Poljska će nastaviti sa razvojem lakog višenamenskog borbenog aviona Grot-2 i to u saradnji sa Ukrajnom. Ovo je 13. januara na konferenciji o vojnim helikopterima i vazduhoplovnim programima saopštio direktor Instituta za tehnologiju Vazduhoplovnih snaga Poljske penzionisani pukovnik Ryszard Szczepanik.
Ukrajna bi pre svega obezbedila pogonsku grupu, spominje se da bi novi motor mogao biti konstruisan na osnovu motora Ivčenko/Progres AI-222-28F. Konferenciji je prisustvovao i Dr. Vjačeslav Boguslajev, generalni direktor ukrajinske kompanije ’’Motor Sich’’ koja proizvodi ovaj motor.
Ova odluka Poljaka o saradnji sa Ukrajnom doneta je nakon nekoliko godina ispitivanja modela aviona u aerodinamičkim tunelima a prilikom njegovog projektovanja prvobitno je bio predviđen američki motor Honeywell/ITEC F124-GA-100. Smatra se da bi ukrajnski motor za Grot-2 bio modifikacija AI-222-28F a moguće da bi čak bio i proizvođen u Poljskoj. AI-222-28F predstavlja unapređenu i jaču verziju motora AI-222-25 koji pogoni kineski trenažni avion Hongdu L-15.
Moguće je i da bi Ukrajna dobila još neke poslove u procesu proizvodnje aviona s obzirom na iskustva i potencijal koji ima ukrajnska vazduhoplovna inustrija. Ukrajna takođe planira da konstruiše svoj borbeni avion, spominjala se saradnja sa Kinom ali je to u sadašnjim ekonomskim uslovima u kojima se ova zemlja nalazi gotovo nemoguće.
S obzirom da je Poljska od Italije naručila trenažni avion M-346 ’’Master’’ ova odluka o nastavku razvoja aviona Grot-2 koji je vrlo sličan italijanskom trenažeru, čini se neracionalnom. Navodno Poljaci nameravaju da sa avionom Grot-2 zamene sovjetske jurišne avione Su-22 koji će ostati u naoružanju još nekoliko godina. Postoje i planovi da se oni zamene borbenim bespilotnim letelicama ili da se njihovo povlačenje nadomesti naoružavanjem trenažnih M-346 pa je odluka o nastavku razvoja domaćeg lakog borbenog aviona prilično neobična.
Sa druge strane Ukrajna bi mogla biti prvo tržište za Grot-2 jer će u budućnosti Ukrajna imati potrebu za zamenom čehoslovačkih školsko-borbenih aviona L-39 ’’Albatros’’ kao i sovjetskih/ruskih jurišnih aviona Su-25 pa bi poljski avion mogao biti jedno od rešenja.
U Poljskoj postoje određene sumnje u nastavak razvoja ove letelice zbog toga što je konferenciju na kojoj je o njoj bilo reči organizovao Nacionalni centar za strategijske studije koji ima bliske odnose da političkom partijom ’’Zakon i pravda’’ koja je upravo pobedila na izborima i koja se zalaže za konsolidaciju i jačanje poljske vojne industrije. Stoga se smatra da je ovo samo još jedna prilika da se prikupe politički poeni.
126LAE-Delta
Jesam laik, ali ovo ako poleti…
Deadone
Ovo zvuci kao idiotska ideja narocito za Poljake. Ukraijinci pokusavaju bilo sta narocito posto nemaju novaca za nove avione ili dovoljno jaki prijatelja tko bi im poklonili nesto bolje nego prastare MiG-ove i Sukhoi-e.
Ovaj avion ce se takmiciti sa K-8, L-15, M346, YAK-130 i KAI F/A/T-50 Golden Eagle. Svi ti avioni se vec prodaju (cak Hongdu L-15 – 6 komada prodati Zambiji). A jos se moze kupiti BAe Hawk a Indija zeli razviti laganu borbenu verziju za izvoz. A kao lagani borbeni avion, tu su usput i JAS-39 Gripen i JF-17.
Znaci trziste je puno.
Sto se tice zaminjene Poljskih SU-22, oni su prvo namijeravili da ih zamijene sa UAV a onda jos jednoj eskadrili F-16 ili cak Euroghter. Zadnje sto sam cuo, namijeravaju da kupe 48 naprednih mlaznjaka da zamijene 32 MiG-29 i 16 SU-22.
Apologies for poor SerB-Croatian as always!
Dule
Nema tu što da se nastavlja,iz privatne inicijative urađen je model u veličini 1:1 kao i tunelska ispitivanja.Armia nije zainteresovana ovim vazduhoplovom te će podeliti sudbinu predhodnika PZL 230 Skorpion i I-22 Irida