Prva polovina marta donela nam je dve zanimljive vesti vezane za Ujedinjene Arapske Emirate. Prva je da njihove vazduhoplovne snage nabavljaju italijanske bespilotne letelice HammerHead a druga da bi kompanija Mubadala mogla da postane vlasnik dela akcija ruske kompanije ‘’Ruski helikopteri’’. I dok je ugovor za BPL gotov pregovori sa Rusima su navodno još uvek u toku.
Ugovor koji je odobrila Glavna Komanda oružanih snaga UAE a koji je potpisan sa kompanijom Abu Dhabi Autonomous Systems Investments (ADASI) vredan je 316 miliona dolara.
Biće isporučeno 8 bespilotnih letelica P1HH HammerHead koji će biti opremljeni elektrooptičkom i infracrvenom kamerom, radarom i naprednim sistemom za komunikaciju. Pored letelica tu je takođe integrisana logistička podrška koja uključuje i obuku.

Bespilotna letelica HammerHead razvijena je u saradnji sa firmom Finmeccanica-Selex ES iz poslovnog aviona P.180 i proizvodi se u italijanskoj kompaniji Piaggio Aerospace koja se od 2013. nalazi u stopostotnom vlasništvu investicione kompanije Mubadala iz Abu Dabija. Letelica spada u kategoriju višenamenskih MALE (Medium-altitude long-endurance) BPL sa mogućnošću izvršavanja ISR (intelligence, surveillance and reconnaissance missions) zadataka.
Prvi put je prikazana na izložbi naoružanja IDEX-2013. februara 2013. a prvi let je izvršen novembra iste godine. Konačna verzija prototipa sa oznakom Prototip 001 poleteo je decembra 2014. čime su započela razvojna i verifikaciona ispitivanja vazduhoplova. Februara prošle godine RV Italije je naručilo prva tri P1HH a isporuke treba da počnu ove godine.
Kako je Tango Six prvi objavio, deo proizvodnog procesa letelica Avanti i HammerHead bazira se na alatu proizvedenom u srpskoj fabrici aviona Utva.
Mubadala mogući manjinski vlasnik firme ‘’Ruski helikopteri’’
Glavni čovek ruske državne korporacije Rostec Sergej Čemezov rekao je pre nekoliko dana agenciji TASS da predstavnici te korporacije i vlade Rusije pregovaraju sa fondacijom Mubadala iz UAE oko prodaje udela u kompaniji ‘’Ruski helikopteri’’. U Abu Dabi je ovim povodom putovao i ruski ministar industrije i trgovine Denis Manturov a Rostec navodno planira prodaju 49 posto udela.
Manturov je izjavio da bi čitav njihov udeo u kompaniji ‘’Ruski helikopteri’’ mogao biti prodat invesitoru iz Rusije a da bi stranci eventualno mogli uzeti do 25 procenata. Delimična privatizacija bila bi provedena već ove godine a pored “Ruskih helikoptera’’ postoji mogućnost promene strukture vlasništva i nad drugim proizvođačima kao što su npr. “Kalašnjikov’’ i KRET.
U ceo ovaj posao mogao bi biti umešan i ruski fond RDIF (Russian Direct Investment Fund) koji je partner emiratskoj Mubadali sa kojima su 2013. osnovali zajednički fond od dve milijarde dolara koji je već investirao u projekte 13 kompanija.
Kompanija Ruski helikopteri, koja je deo korporacije Rostec, objedinjuje sve ruske proizvođače helikoptera sa mogućnostima konstruisanja, proizvodnje, održavanja i ispitivanja svih tipova civilnih i vojnih helikoptera. U sastavu kompanije nalaze se opitno-konstrukcioni biroi, fabrike helikoptera, fabrike komponenti, remontni zavodi, firme koje omogućuju logističku podršku u Rusiji i drugim delovima sveta.

Trenutno ova kompanija ima učešća od oko 35 procenata na globalnom tržištu borbenih i oko 50 posto svetskog tržišta srednjih transportnih helikoptera. U njenoj ponudi se danas nalaze borbeni helikopteri Mi-35 (Mi-24), Mi-28 i Ka-52, zatim familija srednjih helikoptera Mi-8/17, teški transportni Mi-26, laki višenamenski Ansat i Ka-226 a uskoro će se gama proizvoda proširiti i na laki višenamenski Ka-62 i srednji višenamenski Mi-38.
Rostec je državna industrijska korporacija koja je formirana sa ciljem promocije razvoja, proizvodnje i izvoza industrijskih visokotehnoloških proizvoda. Obuhvata oko 700 organizacija od kojih je do sada formirano 5 holding kompanija civilne i 9 iz oblasti vojne industrije. Organizacija Rosteca smeštena je u 60 subjekata Ruske Federacije a njihovi proizvodi se izvoze u preko 70 zemalja.
Aktivnosti korporacije se odvijaju u oblastima automobilske i vazduhoplovne industrije, mašinogradnje, industriji motora, metalurgije, optike, konstrukcionih materijala, medicinske tehnike, farmaceutike, biotehnologije, radioelektronike, alata, informacione i telekomunikacione tehnologije, proizvodnje naoružanja i vojne opreme.
UAE su u proteklih 20 godina predstavljali jedno od većih tržišta na kome je plasirano rusko naoružanje. Samo u poslednjih 10 godina vrednost potpisanih ugovora iznosilo je preko milijardu dolara. UAE su u tom periodu za svoje oružane snage nabavili 50 artiljerijsko-raketnih sistema 96K9 ’’Pancir S1’’ zajedno sa 1000 raketa, potom i 200 protivoklopnih sistema 9M111 ’’Fagot’’. Prethodno je od većih nabavki u periodu 1994-2000. relizovana kupovina 402 borbena vozila pešadije BMP-3.
vrabac
Mislim da je poenta vojne bespilotne letelice da neprimetno radi šta već treba da radi. Ovo čudo kad te preleti i na visini od 10km može da se pozna po jedinstvenom i veoma iritantnom zvuku motora :-D
Drago
Mubadala – ‘’Ruski helikopteri’’ -gde sam to vec cuo , godisnjica pada nista ,ona dva Mi – a sto samo sto nisu – nista … sve polako pada u zaborav …