BEG airport status
Prva generacija ženskih pilota Ratnog vazduhoplovstva SFRJ – susret u Beogradu posle 32 godine Susret klasića na sastanaku Udruženja žena letača Srbije / Foto: Dina Đorđević

Prva generacija ženskih pilota Ratnog vazduhoplovstva SFRJ – susret u Beogradu posle 32 godine

„Prvi put u istoriji našeg Ratnog vazduhoplovstva i žene u pilotskim kabinama borbenih aviona“, reči su kojima je dnevni list „Politika“ 20. aprila 1984. godine izvestio da je u Zadru počela letačka obuka prve generacije devojaka pilota, budućih rezervnih oficira.

Njih četiri – Tatijana Dodevska iz Kumanova, Milena Cestnik iz Ptuja, Svetlana Mitrović iz Leskovca i Mirjana Ivanović iz Novog Sada bile su atrakcija tadašnjeg, četiri decenije starog, ratnog vaduhoplovstva. Ne samo zato što su kao žene ušle u prostor koji je do tada pripadao isključivo muškarcima već zbog činjenice da su se u njemu dobro snalazile.

Uprkos činu rezervnog potporučnika i najvećem pilotskom priznanju – letačkom  znaku, nikada nisu postale aktivni oficiri-piloti, a karijera, porodični  život u različitim zemljama i obaveze udaljili su ih na 32 godine.

Prilika da se opet sastanu ukazala se na poslednjem sastanaku Udruženja žena letača Srbije održanog početkom nedelje gde se, osim o uspomenama sa obuke, govorilo i o tome čime se danas bave i koliko su ostale verne avijaciji.

Mirjana, Svetlana, Milena, Tatjana (sa leva na desno) / Foto: Dina Đorđević

Mirjana Ivanović vazduhoplovnoj javnosti poznatija je kao Mirjana Fritcshe. Živi i radi u Švajcarskoj kao pilot saobracajnih aviona. Udata je i ima ćerku.

Letačku karijeru počela je kao padobranka i jedriličarka u Aeroklubu „Novi Sad“, a tokom karijere profesionalno je letela po Americi, Kanadi, Evropi, Africi. Stekla je zvanja kapetana i instruktora. Iskusila je rad u avio-kompanijama „Crossair“ i „Farnair“ a radila je i za „Bombardier“.

Nakon obuke u Zadru, koju je završila kao najbolja u klasisa ocenom 9, skoro deset godina nije mogla da pronađe posao, ali kako sama kaže to joj je otvorilo vrata da se oproba u drugim, daleko uzbudljivijim stvarima.

U nedavnom intervjuu za Tango Six, među najzanimljivijim izdvojila je 17 sati leta bez autopilotatestiranje kokpita za avion A380, spašavanje švajcarskih izbeglica iz Damaska, posao test pilota, prošlogodišnji tromesečni boravak i posao kao pilot u Africi, gde ponovo odlazi.

Do sada je provela 10.000 sati u vazduhu. 

– Na zadnjoj etapi od Engleske ka Švajcarskoj preko Severnog mora otkazala nam je sva elektrika. Onda smo pomoću radija i ELT-a uspeli da uspostavimo vezu. Poslali su nam američki vojni avion koji me je navodio i tako sam sletela u jednu vojnu bazu u Engleskoj. Grupno letenje se ne radi u civilnoj avijaciji, tako da mi je znanje iz Zadra spasilo život  navela je Fritcshe.

„Prve žene piloti“ ponavlja se već godinama – one su zaista bile prve / Arhiva: Udruženje žena letača

Svetlana (Mitrović) Milenković (druga sa desne strane), nastavnik je letenja i sekretar Aerokluba „Saša Mitrović“ iz Leskovca u penziji. Udata je i ima dva sina.

Posle obuke u Zadru, sa svojim bratom zajedno je letela u matičnom aeroklubu u Leskovcu gde je završava jedriličarsku i pilotsku obuku.

Učestvoval je kao član državne jedriličarske ženske reprezentacije na Evropskom prvenstvu u Subotici i prvom državnom prvenstvu za žene 1985. godine.

Posle tragičnog gubitka brata napravila je pauzu u letnju, ali je nastavila i do penzije je ostala profesionalno aktivna u leskovačkom aeroklubu koji se po njenom bratu danas zove „Saša Mitrović“.

Godinama je obučavla generacije učenika, danas civilnih i vojnih pilota:

– Najviše sam letela kao nastavnik. Osim na svoja dva sina, ponosna sam i na svoje učenike. Obučila sam oko 100 ljudi među kojima su i piloti Er Srbije (Air Serbia) – Milan Malović i Nenad Mitić – sa ponosom nam priča Svetlana.

Milena (Cestnik) Zupanič (u sredini) danas živi i radi u Ljubljani kao novinarka redakcije slovenačkih novina „Delo“. Udata je i ima 3 ćerke.

Svoje prve letačke „korake“ pravi u matičnom Aeroklubu „Ptuj“ gde se aktivno bavi  jedriličarstvom i kasnije motornim letenjem. Kao član državne jedriličarske ženske reprezentacije učestvovala je na dva Evropska takmičenja za žene – u Belgiji i u Subotici, gde je osvojila evropsku medalju. Takmičila se i na Prvom državnom prvenstvu za žene u Subotici i postaje državni prvak.

