustili ili lukavo očekivali da pre ili kasnije žrtvuju jedan (skoro pa bespomoćan) avion. Sad imaju mogućnost da dovuku dole gomilu oružja što vidim da i rade.

Y

Milane Prica nekada dok sam bio u srednjoj školi jedan profesor je insistirao na tome da što manje mislimo a što više da znamo, jer kako nam je stalno govorio majmuni misle ljudi nešto znaju! Ne verujem u to da jeu F-16 sedeo majmun koji se stalno češkao po glavi i onda mu došlo da lansira raketu „jer je to Sirijski avion“, a čak i da je tako Rusi su zauzeli čvrst stav uz svog saveznika i opet bi imali komplikacije.
Nisam baš najbolje shvatio kako je srušen mit o Ruskoj avijaciji tako što je oborena starudija natovarena bombama i koliko se sad vidi nije ni bio u Turskom vazdušnom prostoru.

M

Čudno je što je SU-24 oboren tako blizu granice. To znači da ga je srušila samo jedna raketa. F-16 ne bi mogao neopaženo da se prikrade jer mora da koristi svoj APG-68 aktivno da bi presreo SU-24 i da bi lansirao AIM-120. To bi upozorilo posadu Suhoja da ih „paintuje“ F-16 mnogo pre nego što bi uradio lock i FOX 2. Znači mogli su da budu defanzivni i da beže, ili su možda dobili zadatak da namerno glume mamac za F16.

Trom ili ne, elektronika dobija pobedu u borbi sa radarima a ne brzina. (Npr EF-111 RAVEN).

N

Kakve veze ima pilot. On je izvrsio naredbu i sto bi se na njemu neko osvetio. Zaista u komenarima ovdje vide svi Rusiju ko bogom danu ko i usa da moze napadati koga hoce. Svasta. A to da Turska nece biti ista za 10 god pa mnoge zemlje na balkanu vec sad nisu iste a neke nece ni biti za 10 god. Srbija moze isto se promjeniti…

Y

Niko, što su se euro zlikovci svetili majoru Emiru Šišiću za obaranje helikoptera eu koji je duboko zašao na teritioriju SFRJ?I taj čovek je samo izvršavao naređenje! Nije ovo Alisa i njena zemlja čuda, ovo je surov svet u kome jaki određuju pravila a to je USA slede njeni sateliti itd. Vrh njihovog mača predstavljaju službe bezbednosti i one obavlaju prljav posao i u okviru nijih postoje timovi koji se isključivo bave ubijanjem kao što je recimo u okviru mosada grupa „kidon“. Ubijanjem turskog pilota ili u našem slučaju mrcvarenjem obolelog Emira Šišića šalje se jasna poruka svima koji budu u toj sitiuaciji da pet puta razmisle pre nego što pritisnu okidač naročito ako dolaze iz satelit državica. Pilotu Genadiju Osipoviču koji je oborio južnokorejski B-747 na letu KL007 nije falila dlaka s glave ali je ipak to bio SSSR.
Ako tvoje lego kockice u glavi ne mogu da svare ovu kašu batali ove priče…

D

Jos jedan „strucnjak“ za mitove, kad bi tako sve bilo jednostavno…

Odgovori
t

Obaranje vojnog aviona necije drzave van svojih granica je objava rata istoj. Turci kazu da Rusi gadjaju mirne civile Turkmene ili vec kako se zovu a ne ISIS pa se pitam odakle su i ko su oni koji su pucali na pilote uz dzihaski podvig Alahu ako su civili zasto su naoruzani i onako obuceni i zasto pucaju napilota koji im je potrebniji ziv (o konvencijama i da ne govorim) i kako to da nikad do sada ne napadose Izrael a direkna su im pretnja? Turci ovim dokazuju potvrdjuju da staju na stranu dzihada i terora jer u protivnom bi bili prvi koji bi ih satirali jer ubijaju im bracu po veri?

Odgovori
N

Kako rusi srusise civilni avion sa 250 putnika i niko ne odgovara imal tu konencije kakve i jos se prave blesavi….

B

I meni nije jasno da je tako naivno oboren avion, naivno sa turske strane, jer to neće isprovocirati direktne konfrontacije sa Turskom (kao što su ameri bili planirali) već će se osveta servirati hladna. Skoro da neće biti neke direktne značajnije reacije. Međutim, na dugi rok će biti katastrofa za Tursku.

ali mi je naivno i sa strane Rusije, pa bih molio stručnije ljude ovdje da objasne zašto pilot nije vidio raketu da ide prema njemu (tako je izjavio)? Da li on vidi kad ga neko nanišani? da li je imao IC mamce (ne znam da li u slučaju ove rakete pomažu)? Razumijem da se radi o tromijem avionu ali zar takav avion ne bi trebao imati zaštitu nekog agilnijeg? Gdje je radarska podrška sa zemlje?

ili što kaže milan, možda je namjerno „napenaljen“…

Odgovori
M

Avion „vidi“ da ga neko nišani, ako taj neko koristi radar.

