BEG airport status
Novi ruski školski i trenažni avioni Jak-152 i SR-10 Prvi let trenažnog aviona SR-10 25. decembar 2015. aerodrom Oreškovo

Novi ruski školski i trenažni avioni Jak-152 i SR-10

Sistem obuke budućih ruskih vojnih pilota u bliskoj budućnosti će najverovatnije obuhvatiti letenje na čak tri nova tipa aviona. Prvi je već dobro poznati školsko-borbeni avion nove generacije tipa Jak-130, drugi predstavlja klipni školski avion Jak-152 a treći mlazni trenažni SR-10.

U svojim vazduhoplovnim snagama Rusija do sada nije imala školske klipne avione već su vojni piloti započinjali svoju obuku na čehoslovačkim mlaznim školsko-borbenim avionima L-39 ’’Albatros’’. Prethodno bi svoje prve letove kandidati za pilote obično imali u sportskim klubovima u okviru DOSAAF (Добровольное Общество Содействия Армии, Авиации и Флоту) na klipnim avionima Jak-52 kao i na čehoslovačkim L-29 ’’Delfin’’. U organizaciji DOSAAF se i danas mogu videti avioni Jak-52, Delfina odavno više nema a umesto njih je stigao manji broj modernijih Albatrosa.

yak152right
Model aviona Jak-152 koji veoma podseća na lovce familije Jak iz Drugog svetskog rata

Školski Jak-152

Marta 2014. godine u Rusiji je raspisan konkurs pod nazivom ’’Ptička-VVS’’ za dobijanje posla opitovanja i konstruisanja novog školskog aviona Jak-152. Juna meseca iste godine objavljeno je da je taj posao dobio Opitno-konstruktorski biro Jakovljev koji se nalazi u sastavu korporacije ’’Irkut’’. Predviđena je izrada 4 prototipa, dva za letna, jedan za statička i jedan za ispitivanje resursa. Prvobitno je prvi let bio planiran za 2015. godinu ali je nešto kasnije komandant VKS Rusije general Viktor Bondarev izjavio da će prvi let biti obavljen 2016.

yak152mfd
Mogući izgled kokpita Jak-152

Takođe završetak ispitivanja i uvođenje u upotrebu planirano je bilo da se završi do 25. novembra 2016. ali je očigledno da će se to, ako ne bude više odlaganja i kašnjenja, najverovatnije desiti u 2017. Pred Novu godinu iz kompanije UAC (United Aircraft Corporation) saopšteno je da je započeto sa izradom prototipova u pogonima kompanije IAP (Irkutsk aircraft plant) i da će nakon završetka državnih ispitivanja u istoj fabrici započeti serijska proizvodnja. Zamenik Ministra odbrane Jurij Borisov ranije je saopštio planove tog ministarstva o nabavci oko 150 aviona Jak-152.

Trenažni SR-10

Pred sam kraj 2015. godine na ruskim vazduhoplovnim blogovima je, uz video i fotografije, preneta vest da je 25. decembra sa aerodroma Oreškovo kod Vorotinjska u oblasti Kalužskaja, poleteo prototip mlaznog školsko-trenažnog i sportsko-akrobatskog aviona sa oznakom SR-10. Razvoj ovog aviona započeo je 2007. godine u privatnom konstrukcionom birou SAT (Современные авиационные технологии) iz Moskve a maketa u razmeri 1 : 1 prikazana je na vazduhoplovnom salonu MAKS-2009. Projekat SR-10 je proleća 2014. takođe učestvovao na konkursu Ministarstva odbrane za konstrukciju novog školskog aviona je na kome je pobedio klipni avion Jak-152.

2705366_original
Radovi na prvom prototipu aviona SR-10

Međutim konstrukcioni biro kao i potencijalni proizvođač počeli su aktivno da rade na lobiranju i dobijanju podrške Ministarstva odbrane za ovaj projekat. Oni su smatrali da u sistemu obuke između aviona Jak-152 i Jak-130 ima mesta i za njihov avion. Ministarstvo odbrane je nakon izgubljenog konkursa ipak dalo podršku i zeleno svetlo za nastavak projekta a finansije je obezbedio konzorcijum od 10 kompanija od kojih je najznačajnija OAO “Aviaagregat“ iz Dagestana u čijim je pogonima i napravljen prvi prototip. Prva ispitivanja na zemlji prototipa izvršena su još u avgustu 2015.

Avion je pretežno napravljen od kompozita, SR-10 je dvosed sa tandem rasporedom sedišta, srednjekrilac sa obrnutom strelom krila ugla 10 stepeni, tzv. strejkove i bočne usisinike vazduha. Pogoni ga jedan turbomlazni motor AI-25TL koji se nalazi i u čehoslovačkom L-39 ali će se u bliskoj budućnosti raditi na tome da to bude ruski motor AL-55. Na bazi SR-10 planiran je razvoj bespillotne letelice a trđištu će biti ponuđena i civilna varijanta sa slabijim motorom.

65870_103592224_2_27
Taktičko-tehnički podaci aviona SR-10

U vrhu ruskih vazduhoplovnih snaga dugo se razmišljalo o modernizaciji školsko-borbenih aviona L-39 kojih ruske VKS još uvek koriste a koji se zamenjuju sa ruskim avionima Jak-130. Ipak Jak-130 je mnogo sposobniji avion koji je međutim i dosta skuplji u eksploataciji. To je i bio i jedan od aduta konstruktora i proizvođača aviona SR-10 koji bi u VKS upravo zamenio L-39 a to bi se desilo i u organizaciji DOSAAF. Spominje se cifra od oko 250 aviona samo za korisnike u Rusiji. Takođe tu je i potencijalno veliko inostrano tržište s obzirom da L-39 još uvek koristi veliki broj zemalja.

Snimak prvog leta trenažnog aviona SR-10.

Komentari

M

Је ли бољи Jak-130 од G4 Супер галеба (модернизованог)?

Odgovori
F

Znas i sam odgovor.
Nemoguce ga je i porediti.

O

El bolji golf 7 od zastave 101 (modernizovane).
Circa to ti je poredjenje.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Živojin Banković na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

Al-41F1 Зависи која верзија Мистрала и Игле. Финци су имали испитивања једног и другог система, и одлучили се за Иглу-С. Оба система имају мане и предности у међусобном поређењу.

14. Nov 2019.Pogledaj

Banja Luka na: Predstavnici Ministarstvо odbrane i Vojske Srbije na bojevom gađanju sistemom PVO Mistral, VS dobija dve verzije sistema

@Stauffenberg Kakve informacije tačno imate o donaciji PVO sistema? Šta je trebalo da se nabavi, od čega se to odustalo i kada? Koliko je migova trebalo da dobijemo od Bjelorusije, pa se, eto, odustalo? Od kuda vama sve ovo?

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Beduin, Mahan je na crnoj listi niza zapadih država upravo radi toga koga prevozi i što se "podaci ne podudaraju". Čudim se da su u Beogradu dozvolili njihove letove i time nepotrebno provocirali zapad. Tako nešto si ne dozvoljavaju daleko veće i utjecajnije države. Tup se s rogatim ne može bosti. Puno premalo koristi za…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Hvala Vama na pohvalama. Ovako velika ekspanzija je izuzetno riskantna, skupa i vrlo komlicirana za provedbu (operacije, marketing, sustav, slab LF u počeku, rizik...). Pitanje flote je glavni problem Air Serbie koji se odgađa već godinama (još u početku su rekli da će mijenjati 737-300 i ATR 72-200, no to se stalno prolongira). Više nema…

13. Nov 2019.Pogledaj

Alen Šćuric Purger na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Zimska dominacija Air Serbie

Da, da, istina... u pravu ste. Hvala na ispravci. Sigurno ima toga još. Hvala na pohvalama.

13. Nov 2019.Pogledaj

Send this to a friend