BEG airport status
Novosti iz Hrvatske: isporuka preostalih Kajova, bezbednosne pretnje, planovi za zamenu transportnih helikoptera, odluka o novim borbenim avionima krajem 2017, povećanje vojnog budžeta Hrvatska je u naoružanje primila svih 16 OH-58D / Foto: MORH/HRZ i PZO

Novosti iz Hrvatske: isporuka preostalih Kajova, bezbednosne pretnje, planovi za zamenu transportnih helikoptera, odluka o novim borbenim avionima krajem 2017, povećanje vojnog budžeta

Iz Hrvatske nam ovih dana stižu zanimljive informacije vezane za njihove odbrambene planove i vojno vazduhoplovstvo. Na aerodrom Zemunik je stigla druga pošiljka američkih helikoptera Kiowa Warrior čime je završena isporuka svih letelica. Predsednica Hrvatske izjavila je da će se odluka o nabavci borbenih aviona doneti krajem 2017. godine. Objavljeno je i da će se zajedno sa drugim zemljama formirati zajedničke specijalne vazduhoplovne snage za borbu protiv terorizma.

Hrvatski a potom i svetski mediji javili su 3. decembra da je tog dana tokom ranih prepodnevnih časova u 93. vazduhoplovnu bazu Zemunik kod Zadra stigla poslednja tranša od 11 helikoptera OH-58D i da je time kompletirana donacija Sjedinjenih Američkih Država od 16 vazduhoplova ovog tipa. Prvih pet helikoptera stiglo je 30. jula a ceo posao je vredan 34,8 miliona dolara od čega je 20,1 milion donacija SAD a preostali iznos će se podeliti na vojni budžet Hrvatske u periodu od 2016. do 2020.

Prema hrvatskim i američkim izvorima ovi helikopteri su proizvedeni između 2010. i 2012. godine kao nadoknada gubitaka američke vojske u Iraku i Avganistanu, upotrebljavani su između 2012. i 2015. a potom su nakon povlačenja iz upotrebe aprila ove godine proglašeni viškom u okviru programa US Excess Defence Articles (EDA). Hrvatska je bila prva država koja se odlučila za helikoptere koje su SAD ponudile saveznicima kroz donacije i prva koja ih je izabrala.

Predsednica Hrvatske Kolinda Grabar Kitarović dala je intervju za Defence News čije je delove preneo hrvatski portal Obris (Obrana i sigurnost). Grabar Kitarović je učestvovala na panelu foruma Halifax National Security Forum nakon kojeg je i odgovorila na pitanja Defence News-a.

Između ostalog hrvatska predsednica iznela je podatak da njena država još uvek nije spremna da izdvoji 2 posto bruto nacionalnog dohotka za odbranu (kakva je trenutna preporuka NATO-a), da će sledeće godine Hrvatska poslati svoje trupe u Litvaniju na čemu trenutno radi sa Nemačkom a da će one biti deo snaga NATO-a za brzo reagovanje koja služi protiv Rusije u njenom odvraćanju od baltičkih država.

Zbog nove vlade koja je formirana tek pre nekoliko nedelja odluka o nabavci novih višenamenskih borbenih aviona biće doneta krajem 2017. godine – izjavila je Grabar Kitarović. To pitanje je dakle (ponovo) odloženo s obzirom da je trebalo biti rešeno krajem ove godine. Do tada će se nastavti analiza dostupnih informacija kao i oslanjanje na postojeću eskadrilu od 12 aviona MiG-21bis i UM.

Grabar Kitarović je napomenula da se nove bezbednosne pretnje stalno pojavljuju a da se jedna od njih nalazi i u susedstvu, u Bosni i Hercegovini. Pomenula je Republiku Srpsku i rekla da bi potencijalna serija referenduma mogla dovesti do nezavisnosti tog entiteta što bi moglo izazvati konflikt u BiH i da je to jedan od razloga zbog čega bi Hrvatska trebala nabaviti nove borbene avione.

Na kraju, od tema vezanih za hrvatsko Ratno Vazduhoplovstvo hrvatska predsednica istakla je i da postoji problem u održavanju transportnih helikoptera koji su ruske proizvodnje i da je sve teže nabaviti rezervne delove za njih.

Na definisanju njihove zamene, kako je izjavila, u narednim mesecima radiće se sa SAD. Od ranije je poznato nastojanje Hrvatske da nakon 2020. godine helikoptere Mi-8T i MTV-1 zameni eventualnom donacijom SAD koji bi isporučili UH-60 ’’Black Hawk’’. Istovremeno raspisan je tender za remont helikoptera Mi-171Š koji su primljeni u naoružanje 2007. i 2008. godine.

Sajt Balkan Insight doneo nam je informaciju da je Hrvatska započela sa formiranjem zajedničkih specijalnih vazduhoplovnih snaga sa Slovenijom, Mađarskom i Bugarskom koje bi mogle biti upotrebljene u borbi portiv terorizma u regionu Mediterana i severne Afrike.

Ova inicijatova je, po ministru odbrane Hrvatske, sponzorisana od strane Komande za specijalne operacije NATO-a kao i od Sjedninjenih Američkih Država. Nove zajedničke snage bi konkretno mogle biti upotrebljene u evakuaciji trupa sa potencijalno neprijateljske teritorije a u okviru specijalnih misija.

Ministar je rekao da je projekat još uvek u početnoj fazi ali da su moguća polja saradnje zajedničke obuke i obrazovanje opremanja, modernizacije i formiranja integrisanih zajedničkih trupa. Zbog toga su sve strane zadužene za razvijanje određenih sposobnosti, primenu racionalnih opcija i mogućnosti da pomognu saveznicima koji već rade na postizanju tog cilja.

Hrvatska je odlućila da se u svrhu ovladavanja kapaciteta za provođenje ovog zadatka, koji je zahtevao NATO, udruži sa Slovenijom, Mađarskom i Bugarskom. Trenutno hrvatska vojska nema ovakve mogućnosti ali poseduje specijalne jedinice za borbene i izviđačke operacije.

Balkan Insight podseća da je zvanični list Ministarstva odbrane ’’Hrvatski vojnik’’ preneo u septembru da je sporazum između četiri države potpisan na NATO samitu koji je tada održan u Splitu. Preneto je i da je saradnja po tom planu podrazumevala i formiranje multinacionalnog centra za obuku kao i obuka avijacijskih jedinica koje bi učestvovale u izvršavanju zadataka specijalnih misija.

Kao potencijalne baze u Hrvatskoj koje bi bile upotrebljavane za realizaciju navedenog, spominju se aerodromi Zemunik kao i Udbina koja se već koristi kao trenažni centar američkih vazduhoplovnih snaga i specijalnih jedinica. Isti izvor govori i o povećanju vojnog budžeta Hrvatske za 46 miliona evra. Odluka je doneta nakon procene o porastu bruto nacionalnom dohotku u 2017. koji bi mogao iznositi 3,2 procenta čime bi vojni budžet Hrvatske mogao iznositi oko 582 miliona evra.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ra

Ove Kajove mi se cine dosta bolje od nasih gazela. Koliko uopste mi imamo gazela koje lete?

Odgovori
De

Dosta

ra

Mislim dvadesetak ali one nemogu ni po cemu da pariraju Hrvatskim letelicama pogotovo kada su elektronski sistemi u pitanju

ze

Ta dva helikoptera se nemogu usporedivat, sadase mogu uvijerit oni komentatori da warior moze nosit samo dva helfaer por. I komentari nekoliko znanaca dasu to aparati proizvedeni prije 30g. Oni su proizvodeni 2012-2013 i sasvim naoruzanjem. Lijepi pozdrav

De

Gazela je Golf 1, Kajova otprilike Golf 6 gti.

