Filipinima ponovo odobrena kupovina borbenih aviona F-16, Kolumbija izabrala švedski Gripen

4. apr 2025

[POSLEDNJA VEST] Republici Srpskoj isporučen treći helikopter Ansat

3. apr 2025

Prve fotografije: Bugarskoj isporučen prvi borbeni avion F-16

3. apr 2025

[ANALIZA] Planovi za naoružavanje srpskih Rafala: Domaća vazduhoplovna ubojna sredstva u razvoju

2. apr 2025

Slovenačka kompanija AFormX razvila VR i XR simulatore za PC-9 i AS532: Slovenačko ratno vazduhoplovstvo prvi korisnik

1. apr 2025

Politička neizvesnost u odnosima Evrope i SAD kao prilika za dodatne narudžbine francuskih borbenih aviona Rafal

29. mar 2025

[EKSKLUZIVNO] Srpski ugovor za nabavku Rafala podrazumeva opsežnu industrijsku saradnju sa francuskim kompanijama, planira se integracija srpskog preciznog naoružanja vazduh-zemlja

28. mar 2025

Kako je JNA promovisala poziv vojnog pilota: Dežurna para, stjuardesa i potpuna kreativna sloboda

27. mar 2025

Hrvatska želi „modernizaciju“ i „nadogradnju“ svojih Rafala, sledeći paket naoružanja i dalje tajna

26. mar 2025

Hrvatski ministar odbrane u poseti proizvođaču Rafala: „Predložili smo Dasou investiranje u Hrvatsku“

25. mar 2025

Sveobuhvatna lista NATO gubitaka iznad SR Jugoslavije i regiona tokom rata 1999. godine

24. mar 2025

[POSLEDNJA VEST] Boing porazio Lokid: Tramp predstavio prvi američki višenamenski borbeni avion 6. generacije

21. mar 2025

Mađarsko ratno vazduhoplovstvo doprinosi KFOR-u: Helikopteri H145M nakon Bosne i Hercegovine i iznad Kosova i Metohije

20. mar 2025

Izraelska kompanija „Elbit Systems“ objavila rezultate poslovanja za prošlu godinu

19. mar 2025

Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

19. mar 2025

Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

18. mar 2025

[ANALIZA] Da li je Vojska Jugoslavije 1999. godine gađala USAF-ove avio-cisterne?

17. mar 2025

Ujedinjeni Arapski Emirati pre Srbije naručuju Erbasov A400M

13. mar 2025

Antonov 26 nastavlja da leti u srpskom RV i PVO: Zamena motora u poslednjim godinama službe

12. mar 2025

Emiratski Kalidus nastavlja sa razvojem svog COIN aviona B-250

11. mar 2025
Ekskluzivno: Kako je izgledao pokušaj postavljanja vrha pilona mosta na Adi
Mi-17 RViPVO u 5 sati ujutru iznad Beograda / Foto: Dušan Atlagić

Ekskluzivno: Kako je izgledao pokušaj postavljanja vrha pilona mosta na Adi

– Četiri godine pošto je Most na Adi svečano otvoren poznato je da ova saobraćajnica uopšte neće ni biti  završena. – javio je Blic prošle nedelje.

Sedam metara visoki vrh pilona nikada neće biti postavljen jer bi to bilo protivzakonito, rekli su nadležni ovim dnevnim novinama.

Čitav olimpijski ciklus se čekalo da raskošni pilon mosta dobije konačni oblik, a umesto toga stigla je informacija iz Direkcije za građevnisko zemljište i izgradnju da se odustalo od tog poduhvata, piše Blic i citira Direkciju:

– Rešetkasti vrh pilona neće biti montiran, jer nije obuhvaćen postojećom građevinskom dozvolom. –

Preuzimanje konstrukcije / Foto: Dušan Atlagić
Preuzimanje konstrukcije iznad Sportskog centra MUP-a na Makišu / Foto: Dušan Atlagić

– Zanimljivo da su pre četiri godine piloti Vojske Srbije helikopterom podigli takozvani špic, ali zbog jakog vetra nisu mogli da ga bezbedno postave zajedno sa radnicima koji su se nalazili unutar pilona. Tada je montiranje vrha pilona odloženo na nekoliko dana dok se vremenski uslovi ne poboljšaju.

