BEG airport status
Ko je oborio ruski helikopter Mi-24 iznad Sirije? Najsavremenija verzija helikoptera Mi-24 je Mi-24VM. Na fotografiji ruski primerak sa sistemom za samozaštitu L-370-2 ''Vitebsk''. Ovakvi Mi-24VM se koriste i u Siriji.

Ko je oborio ruski helikopter Mi-24 iznad Sirije?

Ruska armijska avijacija pretrpela je u Siriji 8. jula i drugi gubitak vazduhoplova u borbenim dejstvima. Istočno od grada Palmira, provincija Homs, se prilikom borbenog dejstva srušio desantno-jurišni helikopter Mi-24 a dvočlana posada je poginula. Ni posle nedelju dana nije još uvek sasvim jasno šta se zaista dogodilo a u medijima se u međuvremenu pojavilo nekoliko verzija mogućeg razloga rušenja.

Ministarstvo odbrane Rusije očigledno se nije snašlo u pokušaju da se gubitak sakrije a na internetu se zatim pojavio i video snimak pada koji je pomogao u analiziranju mogućih okolnosti koje su dovele do tragedije. Najpre je rusko ministarstvo negiralo da je oboren njihov helikopter a neimenovani sirijski izvori govorili su prvo da je u pitanju sirijski Mi-24.

sirijski Mi-24D
Mi-25 (izvozni Mi-24D) RV Sirije

To su zatim potvrdili i Rusi koji su ovaj put priznali da je ruska posada upravljala helikopterom Mi-25 (izvozna verzija varijante Mi-24D) sirijskog ratnog vazduhoplovstva. U daljem saopštenju se govori da je ruska posada poletela na poziv oficira sirijske armije koji je zahtevao blisku vazdušnu podršku u odbijanju napada boraca tzv. Islamske države.

Helikopter je po rečima ruskog Ministarstva odbrane oboren tek kada je na njemu istrošena sva municija naoružanja koje je nosio i kada je posada krenula da se izvlači iz napada. Napredovanje terorista je zaustavljeno ali je helikopter pogođen sa zemlje i srušio se na teritoriju pod kontrolom sirijske armije.

Posada u sastavu, komandir helikoptera pukovnik Rjafagat Habibulin (za koga su čak neki mediji pogrešno naveli da je Sirijac) i poručnik Jevgenij Dolgin smrtno su stradali.

Mi-24P 23, 24, 40
Ruski su u bazu Hmejmim krajem septembra prošle godine stacionirali oko 12 Mi-24P. Detašmani se nalaze na aerodromima Šajrat i Tijas.

Inače, pukovnik Habibulin je bio komandant 55. samostalnog helikopterskog puka iz baze Korenovsk koji pripada 4. armiji i Južnoj vojnoj oblasti. Ova jedinica osim desantno-jurišnih helikoptera Mi-24 u svom inventaru ima i transportno-borbene Mi-8AMTŠ i borbene helikoptere Mi-28N.

Na video snimku se ipak videlo da nije u pitanju Mi-25 već najmodernija varijanta Mi-24VM (izvozna oznaka Mi-35M) koju ruska armija već duže vreme aktivno koristi u Siriji. Da je to zaista Mi-24VM može se utvrditi po silueti helikoptera jer se na osnovu krila manjeg razmaha i fiksnog stajnog trapa lako može utvrditi da to nije bio sirijski Mi-25.

CnAiiEzXgAAxNc9.jpg large
Kadrovi video snimka rušenja ruskog Mi-24VM. Ono što se vidi na ovim fotografijama ide u prilog tezi da je repni rotor helikoptera pogodio neispravno raketno zrno koje je lansirala posada.

Kada je reč o samom uzroku rušenja za sada je izneseno više mogućih scenarija. Na snimku se vidi da je uništenje pretrpeo repni rotor pa je odbačena mogućnost da je upotrebljen laki prenosivi raketni sistem (LPRS) pošto oni imaju samonavođene rakete koje idu na izvor toplote tj. uglavnom na izduvnike motora a i obično za sobom ostavljaju primetan dimni trag.

Potom je takođe eliminisana mogućnost da je ruski Mi-24 pogođen vođenim protivoklopnim sistemom jer bi to sigurno izazvalo više štete na repnoj gredi helikoptera.