Ko

@Dela.Dosta je tačan odgovor (više od 40). Nisu sve naoružane manje od pola, a od toga može da lete vrlo malo(dovoljni su prsti jedne ruke i po koji prst druge) s varljivom srećom.Čak su kroz proces remonta neke naoružane Gazele konvertovane u helikopter opšte namene. Garant. Pravo pitanje je koliko leti i koliko može da se brzo i efikasno vrati u operativnu upotrebu.A tu je odgovor jadan. Npr. kako obezbediti sitnicu kao što je kvačilo koje košta poprilično Eurića, a mi pametni uništili fabriku DMB koji je priozvodila motore i transmisiju za Gazelu, a nismo osvojili remont. I još je prodali kapitalisti koji valja kozmetiku, pa se sada ne zna šta je državno a šta privatno, pa se formira n komisija radi popisa i tako godinama. Oko ovoga se nateže godinama.I sada pametan Francuz (koji zna sve) kaže daj pare pa teraj vozilo. Francuz ne da licencu i tehnologiju za remont motora pa se vrše samo opravke. Ili možda glavčine, ili možda reduktori (svi), ili možda i krakovi itd, itd. A delovi skupi u Turbo meki ko đavo, procedure nabvki proste da prostije ne mogu biti pa traju mesecima i godinama. Razbucali zavod Moma Stanojlović otpuštajući stručne radnike pa sada imaju minimum stručnih ljudi za rad. I to uglavnom matori majstori pred penziju.Zabranjeno zapošljavanje u javnom sektoru i tako polako sistem vegetira i samo se urušava.Zavod može da remontije veoma veoma malo Gazela godišnje. Tužno je reći koliko malo. Znači ne ložite se na Gazele.Niko i ne zna koliko para treba, a treba mnogo.I ne zaboravite Gezela je hibrid između akvarijuma i renoa 4 (mislim brava na vratima i brisači su sa ovog poznatog automobila). Plastična igračka iz kinder jajeta ogromne borbene žilavosti i strašne vatrene moći.Ima npr strelu koju uglavnom ne može d lansira a nema signalizator ozračenja. Najubojitija je kada sedi specijalac na vratima pa dere iz kalaša ili čak snajpera, ali mora da vodi računa da čaure ne oštete krkove (stavi platneni džak da hvata čaure). Nevođena raktna zrna su od nje daleko kao Mars od Zemlje itd, itd. A Maljutkama ima da zautavi i najači oklop.

SR

Moj drugar pilotira gazelom imamo 30 komada potpuno ipravnih ne znam kolko je od njih GAMA borbena verzija ovog helikoptera ali ima ih dosta uskoro ce uslediti i modernizacija avionike…Nove rakete maljutka domet 5km i , pauk domet 8 km se vec montiraju na ovaj helikopter.Tako da smo tu dobri nama fale avioni ali kolko se moze cuti uskoro stize tih 6 kom. remontovanih odlicnih aviona MIG-29 .U to paketu ce biti jos dosta vojne tehnike tako da za nas nema zime .Sto se tice tenkova,pesadijskog naoruzanja,oklopnih vozila,BVP…Sto se tice bivsih zemalja SFRJ tu nam nama ravnog naravno jer jedini imamo kakvu takvu namensku industirju i sami proizvodimo i remontujemo vozila,proizvodimo rakete,oklona vozila,samohodne haubice,modrnizuejmo postojece oklona i druga vozila,primer rzv CACAK,ZASTAVA ORUZJE,ZASTAVA KAMIONI,PETOLETKA,SADA CE OPET I FAP,YUGOIMPORT… Da je jedan na jedan cak i dva na jedan za nas nema zime u slucaju nadaj boze rata, ali bice 1000 na jedan za njih oni su u NATO-U tako da neka relna predvidjanja sitvacije tesko je izvesti .

Go

Dobar je to helikopter znaci ce Hrvatskoj vojsci koja je josuvek dleko od srpske a bice uskoro jos dalje ,kada nama stignu nazovimo to „POKLONI“.Jer nisu upitanju samo 6 mig-29 aviona i remont nasih mig-29 aparat.Srbija ima oko 250 tenkova, o ostalim oklopnim vozilima da nepricamo,Imace 10 lovaca mig-29 popuno ispravnih u resusrsu, Jurisna avijacija J-22 oko 15-20 komada i G-4 oko 20 komada.I tu je moguc neveruem svih ali bar polovine ovih jurisnika ce vervatno proci kroz modernizaciju, Gazela isto tako posedujemo ih preko 40 lete oko 30 komada ,sto rece neko ono sto se moglo videti u Novom Sadu ona modernizacija Gazele ako se izvede to je ozbilaj helikopter i jako precizne nove rakete.Na J-22 su ugradjen nove rakete dometa 50 km naravno to je u fazi ispitivanja ali svakako treba ocekivati modrenizaciju ovog aviona ne samo sto se raketa tice . PVO sistemi Srbija poseduje modernizovenne sisteme neva-125 i kub2, oni to recimo nemaju imaju artiljeriju sto naravno imamo i mo i borjniju i vecu.Gore navedeno sve srbija ima nesto duplo vise ne nesto troduplo vise ,jednimo ako bi poredili helikoptere tu su sada stvarno bollji .Ali to nikako nije prevaga u bilao kakvoj nedaj boze borbi,ratu,ako predimo ljudstvo srbija ima oko 52 000 vojnsika pod oruzjem i oko 170 000 u rezeri mislim da oni imaju upola i jednog i drugog toliko.

Be

Gorane, sljep si pored zdavih ociju. U 21.stoljecu broj cijevi ili broj ptica na papiru nista ne znaci. Koncepcija HV i VS je potpuno razlicita, kao i zadatci koji se pred njih postavljaju.
Nije mi poznata koncepcija VS, ali HV ide na mobilnost i uvezanost. Primarna zadaca ovih Kiowi je izvidjanja i navodjenje toonicke vatre. Ovu akviziciju je poprilicno neozbiljno promatrati samo kroz broj letjelica. Ipak, ovi helikopteri „pricaju istim jezikom“ s samohodnim PH2000 kojih Hrvatska „nema“ 16 kom.

Pe

U RV i PVO ima tri eskadrile koje su naoružane helikopterima (890. transportni,714. borbeni i 119.transportni). Samo je 714. naoružana Gazelama zvanim Gama i to je iskljućivi helikoptr u toj jedinici. Ostale imaju i Mi 8 i Mi 17. Leti samo tri 8 i jedna Mi 17 iz MUP dobijen i dve Mi 17 kupljene ove godine. Gazela kao i ostalih vazduhoplova ima koliko hoćeš, preko 40, ali je maksimalno spremno daleti 12 i to je to.Zavod remntuje 1 do 2 gazele godišnje.Naoružanih ima ispravno uz napor sastava oko 5. Na Batajnici je već mesecima ispravna samo jedna opšte namene. Salnog sastava vojske nema više od 25000 a imamo 4 rezervne brigade Rasinsku, Beogradsku Timočku i Banatsku sa po oko 5000 ljudi po formaciji. Tri su čisto pešadijeske a jedan im i oklopno mehanizovanu komponentu. Odnosno to je želja pa zato i kupuju od rusa T-72 (ćitaj krš) da bi je popunili i to u Vršcu gde su tenkovski školski centar o reorganizaciji na NATO stndard. Inače vojska je ustrojena po nato standaru i tu smo bliski Hrvatima koi su u nato.Osim municije i pešadijskog naoružanja našanamenska industrija ne postoji.Šta je sa lastom,pa nije ponovo dobila dozvolui za uvođewe u naoružanje i posle modifikacija.Sve što ste videli leti i alje u TOC predserijski.Onaj ko je video u Novom Sadu masu Gazela G-4 i Orlova u vazduhu mora hitno kod očnog lekara.Možda su neki videli i An-26 oba komada?Srbine i Gorane letelo je sve što može a to je na nivou malo manje od dve ekadrile.

lj

Za Gorana: brate mili,ala si ga ti nalomio ovde,kao drva!Možeš li da pojasniš šta je to „kub2“?Meni nije jasno.Pozdrav…

Zi

Malo ste preterali sa brojem operativnih G-4, Orlova i Gazela. G-4 samo 8-9, Orlova svega 4 a Gazela oko 15. Srbija nema 52000 vojnika pod oruzujem vec oko 28000. Modernizacija Orla i Gazela je pod znakom pitanja a novo naoruzanje koje smo videli za njih je daleko od operativnog.

Zi

Preterali ste sa gotovo svim ciframa koje ste izneli. Srbija ima svega 8-9 aktivnih G-4, samo 4 Orla i oko 15 Gazela. Brojno stanje vojnika sa oruzijem je oko 28000. Modernizacija Orla i Gazele je neizvesna a novo naoruzanje za njih, koje smo videli, je daleko od pocetka ispitivanja.

