BEG airport status
EBACE2015: Hoće li se Rusi vratiti u igru? Ukupna isporuka novih aviona u 2014. godini dostigla je $24.5 milijardi što je druga najbolja godina u istoriji

EBACE2015: Hoće li se Rusi vratiti u igru?

Industrija poslovne avijacije u svetu je u rastu. Oporavak posle velike ekonomske krize vidljiv je već par godina za redom.

Ukupna isporuka novih aviona u 2014. godini dostigla je $24.5 milijardi što je druga najbolja godina u istoriji (prednjači 2008, neposredno pred ekonomsku krizu). Sa rastom prednjači Severna Amerika a prati je Evropa. U prvom kvartalu 2015. godine od isporučena 62 nova poslovna mlaznjaka čak polovina je isporučena u Evropi. Pa ipak, veliki deo tih aviona isporučen je Malti i Portugalu u sklopu obnove flote NetJets Europe ogranka najvećeg svetskog bizjet operatera. Flota na Malti namenjena je pre svega tržištu severne Afrike.

Ali rast u Evropi ozbiljno je ugrožen padom prodaje u Rusiji. Prošla godina završena je pozitivno (koliko toliko budući da je ukupan broj letova u minusu 4%) ali već za ovu godinu predviđanja nisu tako ružičasta. Zato je i ovogodišnji EBACE karakterističan po manjoj poseti. Izlagača u sajamskom delu i aviona na static displayu je bilo kao i ranije ali je posetilaca za nijansu manje.

Jedan od razloga je i upadljivo odsustvo Rusa. Što zbog sakcija USA/EU, što zbog kampanje vlasti da tajkuni vrate novac u Rusiju i ne troše ga na luksuz, što zbog ekonomske krize usled pada vrednosti rublje i cene nafte. Rusi ne samo što nisu došli na sajam već su u 2014. kupili 50% manje poslovnih aviona nego u predhodnoj godini.

Razlozi za kupovinu poslovnih aviona: Razum ili osećajnost?
Razlozi za kupovinu poslovnih aviona: Razum ili osećajnost?

Za 2015. predviđanja su još gora. Glavni motor razvoja industirje poslovne aviajcije u Evropi predhodnih godina naglo je zaustavljen. Rast prodaje i poslovne aktivnost u EU pokazao se kao nedovoljan da nadoknadi pad prodaje u Rusiji. Karakteristično je da su Rusi i kada su kupovali, ove godine radili to mnogo pametnije. Daleko je manji udeo luksuznih modela koje kupuje pojedinac/tajkun za sebe a daleko više modela u konfiguracijama koje se koriste za iznajmljivanje. Upotrebna vrednost tako uloženog novca daleko je veća budući da se avion koristi rentabilnije i (uglavnom) zaista za poslovna putovanja. Da uprostim, umesto da svako od njih kupi po jedan avion od $30 do $65 miliona i koristi ga povremeno (ili stalno ali bez mnogo poslovne logike), operater kupi jedan (normalan) avion od $40-$50 miliona koji onda iznajmljuju po potrebi tj. kada im zaista treba. Dosta neobičan koncept za kupce u Rusiji. Treba pomenuti i povećan udeo modela u varijantama za spašavanja i prevoz pacijenata. To je još jedan od pozitivnih signala sa istoka ali i uzrok patnje dilera iz Švajcarske i EU koji su najviše zaradjivali upravo na luksuzu koji nema veze sa bilo kakvom ekonomskom logikom.

Photo May 17, 12 09 10 (1)
Global 7000

Nešto u čemu Evropa prednjači već godinama je prodaja polovnih aviona. Kupci vole i visoko vrednuju avione iz Evrope. Osnovni razlog je stroga regulativa u pogledu korišćenja i održavanja. Evropski tehnički ali i ekološki standardi motivišu (da ne kažem teraju) operatere da kupuju nove avione i da ih perfektno održavaju. Tome doprinose i izuzetno kvalitetni tehnički centri sa vrhunski obučenim kadrovoma svuda po Evropi. A kada možete lako da prodate svoj polovan avion to je motiv više da kupujete redovno nove modele.

Postoje temeljna istraživanja o vrednosti investicije u polovan avion – izloženost kapitala rizuku. Da uprostim, ukoliko investirate u polovan avion i posle nekog vremena želite da ga prodate pitanje je koliko će on izgubiti na vrednosti. Efekat “nemačkog automobila”. Interesantno je da u pogledu izloženosti kapitala minimalno rizikujete ne samo kada kupujete avion korišćen u Evropi već i kada kupujete avion proizveden u Evropi – na listi od šest najisplativijih aviona za investiciju nalazi se čak četiti Dassaulta. Po dva modela Falcon 900 i 2000:

Model                                                    ETP
Falcon 900LX                                       2.8%
Boeing BBJ                                            4.1%
Falcon 2000LX                                     5.0%
Falcon 900EX Easy                              7.8%
Gulfstream G450                                  9.4%
Falcon 2000EX Easy                            9.6%

Zanimljivo je bilo videti i inovacije u oblasti opremanja kabina. Laki materijali i moderan dizajn. Ulazak na tržište Mercedesa kroz saradnju sa Lufthansa Technic, dolazak Kineza (koji su se još agresivnije predstavili nego u Dubaiju). Telekomunikaciona oprema, Internet i telefoniranje u letu ali i opcije (pristupačnih) tuš-kabina i kreveta – prateća industrija je pokazala svoju inovativnost.

Ali posebnu pažnju bih posvetio medicinskoj opremi.

Evropa prednjači u tehnologiji za konverziju (starijih) poslovnih aviona u specijalizovane za korišćenje u medicini. Brz prevoz povređenih, ranjenih, operisanih ili životno ugroženih jedan je od najhumanijih oblika upotrebe poslovne avijacije.

Pokazalo se da veliki broj poslovnih aviona koji i dalje mogu bezbedno i ekonomično da lete, naglo izgubi na vrednosti kada više nisu atraktivni poslovnim ljudima. Tada je pravi trenutak da se takav avion konvertuje za prevoz bolesnika.
Zanimljivi su i proizvođači opreme koja se po potrebi privremeno instalira u kabine poslovnih aviona da bi služili u medicinske svrhe. Deinstalacijom opreme avion se vraća u funkciju kao klasičan poslovni avion za prevoz putnika.

Možda je ovo i ideja za Vladu Srbije kada se postavi pitanje šta da radi sa dva (sada već stara) poslovna aviona za koje malo malo pa tvrde da nisu bezbedni. I da, ukoliko i razmišljaju o nabavci novog aviona da bar ima opciju konverzije za upotrebu u hitne medicinske svrhe. Tema za razmišljanje.

Ovogodišnja konferencija u Ženevi nije donela velike premijere i spektakularne najave, kao prošlih godina. Oporavak ekonomije ni malo nije umanjio sećanje na veliku ekonomsku krizu. Zato se daleko trezvenije razmišlja. Alternativa suludom i nerezonskom trošenju Rusa mora se tražiti u inovativnosti, ulaganju u obrazovanje i novim tehnologijama. U tekstovima koji slede analiziraćemo stanje kod ključnih proizvođača.
 
EBACE_02

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Phoenix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Prikazani model jednomotorca je, vrlo ocigledno, projektovan da bude pogonjen klipnim motorom. Stavise, gotovo sam siguran da je ovo neka stara maketa Safat 03. Avion te klase nema nikakvog smisla sa turbo-elisnim pogonom od 260 konja. Avion visih performansi i akro klase za vojnu obuku (kao Grob120TP) da, ali je ovo prikazano sve samo ne…

13. Dec 2024.Pogledaj

Tomix na: [MEBAA 2024] Srpski „Green Power Turbine Systems“ prvi put izložio na sajmu poslovne avijacije u Dubaiju: Predstavljeni projekti dva nova civilna aviona

Ovaj dvomotorni moze da puca na mesto bivseg AN-2 aviona. Dok jednomororac moze da zameni stare utve. Srbija je od pamtiveka imala proizvodnju aviona, i trebali bi i sad pokusati osvojiti proizvodnju ovih lakih letelica kako za vojnu tako i za civilnu upotrebu.

13. Dec 2024.Pogledaj

Perko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Branko Mnogo, mnogo je jeftinije. Brodovi se natovare sa desetinama hiljada tona tereta (najveći i sa stotinama hiljada tona) i tvojih 40 tona je ništa, kamičak. Kao da upoređujemo prenos bombone i velikog džaka brašna u rukama. Avion troši ogromnu količinu goriva + ostali troškovi a preveze samo tih 40t, svi troškovi otpadaju na taj…

13. Dec 2024.Pogledaj