BEG airport status
Raketa vazduh-vazduh Meteor uvedena u operativnu upotrebu Švedski JAS-39C sa raketama Meteor na spoljašnjim potkrilnim nosačima / Foto: SAAB

Raketa vazduh-vazduh Meteor uvedena u operativnu upotrebu

Na ceremoniji priređenoj na vazduhoplovnoj izložbi u Farnborough, pre tri dana komandant Ratnog Vazduhoplovstva Švedske general-major Mats Helgeson saopštio je da je raketa vazduh-vazduh Meteor zvanično uvedena u naoružanje borbenog aviona Gripen.

Ovom događaju prisustvovali su i generalni direktor SAAB-a Hakan Buskhe kao i generalni direktor kompanije MBDA Antoine Bouvier.

Švedski general Helgeson rekao je da je Meteor nakon detaljnih ispitivanja od strane jedinice za operativno testiranje i evaluaciju Gripena, sada potpuno integrisana na ovaj tip aviona. Naglasio je da je RV Švedske u fazi tzv. početne operativne sposobnosti, da je Meteor trenutno najmoćnija radarski vođena raketa vazduh-vazduh u operativnoj upotrebi i da je ponosan i zadovoljan što se ona nalazi u inventaru švedskih vazduhoplovnih snaga koja je i jedini njen korisnik.

Generalni direktor firme MBDA koja je proizvođač rakete, smatra da je uvođenje u naoružanje Meteora značajno ne samo za RV Švedske, SAAB, Gripen, MBDA već i za multinacionalnu industrijsku saradnju iz oblasti odbrane.

Podseća i da ovu raketu nijedna nacija nije mogla da razvije i proizvede sama a da Švedska kao i pet ostalih partnera u ovom programu (Francuska, Nemačka, Italija, Španija i UK) mogu biti ponosni i sigurni da su dobili raketu koje će njihovim pilotima omogućiti neprikosnovenu prevlast u vazduhu .

Da bi se Meteor mogao integrisati na Gripena moralo je doći i do promene i unapređenja softvera aviona. Tako je švedska administracija za odbrambene resurse FMV krajem aprila ove godine predstavila najnoviji standard sofvera MS20 koji je omogućio da JAS-39C/D bude prvi avion koji je sposoban da nosi ovu raketu.

Meteor je raketa vazduh-vazduh najnovije generacije. Namenjena je prvenstveno za uništavanje ciljeva koji se nalaze van vizuelnog dometa a njene karakteristike učiniće u 21. veku revoluciju u vazdušnoj borbi. Evropski konzorcijum MBDA koga čine Airbus Group, BAe Systems i Leonardo-Finmeccanica  razvila je ovo oružije kako bi se mogle eliminsati sadašnje ali i buduće moguće pretnje.

Meteor je prvobitno razvijen za evropske borbene avione nove generacije Gripen, Eurofajter i Rafale ali će se integracija izvršiti i na američki F-35 ’’Lighting II’’.

Njene izvanredne performanse su postignute jedinstvenim pogonom koji predstavlja ramdžet motor sa čvrstim gorivom i promenljivim protokom. Ovaj ramdžet kome se može regulisati potisak obezbeđuje da on bude najveći kada je to i najpotrebnije a to je u završnoj fazi presretanja cilja.

Kao rezultat toga Meteor ima najveću tzv. No-Escape zone od bilo koje operativne rakete vazduh-vazduh pa i od onih koje su u razvoju.

Napredni aktivni radarski tragače Meteoru omogućuje dejstvo u svim meteo uslovima na veliki broj tipova ciljeva, počevši od agilnih borbenih aviona, preko malih bespilotnih letelica pa sve do krstarećih raketa.

Dizajnirana je tako da zadovolji stroge zahteve kada je reč o upotrebi u uslovima kada se cilj udaljava od aviona lansera kao i u uslovima jakog protivelektronskog dejstva.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Svaki ciga svog konja hvali.Sve ovo treba uzeti sa navodnicima bez realnog testa tesko se moze reci sta je najbolje koliko su napredovali radari toliko su napredovali i snazni ometaci.Evo naprimer Izrael pre par dana nije uspeo da obori bespilotnu letelicu Patriot raketom i to sa tri projektila dakle ocigledno da postoje mocni ometaci.Neki izvori tvrde da je bila Ruska i da je testirala protiv-vazdusni sistem izraela.Mora te se sloziti da je Patrijot mocan sisitem koji ima vrhunsku raketu sa odlicnim radarom ali ka sto se da primetiti nista nije sigurno.Kako ce zapad da zaustavi hipersonicnu raketu koja ide i do 7000km (Iskander + ove koje su u razvoju)kad nije uspeo da obori bespilotnu letelicu koja maksimum ima brzinu do 700 km pod prepostavkom da je turboprop motor.Moje misljenje je da zapad u startu pravi gresku sto pravi rakete sa tackom sudaranja jer snazni ometaci anuliraju brzinu i operativnost takvog projektila.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Дарвин na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Odličan tekst, nadam se da ga je pročito i neko iz SMATSA. Pozdrav za Isu, za koga znam, ali ga nisam nikada upoznao.

11. Feb 2025.Pogledaj

max na: Ljudski faktor u kontroli letenja: Između evropske automatizacije i američkog ponosa

Bilo bi super vidjeti i mali osvrt na budućnost ATC-a, npr SESAR. Ima li kakvih konkretnih rezultata ili je to još sve teorija?

11. Feb 2025.Pogledaj

Željko Tucaković na: Prikazan prvi Rafal za Ujedinjene Arapske Emirate, Bugarskoj predat prvi F-16 Blok 70

Pa nemaju ni svi Francuski avioni taj IRST, ilit OSF, imaju samo neki noviji primerci od 2014-te pa na ovamo, srpski će imati

11. Feb 2025.Pogledaj