BEG airport status
„E-premijera“: SAAB predstavio novu generaciju Gripena Spolja da se skoro ne razlikuje od prethodnih verzija ali je iznutra to sasvim nov avion, Gripen E / Foto: SAAB

„E-premijera“: SAAB predstavio novu generaciju Gripena

Švedska kompanija SAAB predstavila je juče u svom pogonu u gradu Linköping novu generaciju višenamenskog borbenog aviona Gripen.

Reč je o varijantama jednoseda JAS-39E i dvoseda JAS-39F. S obzirom na stepen pretrpljenih izmena i modernizacija u odnosu na modele C i D nove verzije bile su poznate i po oznaci Gripen NG (New Generation). Konkretno na jučerašnjoj ceremoniji prikazan je jednosed Gripen E odnosno avion za testiranje 39-8.

Događaju su prisustvovali zvaničnici švedske avio-industrije, njihovih domaćih i inostranih kooperanata, komandanti pojedinih Ratnih Vazduhoplovstava, važne političke i vojne ličnosti iz nekoliko država kao i predstavnici medija.

1280px-Gripen_39-7_Bthebest
Tehnološki demonstrator “Gripen Demo“.

Prisutnima se obratio komandant RV Švedske koji je nakon kratkog podsećanja istorije upotrebe Gripena objasnio zašto je rađeno na razvoju nove varijante ovog aviona naglasivši pre svega da je to urađeno kako bi Gripen NG mogao da ostane u naoružanju i da bude konkurentan na tržištu narednih 30 i više godina.

Potom je komandant RV Brazila general Nivaldo Luiz Rossato obrazložio zašto je ta država izabrala novu verziju Gripena za opremanje svojih avijacijskih jedinica. Napomenuo je da je SAAB imao najbolju ponudu vrlo savremenog aviona koji će u potpunosti zadovoljiti brazilske potrebe a veliku korist od ovog posla imaće kako brazilska vojna tako i duge grane industrije.

Predstavnik SAAB-a objasnio je kako je Gripen evoluirao u novu verziju. Tu su pre svega jači motor i veća količina unutrašnjeg goriva – samim tim je povećan dolet i borbeni radijus, povećana je nosivost spoljnjeg tereta a tu je i šira lepeza naoružanja. Prvi će nositi raketu vazduh-vazduh Meteor, imaće potpuno novu avioniku koja podrazumeva fuziju senzora, poboljšana je situaciona svest pilota a tu su i unapređen sistem za protivelektronska dejstva, data link, sistem za komunikaciju sa kriptozaštitom.

Saab+proudly+presenting+Gripen+E3
Najuočljivija razlika između Gripena E i Gripena C na prvi pogled je infracrveni sistem za za traganje i praćenje (IRST) koji se nalazi ispred vetrobranskog stakla / Foto: SAAB

Članovi Gripen tima pojašnjavali su da je SAAB jedna od retkih firmi koja kupcu isporučuje kompletan sistem koji osim aviona uključuje obuku, simulatore i kompletnu logistiku koja se pažljivo razrađuje u skladu sa željama korisnika. Za novu varijantu istaknuto je da je postojao mali rizik razvoja, da su mogućnosti dalje modernizacije velike, da je smanjena cena i unapređena tehnologija proizvodnje, razvijeni novi alati a da su sadašnji i budući korisnici aviona deo evolucije Gripena. Njima se ujedno nudi uvid u sklapanje i proizvodnju, u tehnologije i mogućnosti.

Prikazani avion je jedan od tri opitna koji bi trebalo da bude predat na ispitivanja na leto a prvi let se očekuje krajem godine. Preostala dva primerka nalaze se u različitim stadijumima sklapanja. Jedan avion za testiranje biće izrađen i za Brazil i on će oko godinu dana biti ispitivan u Švedskoj a zatim će biti predat Brazilu tj. kompaniji Embraer koja je partner u ovom programu.

Nakon ceremonije predstavljanja Gripena E prisutni su ispred pogona SAAB-a mogli da uživaju u letu jednog Gripena C RV Švedske a mogli su i da vide jedan izloženi avion koji je modernizovan na operativni standard MS20 koji obuhvata i novo naoružanje, do 16 malogabaritnih vođenih bombi Boeing GBU-39 i rakete vazduh-vazduh srednjeg dometa MBDA Meteor.

