BEG airport status
Predstavljen tehnološki demonstrator novog japanskog lovca Tehnološki demonstrator X-2 pred novinarima u pogonima kompanije Nagoya Aerospace Systems Works, 28.1.2016.

Predstavljen tehnološki demonstrator novog japanskog lovca

U četvrtak 28. januara u pogonima kompanije Nagoya Aerospace Systems Works, koja je deo grupe Mitsubishi Heavy Industries, Japan je, nakon decenije razvoja, javnosti zvanično predstavio svoj najnoviji avion.

Reč je o tehnološkom demonstratoru sa oznakom X-2 koji je deo programa ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X), razvijen je u Institutu za tehničko ispitivanje i razvoj japanskog Ministartsva odbrane a njegov prvi let najavljen je za sredinu februara.

Ispitivanje X-2 trebalo bi vremenom da dovede do razvoja borbenog aviona sa oznakom F-3 a već 2018. godine će se odlučiti kakav će biti njegov konačan oblik. Očekuje se da će prvi prototip aviona F-3 biti napravljen oko 2027. godine.

65178_46336202_12267_ATD-X_122_486lo_122_486lo
Model aviona koji je 2005. godine ispitivan u Francuskoj.

Ono što su novinari prošlog četvrtka mogli videti dakle ne predstavlja prototip novog borbenog aviona već samo eksperimentalni primerak za ispitivanje i verifikaciju novih tehnologija. Da je reč o tehnološkom demonstratoru koji će biti veoma bitna stepenica u daljem razvoju borbenog aviona nove generacije, moglo se videti i na osnovu njegovih relativno malih dimenzija ali i motora koji, kako je zvanično rečeno na prezentaciji, imaju potisak od po 5 tona. Na avionu će biti ispitivane pre svega japanske tehnologije a neke od njih do sada nisu primenjivane u konstrukcijama borbenih aviona.

Nove tehnologije razvijene u Japanu obuhvataće novi sistem za kontrolu leta, tzv. Fly-By-Optics u kome su žice zamenjene optičkim vlaknima koje mnogo brže prenose komande i koje su imune na elektromagnetno ometanje. Avion će zatim posedovati i sistem koji omogućuje automatsko detektovanje kvarova i oštećenja na pokretnim komandnim površinama uz sposobnost da se preostale kontrolne površine koriste i kalibriraju tako da dalje obezbeđuju kontrolisani let aviona.

1280px-ATD-X_スケールモデル
Jedan od modela ATD-X na kome se vidi sadašnja konfiguracija aviona X-2.

Najvažniji senzor na avionu biće višenamenski AESA (Active electronically scanned array) radar koji će osim otkrivanja ciljeva imati i širok spektar mogućnosti kao što su protivelektronska borba, elektronska komunikacija, pa čak i funkciju mikrotalasnog oružja.

Motori koji će na avionu F-3 biti znatno jači nego na demonstratoru X-2, imaće vektorisan potisak u sve tri dimenzije. Trenutno X-2 za kontrolu potiska motora poseduje tri lopatice na svakoj mlaznici motora a sistem je vrlo sličan rešenju sa ekperimentalnog američko-nemačkog aviona Rockwell/MBB X-31.

Motori će morati da pruže dovoljan potisak kako bi budući F-3, osim dobrih manevarskih karakteristika, imao još jednu odliku lovaca 5. generacije a to je superkrstarenje tj. sposobnost leta brzinom većom od brzine zvuka bez korišćenja dodatnog sagorevanja.

Jedan od razloga nastajanja novog japanskog borbenog aviona svakako je odbijanje SAD da Japanu proda lovački avion F-22. Još početkom ovog veka Japan je bio zainteresovan za nabavku ali je američki Kongres zabranio izvoz prvog operativnog borbenog aviona 5. generacije u svetu. Stoga je Japan sredinom 2000-tih pokrenuo program ATD-X da bi 2006. poleteo umanjeni radio kontrolisani model u razmeri 1 : 5. Na ovom modelu ispitivane su komande leta, različiti senzori kao i ponašanje na velikim napadnim uglovima. Nešto pre toga model aviona ispitivan je u Francuskoj, a proveravan je pre svega efikasni radarski odraz tj. koliko je model radarski slabo vidljiv.

1526627_-_main
Fotografija aviona X-2 iz jula 2014.

Prvobitno je 2007. godine kada je projekat dobio finansijsku inekciju, prvi let planiran za 2014. ali su problemi sa kontrolom vektorisanog potiska motora usporili razvoj. Nakon toga prvi let je planiran za januar 2015. a prototip je završen maja 2014. Jula iste godine Ministarstvo odbrane objavilo je prve zvanične fotografije uz objašnjenje da su započela ispitivanja na zemlji. Oznaka X-2 je saopštena tek prošlog četvrtka a avion je nezvanično nazvan “Shinshin“ što na japanskom znači “Duh srca“. Do danas projekat je koštao oko 294 miliona dolara a za 2016. godinu odobreno je još 19,3 miliona.

Za sada se planira da višenamenski lovac F-3 posle 2030. godine u operativnoj upotrebi zameni flotu lovaca F-15 koji poredstavlja osnovni borbeni avion u japanskim vazduhoplovnim samoodbrambenim snagama. Trenutno je u naoružanju oko 188 aviona F-15J/DJ koji su po licenci proizvedeni u Japanu. Iako Japan nije uspeo da nabavi F-22 SAD su odobrile prodaju drugog višenamenskog borbenog aviona 5. generacije.

Decembra 2011. godine Japan je, u programu F-X izabrao američki F-35 koji će zameniti flotu od oko 113 zastarelih američkih lovaca-bombardera F-4. Prvi F-35A za Japan, sa oznakom AX-1 će izaći sa proizvodne linije u drugom kvartalu ove godine a do kraja godine biće isporučena dva aviona. Planirana je, za sada nabavka 42 aviona a naručeno je prvih pet. Prva 4 biće proizvedena u SAD a ostalih 38 u Japanu, u pogonima u Nagoji.

Video sa prezentacije japanskog demonstratora X-2:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Realni na: Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

Sa njima,Izraelcima i Kinezima treba da bude okosnica saradnje što se čini da i jeste.Moramo naći svoje mesto u Evropskoj vojsci koja se neminovno stvara.

19. Mar 2025.Pogledaj

Vlado na: Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

To je najmanje što smo mogli učiniti. Za nadati se da će svi unesrećeni koji se leče Srbiji u i drugim zemljama ozdraviti i vratiti se svojim najmilijim u Makedoniji. Poginulim neka je pokoj dušama.

19. Mar 2025.Pogledaj

Sunny Boy na: Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

Da, razumemo. Treba se nadati da ti pomoc nikad nece trebati, ali biti svestan da to moze biti vec sutra. Tako se i ponasati - kao da ces ti biti taj kome trebati uzvratna pomoc vrlo skoro.

18. Mar 2025.Pogledaj