Visoki vojni zvaničnici, među kojima je i Načelnik Generalštaba, su tokom prošle i ove godine u nekoliko navrata najavljivali da će se raditi na remontovanju i modernizaciji transportnih aviona. Kako Tango Six saznaje, započela je realizacija aktiviranja dela prizemljene flote transportne eskadrile RV i PVO Vojske Srbije.
Laki transporter An-2 je u poslednjoj nedelji aprila poslat na remont u Mađarsku dok će jedan An-26 odleteti u ruski remontni zavod za nekoliko dana. Kako takođe saznajemo, do završetka radova na našem An-2 kadeti Vojne Akademije će svoje padobranske skokove na selekciji obavljati iz mađarskog aviona.
Avion An-2TD (službena vojna oznaka T-71) ev. broja 70373 koji će biti remontovan prizemljen je još marta 2014. godine. Bazira se na aerodromu Niš i kao i avioni An-26 nalazi se u sastavu 138. transportne avijacijske eskadrile. U Nišu se nalazi još jedan An-2 koji služi kao remontna rezerva.
Bivša Jugoslavija je 1976. godine iz Poljske za potrebe JNA naručila sedam aviona An-2 koji su isporučeni 1977. Za potrebe Vazduhoplovnog saveza Jugoslavije nabavljeo je preko 80 aviona. 1999. su na aerodromu Leskovac uništena tri vojna aviona a jedan avion je 2004. rashodovan.
Kada je reč o An-26 (službena vojna oznaka T-70) Vojska Srbije je u proteklih nekoliko godina aktivno koristila dva aviona koji su se pokazali izuzetno korisnim pre svega u transportu pripadnika VS u mirovnim misijama. Još 2006. godine odlučeno je da se pored lovačkih aviona i helikoptera na remont pošalju i dva aviona An-26. Odlučeno je da se avioni remontuju i modernizuju u Rusiji, u Zavodu broj 412 u Rostovu na Donu. Modernizaciju aviona uradila je ukrajinska firma Stork iz Kijeva koja radi za avijacijski kompleks ANTK Antonov.
U isti remontni zavod će 16. maja otići avion ev. broja 71386 koji je proizveden 05.12.1984. i predstavlja najmlađi primerak ovog tipa u Vojsci Srbije. Prethodno ovaj An-26 je poslat na remont januara 2008, stigao je iz Rusije 3. jula i dobio još 6 godina upotrebe ili 5000 sati naleta. Nakon isteka resursa prizemljen je decembra 2014.
Kako saznajemo, nakon ovog remonta 71386 će moći da leti još 10 godina. Drugi avion (71364) koji je remontovan između novembra 2008. i aprila 2009. a koji je prizemljen krajem oktobra 2015. trebalo bi da bude poslat na novi remont sledeće godine.
Nakon radova 2008. godine 71386 je dobio i paket nove opreme koji se sastojao iz Garmina GNS 530, sistema za upozorenje i izbegavanje udara u tlo Honeywell EGPWS Mark VI, Rockwell Collinsovog TCAS II i jednog višenamenskog kolor pokazivača Kontur NIIRS MFI A813-0409.5.
Podsetimo, SFRJ je nabavila ukupno 15 dvomotornih turboelisnih visokokrilnih lakih transportnih aviona An-26, 14 u periodu 1975-76. a jedan 1984. a novoformirana država SRJ je 1992. preuzela svih 15 aviona. Tokom 90-tih dva aviona su prodata Kongu, 1999. su na zemlji uništena tri aviona, jedan je nakon udesa rashodovan 2000. godine. Još dva su prodata a jedan rashodovan tokom 2000-tih. Na Batajnici se nalazi još 4 aviona na koje se verovatno više ne računa.
Milos
Koji zavod vrsi remont An-2 u Madjarskoj?
Mao Ze Dung
Placi majko Srbijo. Nema aviona i za zaprasivanje …..
M’da
Dromadera ima 20/30 kolko znam…Banda ovdasnja,ostavila Antonove da ih banda odande raznese? Uzas..Letece zvezde da i ne pominjem,da odem malko u off.
radovanović
Otkud Madjari u priči i gde vrše remont znaju samo iz MO kod nas je to radila Utva Pančevo kao i promenu platna na krilima a u Vršcu su održavali samostalno svoju flotu osim zamene platna
dz
koliko znam nekad je remont AN-2 radila UTVA (konstrukciju) što to sada nisu pokušali?