Još 2007. je za potrebe daljeg razvoja aviona Gripen, naručena izrada tehnološkog demonstratora koji je označen kao “Gripen Demo“. Reč je o dvosedom primerku koji je služio za ispitivanje novih različitih modifikacija predviđene za primenu na novoj generaciji JAS-39. Ovaj demonstrator dobio je novi jači motor General Electric F414G koji predstavlja dalji razvoj motora F414-GE-400 sa aviona F/A-18E/F “Super Hornet“.

Promenom položaja glavnog stajnog trapa povećana je količina unutrašnjeg goriva za čak 40 posto. Istovremeno je omogućeno da se ispod trupa doda još jedan nosač spoljnjeg tereta. Masa aviona povećana je za oko 2 tone. Umesto radara PS-05/A ugrađen je moderan AESA radar Selex ES Raven ES-05.

Prvi let Gripena Demo izveden je 27. maja 2008. a već 21. januara 2009. godine ovaj avion je leteo brzinom od 1,2 maha bez uključivanja dodatnog sagorevanja motora čime je pokazao spsosbnost tzv. superkrstarenja. Švedska vlada je 2010. godine sa kompanijom SAAB potpisala četvorogodišnji ugovor o unapređenju radara, elektronske opreme, integraciji savremenog naoružanja, i smanjenju troškova proizvodnje. Septembra 2015. SAAB Aeronautics je objavio da je u toku razvoj specijalne opreme za elektronsko ratovanje koja će biti ugrađena u dvosed Gripen F.

Saab+proudly+presenting+Gripen+E
Gripen E i F imaju drugačiji položaj nogu i kućišta glavnog stajnog trapa što je omogućilo da ove verzije nose više goriva i da imaju dva podtrupna nosača / Foto: SAAB

17. januara 2013. odobrena je nabavka 60 aviona JAS-39E i F za potrebe RV Švedske sa prvim isporukama 2019. godine. Sklapanje prvog razvojnog aviona, jednoseda Gripen E započelo je jula 2013. Proizvođač tvrdi da za sada nema kašnjenja, da budžet nije probijen a da će kompletan razvoj, zajedno sa proizvodnjom tri opitna aviona koštati manje od dve milijarde dolara. Početna operativna sposobnost trebala bi da bude dostignuta 2021. a dve godine kasnije i puna borbena sposobnost.

Nakon više od 13 godina od početka procesa nabavke, Brazil je 18. decembra 2013. objavio da je za svoj novi borbeni avion izabrao upravo Gripen NG. Ugovor vredan 5,44 milijarde dolara za nabavku 36 aviona (28 JAS-39E i 8 JAS-39F) potpisan je 24. oktobra 2014. Rok isporuke je period od 2019-2024. sa logistikom do 2050.

Konačna cena ovog posla je za milijardu dolara veća u odnosu na cenu koja se spominjala u pregovorima zato što je Brazil tražio dodatne modifikacije i unapređenje aviona po svojim specifikacijama. Dogovoren je i ofset program ulaganja švedskih firmi u brazilsku privredu koji je vredan čak 9 milijardi dolara.

yourfile
Novo naoružanje koje je integrisano i na Gripene C i D. Bombe GBU-39 SDB i rakete vazduh-vazduh Meteor / Foto: SAAB

Brazilske kompanije biće uključene u proizvodnju aviona a za sada je dogovoreno da bar 15 jednoseda bude sklopljeno u njihovim pogonima. Prva dva brazilska pilota započela su obuku na Gripenu novembra 2014. Moguće je da bi Brazil, u zavisnosti od pre svega ekonomske situacije, mogao da nabavi ukupno 108 Gripena E i F.

Do danas su Gripen su osim Švedske (204 aviona, trenutno koristi 98 JAS-39CD) nabavile Češka (14 iznajmljenih JAS-39C/D), Mađarska (14 iznajmljenih JAS-39C/D), Južnoafrička Republika (26 JAS-39C/D) i Tajland (12 JAS-39C/D).

Švajcarska je 30. novembra 2011. izabrala novu generaciju Gripena za zamenu ostarele flote lovaca F-5 ali su glasači na organizovanom referendumu 18. maja 2014. glasali protiv plana nabavke pa je ona zamrznuta. Smatra se da će uskoro ponovo biti pokrenut proces nabavke novog aviona za RV Švajcarske i da je će glavni favorit opet biti švedski avion.

SAAB veruje da će za vreme trajanja programa Gripen NG na tržištu biti potencijala za prodaju 400-450 ovih aviona a lista mogućih budućih korisnika je prilično velika. Za nove Gripene E i F ali i polovne modele C i D zainteresovane su Belgija, Bugarska, Finska, Hrvatska, Indija, Kolumbija, Malezija, Slovačka i Vijetnam.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

Ma

Sve to lepo deluje na papiru ali avion koji nikad nije imao ni jedno borbeno iskustvo nemoze ozbiljno da privuce paznju.Lepa reklama ko za Iphone ali mnogo je pitanja sa ali.

Odgovori
А

Марко па шта Швеђани да раде? Да започну негде рат?
Имаш гомилу оружја које није коришћено у рату па се продаје.
Нико не купује ионако на основу слика и лепог писанија у проспекту.

La

A koji je to pa imao borbeno iskustvo koje daje realno merilo? Mig29? Svi služili kap ciljevi za vežbanje gađanja. F-16? Imao kao siledžija u školi: najjači je kad ih ima 50 na 1. Tako bi im i F-4 sve isto završio.

De

Kakva je to logika? Ako je borbeno iskustvo jedini razlog da se kupi avion, onda bih jos uvijek koristili dvo krilce iz prvog svijetskog rata.

Sto se tice JAS-39E, ja ne razumijem razlog za ttu verziju

JAS-39C/D je odlicna zamijena za F-5E/F ili MiG-21.

JAS-39E pocinje da bude slican F-16 sto se tice tezine i cijene. U tom slucaju kupiti nove F-16 je mozda bolja ideja – bolji domet, bolje naoruzanje, veci kapacitet itd itd. A najvjerovatnije je jeftiniji narocito poste je vec proizvedeno preko 4,500 komada!

JAS-39E cak ne nudi neku samostalnost zato sto koristi Americki motor i druge dijelove.

A onda tko ce kupiti JAS-39E osim Brazil i Svedska (i mozda Svicarska)?

Slovaci, Bugari, itd izgledaju da ce ici za jeftinije JAS-39C/D ako ga izaberu.

Belgija ce najvijerovatnije kupiti F-35 kao sto su Danksa, Norveska i Nizozemska.

Hrvatska ne zna da li ce cak odrzati ratno zrakoplovstvo.

Indija – vec proizvodi laki avion (LCA Tejas) a ostatak proizvodnje je Su-30MKM i mozda Rafale. A u buducnosti su AMCA i PAK-FA.

Malazija – nema novaca za novi avion. Sto sam citao, izgleda da Malazija ceka da Kuvajt dobije nove avione a da onda Malazija kupi F/A-18C/D od njih da zamijene F-5E/F i MiG-29N. Malazija vec koristi 8 F/A-18D.

Kolombija – interesantan slucaj. Ako Kolumbija kupi nove avione onda ce najvijerovatnije biti JAS-39E. Ako kupe polovne avione (kao u proslosti Kfir), onda ce najvjerovatnije biti F-16.

Vietnam -ponovo interesantni slucaj. Bilo kakva prodaje JAS-39 (ili F-16) ovise na Ameriku koja bi trebala dignuti embargo.

ja mislim da jeftiniji JAS-39C/D ima puno bolje prilike za izvoz.

12

@Dead1

Samo mogu da se nadovezem na tvoj komentar ovaj put. Realno postoje dva razloga zasto Gripen E/F nece imati neki veliki izvozni uspeh. Jedan razlog je motor koji je americka licenca, pa ameri mogu da blokiraju njegov izvoz ako tako procene(citaj: ako nisi u NATO ili bilateralni saveznik SAD). Drugi razlog je politicke prirode koju ce T6 „strucnjaci“ negirati ili jos gore omalovazavati, a to je jednostavno pitanje da li je Svedska dobar saveznik.

Ze

Ti zaista bubnes i ostanes ziv.ati znas kakvesu karakterisdtike tog aviona,a doma vozis jugo…

Pa

Mađari su sa predhodnom varijantom GRIPENA učestvovali na aeromitingu uBeogradu na a. Batajnica i ostavili kako na posmatrače aeromitinga tako i na stručnu javnost. Naši piloti koji su imali priliku da polete , sa duplim komandama, na ovom avionu imaju povoljne utiske o ovom avionu.

Odgovori
Ku

Lep avion, ali smo mi naisli na zatvorena vrata kod Svedjana, nisu zeleli ni da nam ga ponude! Veliki procenat u izgradnji istog imaju Amerikanci a to je motor,tako da ne mozemo da kazemo da je u pitanju samostalni razvoj! Kad bi mogli da biramo, uzeli bi dvomotorni avion ,znaci Mig-35…

Odgovori
Ki

@Kubanac

Svedjani su nam zatvorili vrata jer ne zele da gube vreme sa neozbiljnim kupcima koji ne mogu ni 3 miga da odrazavaju kako treba a kamoli eskadrilu.

