Na međunarodnom aviokosmičkom salonu MAKS, koji obično traje 6 dana, prva četiri dana su rezervisana za posete visokih vojnih i državnih delegacija, VIP osoba, novinara ali i običnih posetilaca koji su spremni da izdvoje veliki novac za ulaznice koje tada koštaju i do 50 evra po danu.
Prvi dan sajam je posetilo je oko 18 hiljada ljudi, prikazan je gotovo ceo letački program a sklopljeni su i prvi, uglavnom međunarodni ugovori. Osim ugovora zvaničnici pojedinih kompanija iskoristili su i priliku da najave nove poslove kao i pregovore o prodaji vazduhoplovne tehnike.
Letački program
Letački program ovogodišnjeg MAKS-a započeo je preletom formacije helikoptera koji se trenutno proizvode u Rusiji, pod objedinjenim holdingom ‘’Helikopteri Rusije’’. Formaciju je predvodio najveći helikopter na svetu Mi-26 u svojoj najnovijoj varijanti sa oznakom Mi-26T2. Ova nova verzija Mi-26 je već prodata stranom kupcu i to Alžiru koji je potpisao dva ugovora za ukupno 14 helikoptera.
U formaciji su se nalazili i helikopteri novijih verzija familije Mi-8/17 i to Mi-8AMTŠ (koji je leteo sa novim sistemom samozaštite ‘’President-S’’), Mi-8MTV-5 i Mi-171A2, zatim laki višenamenski helikopteri Ka-226T i Ansat, helikopter specijalne namene Ka-32A11VS, borbeni Mi-35M, Mi-28NE i Ka-52 i novi srednji transporter Mi-38. Nastupili su zatim leteća laboratorija Il-114, putnički avion SSJ-100, vatrogasna amfibija Be-200 a najzanimljiviji su bili programi borbenih aviona.
Prvo su u formaciji doleteli avioni PAK-FA, Su-34 i Su-35S nakon čega su avioni imali solo nastupe.
PAK-FA je pokazao da ima odlične manevarske sposobnosti koje je prvi put zvanično pokazao javnosti. Su-35S je bio standardno dobar dok je taktički bombarder Su-34 leteo sa gabaritno-težinskim modelima (GTM) raketa vazduh-vazduh R-73 i R-27, protivradarskih raketa H-31P i GTM krstareće rakete H-59M.
Svoje umeće pokazali su i piloti školsko-borbenog aviona Jak-130, borbenih aviona MiG-35 i Su-30SM i borbenog helikoptera Ka-52.
Od akro-grupa nastupili su ‘’Striži’’ na MiG-ovima 29 i ‘’Ruski vitezovi’’ na avionima Su-27 koji su prikazali uobičajni dinamičan i zanimljiv program.
Statika
I ove godine organizatori su se potrudili da statička izložba bude interesantna. Ovu postavku čine vazduhoplovi koji se trenutno nalaze u sastavu Ratnog Vazduhoplovstva i avijacije ratne Mornarice Rusije, zatim prototipovi i razvojni vazduhoplovi ruskih opitno-konstrukcionih biroa, civilni putnički avioni, vazduhoplovi specijalne namene i istorijska postavka izložbe.
Od savremenih borbenih aviona iz sastava VVS Rusije prikazani su višenamenski borbeni avioni Su-27SM3, Su-30M2, Su-30SM, Su-35S, MiG-29SMT, taktički bombarderi Su-34, lovci-presretači MiG-31BM, bombarderi Tu-22M3, startegijski bombarderi raketonosci Tu-95MS i Tu-160, transportni Il-76MD-90A, osmtarački avion Tu-214ON, leteći radarski sistemi A-50, tankeri Il-78 avion za obuku kosmonauta Il-76MDK, školski helikopteri Ansat-U i Ka-226, transportno-borbeni Mi-8AMTŠ, borbeni helikopter Ka-52 itd.
Proizvođači su prikazali višenamenske borbene avione MiG-29KR, MiG-29SMT i MiG-35, školsko-borbeni avion Jak-130 sa ugrađenim laserskim daljinomerom u nosu, borbene helikoptere Mi-35M, Mi-28NE koji poseduju nove sisteme za samozaštitu, tu je po prvi put i mornarički palubni borbeni helikopter Ka-52K sa novom optoelektronskom opremom kao i helikopter za protivelektronska dejstva Mi-8MTPR-1.
Civilne tipove vazduhoplova predstavljali su putnički avioni Suhoj Superjet SSJ-100 kompanije ‘’Amal’’ kao i avion Ministarstva unutrašnjih poslova Rusije, kargo avion Tu-204 kompanije DHL. Od stranih vazduhoplova treba istaći putnički Airbus A350-900, češki L410NG i srednji transportni višenamenski helikopter ‘’Super Puma’’.
Izložba oldtajmera je ove godine izuzetno zanimljiva sa eksponatma kao što su avioni Polikarpov I-153, I-15bis, Farman IV, Po-2, MiG-3, DC-3, MiG-25, MiG-27M sa motorom AL-31F, avioni Su-15UM, Su-27, Su-27SKM, prototip borbenog aviona 5. generacije MiG projekat 1.44, opitni avioni Tu-144D, Tu-155, transportni Atlant VM-T.
Potpisani ugovori, najave i obaveštenja
Ruska državna kompanija za iznajmljivanje vazduhoplova (GTLK) i kompanija ‘’Civilni avioni Suhoj’’ (GSS) potpisali su ugovor o iznajmljivanju 32 putnička aviona Suhoj SSJ100 ruskim regionalnim aviokompanijama. Ugovor obuhvata period od 2015-2017. godine uz opciju za još 28 iznajmljenih aviona. Istovremeno GTLK i GSS potpisali su ugovor o iznajmljivanju 15 aviona SSJ100 kazahstanskoj avio-kompaniji SCAT kao i o prodaji 10 aviona meksičkoj kompaniji Interjet koja je već dobila 14 od prethodno 30 naručenih aviona.
Glavni čovek u administraciji predsednika Rusije, Sergej Ivanov objavio je da su sklopjeni ugovori i za novi ruski putnički avion MC-21 koji će, kako Rusi smatraju, u budućnosti u svojoj klasi biti konkurentnii na tržištu avionima kompanije Airbus. Prvi avioni biće u upotrebi od 2018. a u toku je završna montaža prvog prototipa.
Od ugovora vezanih za vojsku treba istaći da je Belorusija nabavila pet lakih mobilnih raketnih sistema PVO Tor M2K, a procurele su informacije da je Egipat još pre par godina potpisao ugovor za isporuku borbenih helikoptera Ka-52 koji su opremljeni elektronskom opremom koja je napravljena na bazi opreme francusko-nemačkog borbenog helikoptera Tigar.
Neimenovani zvaničnik ruske odbrambene industrije saopštio je agenciji TASS da je ruska vojska uvela u upotrebu novi helikopter – leteći radarski sistem sa oznakom Ka-35 kao zamena za zastarele helikoptere Ka-31. Novi helikopter je napravljen na bazi Ka-31 a do sada se nije pojavljivala oznaka novog helikoptera koji ga zamenjuje. Ipak smatra se da su to u stvari dva helikoptera koji su do skora nosili oznaku Ka-31R i koji su isporučeni 2012. godine.
Prenosimo vam najbolje
Tango Six će vam u narednim danima preneti najzanimljivija dešavanja sa najvećeg ruskog vazduhoplovnog sajma. Za grupisane postove sa MAKS-a kliknite na baner: