BEOGRAD – Bugarska razmatra da remont i modernizaciju lovačkih aviona MiG-29 u budućnosti ne radi u Rusiji već u poljskom remontom zavodu WZL-2 Wojskowych Zakladach Lotniczych nr 2, preneli su bugarski mediji 23. januara.
List “Sofia Globe“ navodi da bi se Bugarska opredelila za ovakav korak zbog rastućih troškova ovakvog posla u Rusiji. Bugarski ministar odbrane Nikolaj Nenčev u intervjuu televiziji BNT1 navodi da bi za Bugarsku bilo bolje da takav posao odradi u Poljskoj jer je ona članica NATO-a kao i da se o remontu aviona tamo još uvek pregovara. Rekao je i da je 2006. sa Rusijom sklopljen ugovor o održavanju vredan 48 miliona američkih dolara, da je to pokrilo 16 aviona ali da je pojava velikog broja ruskih posredničkih firmi značajno povećala troškove eksploatacije.
Nenčev spominje da trenutni ugovor o održavanju sa Rusijom ističe u septembru 2015. i da se sada pregovara sa Poljskom koja nudi povoljne cene za posao remonta. Poljski zavod WZL-2 u gradu Bidgošč (Bydgoszcz) osposobljen je za remont, modifikaciju i modernzaciju aviona MiG-29. Nedavno je zavod završio remont i modernizaciju 16 poljskih aviona MiG-29 koji bi trebalo da ostanu u upotrebi do 2028.
Bugarska danas poseduje flotu od 12 aviona MiG-29A i tri dvoseda MiG-29UB koji se nalaze u inventaru lovačke eskadrile 2/3 u sastavu 3. lovačke vazduhoplovne baze Graf Ignjatijevo Korpusa PVO. U periodu 1989-90. nabavljena su ukupno 22 aviona, 18 jednoseda i 4 dvoseda. Do danas su se srušila dva aviona, po jedan jednosed i dvosed.
2007. je uz pomoć Rusije remontovano 16 aviona (od toga 4 dvoseda) a sadašnji plan je da avioni ostanu u upotrebi bar do 2020. Bugarska već duže vreme planira nabavku novih višenamenskih borbenih aviona koji bi u budućnosti zamenili flotu sovjetskih lovaca MiG-21, MiG-29 i jurišnika Su-25. Do sada se spominjalo više opcija, uglavnom polovnih aviona. SAD su nudile avione F-16C/D Block 25 iz viškova Nacionalne garde, Belgija svoj višak aviona F-16AM/BM, zatim tu su EF-2000 Tranše 1 iz italijanskih vazduhoplovnih snaga a Švedska je nudila svoje JAS-39A/B. Spominjalo se i 8-9 aviona F-16AM/BM iz Portugala ali je Rumunija bila konkretnija i kupila je te avione.
126LAE-Delta
Ovo mi vise deluje kao posledica politickog kolebanja Bugarske oko sad vec pokojnog Juznog toka.
Vortex
Meni se ovo čini kao pokušaj pravljenja situacije da se u zrakoprazni prostor usisa mrtvorođeni f-35 koji bi zamjenio F-16. Polovni F-16 su namjenjeni novopridošlim članicama NATO-a. F-35 je već preko trideset godina u razvoju i prepravkama, sa enormnim poskupljenjem i trenutno potpuno nezreo za uvođenje u operativnu uporabu. Sva letačka elita koja je bila planirana za preobuku na f-35 je već umirovljena. Taj avion će biti beba-fosil. Već trideset godina USA uzima brdo love na konto poskupljenja i daljnjeg razvoja f-35 od NATO članica i drugih saveznika.
Jovica
Najbogatije članice NATO će svakako uvesti u naoružanje F-35. Prosto, u taj projekat je suviše uloženo da bi se sad napustio. Određene mogućnosti koje su najavljivane će biti redukovane , bar u prvo vreme , ali realno je očekivati da početkom sledeće godine (možda i krajem ove) prvi F-35 uđu u operativnu upotrebu . Time bi F-16 prešao u "drugu ligu" a samim tim postao osnovno oružje vazduhoplovstava druge lige NATO . Zemlje poput Bugarske će morati, htele-ne htele, da se otarase sve opreme zaostale iz Varšavskog pakta i pređu na zapadnu . Naročito postaje nemoguća saradnja sa Rusijom oko bilo čega , zbog događaja u poslednje vreme . U tom smislu, ovaj potez jednostavno znači da će Bugarska u skorije vreme penzionisati svoje Mig-29 , pošto Poljska nije u stanju da pruži potpune usluge remonta . Bugarski Mig-29 će najverovatnije leteti još par godina (kao i poljski) a posle toga završavaju karijeru .
Vortex
Točno! Previše je uloženo da bi se odustalo. Sve skupa liči na ucjenjivanje, reketarenje i obmanjivanje. Porazna je ispravnost aparata u NATO-u, premda se to pitanje gura pod tepih i priča o mnogo "važnijim" temama. F-22 je takav kakav jeste, mrtvo puhalo. O pouzdanosti F-22 u vojnim krugovima zapada kruži šala da se posade tog aviona više boje one same nego li posade potencijalnih meta. F-35 je bio zamišljen kao CAD i CAM projekat "multipraktik" aviona. Trebao je da masovno izlazi sa serijske trake i ubire vrlo vsoki profit. U međuvremenu su evoluirala razmišljanja i potrebe kakav avion se treba. Izgleda da se odustalo i od pokretne trake za serijsku proizvodnju. Od tri varijante ozbiljno se radi samo na jednoj. To je po svemu sudeći avion u koji sve manje vjeruju i njegovi tvorci. Enormna sredstva su uložena na pripremu i organizaciju serijsks proizvodnje (to je trebao biti prvi avion koji bi silazio sa pokretne trake)
126LAE-Delta
Pre bi se reklo, bacena sredstva, mada sta drugo i ocekivati od zapadnih zemalja…
Sedef
Avioni su se pravili na "pokretnoj traci" u 40im. F22 je nadasve dobar avion, imao je manjih problema (sa generatorom kisika), ali je naprotiv svega daleko najbolji borbeni avion svijeta. O ruskim i kineskim konkurentima mozemo pricati kada udju u aktivnu sluzbu, za destak-petnaest godina.