_MG_3573_M
Prevoženje podvesnog tereta transportnim helikopterima nekada je bila česta misija podrške civilstvu / Foto: Dušan Atlagić

U Direkciji za građavinsko zemljište i izgradnju su godinama uveravali da se nije odustalo od ove aktivnosti koja se, kako su pretprošlog leta isticali, pažljivo planira jer nema određenog roka. Izgleda da se nikada nije “prolepšalo vreme”. Međutim, u direkciji sada imaju drugačije objašnjenje:

– Pred kraj izgradnje pilona, početkom 2011. godine, jedan od arhitekata idejnog rešenja mosta izrazio je potrebu da se arhitektonski aspekt pilona poboljša izgradnjom produžetka od sedam metara na vrhu. Na ovu inicijativu reagovali su glavni gradski arhitekta i nadležne gradske komisije koji su tražili da Direkcija, preko inženjera projekta, izda instrukciju izvođaču da izradi dodatni vrh pilona. Međutim, ta izrada nije završena do septembra 2011. godine, kada je izvođač uklonio kransku dizalicu od 215 metara, koja je služila za izgradnju pilona“ – rekli su u Direkciji za građevinsko zemljište Blicu:

Prilazak / Foto: Dušan Atlagić
Prilazak / Foto: Dušan Atlagić

– Za izvođača više nije bilo mogućnosti da postavi rešetkasti vrh, a obrazloženje za definitivno odustajanje od ove operacije su našli i u zakonu. Most na Adi je u fazi dobijanja upotrebne dozvole, a postavljanje elementa koji nije obuhvaćen građevinskom dozvolom bi bilo protivzakonito pa je vrh pilona konzerviran. –

Jutarnji let

„Nedostajući vrh pilona je kupastog oblika, dužine sedam metara i napravljen je od nerđajućeg čelika. Čine ga osam cevi međusobno povezanih prstenovima na svakom metru. Element ima zaštićene servisne merdevine, a planirano je da ih koriste majstori prilikom održavanja elektroopreme na vrhu“. – ovo je ukratko opis konstrukcije čija je instalacija tada bila planirana.

Jedne subote maja 2012. godine Mi-17 Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije 45 minuta pokušavao je da približi svoj podvesni teret radnicima koji su virili iz najviše tačke Beograda. Međutim, zbog jakog vetra uslovi za bezbedno „spajanje“ nisu postojali.

Tokom ove misije još jedan helikopter RViPVO bio je u vazduhu. Gazela je bila „camera ship“ i njoj su bili snimatelj Vojnofilmskog centra „Zastava film“, kamerman Studija B i fotograf Dušan Atlagić čije fotografije ovog nesvakidašnjeg događaja sada možete videti prvi put.

Mi-17 izvršio je nekoliko prilaza pilonu. Pokušaj postavljanja trajao je 45 minuta / Foto: Dušan Atlagić
Mi-17 izvršio je nekoliko prilaza pilonu. Pokušaj postavljanja trajao je 45 minuta / Foto: Dušan Atlagić
Rani jutarnji časovi obično imaju "mirnu atmosferu". Međutim, mikro-klima na vrhu mosta bila je drugačija / Foto: Dušan Atlagić
Rani jutarnji časovi obično imaju „mirnu atmosferu“. Međutim, mikro-klima na vrhu mosta bila je drugačija / Foto: Dušan Atlagić
Mirna ruka, koncentracija i čelik koji se klati / Foto: Dušan Atlagić
Mirna ruka, koncentracija i čelik koji se klati / Foto: Dušan Atlagić
Nesuđen špic mosta na Adi / Foto: Dušan Atlagić
Nesuđen špic mosta na Adi / Foto: Dušan Atlagić
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters=1 counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

mt

Где ми живимо…
Сјајне фотке Атлагића.

Odgovori
ne

Major Mehic je postavljao pilon….

mi

Fotografije su kategorija za sebe.

Odgovori
Sr

… BRAVO ! … no comm …

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs