Uz prisustvo visokih predstavnika vlasti, mađarskih i švedskih oružanih snaga, predstavnika kompanije SAAB, švedskog ambasadora u Mađarskoj i drugih zvaničnika, 4. marta ove godine u vazduhoplovnoj bazi Kečkemet obeleženo je 10 godina upotrebe višenamenskog borbenog aviona JAS-39 ‘’Gripen’’ u sastavu Vazduhoplovnih snaga Mađarske.
Komandant vazduhoplovne baze Kečkemet brigadni general Csaba Ugrik rekao je na ceremoniji da se Gripen u protekloj deceniji u upotrebi pokazao kao veoma pouzdan, ekonomičan i sposoban. Kako je za održavanje mađarskih Gripena zadužena i posebna grupa RV Švedske koja se nalazi u Mađarskoj, general Ugrik je dodao i da su oni vrlo zahvalni na dugoj i intenzivnoj podršci koja je pomogla u uspešnom operativnom korišćenju Gripena.
Predstavnik SAAB Aeronautics izrazio je zadovoljstvo jer je saradnja te firme sa pripadnicima RV Mađarske bila vrlo efikasna naglasivši da su Mađari u korišćenju Gripena postigli uspeh kako u domaćim tako i u međunarodnim operacijama. Do sada su Gripeni učestvovali na preko 100 međunarodnih vazduhoplovnih vežbi.
Uvođenjem u naoružanje aviona Gripen RV Mađarske je postalo jedno od modernih i efikasnih vazduhoplovnih snaga NATO-a. Potvrda njihove sposobnosti stigla je prilikom učešća mađarskih aviona u misiji Baltic Air Policing gde su 4 mađarska aviona dežurala i letela iznad Estonije, Letonije i Litvanije četiri meseca počevši od septembra 2015. Na nebo baltičkih država vratiće se 2019. Treba podsetiti i da Mađarska Gripenima od 2014. leti i iznad Slovenije koja nije sposobna da iz vazduha kontroliše svoj vazdušni prostor.
Tokom eksploatacije mađarski avioni pretpreli su i nekoliko modifikacija, uglavnom softvera aviona a mađarski piloti su skoro počeli obuku u letenju sa tek isporučenim naočarima za noćno letenje (NVG – night vision goggles) što će dodatno poboljšati i proširiti njihove mogućnosti i sposobnosti.
Mađarska je 2001. godine prvobitno potpisala ugovor o iznajmljivanju 14 polovnih višenamenskih borbenih aviona JAS-39A/B, dok je 2003. to promenjeno i toku 2006. i 2007. mađarsko RV dobija 14 bivših švedskih aviona JAS-39C/D u varijanti JAS-39 EBS-HU (trup od varijanti C i D a krila od A i B) od toga 12 jednoseda i dva dvoseda koji su ipak označeni kao JAS-39C i D.
Punu operativnu sposobnost eskadrila mađarskih aviona dostigla je decembra 2008. godine. Avioni su iznajmljeni na period od 10 godina uz offset aranžman koji je iznosio 110 procenata a 2012. godine je taj ugovor produžen do 2026. Po ugovoru, nakon perioda iznajmljivanja Mađarska postaje vlasnik ovih aviona.
Do danas Mađari su imali dva udesa aviona JAS-39. Prvo je 19. maja 2015. dvosed izleteo sa piste u češkoj vazduhoplovnoj bazi Časlav, oba pilota su se katapultirala a avion je usled velikih oštećenja otpisan. Potom je već 10. juna usled problema sa stajnim trapom pilot jednoseda sleteo na trbuh aviona i tom prilikom se katapultirao a avion je nastavio nekontrolisano kretanje i izleteo sa piste. Prvi izveštaji su govorili o tome da avion nema veća oštećenja ali do danas avion nije vraćen u letno stanje.
Krajem 2015. nagovešteno je da bi ugovor o iznajmljivanju mogao biti dopunjen kako bi ova dva aviona bila nadomeštena a dodatni troškovi bi do 2026. mogli iznositi 33 miliona dolara.
janko
Za 8 godina koriscenja u iskljucivo mirnodopskim uslovima su prakticno izgubljena dva aviona sto je bezmalo 15 procenata,da nije to malo mnogo s obzirom da nisu mnogo stari a i hvaljeni su na sva usta…S obzirom koliko kostaju…Jos na lizing
Marko
Pa nisu oni kupili sto su kvalitetni nego zato sto su primorani na to od strane Natoa.Gripen je prosecan avion sa solidnom avionikom ali daleko iza F-16 ,Mig-29 mirage-2000 ovi avioni imaju daleko bolje manevarske sposobnosti u odnosu na Gripena sto se tice elektronike ona se nadomescuje nadogradnjom 10 godisnjih apdejtova u razlicitim verzijama .
atg51
Koliko je meni poznato, prvi je izgubljen greskom pilota, drugi je bio greska u software-u. Mozda necu biti objektivan, Gripen mi je odlican koncept, ali zar nije cudno da su nesrece sa Gripenima desila samo kod Madzara? Inace, Madzarska je povecavala svoje RV, tako da su u periodu 2010. – 2014. broj pilota lovaca povecali sa 20 na 32, broj tehnicara sa 56 na 91. Mozda neko od novih pilota i tehnicara nije bio na potrebnom nivou za ovako kompleksan posao.
gile
Uzrok drugog udesa je greska nastala prilikom odrzavanja softvera, odnosno nedostatka IT vestina od strane tehnickog osoblja, pri cemu je potreban broj IT specijalista sa preporucenih 3 spao na 2 (prilikom reinstaliranja ili odrzavanja softvera potrebno je izvrsiti odredjeni broj testova, pri kojima mogu da nastanu novi problemi /obicno 5-10% u odnosu na broj instaliranih operacija/, dati problemi se klasifikuju kao Kategorija 1 ili 2, pri cemu Kat. 1 znaci dalje prizemljenje; sada da li je greska propustena ili je pogresno klasifikovana to nije jasno)…
Banja Luka
Ovo baš uliva povjerenje u borbeni avion. Pitam se šta bi se desilo u scenariju bombardovanja 99? Ne, ne, ne gađajte infrastrukturu, pošaljite samo tim ubica da srede dvojicu doktora nauka koji mogu da pokrenu ovo čudo- i zemlja je naša?
Svakako karikiram. Znam i sam da je stanje Švedskog kraljevskog vazduhoplovstva ideal kojem samo možemo težiti, pa je i održavanje letjelica predpostavljam podređeno funkcionisanju u savršenom sistemu.
Problem je što do eskalacije sukoba savršen sistem samo daleka želja, i vojska je primorana na improvizacije. Dakle, ne samo VS, nego i mnogo, mnogo moćnije armije. Po definiciji se u vojsku ulaže u miru da bi mogla „što bolje“ da funkcioniše u ratu. Dakle, „što bolje“ zbog toga što je poznato da u stanju rata ništa ne funkcioniše kako treba.
S tim u vezi- nikada ne bih ulagao novac u sistem za koji moram da plaćam održavanje godinama u odvojenom ugovoru. Ako proizvođač ne može za godinu dana (ili blisko tome) da obuči personal države korisnika da koristi borbeno sredstvo na za to predviđen način- to onda nije borbeno sredstvo. Treba poći drugim putem, čak i ako se radi o inferiornijem riješenju.
radovanovic zeljko
Tako je to kad si u NATOu pa moras da kupujes oruzije od zapada a nemas novca pa razmatras ponude a nijedna nije idealna a lizing ti se ucini kao resenje a on pun izmena i dopuna u ugovoru
Niko
Jah eto ako se kupi nesto od oruzija sa istoka to je bolje i jeftinije…resursi nikakvi rusi nedaju dijelove ucjenuju kad im narucis a nisu ni oni jeftini. Stoga istok zapad isto sranje samo sto kod nekih sto pisu ovdje imaju averziju od zapada pa im odatle lose a rusko ko dobro… Ma bezze vam je to
radovanović željko
Stoji da i kod Rusa ima propusta i nepoštovanja ugovora pri isporuci oružija ali ako izgubiš nekoliko aviona pre nego si ih otplatio a njihov gubitak nadoknadiš nabavkom novih po istim uslovima postavlja se pitanje dali je možda bilo bolje kupiti manji broj novih aviona jer u ovoj situaciji nevidim da će Madjari proći jeftinije jer šta ako se desi još koji udes do 2026 i oni iznova nadomešćuju izgubljene letelice ućiće u kredit iz kojeg se nevidi kraj