Ono što se lako može uočiti je to da je iza levog krila tj. iza lansera došlo do manje eksplozije nakon ispaljivanja treće salve nevođenih raketnih zrna S-8 kalibra 80 mm. Odmah zatim je došlo i do eksplozije repnog rotora. Stoga je moguće da je neispravno raketno zrno koje je ispaljeno unazad pogodilo helikopter.

Ako se još bolje i pažljivije pogleda snimak u momentu eksplozije repnog rotora vidi se vrlo mali dimni trag koji dolazi iz zadnje polusfere helikoptera, sa gornje strane. Taj trag je suviše slab da bi to bio LPRS i više odgovara nekom manjem projektilu poput, na primer, nevođenog raketnog zrna.

Cb_xxyMVIAAob0e.jpg large
Detašman helikoptera Mi-24VM na aerodromu Šajrat.

To može značiti da je helikopter možda pogođen od strane pratioca jer se na video snimku iza pogođenog Mi-24VM vidi i drugi helikopter, ruski Mi-24P koji bi takođe trebalo da je dejstovao sa NRZ.

Sa druge strane može se postaviti pitanje kako je baš samo jedno raketno zrno pogodilo repni rotor ako se zna da se iz lansera obično ispaljuje salva NRZ. Može se međutim ostaviti prostora za razmišljanje da je ipak došlo do neočekivanog skretanja baš tog jednog zrna koje je oborilo helikopter.

Ostaje naravno i verovatnoća da je ruski helikopter ipak pogođen sa zemlje i to nekim nevođenim sredstvom poput protivoklopnih ručnih raketnih bacača. Ipak, u ovu verziju malo ko veruje i sve je više pristalica toga da je to bila ’’prijateljska’’ vatra.

Ovo je tek drugi gubitak što se tiče helikoptera VKS Rusije koji su angažovani u Siriji. Prvi udes dogodio se 11. aprila ove godine kada je u složenim meteo uslovima tokom noći (što je i najverovatniji uzrok), blizu Homsa pao borbeni helikopter Mi-28N pri čemu su stradala oba člana posade. Može se reći da se za 9,5 meseci, s obzirom na intenzitet i veliki broj naleta u borbenim dejstvima, ruska armijska avijacija suočila sa relativno malim gubicima što se tiče tehnike ali je pretrpela nenadoknadive žrtve što se tiče posada među kojima su bili izuzuetno iskusni letači.

Video rušenja ruskog Mi-24VM blizu Palmire 8.7.2016:

Reportaža televizije ANNA News sa mesta pada ruskog helikoptera:

Komentari

A

Neispravno nevodeće rak. zrno !!! Zaglavilo u lanseru ,raketni motor zbog toga izleće unazad i udara u repni rotor !!!

Odgovori
v

Što se mene tiče u prilog teoriji da helikopter nije oboren sa zemlje govori mi i to što helikopter pratilac nakon „pogotka“ u vođu lagano proleće kao da se ništa nije desilo. Ne vidi se pratilac prvih par sekundi nakon pogotka, ali izgleda da nije bacao mamce (da li ih je imao obzirom da su se navodno vraćali sa zadatka), a definitivno nije ni pokušavao bilo kakav manevar za izbegavanje.

Odgovori
B

A zašto je helikopter krenuo da se prevrće prema naprijed? Ako je repni rotor oštećen onda bi ostao nekontrilisan po horizontali a ne po vertikali?

Odgovori
1

Ako pogledas snimak videces da se helikopter prvo okrenuo po horizontali za 180 stepeni(otprilike na 0:13), pa tek onda po vertikali(od 0:17).

1

Od raketnog naoruzanja Mi-24 (sve varijante) koristi nevodjene S-5, S-8, S-13 i S-24, ostalo raketno naoruzanje ne spominjem jer je logikom eliminisano. Da li je bilo koja od ovih dovoljna da uradi stetu sa snimka?

Odgovori
2

U slučaju i da se NRZ „zaglavi“ u cevi lansera, nema šanse da ceo raketni motor izleti nazad (možda u mnogo manjih delova koji ne mogu da naprave toliku štetu), a naročito ne pod tim uglom u zonu repnog rotora.

Odgovori
G

Koja bedara,kolege proletele i gledale sve ko na filmu. Saucesce.

Odgovori
G

Zar ne bi projektil za zemlje ostavio bar nekakav trag,makar i vidljiv samo strucnjacima za video?

Odgovori
M

Iznenadjuje me da uvek kada je u pitanju obrusavanje nekog ruskog vazduhoplova uvek se stvori neko ko ce to da snimi! U ovom slucaju letela su dva helikoptera a fokus je bio na prvog koji je naravno srusen. Meni je to nerazumljivo.

Odgovori
A

Da li možete dati neki komentar o robusnosti sistema sa dva rotora kao što koristi Kamov u odnosu na ovaj klasični? (ne zamerite na paušalnom izražavanju)

Ideja za tekst, nešto o belom fosforu i drugim zapaljivim sredstvima?

Odgovori
m

Mana koaksijalnih rotorskih sistema je to sto je sistem nesto komplikovaniji za pravljenje i odrzavanje.

A velika prednost to sto nema odvlacenja snage sa motora na repni rotor (ne postoji), dakle sva snaga motora se koristi za uzgonsku silu nosecih rotora. Zato ovakvi sistemi imaju bolji koeficijent iskoriscenja snage motora, i samim tim helikopteri mogu da ponesu vise ubojnog tereta, visi je plafon leta itd.

N

Mi-35 je oboren sa RPG-7, što je i prikazano u snimcima koje je objavila agencija Amaq, koja pripada ID. Helikopteri u paru NIKADA simultano ne otvaraju vatru, a zadatak pratioca je upravo da paze na vatru sa zemlje.

Odgovori
M

Ni u teoriji ne bih mogao da obori RpG-7 , gde je trag od rakete?

1

Au bre Marko, pa RPG(Ручной Противотанковый Гранатомёт) ne ispaljuje raketu, vec granatu koja ima raketni motor kao pogon. Taj raketni motor se relativno brzo istrosi, zato nema ni trag kao prava raketa(snimak sa GoPro kamerom: https://www.youtube.com/watch?v=o8PEEjTwMEY).

Sto se tice tvrdnje da u teoriji helikopter ne moze biti oboren ovim orudjem, ono je moguce, ali je potreban dobro izvezban operater.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jel bitno na: Još jedan snimak kokpita vojnog aviona RV i PVO Vojske Srbije: Jutjuber detaljno snimio do sada u javnosti retko viđen kokpit aviona T-71

Autor članka, glavni i odgovorni urednik portala, u potpisu "senzacionalne" fotografije kaže da je cockpit pun natpisa koji "VEROVATNO nešto znače". Ja bih rekao da VEROVATNO danas svatko može biti glavni urednik.

22. Sep 2020.Pogledaj

Jordan na: [VIDEO] Gađanja artiljerijsko-raketnim sistemima PASARS i Pancir

@Peruni Na temu S-60: "One ZSU-57-2 was delivered to Czechoslovakia in the 1960s, but due to the production of 30 mm self-propelled anti-aircraft guns "Jesterka", the performance of which largely coincided with the capabilities of the ZSU-57-2 and due to the great ambitions of the Czechs to Home-made equipment was introduced into the armament, no…

22. Sep 2020.Pogledaj

Dejan Milinković na: [PILOT SA ISTOKA] Avioni su sve puniji, strah od putovanja i letenja avionom polako jenjava – najveći problem je Evropska Unija

Ljudi su umirali i umiraće i ubuduće. Ali život zbog toga ne može i ne treba da stane ma kakva cena bila. A vidimo iz primera Švedske ili Belorusije da cena nije onakva kakvom je predstavljaju. I da je zapravo mnogo manja nego u zemljama u kojima se rigorozne mere primenjuju već mesecima. Kakva je…

22. Sep 2020.Pogledaj

Dragan na: [VIDEO] Do sada neobjavljeni video snimci letenja iz kabine MiG-a 29 srpskog RV i PVO

Sa tvojim stavom Rašo bih se složio da si izneo celu istinu a ne samo polovinu istine. Pozivaš se na standardne kriterijume u ne- standardnoj situaciji. U situaciji gde ministar odbrane ima svoj privatni kanal na Jutubu i gde koristeći video materijal koji on lično bira vrši sopstvenu promociju. Isti ministar proglašava članove vojnog sindikata…

21. Sep 2020.Pogledaj

Send this to a friend