Na ceremoniji priređenoj na vazduhoplovnoj izložbi u Farnborough, pre tri dana komandant Ratnog Vazduhoplovstva Švedske general-major Mats Helgeson saopštio je da je raketa vazduh-vazduh Meteor zvanično uvedena u naoružanje borbenog aviona Gripen.
Ovom događaju prisustvovali su i generalni direktor SAAB-a Hakan Buskhe kao i generalni direktor kompanije MBDA Antoine Bouvier.
Švedski general Helgeson rekao je da je Meteor nakon detaljnih ispitivanja od strane jedinice za operativno testiranje i evaluaciju Gripena, sada potpuno integrisana na ovaj tip aviona. Naglasio je da je RV Švedske u fazi tzv. početne operativne sposobnosti, da je Meteor trenutno najmoćnija radarski vođena raketa vazduh-vazduh u operativnoj upotrebi i da je ponosan i zadovoljan što se ona nalazi u inventaru švedskih vazduhoplovnih snaga koja je i jedini njen korisnik.
Generalni direktor firme MBDA koja je proizvođač rakete, smatra da je uvođenje u naoružanje Meteora značajno ne samo za RV Švedske, SAAB, Gripen, MBDA već i za multinacionalnu industrijsku saradnju iz oblasti odbrane.
Podseća i da ovu raketu nijedna nacija nije mogla da razvije i proizvede sama a da Švedska kao i pet ostalih partnera u ovom programu (Francuska, Nemačka, Italija, Španija i UK) mogu biti ponosni i sigurni da su dobili raketu koje će njihovim pilotima omogućiti neprikosnovenu prevlast u vazduhu .
Da bi se Meteor mogao integrisati na Gripena moralo je doći i do promene i unapređenja softvera aviona. Tako je švedska administracija za odbrambene resurse FMV krajem aprila ove godine predstavila najnoviji standard sofvera MS20 koji je omogućio da JAS-39C/D bude prvi avion koji je sposoban da nosi ovu raketu.
Meteor je raketa vazduh-vazduh najnovije generacije. Namenjena je prvenstveno za uništavanje ciljeva koji se nalaze van vizuelnog dometa a njene karakteristike učiniće u 21. veku revoluciju u vazdušnoj borbi. Evropski konzorcijum MBDA koga čine Airbus Group, BAe Systems i Leonardo-Finmeccanica razvila je ovo oružije kako bi se mogle eliminsati sadašnje ali i buduće moguće pretnje.
Meteor je prvobitno razvijen za evropske borbene avione nove generacije Gripen, Eurofajter i Rafale ali će se integracija izvršiti i na američki F-35 ’’Lighting II’’.
Njene izvanredne performanse su postignute jedinstvenim pogonom koji predstavlja ramdžet motor sa čvrstim gorivom i promenljivim protokom. Ovaj ramdžet kome se može regulisati potisak obezbeđuje da on bude najveći kada je to i najpotrebnije a to je u završnoj fazi presretanja cilja.
Kao rezultat toga Meteor ima najveću tzv. No-Escape zone od bilo koje operativne rakete vazduh-vazduh pa i od onih koje su u razvoju.
Napredni aktivni radarski tragače Meteoru omogućuje dejstvo u svim meteo uslovima na veliki broj tipova ciljeva, počevši od agilnih borbenih aviona, preko malih bespilotnih letelica pa sve do krstarećih raketa.
Dizajnirana je tako da zadovolji stroge zahteve kada je reč o upotrebi u uslovima kada se cilj udaljava od aviona lansera kao i u uslovima jakog protivelektronskog dejstva.
Marko
Svaki ciga svog konja hvali.Sve ovo treba uzeti sa navodnicima bez realnog testa tesko se moze reci sta je najbolje koliko su napredovali radari toliko su napredovali i snazni ometaci.Evo naprimer Izrael pre par dana nije uspeo da obori bespilotnu letelicu Patriot raketom i to sa tri projektila dakle ocigledno da postoje mocni ometaci.Neki izvori tvrde da je bila Ruska i da je testirala protiv-vazdusni sistem izraela.Mora te se sloziti da je Patrijot mocan sisitem koji ima vrhunsku raketu sa odlicnim radarom ali ka sto se da primetiti nista nije sigurno.Kako ce zapad da zaustavi hipersonicnu raketu koja ide i do 7000km (Iskander + ove koje su u razvoju)kad nije uspeo da obori bespilotnu letelicu koja maksimum ima brzinu do 700 km pod prepostavkom da je turboprop motor.Moje misljenje je da zapad u startu pravi gresku sto pravi rakete sa tackom sudaranja jer snazni ometaci anuliraju brzinu i operativnost takvog projektila.