Da F16 presretne Su bez da koristi radar je teško. ..

IC rakete su nezgodne jer su pasivno vođene i većina aviona ih ne detektuje sem vizuelno.

U ovom slučaju mi je verovatnije da je lansiran AIM-120 koji je aktivno radarski vođen i vrlo otporan na ECM.

O

Po Rusima, nije koristena AIM 120 nego AIM9X Sidewinder. Slicno pisu i Turci http://www.milliyet.com.tr/25-milyon-dolarlik-ucagi-100-bin-gundem-2153302/

Vrlo je verovatno da se radilo u turskoj CAP patroli koja je mogla da dejstvuje u tako kratkom roku.

Р

Опција:
бр1. Турски Ф-16 прилази граници глумећи свакодневну редовну патролу, заузима погодан положај навођен са земље, притом не користећи свој извиђачки а поготово нишански мод радара. Термалне главе на ракетама кратког домета заклјучавају циљ, испаљује и погађа. Посада Су-24 је једино могла имати упозорење од свог диспечера да јој се нн ваздухоплов приближава са леђа. Опрема за упозорење од озраченја на летелици (било ког спектра није идентификовала озраченје а самим тим опасност), иначе би посада покушала контра мерама да избегне опасност. Су-24 јесте канта али исто тако поседује цео спектар мера за пасивну заштиту.
бр.2 Фаза 2. операције.Ради проширења дејстава, допремања моћнијег тактичког науружанја, па чак и озбиљних артиљериских оружја, храбра посада Су-24 свесно жртвована.
Мислим да ће економске реакције показати праву истину. Русија ће економски да уцени Турску у сваком случају, видећемо колико ће од тога да се реализује. Оним индијанцима на земљи бомбе ће да буду најманји проблем. Мислим да ће се испитивати и нове врсте бојних отрова.

Odgovori
M

Opcija 1 je moguća, uz premisu da je Turskoj baš bio cilj da iznenadi SU-24, što će reći „ubistvo sa predumišljajem“.

Nekako mi verovatnije da je Turski CAP samo sledio procedure i lansirao AMRAAM verovatno BVR. Tako sebe najmanje izlaže opasnosti da npr možda ima SU33 u blizini.

Takođe, možda SU-24 nije primetio prilaz F-16 na Visual range za lansiranje AIM-9, ali zar im ne bi prijavio ruski radar za kontrolu vazdušnog prostora?

Р

Милане, управо су објавили трајекторијуме ф-16ц, испоставило се да сам ја јуче био у праву, чекали су у зони 60 и више минута, навођени диспечером са земље, користили су чисту IR пасиву, све остало би окинуло упозорење озрачења. Питање се поставља зашто други у пару су-24 није упозорио а поготово их није упозорио руски диспечер. Све у свему мислим да су се турци дебело упецали. Из гараже су истерали С-400 а мислим да ће се још ту појавити и „смерч“. Поздрав

http://fakti.org/oruzje/ruski-kalibar/komandant-ruskih-vazdusno-kosmickih-snaga-izneo-dokaze-protiv-turske

g

Nikada, ali nikada ne zanemariti „derin devlet“…
Turska vojska i turska politika često nisu usklađene i vode se drugim interesima. Iako je Erdoan posebnu pažnju posvetio popunjavanju redova generala svojim poslušnicima, vojska Turske ostaje poprilično nezavisan igrač. Ne bih bio preterano iznenađen da je „dervin devlet“ unutar vojske sve ovo lepo napravio da bi diskreditovali Erdoana, što im je u potpunosti uspelo.

Odgovori
Y

Gorkov i meni je ta kombinacija bila u podsvesti ali Erdogan je preuzeo ličnu odgovornost za slučaj, šta ćemo sad?

g

Ovo je sve samo ne preuzimanje odgovornosti: „Turkish President Recep Tayyip Erdogan said that the Su-24 was shot down over Syria because of the „automatic response“ of the Turkish armed forces in violation of the border, reports Reuters.“

Y

Gorkov, dugujem izvinjenje brzopleto sam pripisao Erdoganu priznanje da je lično naredio obaranje Su-24 , a to je prema Sputnjiku bila izjava premijera Davutoglua.

g

„Turski predsednik Redžep Tajip Erdogan izjavio je da bi Turska reagovala drugačije da je znala da je ratni avion, koji je oboren na sirijskoj granici, bio ruski…“ Još samo kad bi smeo da prizna da mu je Vazduhoplovstvo samo tako smestilo..biće zanimljivo prattiti unapređenja, smene u turkom vazduhoplovstvu sledećih meseci.

Р

Вест од јутрос… С-400 триунф допремљен и оперативан. Па није то гајба пива. Вероватно је одавно ту, само је добро маскиран. Биће да је изгледа опција бр.2, из моје јутрашње анализе.

Odgovori

Nizozemski civilni pilot tvrdi da je čuo kako Turci opetovano upozoravaju ruski avion na „emergency“ frekvenciji, ali nikakvog odgovora od Rusa nije bilo.