Pa

@Srbija. Tvoj drugar ne govori istinu ili ne želi da ti kaže istinu. Ne leti ih ni 10 i to svih vrsta.Može samo da sanja 30. I tih 10 je konstanta duži period.Lepo je što veruješ u bolje ali na žalost istina je veoma tužna i poražvajuća.Veruj mi kaže mi čovek koji jako jako dobro poznaje stanje a nije pilot. Bavi se održavanjem.

Pr

@Goran.Нисам сигуран ко ти даје податке и шта си видео у Новом Саду.Масу авиона у ваздуху ниси. Видео си 2 Ми 17, три Газеле, четири Г-4, две 29-тке а Орлове ниси ни видео јер су чекали у зони па се због горива вратили. Иначе било их је три. Да видео си и 6 Ласти. Не сећам се дали је био који МиГ 21двосед од три која имамо (иначе једине исправне 21нице, немају радар и на један су набуџене ракете Р-60 у Моми Станојловић, јер су у оргинали пројектоване за Р3Р које смо избацили из употребе), а друга два не могу да носе наоружање.Иначе на МиГ 21 двосед не иде топ него митраљез у контејнеру испод трупа а ми митраљеза немамо. Тако ти авиони и нису нека сила одвраћања и стварно служе за обуку, тренажи и аеро полисинг шта год то значило али добро звучи.На статику си видео хеликоптер 12803 који је ван ресурса више од 8 година и слижи само за изложбе закачено је за пар дана нека опрема (ракета домета преко 8 км-којуАмери и Руси једва да имају само да се каже да постоји,а пројекат је иначе веома веома озбиљан и реалан исто као и Орао 2.0. Они, МО заносе се са ремонтом Орлова како би поправили бројно стање да бар добију ескадрилу а не да имају снагу пара или одељења максимум.То је немогућа мисија јер нема ко то да уради у Моми у времену за које би желли. Важно да је све жеље на папирима.А модернизација Г-4 је реална исто као и пројекат Орао 2.0.Прича траје годинама арезултат је да се са броја од 16 за модоернизацују дошло до 4 и тишина. Као траже стратешког партнера Немце, Французе, је..м ли га. И све то кошта, а пара нигде само у лепим причама и политичким промоцијама. Наша резервна војска је 4 бригаде три пешадијеске и једна треба да има оклоп и то је то. Где нађе 170000 љиди није јасно, а стајаћа војска нема ни 25000 сва са командама, генералштабом, министарством, ВМА, академијом и централном логистичком базом. Ако има 10000 љиди директно под оружјем добро је. Али све су то НАТО стандарди које је МО и ГШ здушно прихватао и прихвата и спроводи у пракси.Ево и занимљивости и на вежбама више нисмо црвени него плави (по НАТО стандарду, јер црвени су ђаволи-бед момци, а плави, што су Амери увек и били су добри).

Bo

Crni Gorane, na cemu si ti to? 15-20 J-22 ?? 20 G-4? 250 tenkova? 52 000 vojnika pod oruzjem? si ti to zaspao u 91voj i jos uvek sanjas?

Pa

@Zivojin Bankovic
‘Modernizacija Orla i Gazela je pod znakom pitanja a novo naoruzanje koje smo videli za njih je daleko od operativnog.’
—nije bas ovako crno, nesto se i ispituje….

Zi

Kao npr. sta?

Pa

@Zivojin Bankovic
‘Modernizacija Orla i Gazele je neizvesna a novo naoruzanje za njih, koje smo videli, je daleko od pocetka ispitivanja.’
Ako mislis na rakete potkacene ispod krila Orla onda i da, za ostalo je, srecom, cista dezinsformacija.

Ž

Шта може да се испитује са Газеле која није летела неколико година?

А погледајте где се шта налази од опреме код Газеле па онда видите где су нпр. ставили онај показивач. На место где не треба.

Написаћемо анализу како се у свету модернизују Газеле и које фирме их раде.

Pa

Pauk je suvise ocit i uradjen projekat da bi bila necija fantazmogorija za zaludjivanje narodnih masa.
Mislim da je dovoljno receno, npr.

Pa

‘a novo naoruzanje za njih, koje smo videli, je daleko od pocetka ispitivanja.’ , salite se?
Pa jesi probao da uguras Gazelu(onu koja nije letela nekoliko godina?) u tunel pa da je ispitujes sa sve raketama?
Zna se gde se vrse ispitivanja ubojnih sredstava.
Ako lete – u tunel, pa na poligon.
Samo analizirajte…

Pa

@Živojin Banković
Gde je ‘npr. stavljen onaj pokazivac’?
Nevesto i jeste jer je iz drugog vremena, ako operater treba da ima kontrolu koja sredstva koristi preko istog uredjaja – onda ispred operatera.
Kad se radi modernizacija(najavljena radikalna, dakle polupolitizovana) trebala bi cela kabina biti digitalna uz izvesne analogne pokazivace.
Da nije njegova palica s druge strane, ili je joystick neke igre?
Pitam pseudo-amaterski

Pa

@Živojin Banković
Mada, posto se radi o proverenim resenjima(nenavodjenim i programiranim) u slucaju obe potkacene TV navodjene rakete V-Z, njihovo testiranje svelo bi se na ispitivanje vodjenja posto su letne. Dakle sredstva za tunelska ispitivanja po pitanju upravljivosti i stabilnosti u takvom letu i konacno preciznosti pri poligonskom ispitavanju.
Svelo bi se, ali posto ce nam i pilota ponestati (avioni i helikopteri vec godinama ne lete ili gresim?)….ali…

I jedno nevezano pitanje, ovde se svasta pise (jos samo nedostaje vojnik da nadgleda dejtsvo ‘topnistva pzh2000’ pri navodjenu sa novih Kiowa), zasto ne cenzurisete takva lupetanja?
Jos ima onih koji pamte slicne (TV evocirane) herojske poduhvate…

Ž

А јесте ли Ви видели испитивање Паука, ВРВЗ и осталих “УБС“ у ваздушном тунелу или на полигонима? Имате ли неки доказ или информацију?

Она ГАМА је склепана као што је и НЈ-22 Орао кога назвасмо 2.0.

И где ми да испитујемо ВРВЗ домета, како кажу 40-50 километара? А при том су рекли да је домет оптоелектронског система Орла 2.0 само 5 километара.

Кајова може да се користи као хеликоптер за коректуру артиљеријске ватре, као што је коришћена верзија Газеле односно ХЕРА.

Pa

@Živojin Banković
Sta bi vama bilo dovoljno kao dokaz da je Pauk u tunelu?
Znate li koje rakete su prethodno ispitivane u istom, za koju drzavu i sl…? To od mene necete cuti.
Samo Pauk sam u tom smislu spomenuo,
a vi ste otisli na ‘BVR’ rakete V-Z sa Orla?
I da radi, kakve veze onaj IC/laser ima sa TV raketama?

http://www.krusik.rs/programirana-raketna-meta-200/
(ne znam gde je ispitivana?)

ONA Gama je sklepana i ne leti godinama?
Ili su sve Game u RV sklepane i ne lete godinama?
Zasto se, kao urednik-novinar, ubedjujete sa mnom sa citiranim izvrnutim recima?
I nije prvi put…
Ne spominjem Kiowe uopste, znate dobro na sta sam ciljao.

Pa

@Živojin Banković
„А јесте ли Ви видели испитивање Паука, ВРВЗ и осталих “УБС“ у ваздушном тунелу или на полигонима?“
Ne, nisam.
Osnovno pravilo bezbednosti u tunelu zabranjuje boravak u prostoriji gde je ‘radni prostor’ tokom ‘pucnja’.
Snimci opstrujavanja i ponasanja rakete su, nadam se jos uvek, tajna u svakom smislu.
I toliko o tome kako ko zamislja aerodinamicka ispitivanja.

Ž

ГАМА која је приказана у Новом Саду, дакле примерак са ев. бројем 12803 није оперативна дуже време као ни модификовани Орао НЈ-22 25507.

Ништа се ја ни са ким не убеђујем већ аргументовано пишем о чињеницама које се не свиђају свакоме.

Знам добро како се врше аеродинамичка испитивања а посетио сам и тунеле ВТИ-ја.

Pa

To je cinjenica.
Svako ima svoje argumente.
Verujem.

Pa

Nije cudno sto vam se tako cini, to su dva helikoptera iz bitno drugacijeg vremena. Doradjena Gazela prikazana na paradi u NS je solidan borbeni helikopter i narednih 2 decenije.

Odgovori
Br

Pa dobro Pavle, kad ste takav poznavalac tehnike modernizovane Gazele kako kažete, onda nam recite koje su to modifikacije i unapređenja i kolika je razlika između stare Gazele i ove novije modenizovane? Ako nije vojna tajna?

Ja sam sklon da verujem da bi u slučaju odličnih rezultata postignutih u modernizaciji Orla i Gazele, skoro sve novine pisale o tom velikom uspehu naše vojne industrije. Ovako kako se sada piše, baš se malo spominju ti uspesi u modernizaciji.

Moje lično mišljenje je da je Orao obična kanta i loša kopija aviona Jaguar (francusko-britanskog). Uporedite osobine Jaguara sa Orlom: letne karakteristike, nosivost ubojnih sredstava i dr. Nmojte mi samo reći da je to zbog slabijeg motora koji se ugrađuje u Orao u odnosu na Jaguarove motore. Leteo je Orao 1999 samo u pauzama NATO preleta i udara. Imao je nekih sitnih uspeha tada, ali da je to neki ozbiljan avion u koji se isplati ulagati zbog modernizacije, apsolutno nije. Gazela je nešto malo kvalitetnija, ali i nju je vreme pregazilo. Treba nam novo i savremenije oružje. Helkopter Ansat U je dosta bolji helikopter, a nije ni skup i bio bi odličan za našu vojsku, mnogo bolji od Gazele. Treba pratiti svet i okruženje i ne zadovoljavati se samo sa blagom modernizacijom već nabavljati ozbiljno oružje koje će trajati 30 i više godina i ozbiljno obučiti kadar za održavanje letelica i osposobiti VT institute.

Pa

@Breg

„Sir, I am unaware of any such activity or operation… nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist, sir. “

Orao je nas najbolji jurisnik, lovac-bombarder. Ikada.
Isto se odnosi i na Gazelu u svojoj kategoriji.
A to su vremesni aparati u koje se tokom upotrebe slabo ulagalo u svakom smislu.
Posedujemo odredjenu kolicinu upotrebljivih letelica kao i SOPSTVENO razvijena modernija osmatracka, navigaciona i ubojna sredstva koja se lako mogu koristitih sa istih.
Svako neodrzavanje i neopremanje (koje je minimalni trosak) letno-borbenih aparata RV slabi odbrambenu moc i sami ga svrstajte GDE mu je mesto.

Dok sam citao tvoj treci pasus progutao sam par digestiva.
Ne razumes vreme, mesto i ekonomsko-politicke okolnosti kada se projektovao i proizvodio Orao.
Kao ni industrijsko-tehnoloski pomak koji je uzrokovao.
A ni borbeni ucinak istog.

Iskreno, meni je bliskija proizvodnja reprojektovanih i prenaoruzanih Galeb, kao skolskog, i Jastreb(bolji agregati), kao borbenog aparata nego dalje produzavanje upotreba G-4 i Orla.
Ali to nije tema, pa da ne idemo dalje.
Srdacno

Pa

Uspeh namenske(i svake druge) industrije u Srbiji je njeno osavremenavanje, veca proizvodnja, izvoz i otvaranje novih radnih mesta.

Ostalo je obaveza. Hvaljenje ispunjenim obavezama je izlisno.

Kiowa isporucenja HRZ je moderniji, upotrebljiviji i opasniji helikopter od bilo kog tipa helikoptera kojeg RV ima aktivno.

Parcijalna digitalizacija kabine, novi senzori, laserski daljinomer(obelezivac?), datalink, nove vodjene rakete V-Z je sve sto gazeli treba u ulozi helikoptera za podrsku kopnenim snagama sa distance 5-8 km. I ostanak u upotrebi sledecih 10 godina.
Da li je to mala razlika?

Br

Gospodine Pavle, itekako razumem vreme u kojem se konstruisao i proizvodio Orao. Bilo je to vreme borbe zapada i istoka oko uticaja na bivšu Jogoslaviju, koja je bila nesvrstana. Projekat i avion Orao je uticaj zapada koji nam je „ustupio“ informcije sa razvoja aviona Jaguar. Orao nikad nije dostigao nivo kvaliteta Jaguara, kao i sposobnosti. Računali su bolje da nam ustupe nešto tako nego da kupimo avion od Rusa, npr MIG-23 ili SU-25. Verujem da bi za nas mnogo bolja i jeftinija opcija bila da smo postali tada vlasnici SU-25. Ali to je prošlo vreme i ne bih o tom. Orao je avion u čiji se razvoj uložilo dosta novca a dobili smo lošije od onog što je planirano. Na kraju krajeva nije ni toiliko bitno, bitno je da sada u ovom trenutku ne hvalimo previše našeg Orla (Yuga) i modernizaciju jer ga je vreme davno pregazilo. Niti uz modernizaciju taj avion ne može biti puno bolji. Zakrpe ne traju dugo iako nam se čini da tako štedimo. Što bi rekli Englezi na jeziku koji izgleda dobro znate: good buy forever. Sada nam treba ozbiljan avion za ozbiljnu odbranu zemlje i treba naći novac za novo naoružanje. Uostalom politička situacija će pokazati sve uskoro. Isto važi i za Gazelu. Istina neki su marljivo radili na modernizaciji ali ne treba to dizati u nebo jer ne dostiže svetske standarde i one kojima valjda stremimo. Neka Gazele ostanu, ali nam trebaju novi helikopteri koji su bolji i moćniji. Slažem se da u Srbiji treba napraviti uslove za proizvodnju ubojnih sredstava i dr., kao i otvaranje novih radnih mesta ali ne na račun kvaliteta odbranbene moći. Pozdrav

Pa

E da je iko ustupio ista sa razvoja Jaguar-a…
Nikad nije bila namera sa ‘zapada’ da nas priblize tehnoloski sebi.
A pre orla nismo pravili galeba i jastreba, nismo ih prodavali armijama drugih zemalja, nismo remontne centre za iste pravili, ti isti ne lete vise tamo…?
Sedista engleska, rakete americke i nase, topovi ruski, nns i bombe francuski, motori engleski(civilni). Od ruja smo imali ponude vezane za ceo 23, pa za njegov motor, od amera za motor sa f-14 vise kao mamac odvlacenja od istoka jer nam naravno nikad ne bi dali takav motor. Ko je vodio VTI u to vreme, ko je navukao opet na viper da se ne bi vezivali jace za ruje, koje odeljenje VTI je gotovo rasformirano zbog protivljenja uvlacenja viper-a u Orla…su-25 nema veze sa orlom, mig-23 nema veze sa orlom.
Velika tema za malo vremena i prostora.
Zakrpe za orla mogu da drze daj boze jos 5 godina najvise, ali 5 godina sa iole upotrebljivim avionima je mnogo bolje od icega bez istih. Para za nove nemamo, uloziti u modernizaciju je ulaganje u domace fabrike, razvoj i prozivodnju, a u nove avione je, izuzev robne razmene, ulaganje u isto to ali tudje.
Razlika ogromna.
Da li su se kod nas pravila izbaciva sedista(po licenci Martin-Baker)?
Jesu, a opet nisu nasla svoje mesto u novim skolskim avionima!?
I pogibe covek pilot, otac i hranitelj porodice zbog idiotluka nekog nadobudnog nekopetentnog. A taj isti jos uvek sedi negde i mraci sve nas a mi pojma nemamo da on uopste postoji. Pa ne treba neko sa strane da kaze da je avion bez istih bazno nebezbedan da bi neko poceo da ih trpa tamo gde su morala biti od pocetka.
Kakve svetske standarde pominjes?
Pa Orao sa vodjenom raketom, ili gazela sa vodjenom raketom kojom gadjaju sa bezbednog odstojanja je najveci svetski standard. Da li je ekran kolor ili nijansa sive nema veze ako raketa pogodi cilj i razvali ga. Da li to mozemo sami da napravimo?
Koji ce nama novi (strani) mocniji helikopteri ili lovci kad nemamo dovoljno transpornih helikoptera ni za osnovne potrebe?
Bilo koji izbor sa kupovinom sa strane, bez mogucnosti opravke remonta ili vise od toga ovde su bacene pare.
Da ne ulazim u to zbog koga i cega u okruzenju sve to…
Ne mozemo da restartujemo proizvodnju modernijih galeb i jastreb ali mozemo da iskesiramo za nesto sto nam ne treba(sateliti munjei sl) ili nove preskupe avione?
Nemamo pameti za to, ili masina, tehnologiju?
Ja mogu da potpisem da imamo i vise nego potrebno, nema se volje i vere…

Br

Pavle, jaka avijacija nam treba. Moramo potrošiti nešto para na to, kao što rade ozbiljne države. Orao ne može da nam obezbedi sve što nam treba. Uzgred MIG-23B je avion jurišnik, daleko bolji od Orla, ali je i njega vreme pregazilo. Slažem se da treba da imamo svoje razvojne kapacitete i da uposlimo ljude, ali pametno i sa merom.

Pa

Ispali dve rakete sa 20 km i zvekne ‘tenk’ i kamion pun vojske na celu kolone.
I vreme ga pregazilo.
Objasni zrtvama da ih je unistio vremenom pregazeni avion.
A te stvari su se desavale.
Ne treba nam jaka vec upotrebljiva avijacija.
I avioni sami po sebi ne cine avijaciju.
A mi smo poznati po meri….i ovde sve prsti od iste, onako salonski.

Du

Ne da su bolje nego dve generacije ispred. Pitanje je što će da se od naoružanja prikači gore.

Odgovori
iv

Ovo se meni cini kao dobro resenje , platforma ima poreklo iz civilnog programa pa predpostavljam da bi odrzavanje moglo biti jeftinije iz vise izvora , nosi dobre protuoklopne rakete i ima savremenu dnevno nocnu nisansku opremu. A kostali su koliko jedan ili dva nova helikoptera. U svakom slucaju bolje nego Gazele sa maljutkama.

Odgovori
Dr

Kiowa-e su super mašine.
Sve pohvale za nabavku ..Ovo je koristan heli.

Odgovori
ej

Za sta? Pustinju Iraka i Afganistana? Bacanje para,ali ocigledno fanovi letelica vole da vide sve novo sto mogu,po svaku cenu. Nego nemate Srbi petlju da kazete istinu i sto mislite,da ne kazu Hrvati da ste ljubomorni. xD Sto se tice RS,znamo da imaju pretenzija. Jer je bila deo onih HRT „kraljevina“. Kiowa nikom ne treba,pa ni Amerima. Hrvate da ne pominjem. A nama Gazele trebaju samo za par namena,treba ih VS liferovati sto pre. Ostaviti 5-6 da se glavonje voze trasom BG-NI-BG. A Game su komicne. Prodati Mozambiku ako ih hoce.

D

Za izvidjanjem koje ce upravljati vatru topnistva pzh2000 haubice i na cilj i povezati njih kako ameri kazu u „real time“. Nije trebalo amerima? Da da zato su ih toliko koristili. Sta da ti ne pominjes? Hrvatska je dio NATO saveza i mora ulagati u svoju vojsku. Sto ti znas o sto HR treba?

ej

D@ Vase topnitvo od 16 Panzera je ravno statistickoj gresci…Solidan raketni sistem moze i da promasi,pa da napravi katastrofu drzavi koja se oslanja na takav broj ubojnih sredstava…Ali ok, ok gledate TV Kalendar,i HRT,sve je u najboljem redu….pozdrav.

be

ajmo malo vidjeti sto kaze jednostavan izrazun i otklon od mete. ako pretpostavimo kako je otklon od mete do 100 m u promjeru. ajmo pretpostaviti kako se bitnica ph2000 sastoji od 4 jedinice. jedna od osobina ph2000 jest ta sto moze ispaliti 5 projektila unutar jedne minute koje istovremenu padaju na cilj. dakle, jednostavnom matematikom dolazimo do brojke od 20 projektila koje padaju u krug promjera 100 metara na udaljenosti od 40 km. da, to moze uzrokovati veliku stetu na suprotnoj strani….jako veliku stetu.
upotrebom Precision Guidance Kita (jednostavan sustav navodjenja uvrnut, spregnut s upaljacom, klasicne bojeve glave) otklon od mete pada na 30 m u promjeru)….da, 20 zrna u krugu od 30 metara cini jako jako veliku stetu.
naravno, nije sve to tako jednostavno….ali dobro uvijezbana posada moze (kad se uzmu u obzir svi parametri balistike, konfiguracije terena, punjenja, atmosferskih uvijeta) staviti 20 zrna u krug od 30 metara.

Mi

Mnoogo bolje od Gazele. To su novi helikopteri. Koliko su nase Gazele stare i tehnologije u njima pitam se?
Plus, pravljeni su za US army a ne za izvoz tako da imaju najbolju varijantu svega. Mozda ne dodatnih uredjaja koji se lako skinu, ali kao letelica je najbolja varijanta svog modela.
Pa onda vidi im osmatracku „budzu“ iznad elise. Samo to cudo kosta verivatno ko jedna nasa polovna Gazela.

Nadam se da ce Srbija dobiti jos novih helikoptera Mi-8/17 uskoro. A eventualno i nekih mladjih migova za nase pilote i da cuvamo nase nebo.

Odgovori
pp

Sve OK u tekstu ,osim cijene ,odnosno vrijednosti ovog posla.
Hrvtaska će paltiti s PDV-om cca 450 milijuna kuna a američka donacija vrijed 1.05 milijardi kuna.

Ako 1 helikopter ove konfiguracije vrijedi 13 M $ onda cijeli posao s obukom, trenažerima, pričuvnim dijelovima, plaćenim indtruktorima, dokumentacijom, tehničkom bazom, naoružanjem vrije točno 1,5 milijardi HRK.

Ma

Nikad mi nije bio jasan idiotluk da se cifre koje država plaća navode sa PDV-om (jer država plaća PDV samoj sebi).

Nemoj me krivo shvatiti, ne pljujem tebe, nego naše „državne dužnosnike“ koji izlijeću sa takvim nebulozama.

pp

1,5 milijardi HRK pomnožite sa 15 ili 16 i dobit ćete iznos cijelog posla u srpskim dinarima.

Odgovori
Be

Ni zanimljiva je meni ta prica s porezom u ovom slucaju.
Dakle, drzava u ovom slucaju placa porez na donaciju. Kome? Opet drzavi. U ovom slucaju, to i nije placanje u pragom smislu. Novac iz MORHa se vraca u centralnu kesu vlade RH….

No, sad vidi ovo.
Ukoliko netko donira nor.medicinsku opremu velike vrijednosti…..tko onda placa porez? Krajnji korisnik tj.bolnica koja taj novac nema……bilo bi smijesno da nije za plakat.

Zi

Mi smo samo preneli zvanican podatak MORH-a. Nismo izneli podatak o realnoj vrednosti helikoptera sa logistikom i obukom. A da li vrede koliko ste naveli o tome moze da se diskutuje. Postoji informacija da je Tunis 24 helikoptera platio 100 miliona dolara. Ali su tu ukljucene i rakete Hellfire kao i ostalo naoruzanje.

D

pa sigurno da za nesto mozes platit. Balkanska glava moja! Svi hoce u balkanu za jeftino. Kad ulazes u vojsku ..moras platit.

Bu

Poštovani,
Koliko mogu da pročitam u komentarima dosta toga ima što je netočno,neistinito zbog neznanja ili neupucenosti ili nije točno kako neki misle,a netko će zasigurno uzeti za točan podatak jer će misliti da je to istina. Dijelom ću se osvrnuti na komentar(Srbija):
Točno je da Hrvatska i te kako ima vojnu industriju,ako uspoređujem naše dvije zemlje:
Đ. Đ. Proizvodi AMV Patria,radi remont i servis M-84 za sad jedinog perspektivnog tenka za HV,Takoder istoga proizvodi zajedno s ostalim firmama bivše države,proizveo vjerojatno budući hrv.tenk Degman,za sad u samo dva prototip,zajedno s Kongsbergom proizvodi oružani stanicu 30mm koja se montira i na Stryker.
HS proizvodi i prodaje vrhunske pištolje,opremu i streljivo za njih,takoder je napravio vrhunsku pušku vhs-2 koja ravnopravno konkurira svim ozbiljnijim puškama danas.O brodovima za mornaricu i dr. netreba puno pisati zna se tko ih pravi.Rakete RBS-15 sami radimo servis i pridružujemo resurse.Z Z Velika Gorica radi servis skoro svim letjelicama što koristi HV.
Ima toga još dosta,ali za sad toliko.
Lp.

Odgovori
K

Degman je bio prolazno moderan tenk 90-ih, uzimajuci u obzir njegovo nasljeđe kao tenk istocnog tipa. Ali neko sanjanje Degmana danas je potpuno apsurdno. Niti ga Đ.Đ. moze proizvesti (oni su ih samo sklapali, dijelovi su proizvođeni diljem jugoslavie. Kalupi za kupole su ionako unisteni), niti on ima ikakvog vojnog smisla. Tehnoloski je u potpunosti nadiđen, prozvoditi ga bi bilo jednako apsurdno kao da se krene proizvoditi staro zeljezo.

Ostale tocke vise manje stoje, osim sto HS produkt ne proizvodi municiju. Ona se nabavlja iz srbije i njemacke. O tvornici municije se stalno govori, ali je to tesko isplativ projekt.

Ma

Ma nije njima to problem napraviti.
Sam HS produkt troši ogromne količine streljiva jer se svi prozvedeni pištolji isprobavaju, a imaju godišnju proizvodnju od 400.000 komada.
Da ispucaju samo 10 metaka po komadu, to je 4 milijuna metaka. Sasvim dovoljna količina za manji pogon i ovladavanje tehnologijom.

Uz to, kako imaju iznimno blisku suranju sa Springfield Armory, lako bi mogli izvoziti to streljivo u SAD.

Mi

Zasto govorite o necemu u sta se ne razumete ! Ne razumem logiku ljudi da komentarisu nesto sa cim nisu upoznati , hrvatska nazovi vojna industrija ne proizvodi vec je sklapala patriju cini mi se poslednju ste sklopili 2012 i sve ste proizveli za sebe ni jednu niste prodali tenk ne proizvoite niti bi ste mogli a o artiljeriji ili avijaciji da i ne govorim , jedino sto proizvodite je pesadisko naoruzanje i neke vagone i cisterne , Srpska vojna industrija u poslednjih nekoliko godina proizvodi oklopna vozila sopstvene proizvodnje pocev od BOV m11 ,bov m10 koji su uvedeni u upotrebu zandarmerije ove godine , u nazad nekoliko godina izvezen je odredjen broj u africke zemlje , proizvodimo oklopnjaka Lazara u vise varijanta sada ce biti predato vojsci odredjen broj , krajem ove godine je prikazan na vojnoj paradi modernizovan BVP m 80 i jos par projekata , sto se tice artiljerije Nora B52 koju proizvodimo vec dugi niz godina konstantno se prodaje i ove godine 8 nora smo proizveli za sopstvene potrebe koje ce uci u upotrebu vojske Srbije i cini mi se jos 7 2017 godine , postoji jos modela mobilne artiljerije koju mi proizvodimo da ti ne nabrajam , cak proizvodimo i avion Lastu skolsko trenazni avion koji moze nositi naoruzanje , a o pesadiskom naoruzanju da ne govorim od municije pistolja cz99 puske m21 snajpera Crne Strele do teskih spregnutih mitraljeza , bacaca granate ,bombi ,mina, zolja sve se to proizvodi i prodaje , Zastava oruzije je prodala svoju proizvodnju za naredne 3 godine i najveci kupac zastavinog naoruzanja je Amerika , ako nisi znao duplo vise izvozimo za Ameriku od vas , u 2015 imali smo duplo veci izvoz naoruzanja od vas takodje i u 2016 imacemo duplo veci izvoz , da pojasnim mi proizvodimo ali ne samo za nas vec i prodajemo naoruzanje drugim zemljama za razliku od vas koji proizvodite samo lako naoruzanje i vagone i to su vam jedini vojni proizvodi koje trenutno imate ! Ja razumem da vi na televiziji ne mozete da vidi niti cujete o tome sta se proizvodi u Srbiji ali ovo je vreme interneta pa postoje tolike ne vladine organizacije koje se bave ocuvanjem mira i stabilnosti pogotovu u ovom nasem regionu tako da im je cilj transparentno trgovanje naoruzanjem u danasnje vreme nije moguce jedan metak prodati a da to nije propraceno mediski , jos sve zemlje bivse jugoslavije su pod nekim sankcijama cak i vi kao clanica evropske unije , svi podaci postoje samo je potrebna zelja i malo vremena !!

St

Svakako odlican posao i za amere i za hrvate. Srpska gazela sa novim raketama pauk 8KM i maljutka 5km nije lose resenje ali je hellfire daleko bolja raketa, pauk proizvodi privatna kompanija i ne znam koliko je pouzdana niti se bilo sta zna o njoj, molim T6 da se baci na istrazivacko novinarstvo :-)

Odgovori
Sa

Molim vas, hoće li mi netko od prisutnih komentatora na nepretenciozan način objasniti zašto se u 3/4 dosadašnjih komentara spominju srpske Gazele, a tema članka su hrvatski Kiowa helikopteri. Hvala

Odgovori
Br

Pitanje vam je pomalo čudno. Evo da ja pokušam da vam odgovorim. Znate, kad komšija kupi skoro novu Opel Astru a vi vozite Yuga starog preko 20 godina. Onda cela porodica komentariše danima o tome kako komšije voze dobro i lepo auto. Onda slede razmišljanja da i mi zamenimo starudiju od auta nekim novijim i boljim. To bi bio taj odgovor otprilike.

Mi

Prost odgovor ovo je Srpski portal ako nisi obavesten i normalno je da zaljubljenici u avijaciju uporedjuju svoju sa drugim avijacijama a koliko vidim naslov ove teme je novi helihopteri iz hrvatske znaci ti kao citaoc imas mogucnost da izneses svoje misljenje i razmenis sa drugima , nevidim nista sporno sto se poredi nasa gazela !!!!

iv
ve

G-dine Bankovicu da li biste bili ljubazni da napravite osvrt na ruski laki jurisni helikopter Ansat?Mislim da bi ovaj helikopter svojim TT mogucnostima uz povoljnu cijenu kostanja mogao da znacajno unaprijedi helikopterske jedinice VS.Doslo je kranje vrijeme da se Srbija na ozbiljan nacin pozabavi svim segmentima svoje vojske i da se konacno pocne uvoditi novo naoruzanje a ne da se samo oslanja na stokove zastarjelog i prevazidjenog naoruzanja bivse JNA.Srbija ocigto nema politicku samostalnost da krene u ozbiljnu reformu svoje vojske jer to sputava NATO koji od 2000 drzi Srbiju pod nekim vidom okupacije.Para ima i za avione i helikopete i za nove PVO sisteme,za nova artiljerijska i raketna oruzja i za tenkove i oklopna vozila i Srbija mora da ima stalnu vosjku od makar 70 000 hiljada vojnika.

Odgovori
Br

Slažem se sa vama Vesko u potpunosti. Sve se to oružje može nabaviti na dugoročni kredit i pod povoljnim uslovima, bilo od Rusa ili od Kineza. Bez oružja smo ko glineni golubovi. Uzgred, G4, Orao i Gazela, pripadaju nekom prošlom vremenu i modernizacija bi bila preskupa a rezultat slab. Pozdrav

Ž

Ансат-2РЦ се не прозводи, није нашао купце међу иностраним купцима а за њега нису биле заинтересоване ни руске ваздухопловне снаге.

Ve

Zivojine Ansat se koristi kao helikopter za obuku u Rusiji I vec je isporucen njihovim helikopterskim jedinicama.

ve

Inace se Ansat 2rc skoro poklapa sa Ansatom U koji je osim sto je uveden u jedinice za obuku pilota helikoptera u Rusiji kupljen i od strane Juzne Koreje u verziji za gasenje pozara.U svakom slucaju Ansat U se moze po narudzbini opremiti naourazanjem a zbog svoje cijene je za drzave ako sto je Srbija pravi izbor a posebno kao zamjena za vremesne Gazele.Takodje ako jedan Mil MI 17v kosta 12,5 miliona dolara a Ansat U ispod 3 miliona dolara oko 2.5 miliona je cijena valjda je svakom jasno koje su njegove prednosti.Ovaj je helikopter inace nastao kao potreba za modernizacijom Mil Mi 2.Sa 100 miliona dolara Srbija bi mogla da osvjezi svoje helikopterske jedinice a ako ni za to nema para onda je sve otislo do djavola!

Ž

Веско

У употреби се налази Ансат-У а не лаки извиђачко-борбени Ансат-2РЦ.

Di

Kako bi bilo da i mi ovu kuglu stavimo na nase Gazele?

Odgovori
Ve

Znam Zivojine eto sam I napisao to.Nego jesi li ti sluzio vojsku,jesi li pilot ili vazduhoplovni inzenjer posto mislis da si expert ,stoje li kakve kvalifikacije iza takvog stava?

Bu

Ko da staviš veš mašinu.

Ž

Веско

Нисам видео Ваш пост па смо написали исто.

Служио сам војску а по струци сам машинац. Нисам ваздухопловни инжењер.

Ba

Gospodine Pavle, ostavite se borbe sa vetrenjačama- vidite valjda da je u pitanju „dodvoravanje“ redakcije „ino“ tržištu? Nije dozvoljeno na ovom portalu govoriti o bilo kakvim pozitivnim pomacima, samo blato. Izgleda da 100-200 ljudi ne poznaje ništa, čekaju da im autor otvori oči. Ako ne piše u „Novostima“- to Pavle i ne postoji, razumijete?

Stalno pratim T6, ali sam zato o „pauku“ čuo prvi put kada sam ga vidio u Novom Sadu na paradi. Zbog čega nema članka o ovoj temi, kada je sve tako dobro poznato? Ne, Pavle- redakcija je zatečena, kao i mnogi koji nisu znali, ili su samo čuli glasine. Nema tu istraživačkog novinarstva, samo monitor i pokoji razgovor u kafani kada je tema već aktuelna. Možda je razlog to što ih ljudi iz VS ili VTI ignorišu. Čitajući ton u kojem se piše- s pravom rekao bih.

Slutim da Vi raspolažete sa nekim konkretnim informacijama pa Vam zbog toga i puste komentare. Što se mojih tiče, to svakako nije čest slučaj. Mnogi i ne mogu da Vas podrže u nekoj temi. Ovo i nije mnogo bitno, bitno je da niste sami. Radiće ljudi i proizvodiće se bez obzira na hejtere. Zalaganje uvjek prevlada dokolicu.

Pozdrav svima!

Odgovori
Br

Želim da pohvalim skoro sve tekstove koje sam pročitao a koje je uradio gospodin Bankovic. On je odličan novinar i vrlo dobro informisan.

Pa

Nema vetrenjaca, nema veze ni sa informacijama.
Nemam nista protiv ljudi koji se javljaju da samo pohvale clanak, kao ni protiv dokono vernih gledalaca utiska nedelje koje prate svaku emisiju i ne mogu da se odluce izmedju predloga i pozdravljaju sve goste i voditeljku…
Ali dajte ljudi ne pisite protiv sebe, ne drzite drugima stranu, dignite nivo kulture pisanja, budite svoji, informisite se iz vise izvora, kriticki sagledajte stvari, bez navijanja…

Pa

@Breg
skoro sve ili sve?
a one koje nisi procitao?

Br

Pavle i Paulus, pa dajte nesto argumentovano protiv članaka. Vi samo kritikujete a ne dajate neke ozbiljne informacije koje bi nas ostale zaintrigirale. Ovo što sam do sada pročitao od Bankovica je vrlo dobro i ozbiljno napisano, oprezno i bez pretenzije. Kad biste uozbiljili i fokusirali priču onda bih vam možda i poverovao. Niste mi odgovorili u vezi Orla. Tvrdim da je to vrlo slaba kopija aviona Jaguar, a za njegov razvoj i proizvodnju je bačeno dosta novaca u onoj staroj Jugi.

Pa

i dajte se manite losih kopija ili kopija.
Pogledajte kfir, cheetah, nesher, J-7…
Na osnovu cega je Orao kopija? Kao vrlo su slicni?
Sta je slicnost u aerodinamici?
Geometrijska slicnost? Pogonska slicnost?
Imate slobodu da tvrdite sta zelite, kao i da neko uzima to za ozbiljno.
Da, ulozeno je dosta para u razvoj i proizvodnju, fabrike iz cele drzave su bile u tom projektu, ali te pare su ostale u zemlji, nisu date van zemlje. I te pare nisu bacene ni u kom slucaju.
Za nekog mozda jestu jer nisu dale ‘igracku’ po njihovom ukusu.
Ja ne bih vise o ovome…..

Br

Pavle, pa nisam ja izmislio da je Orao rađen po uzoru na Jaguar, to su rekli oni koji su ga pravili tih godina. Imate sve dokumentovano u novinama i čak možete naći i na internetu. Da je bilo pameti imali bi ne ovakve ovione koje niko nije hteo da kupi u inostranstvu, već nešto mnogo bolje. Pa zar nam Rusi nisu nudili kompletnu proizvodnju Suhoja-30 kod nas, a mi ni da beknemo na to. Gde bi nam sad kraj bio da smo prihvatili. Isto bi bili neutralni ko i sad, samo mnogo jači i mnogo više bi nas poštovali u Evropi. Ne bih ja više o ovoj temi jer bi mogli u nedogled.

Br

Još jedna jako važna informacija koju sam našao. Ova informacija je data od strane rukovodioca projekta aviona Orao. Informacija se tiče koštanja čitavog projekta Orao, a iznosi oko 2 milijarde tadašnjih američkih dolara. Ne smem ni da zamislim šta se sve od naoružanja moglo kupiti za taj novac. Istina mnoge porodice onih koji su učestvovali u projektu Orao a kasnije u proizvodnji su živele od ovog projekta. A da li je bio avion uspešan u odnosu na to koliko je sve koštalo, e to je veliko pitanje. Ja imam svoje mišljenje koje sam delimično izneo.

Pa

Koji je uopste smisao tvrdnje?
Da su porodice ljudi iz instituta, fabrika imale za hleb?
Ta informacija je vazna sada koliko i vremenska za juce.
A nama su Rusi nudili proizvodnju celog Su-30?
Zapad nam je ustupio deo projektne dokumentacije Jaguara?
Rekao rukovodioc razvoja, ne ne glavni projektant hidraulike stajnog trapa?
Bajke i basne…avaj, odakle nalet tih divnih ideja?

Br

Pavle, ja stičem utisak da mi ne živimo u istoj državi Srbiji. Treba biti informisan pa onda ovde ostaviti neki komentar ako želimo da ozbiljno razgovaramo o temi. Svi znamo kakva je bila bivša Jugoslavija. Znamo da su donošene brojne političke odluke u odabiru naoružanja i ko je vukao na čiju stranu i za čije interese. Amerikanci su više znali o JNA nego mi sami. Jugoslavija se raspala jer je bila loša tvorevina, posebno u poslednjih nekoliko godina pred raspad. Ogroman novac se trošio na vojsku bespotrebno, to tek sad vidimo posle mnogo godina. Pa zar nije sramota baciti toliki novac na Orao, ispodprosečni avion u svojoj klasi. I sad treba neko da mi hvali do neba taj projekat jer je sam učestvovao u njemu. I navodno je bio naš najbolji avion ikada. E baš veliki podvig za 2 milijarde dolara.

