Ekonomska kriza koja pogađa Južnoafričku Republiku uticala je i na njene oružane snage koje se svake godine suočavaju sa sve većim problemima usled nedovoljnog finansiranja. Izdvajanja za vojsku su sve manja a budžet za 2016-17. je 10 posto manji što će najviše uticati na vazduhoplovne snage čiji će vrh možda morati da odluči da li će se iz naoružanja povući školsko-borbeni avioni tipa Hawk ili čak višenamenski borbeni avioni Gripen. Stanje sa kadrom, konkretno pilotima još je gore.
Za oružane snage JAR smanjenje budžeta će biti još veće ako se zna da je pad južnoafričke valute, Randa čak do 30 posto u odnosu na druge bitne svetske valute. Logistika aviona tj. nabavka rezervnih delova za avione Gripen plaća se u dolarima dok se isto to za avione Hawk plaća u funtama. Mnogi analitičari smatraju da će se RV JAR pre odlučiti da se iz upotrebe povuku školsko-borbeni avioni Hawk.
Ako bi se iz upotrebe povukao škosko-borbeni avion, tzv LIFT (Lead-In Fighter Trainer) British Aerospace Hawk Mk 120 ovaj tip bi završio karijeru u JAR posle samo 10 godina upotrebe. Kada su nabavljeni uz njih je naručena veoma mala količina rezervnih delova pa je vremenom njihovo održavanje postalo problematično. U raznim udesima oštećena su i otpisana tri aviona Hawk koji su kasnije zajedno sa još jednim služili kao izvor rezervnih delova.
Kupljena su 24 aviona koja su naručena još 1999, prva dva predata su 24. maja 2006. godine a 23 aviona su sklopljena u pogonima južnoafričke kompanije Denel. Bili deo paketa od 2,2 milijarde dolara koji je uključivao i 28 švedskih višenamenskih borbenih aviona JAS-39C/D Gripen. Naknadnim povećanjem troškovi su porasli na 3,77 milijardi od čega preko milijardu za avione Hawk.
Prvobitno je bilo planirano da flota ovih aviona godišnje naleti oko 4000 sati. Poređenja radi u budžetu za 2016/17. određeno je da lete svega 560 sati i to sa samo sedam preostalih aktivnih pilota. Avioni Hawk nalaze se u sastavu 85. borbene letačke škole koja se bazira na aerodromu Makhado.
Situacija sa višenamenskim borbenim avionima Gripen je možda još gora. Od 26 letelica koje se nalaze u inventaru oko 12 je već par godina neaktivno i uskladišteni su. Ni preostali ne lete mnogo jer njima može da upravlja samo pet pilota. Prošle godine RV su napustila tri iskusna pilota, ove godine bi ih moglo biti još a neki od njih se već nalaze u procesu odlaska.
Novembra 1998. godine Južnoafrička Republika naručila je 28 aviona JAS-39 ‘’Gripen’’ od čega 19 jednoseda i 9 dvoseda sa ugovorom koji je podrazumevao i proizvodnju određenih delova u domaćim pogonima. Vremenom je narudžbina smanjena na 26 (ostalo je 9 dvoseda), prvi avion isporučen je aprila 2008. a poslednji oktobra 2011. Nalaze se u sastavu 2. borbene eskadrile u vazduhoplovnoj bazi Makhado a jedan dvosed nalazi se u sastavu Centra za testiranje i razvoj u bazi Overberg.
Golub
Pretpostavljam da je ovo sto cu napisati glupost, koja dolazi od osobe koja veze nema sa vojnom avijacijom, ali svejedno – mozda bi vredelo investirati vreme i proceniti koliko bi nas kostalo uvodjenje Gripena u nase RV, ako bi se uzeli polovni juznoafricki? S obzirom da nema previse korisnika u svetu, verujem da ima dosta rizika, ali ako bi se bacilo na papir… ko zna.
maxi
Njihov stabilan prihod je od zlata, dijamanata i turizma, a nas najvise od malina i usluzne industrije… Papir svasta trpi, mozda Shvedi vole vise maline nego li Gripene… Ali mozemo da mastamo : npr. Eurofightere na Ponikve, PAK 50 za Bataju, a mozda Gripene i Ka-52 za Ladjevce, S-400 u Kragujevac plus TORm2, Pantsir S1… :P
Kad budemo stvorili u drzavi uslove povoljne za privredne delatnosti, a ne da molimo nekoga da kupi nas prozvod ove mastarije se mogu ostvariti ili uvek mozemo otktijemo neku naftu kao UAE pa smo na istom. ;)
Darko
Ne verujem da bi to odobrile „prijateljske“ vlade švedske i uk
Dead1
Gripen bi bio dobar avion za Srbiju ili Hrvatsku. Gripen je moderni Northrop F-5E/F Tiger II. To je jeftini avion sa dobrim sposobnostima.
Da nije trziste za lovacke avione propalo u 1990-ima i da nema stotine starih F-16A/B na prodaji, JAS-39 bih bio puno popularniji nego sto je sada.
A on i dobro prodaje naspram drugih Evropskih aviona:
– Juzna Afrika (26)
– Ceska (14)
– Madzarska (14)
– Thailand (12)
– Brazil (36 naruceno, mozda 112 sve ukupno)
Tu se mozda jos doda Slovacka (9) i Bugarska (8-16).
Svicarska prodaja je propala ali moguce da se ostvari.
Eurofighter:
– Austrija (15)
– Oman (12)
-Saudi Arabia (72)
Tu se mozda proda jos 28 (Kuwait) i 12 (Bahrain)
Rafale:
– Egipat (24)
– Qatar (24)
Jos nista nema od prodaje Rafale za Indiju (36) ili UAE.
teflon
Zasto je u svakoj analizi kako od strucnjaka pa do laika, da se neko ne uvredi, uvek vrsi na osnovu uporedjivanja SRBIJA – HRVATSKA… To mi nikako nece biti jasno, odvojili su se od nas i tu je sva prica zavrsena. Srecno im bilo i dao Bog da se nikada vise ne gledamo ni preko nisana a sto se mene tice ni bilo kakvih drugih kontakata.
Srbija ima druge prioritete, drugi put, drugo vidjenje svega i tu nema nikakvih bliskih dodirnih tacaka osim tog slicnog jezika pa se verovatno toliko i prepucavamo po forumima.
Nekada je to bio objedinjen prostor, napominjem nekada i JNA je prema tome i komponovana i sto se tice sastava i sto se tice rasporeda jedinica i kompletnog naoruzanja koje je postovalo u njenom arsenalu. Danas je to druga prica, vise nema JNA, teritorije su drugacijeg i kulturoloskog i geografskog i kakvog god drugog poredjenja te i armije i na jednoj i na drugoj strani ne mogu biti sastavljene na istom principu, pe otuda i sva besmislica uporedjivanja te dve drzave i njihovih vojnih sastava i potreba. To je prvo i osnovno odakle se krece u neku ozbiljniju strucnu analizu. Nabavka naoruzanja jos ima i jedan najuticajniji faktor u citavoj prici a to je ekonomija i imamo i jos jedan zajednicki imenilac koji se zove prazan novcanik. Kod njih budjelar zavisi od turizma i ribolova, kod nas od poljoprivrede i industrije koja je bez ikakve sumnje jaca i u boljem stanju, bez obzira na primanja jer nam je kupovna moc ista.
Mii znamo sta branimo, i koja ofanzivna dejstva treba da budemo spremni da izvedemo u slucaju ugrozavanja granica Srbije pa prema tome i sacinjavajmo spiskove potrebnog nam naoruzanja, i rasporeda vojnih jedinica, kolicine naoruzanja i brojnosti ljudstva, a tu opet mi forumasi sa sve novinarima ne treba da imamo nikakav presudni uticaj kao i sto ga nemamo. I to tako treba i da ostane.
Nabavka polovne opreme, pogotovo one o kojoj se ovde vode zucne rasprave ne treba da bude na osnovu “Tanzanija rasprodaje svoje viskove hajde da kupimo’ vec na osnovu “koliko ti je jorgan dugacak toliko se i opruzi“ gde treba uzeti i faktor da nabavka gripena pored dozvole Svedske, ukljucuje i nabavku rezervnih delova, preobuke pilota i investicija u aerodromsku infrastrukturu i ko zna cega jos. Kada se sve to sabere i oduzme, kostace nas skuplje od nabavke jedne nove eskadrile migova 29 za koje vec posedujemo nekakvo znanje, ili nabavke polovnih migova 29 za sta se ja zalazem do trenutka kada cemo biti u mogucnosti da razmisljamo o sasvim novim celicnim krilima nase vojske.
Deadone
„Kada se sve to sabere i oduzme, kostace nas skuplje od nabavke jedne nove eskadrile migova 29 za koje vec posedujemo nekakvo znanje, ili nabavke polovnih migova 29 za sta se ja zalazem do trenutka kada cemo biti u mogucnosti da razmisljamo o sasvim novim celicnim krilima nase vojske.“
Naravno da bi kupovina JAS-39 kostao vise nego MiG-29, narocito polovnih aviona. To je investicija za buducnost.
Ali bi SAAB bolje odrzavao avione nego MiG-MAPO i bio bolji u obnavaljanje dijelova nego Rusi (pitaj Malaziju ili Indiju za ovo). I upotreba JAS-39 je jeftinija nego bilo kojih Zapadnih aviona. Vjerovatno je jefitniji nego MiG-29 (jedan motor naspram dva) a motor Volvo RM12 ima bolji zivotni vijek nego Klimov RD33 (tu se isto ustedi novac).
Najveci problem sa Gripen je politicki – to jest Americki dijelovi.
Sto se tice odbrane drzave, cijena ne bi trebala biti vaznija nego kapacitet i kvalitet opreme.
Ja mislim da Srbija nece kupiti nikakve avione u buducnosti. Kad je cak tesko kupiti nove helikoptere ili modernizirati G-4, gdje je lova i politicka volja za nove lovce.
Sto se tice Hrvata, moguce je da ce njihovi MiG-21 biti prvi i zandji borbeni avionic.
Aka Juzna Afrika prodaje bilo koje JAS-3, mislim da ce ih kupiti Madzarksa (2 komada da zamijene srusene), Slovacka ili Tailand. Mozda cak Bugarska ako ikad se odluce.
evo ga
Koja je verovatnoca otkaza oba motora istovremeno? Mislim da su ljudski resursi skuplji nego broj motora i cena casa leta…
Deadone
Istina da su dva motora bolji nego jedan.
Ali Volvo RM-12 (varijanta GE F404) je dobar motor I nema nekih problema. Do sada se njie srusio niti jedan JAS-39 zbog problema sa motorom.
Klimov RD33 ima jako kratki MTBO (Meantime Between Overhauls – neznam kako se ovo zove u Srpsko-Hrvatskim). A starije verzije puno dime i cesto imaju probleme lose proizvodnje.
Neznam za moderne verzije RD-33 zato sto nisu proizvodene u velikim kolicinama ili vidjeli veliku korist.