Članak: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/piloot-zag-turkse-f-16s-russisch-toestel-tientallen-keren-gewaarschuwd

Prijevod:
https://www.reddit.com/r/europe/comments/3u3d8p/pilot_saw_turkish_f16s_russian_plane_warned_tens/cxbhz97

Odgovori
D

Pitanje je koliko je u toku dosadašnjeg angažovanja ruske avijacije bilo „povećanog naprezanja“ turske lovačke avijacije. Ne treba zaboraviti da „diskutabilno“ povređivanje vazdušnog prostora Turske nije prvo po redu. Mislim da su se Rusi malo opustili i da je ovo ko zna koje po redu provociranje reakcije Turaka, a može se diskutovati da li je smišljeno ili slučajno. Da bi se potkrepio ovaj stav dovoljno je pogledati sliku putanja oba aviona, gde se vidi da je tursko vazduhoplovstvo imalo aktiviranu zonu patroliranja veoma blizu granice sa Sirijom. Dakle, bilo je pitanje vremena kada će se odobriti dejstvo. A ako nekom pada na pamet da je neki pilot bio nervozan, ta opcija je krajnje neozbiljna. Odobrenje za dejstvo je dato sa najvišeg nivoa. Naivno je verovati i da bi se jedna zemlja kao što je Turska tek tako upustila u ovakvu avanturu. Reklo bi se da je avion oboren IC raketom sa udaljenosti najveće verovatnoće uništenja za to sredstvo. Ono što nije dobro je što u igri „kukavice“ obično neko dobro na.ebe.

Odgovori
P

Jel neko video šta piše u sporazumu između Rusije i NATO o bezbednosti operacija na Sirijom? Meni kao laiku bi bilo logično da su se dogovorili da svaki vazduhoplov treba da ima uključen transponder sa jasno definisanim kodovima, da bi se znalo ko je ko, baš da se ne bi dešavali ovakvi incidenti, da neko posle može da kaže da nije znao čiji je avion oborio.
Pošto, bar zvanično, ISIS nema radare, svima je u interesu da se zna ko gde leti.

Odgovori
1

A jel si ti ikad video/cuo da je NATO postovao bilo koji sporazum sa Rusijom? Ja nit sam video, nit sam cuo.

g

SAD i turska planiraju da isprovociraju Ruse na reciprocnu vojnu reakciju pa da onda turska armija zgazi Siriju sto bi impliciralo eskalaciju sukoba i ponovno razvlacenje Rusije na vise strana i sa mnogo zrtava. Svu onu, skoro pa, besplatnu naftu oni nece tek tako ostaviti. Jedini nacin da se to u korenu sasece jeste da Satana poseti turke i na brzinu ih vrati u kameno doba. Inace cemo opet imati milione mrtvih Rusa. Slava Ruskom pilotu.

Odgovori
D

Amin…

Р

Руски стратези су и превише мудри, неће ту доћи до директне одмазде осим ако се баш укаже „прилика“. Турска је обуставила летове у граничном појасу. Данас цео дан кмече како им је жао. Економске мере ће дестабилизовати и дескредитовати турско руководство, док би евентуалне војне мере окренуле турске гласаче директно против Русије. Постоје теорије да је Ердоган увучен у целу причу, када је све било готово није ни могао да негира одговорност, јер би се сви запитали ко управља са Турском и са нјеним војним снагама. Да вас потсетим да су за његове владавине потписани сви стратешки пројекти са Русијом, а то садиста преко велике баре мора некако да дескриминише. Можда је он у ствари и жртва целе ове ујдурме. Видећемо шта ће понудити у Паризу…

Odgovori
b

Ta prica o Erdoganu kao zrtvenom jaretu zvuci kao Klensijev roman i film po istom.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

126LAE-Delta na: [FOTO REPORTAŽA] Sloboda 2019: Novi helikopteri, poručnici u MiG-ovima i najrazovrsnija vojna tehnika na jednom mestu do sada

@Mayer @Petrovic Dusan Gospodo, za elektromagnetni impuls vam nije potrebna nuklearna eksplozija.

23. Oct 2019.Pogledaj

126LAE-Delta na: [FOTO REPORTAŽA] Sloboda 2019: Novi helikopteri, poručnici u MiG-ovima i najrazovrsnija vojna tehnika na jednom mestu do sada

@Medo s mora Ako ćemo da budemo objektivni, kalibri klasičnog naoružanja su sledeći: do 12.7mm je pešadijsko malokalibarsko, između 12.7mm i 20mm pešadijsko velikog kalibra, a sve preko 20mm je artiljerijsko.

23. Oct 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Je li Crna Gora naučila na fijasku Slovenije? – 1. dio

Hvala na pohvalama. I hvala i na ispravci. Al to mi nikako ne ide u uho. Nekako ruka ne moze napisati na "Aerodromu Tivtu". Jednako ne bih napisao ni na Aerodromu Zagrebu. Naravno, u pravu ste genitiv jest Tivtu, Zagrebu... Moj grijeh.

23. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend