BEG airport status
Stoti F-35A stigao u USAF Sletanje F-35A ev. broja AF-100 u vazduhoplovnu bazu Luke / Foto: USAF

Stoti F-35A stigao u USAF

Vazduhoplovne snage SAD (USAF) primile su u petak 26. avgusta 100-ti primerak višenamenskog borbenog aviona F-35A ’’Lighting II’’. Avion sa evidencijskim brojem AF-100 sleteo je u vazduhoplovnu bazu Luke, Arizona gde će ući u sastav 56. lovačkog puka.

Luke predstavlja glavnu bazu USAF za obuku, trenažu i razvijanje taktike upotrebe aviona F-35 a prvi  F-35A stigao je na ovaj aerodrom marta 2014. da bi se danas tamo nalazilo preko 40 F-35.

Među njima se nalaze i prvi avioni namenjeni Australiji i Norveškoj čiji se piloti i pripadnici vazduhoplovnotehničke službe takođe obučavaju u ovoj bazi.

U programu razvoja F-35,  Luke je veoma važna i poznata po mnogo čemu. Prvi trenažni let USAF na F-35A obavljen je 5. maja 2014. a prvi F-35A iz partnerske države (Australija) stigao je 18. decembra iste godine.

Obuka stranih pilota započela je 2015. a ove godine je započeo i prvi kurs obuke tehničkog sastava u operativnom održavanju aviona. U sastavu matičnog 56. puka skoro je aktivirana i treća jedinica, 63. lovačka eskadrila a planirano je da ih bude ukupno šest.

Nakon što je USAF 2. avgusta proglasio da je za F-35A postignuta početna operativna sposobnost (IOC) nastavilo se sa unapređenjem obuke na novom avionu a sledeća baza koja će primati F-35A je Hill u Juti. U međuvremenu sa primanjem većeg broja aviona Luke je postala jedina tzv. ative-duty trenažna baza Ratnog Vazduhoplovstva SAD za F-35.

Iako je razvoj F-35 praćen mnogobrojnim problemima, odlaganjima, probijanjem budžeta i kontroverzama, odavno se ovaj program nije mogao zaustaviti niti ugasiti. Isporuka stotog primerka F-35A za USAF je još jedna prekretnica i pokazuje da razvoj ipak ide napred. Proizvođač je pokazao da za kratko vreme može proizvesti veliki broj aviona koji brzo mogu postati operativni.

Pored postizanja početne operativne sposobnosti u proteklih nekoliko nedelja poleteli su i prvi avioni za Izrael (F-35I nazvan Adir, verzija F-35A) kao i Japan. Izrael je za sada naručio 33 od planiranih 75 F-35I a Japan je iskazao potrebu za 42 aviona.

Pored američkih F-35A lete još i australijski, holandski, italijanski i norveški avioni. F-35A će kao najbrojniji avion biti glavni oslonac borbene avijacije ne samo USAF već i mnogih zemalja u svetu. Stručnjaci ipak smatraju da SAD neće moći da postignu željeni tempo proizvodnje i da neće dobiti planirana 1763 aviona.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Srbija se drži svojih proverenih aviona.Niko kao mi -izvlačimo maximum iz minimuma…

Odgovori
De

A od 100 aviona koliko se moze poslati u pravi rat? 0.

„Početna operativna sposobnost“ je politicka igra da se pokaze da je avion dobar i ide naprijed.

U realnosti ce pravi IOC biti negdje nakon 31/07/16 kad Block 3F software zavrsi testing i ude u upotrebu.

http://arstechnica.com/information-technology/2016/01/f-35-software-overrun-with-bugs-dod-testing-chief-warns/

Odgovori
Ж

У тексту смо написали да је IOC проглашен 2. августа.

De

Da li je to pravi IOC ili samo politicka igra? Marinci su kazali da je njihov F-35B imao IOC vec July 2015 iako u to doba avion nije ima skoro ikakvo oruzje integrirano.

F-35 je jako politiciziran I zato je istina tesko da se otkrije.

Ja mislim da ce negdje nakon 2020-e F-35 biti „OK“ avion (osim mornaricke verzije F-35C koji USN ocigledno ne zeli I zato trazi nove F/A-18E/F).

Bit ce skup a za glavnine pravih misija protiv terorista ce biti previse (overkill).

Ja mislim da je najveci problem F-35 sto ce unisititi zapadno a narocito Americki kapacitet za nove avione.

F-35 ubija Boeing a i Eurofighter i Dassault. Nakon 2020-e ostaje svega 3 zapadna lovca u proizvodnji – SAAB JAS-39E, Dassault Rafale i Americki F-35. Rafale i JAS-39 se proizvode u malim brojevima i nemislim da ce prezivjeti do 2025!

Cak Rusi i Kinezi zanju da je kompeticija vazna. Stoga Rusi odrzavaju MiG a Kinezi imaju Chengdu (J-10, JF-17, J-20), Shenyang (J-11/15/16, J-31 i Xi’an (JH-7).

Ig

@Dead1

Mislim da bi F-35 trebalo posmatrati kao mamiparu a ne kao borbeno sredstvo. Prosto, sjajan način da se pojedine grupacije debelo opare na grbači poreskih obveznika. Još kad se dodaju silne narudžbine saveznika koji kao nisu imali alternativu….

Ne slažem se sa konstatacijom da bi F-35 potencijalno mogao uništiti USA avio industriju. Iskustvo, znanje i tehnologiju itekako imaju. Ostaje samo da se vidi imaju li i želju da stvarno naprave dobar avion a da pri tome ne bude skup ko Svetog Petra kajgana. Ako će nešto uništiti USA avioindustriju a i na kraju samu USA to je „culture of greed“. Za Evropu ste već u pravu, kada pojedine zemlje kupe F-35 ostaće jako malo prostora i još manje para za novi evropski projekat. Izgleda da je tu politika, lobiranje a ne sumnjam i ucena odigrala veliku ulogu jer prosto ne mogu da shvatim da neko pored Eurofajtera, Rafala pa i Gripena izabere F-35. Kao da su ministri odbrane redom keramičari…teško za poverovati zar ne ?

De

Igor,

F-35A unisti kompeticiju za lovce u buducnosti.

Amerika sada ima 2 proizvodaca ratnih mlaznjaka (Boeing i Lockheed Martin). Evropa ima 3 (Eurofighter, Dassault, SAAB).

Glavnina sadasnjih aviona ce se prestati proizvoditi do 2020-e ako nema vise naruzbi:

F-16 – prestaje proizvodnju 2017-e (Lockheed Martin)
F-15 – prestaje proizvodnju 2019-e (Boeing)
F/A-18E/F – prestaje proizvondju 2017-e (Boeing)
Eurofighter – prestaje porizvodnju 2018-e (Eurofighter)

Nakon toga Boeing i Eurofighter nemaju vise proizvod. Tvornice onda se zatvore ili preokrenu za neki drugi proizvod. A inzinjeri, tehnicari i drugi radnici odu u drugu industriji itd a nakon nekog vremena u penziju. Kapacitet se izgubi.

Boeing ili Eurofighter nece odrzavati ove ljude i tvornice ako nema novca i naruzbi.

A F-35 ce biti jedini Americki proizvod za mongo godina (narocito posto FA-XX ne ide igdje za sada). Lockheed Martin ce postati monopol u Americi.

Cak Rusi znaju da je monopol losa ideja – zato su kupovali male brojeve MiG-29 da odrzaju industrijski kapacitet i iskustvo.

Sto se tice F-35 protiv Rafale/Eurofighter/Gripen tu je mnogo drugcijih razloga:

1. „Interoperability“ – neznam kako da ovo kazem na ovom jeziku. U glavnom to znaci da NATO saveznici koriste istu opremu kao Amerika sto je glavni saveznik. U pravom ratu to znaci da NATO saveznici mogu koristiti ogromnu Americku logistiku itd.

Francuski Rafale nema skoro nikakav interoperability – jedino Americko naoruzanje sto moze koristiti je GBU Paveway bombe.

A nemoze da koristi cak zapadno evropske ili izraelske sisteme.

2. CIjena – Rafale i Eurofighter su jako skupi da se kupe a i da lete.

3. Francuzi su losi da se suradjuju sa i guraju svoju industriju (zato Rafale nemoze da koristi AIM-120 ili Lightning ili IRIS-T itd).

Izgleda da Francuzi bih radije na neko ne kupi Rafale nego da ga kupe sa NATO opremom. A izgleda da i Francuzi vole da utrampe sto vise proizvoda u prodaji. Stoga ako zelis kupiti Dassault Rafale, onda te guraju da kupis Leclerc tenkove i FREMM frigate (ovo su izjavili neki predstavnici Arapskih zemalja.

4. JAS-39 je puno manji a tako i slabiji avion nego F-35/Eurofighter/Rafale ili cak F-16. To je u biti zamijena za lagane F-5E a ne srednje avione poput F-16/-18.

5. Amerikanci su nudili prilicno velike industrijske mogucnosti za one koje su kupili F-35.

6. Kad je F-35 bio izmisljen svi su mislili da stealth buducnost.

De

Izgleda da F-35A ima puno vece problem nego sto USAF zeli da prizna.

https://warisboring.com/the-f-35-stealth-fighter-may-never-be-ready-for-combat-5c1180d6e2b1

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Motorista na: Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

@Aleksa A šta će saćasti lanseri na Rafalu? Ako dođe do toga da sa Rafalima vršimo neposrednu podršku trupama na zemlji, onda smo u gadnom problemu.

10. Oct 2024.Pogledaj

Djuka na: Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

Sta ce ima tehnologija koja ocigledno ne funkcionishe? Da si procitao tekst video bi da je recimo program nEUROn pokrenut 2003. godine. tada nekakav Ohotnik nije postojao ni u sovjetskoj naucnoj fantastici.

10. Oct 2024.Pogledaj

Dassault Rafale na: Daso najavio početak razvoja borbene besposadne letelice koja će dopunjavati i biti integrisana sa borbenim avionom Rafal

@Miloš77 Upoređivati rusku avio industriju sa francuskom avio industrijom je kao da uporedujes ruskog Moskvica sa francuskim Pezoom 407 MI16! Francuska proizvodi AESA radar dok Rusija ne niti je u stanju a to vidimo u trogodisnjoj"specijalnoj operaciji", Francuska proizvodi cipove i procesore dok ih Rusija uvozi od Kine i Irana(kolevke terorizma), Francuska ima svoj sopstveni…

10. Oct 2024.Pogledaj