Zar nam Primakov nije nudio proizvodnju Su-30 u Srbiji? Ako ne znate možete preko interneta prelistati stare novine, ali mislim da treba da ima nekih informacija na google. Ja se dobro toga sećam za razliku od vas. Očito vam je ta informacija promakla. Ne krivim vas, ali govorili smo o Orlu i koliko je novaca bukvalno bačeno na jedan avion koji je bio ispod proseka u svojoj klasi, a sada je krš. Imao je Orao par ozbiljnih uspešnih borbenih akcija 1999 i to zajedno sa Galebom. Ali te su akcije bile uspešne prvenstveno zbog hrabrosti pilota, vremenskih okolnosti, uz faktor iznenađenja, a ne zbog sposobnosti samog aviona. Ja sam jedan od svedoka jedne od akcija, ali to nije bitno u ovoj temi. Da smo imali drugi tip aviona na primer SU-25 umesto Orla rezultati akcija bi bili mnogo uspešniji. Želim svo vreme da istaknem da treba dobro promisliti pre ulaganja u VS. Treba nam moderna, jaka, sposobna vojska. Smatram da se ne možemo zadovoljiti krpljenjem starog oružja, već nam treba novije i novo, pametno izabrano. Svo se to novo oružje može uzeti na povoljan dugoročni kredit od prijateljskih zemalja koje imaju iskustvo u proizvodnji kvalitetnog oružja.

Pa

stekao sam utisak da je svrha p;livanje po orlu. i dalje ga imam.
su-30 tada i sada mozemo samo da sanjamo. s300, buk mozemo da sanjamo. dobili smo donaciju koja ce da zacementira mogucnost sopstvene proizvodnje, i dugorocno postajemo apsolutni vazal rusije.
uspesniji su-25 protiv koga?
jedino sto je radilo u sfrj pred raspad je upravo bila namenska industrija, tehnoloski na krilima orla i m-84, prihode je ostvarivala i za vreme ratovanja.
to svi, jedino ako persiras sebi u mnozini, mi se dijametralno razlikujemo po shvatanjima. u orao se uslo s jednim ciljem uz podrsku zapada koji je onda uskracivao tehnolosku podrsku. ja nisam ucestvovao u projektu orla, niti ga hvalim, sve sto sam rekao su suve cinjenice. ali ipak, uvek ima boljih ‘znalaca’, cesto bez dana u uniformi, ili dana u nekoj od fabrika namenske ili sl. ko to zna o donosenju politickih odluka?
treba nam vise pameti i manje ulaganja parama koje nemamo u nesto sto nam niko nece dati. dajte primer za dugorocni kredit, koji tip oruzja, od koga….pa da vas uverim u duboku zabludu koji gajite, sto mi nije namera. ….

Br

Pavle, molim vas nemojte u pozitivu spominjati više SFRJ, tamnicu srpskog naroda. Plaćali smo skupo boravak u toj nazovi državi. Ta je bivša država najmanje odgovarala Srbiji. To se sada dobro vidi.

Ja ne kritikujem Orao samo da bih ga kritikovao, već želim da kažem da treba da idemo u obnavljanje RV sa novim aparatima i mnogo boljim. Treba našim pilotima dati avione koje zaslužuju. Tako rade pametne države. Ja verujem, kada bi se pitao narod Srbije na referendumu da li da dodatno izdvaja godišnje od svoje plate po 1000 dinara za moderniju vojsku, garantujem da bi više od pola glasalo za to. Lepo je i patriotski (a i bezbednije) videti savremene avione na nebu Srbije, bolje PVO itd. Nije poenta Su-30 već sposobno RV. Vazal Rusije se ne može postati zbog 6 polovnih aviona i 60 polovnih tenkova. Zar treba da ugasimo RV a to je ono što bi truli zapad hteo. E pa neće moći. I dalje je Srbija okružena neprijateljima, bili oni u NATO ili ne. Ne budimo naivni.

Mogli bi nabaviti oružje i od Kine ako vam (nam) Rusija smeta. Izvesti poljoprivredne proizvode a uvesti njihove avione i PVO rakete. Šta je tu problem. Ako jedna Saudijska Arabija uvozi rakete i drugo oružje iz Kine što bi to nama smetalo. Nismo bogati ko Arapi ali možemo uvesti onoliko koliko nam zaista treba i što je kvalitetno. Rusi su nam prijatelji i nabavka kvalitetnog oružja iz Rusije i saradnja sa njima u proizvodnji je meni mnogo bliža i pametnija opcija, a verujem i većini građana Srbije.

Pa

25 M $: u remont i produzenje resursa mig 21(nasi su medju najmladjim u svetu), investiranje u proizvodnju skolskog i lakog lb na bazi postojecih resenja (galeb,jastreb), po 12 novih. remontni kapaciteti aviona i helikoptera.
za 10 godina novih 6-8 lovaca presretaca.
svaki gradjanin koji placa porez zasluzuje bolju drzavu, bolje uslove za svoju decu i sebe. zasto su piloti specijalan slucaj?
vasa ideja nije losa i nije nova

Br

Piloti su najranjiviji ali i najhrabriji! Takođe i tenkisti. Srbija ako misli da bude ozbiljna država koju će poštovati njeni građani mora da misli na svoju vojsku, ako ne baš sa visokim platama onda sa kvalitetnim oružjem. Mi to možemo i hoćemo, a imamo i prijatelje koji su slični nama. Svaka saradnja sa njima u razvoju novog oružja i modernizaciji starog je dobra i korisna. Orlove i Galebove možemo sami modernizovati ali to je sve kratkoročno. Treba misliti na budućnost i uz pomoć prijateljskih država i naroda sačuvati neutralnost i bezbednost. Sreća naša pa imamo moćne države za prijatelje. To treba čuvati i negovati dobre odnose.

Re

Jel moze pojasnjenje zasto na internetu pise da je proizvodnja koiwa zavrsena 1989 godine, a ovde pise da su 2013 godiste?

Odgovori
ze

Zato jerje to napisala osoba koja nezna pravu istinu nego skida podatke sa neta.ovi helikopteri su 2012-13 sa par stotina sati leta i poslije toga su servisirani i takorec su novi.toje istina ane ona koji govore o 1989. Ovosu takorec novi helikopteri.

iv

pogledaj intervju sa gospodinom Križancem koji sam priložio na ovom forumu pa će ti sve biti jasno.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Branko na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Izvezeno je skoro 80 nora, Azerbejdzan je nedavno narucio 48, Kipar Tamnave, Alzir je hteo 72, ali nemamo sasije, plus da nije bilo ovog rata i da mozemo da uvezemo sasije do sada bi ih bilo znatno vise izvezeno, do sada ih je napravljeno oko 100, a moglo je duplo vise. Ova situacija nece trajati…

12. Dec 2024.Pogledaj

Srbofil na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Nenad N. Nedavno je država odustala od projekta solarne elektrane jer nisu znali da na lokaciji postoji čitavo jezero, tako da su ovakve usluge preko potrebne. Što se tiče aviona, Makedonija je kupila kontigent novih oklopnih vozila iz Amerike. Jel znate kako su stigli? Brodom do Grčke i onda vozom. Strategijski transportni avion služi za…

12. Dec 2024.Pogledaj

Vlad na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

Boki, U slučaju kupovine takvog aviona on ne bi leteo samo za naše potrebe već i za potrebe trećih strana. Dakle, angažovanost bi mu bila na potrebnom nivou. Što se tiče izvoza naše namenske, pa taj avion se koristi i za dopremanje opreme koja se kupi za VS. I na kraju, iznamljivanje aviona svakako plaća…

12. Dec 2024.Pogledaj

Pavle na: Na četvrtom rođendanu PR-DC-a: Predstavljen IKA-Rocket, dron naoružan Zoljama

onda mora da postoji trzaj? kako to izgleda sa decjeg camca na naduvavanje?

12. Dec 2024.Pogledaj

Boki na: Erbas predstavio Srbiji tehnologije satelitskog nadgledanja i naprednih softvera za analizu: Od primena u odbrani do poljoprivrede

@Jordan Izvoz nase namenske je previse mali da bi uopste razmisljali o kupvini heavy transportnog aviona. Sta ce nam previse skup za odrzavanje avion kada se jednostavno moze iznajmiti avion za koje troskove placa naravno kupac tog nauruzanja. Kada bi bilo posla za njega, pa i ajde da razmislimo o tome. Ovako za dva leta…

12. Dec 2024.Pogledaj