Oko 1300 sati je provela u vazduhu i preletela skoro 15 hiljada kilometara.

Posle obuke u Zadru završila je studije književnosti, a zatim se zaposlila kao novinar. Dobitnik je prestižne novinarske nagrade u Sloveniji “ Consortium Veritatis“.

Dobro je što smo prošli isto što i naši muškarci jer smo mogle da budemo ravnopravne i sa njima diskutujemo na tu temu. Iako sam imala punu podršku kod kuće – moj muž je završio kurs za jedrilicu – u životu se ne može raditi sto stvari – navela je Zupanič.

Tatjana (Dodevska) Velkova (prva sa leve strane) danas živi i radu u Skoplju kao profesor kriminologije. Udovica je i majka 2 ćerke.

Letenjem je počela da se bavi u Aeroklubu „Kumanovo“ kao jedriličarka i pilot. Po povratku uz Zadra, letelа je nešto više od 4 godine. Imа 350 sаti motornog nаletа  i 50 sаti nа jedrilicama.

Završila je studije kriminologije, a pre 11 godina doktorirаlа je nа Prаvnom fаkultetutu u Skoplju.

Danas je redovni profesor FON Univerzitetа u Skoplju.

– Porodične obaveze i stručno usavršavanje je zahtevalo da mi letenje bude samo ljubav, opesija, ali ne i realnost – objasnila je Tatjana Velkova.

Okupljanje Udruženja žena letača sa prvom generacijom ženskih vojnih pilota / Foto: Dina Đorđević
[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Dina Đorđević Novinarka, Zamenica glavnog i odgovornog urednika dina.djordjevic@tangosix.rs

Komentari

Љ

Свака част овим дамама (бившим нам другарицама).
Честитке и за прилог.
Имао сам част упознати поштовану Светлану.
Среће и здравља свима.
Љуба

Odgovori
Lo

Suviše kratak tekst; za nas koji poznajemo Mirjanu , mislim mogla bi knjiga da se napiše, tako bogata karijera zaslužuje koju reč više

Odgovori
Bo

Pozdrav Svetlani Mitrović uz podsećanje da je bila nastavnik letenja i jednom (i danas aktivnom) pilotu supersonične lovačke avijacije. Nadam se takođe na ponos.
:)

Odgovori
Jo

Pratio sam kao stariji pilot njihove aktivnosti u VVA od početka do kraja.Vidimo da nisu bile samo uspešni piloti nego i žene , majke i supruge.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Tomass na: Bugarskoj isporučeni poslednji F-16 iz prvog ugovora

Vidim zasmetalo vas je.I mene je zasmetao jeftini pokusaj provokacije.Mogli bi uci u povjesne rasprave..Mogao bi vas demantirati i napisati da se ne slazem sa vama i uci u rasprave bez kraja..Necu..Iz postovanja prema Tangu.Ovo nije portal za takve rasprave..Samo cu dodati postuj ako hoces biti poštovan.To cak i nije upuceno vama nego ostalim komentatorima.

17. Dec 2025.Pogledaj

Pavle na: Bugarskoj isporučeni poslednji F-16 iz prvog ugovora

šta samo migove, nije li sama hrvatska kupila i sve m84 za SFRJ. da je bilo sreće, i metro u BG bi platila hrvatska, ne samo one raketne topovnjace i rbs15, trisonik tunel u vti...zna se tko placa

17. Dec 2025.Pogledaj

Petrovic Dusan na: Bugarskoj isporučeni poslednji F-16 iz prvog ugovora

Veliki skok za Bugare posle starih nemocnih MiG-29; zanimljivo da su u oba svetska rata bili sa strane gubitnika i nekako se izvukli, nisu izgubili ni metar teritorije; i danas su dosta veci od Srbije, a manji do Rumunije.Pametni i znaju sta rade.

17. Dec 2025.Pogledaj

KK na: Bugarskoj isporučeni poslednji F-16 iz prvog ugovora

@Tomass Vidim da ste novi ovde pa cisto za neku referencu. Nismo se nasli u istom problemu niti smo isto po icemu. Srbija ima povest rada s velikim lovcima presretacima dvomotorcima, dok se Hrvatska tek uci i radi prve korake. I ne da nije bilo vremena, nego zapad ne bi dozvolio prelet 1-2 eskadrile Su…

17. Dec 2025.Pogledaj

AirBag na: Srpsko-hrvatski rat rečima izdignut na viši nivo: Nakon prozivke čiji je Rafal bolji, Vučić između redova najavio nabavku još jedne eskadrile?

Evo detaljne, hladne analize bez senzacionalizma i bez marketinga, isključivo po posljedicama za Srbiju ako se ova linija razmišljanja materijalizira. Operativna realnost mješovite flote Istodobno operiranje MiG-29, Rafalea i J-10CE bilo bi iznimno neuobičajeno i operativno teško održivo, posebno za zrakoplovstvo veličine Srbije. To bi značilo tri potpuno različite škole: ruska (MiG-29), zapadna/francuska (Rafale), kineska…

17. Dec 2025.Pogledaj