De

A cak ne zele da se mijesaju gdje vide da ce najvjerovatnije F-35 pobijediti. Naprimjer nisu ucestovali u Danskoj kompeticiji iako je Danska odavno koristila J-35 Draken.

Mr

Kad bi mi rekli da nacrtam avion, na kojem bi voleo da letim, ja bih nacrtao Gripena ili Miraža 2000… :)
Lep, moderan,, ubojit i kvalitetan….ako je dobar Mađarima, bio bi i nama! Ali, teško je biti neutralan, ako nisi bogat kao Švajcarci ili Austrijanci, tako da to nije avion za nas!

Odgovori
Gr

Gde dobar Madjarima kad vecinu konzervirali i prizemljili zbog troskova. Jednostavno nemaju kintu.

Mr

To Griffine nema veze sa Gripenom…prostri se koliko si dug i širok…i ja bih voleo da budem kapetan na belu laĐu, al nemam pare…
Kada sam pomenuo Mađare, mislio sam na donedavno blokovsku komunističku malu zemlju i njenu površinu…
Naravno da je to skup sport i da je zbog toga i prizemljen…barem su probali, a mi ni to!

Ma

Po meni za nase uslove najbolji je Mig-29/m ili kako ga Rusi zovu Mig-35 malo novca bi nam trebalo za obuku jer ima slicnosti sa 29-kom a i rusi su skloni da nam daju povoljnost.Ima slicnu elektroniku kao GRipen i F-16 samo mnogo jeftinije, mada geostrateska situacija se zaklompikovala tako da i Bugari odlazu kupovinu modernih aviona jer zapad ne prodaje jeftinu robu, Hrvati imaju problem sa budzetom tako i oni kalkulisu da nesto pazare od zapada jeftino ali tesko, mi smo tu negde izmedju kupujemo vreme i cekamo sta ce da se dogodi na medjunarodnom planu.

sl

Kad bih crtao to bi bio SU-30SM prava zver od aviona a sta ce nama za ovo nase jadno nebo avioni … uzeti par kompleta S-400 i milina lakse se odrzava

Odgovori
Pa

Uf bas bi Rusi nama dali najmodernije rakete i avione…..nista od toga nece biti jer bi u vrlo kratkom roku to isto bilo na ispitnom stolu kod amera (kao sa predavanjem podataka o Mig-31 pa su svi dojednog podhitno modernizovani na BM nivo koji sa osnovnom verzijom nema nista zajednicko). Nazalost mozemo da ocekujemo samo polovnu opremu.

ja

Slazem se,mozda bi nam ameri nekako dozvolili da nabavimo mi17,mozda neki pvo sistem tipa buk m1nista vise,kakvi crni s300,mozda bi mogla da prodje i nabavka polovnih aviona mig29 u 9/12 varijanti kakvu vec imamo i uglavnom u najboljem slucaju to je to,sve to je defanzivno oruzje pa i ta verzija miga29 koja je veoma ogranicena zbog zastarelog radara i slabih ofanzivnih mogucnosti(sto vec i znamo).To bi za zapad bilo prihvatljivo,sve iznad toga bi bilo nemoguce nabaviti a ne zameriti se sto bi imalo ozbiljne posledice po nas.Naravno drugi faktor je finansijski koji je takav da je i ovo gore pomenuto pod velikim upitnikom.

SR

Netreba biti nerealan mi trenutno nismo u mogucnosti da kupimo niti su nam potrebni ovakvi lovci . Mi trebamo da modrnizujemo nase j-22 orlove i G-4 po 8 do 10 j-22 i isto toliko G-4 modernizovati imamo 4 ispravna miga -29 u resursu i jos jedna koji je na remnotu modernizovati i njih u Rusiji na nivo mig -29 mm \ mig 35 i nabaviti jos 4-5 mig 35 novih naravno i to je jedan eskdrila uz jurisnu eksadrilu dokazanog J-22 orala kao izuzetnog aviona i narvano aviona G-4 oba u modernizovanim varijantama naravno takodje i sistem s-300 ili s -350 to je donekle realno u nekoj buducnosti . Moderizovati ,remontovati postojece helikoptere mi-8 i mi-17 u buducnosti ce biti kao sto vidimo i 4 nova ovakva helikopterea i eventulano nabaviti od bivsih sovjetskih repubiliika mi-24 helikoptere nekih 4-5 komada . Takodje posedujemo i najmanje 20 gazela helikoptere u razlicitim verzijama pa i hera,gama borbenoj verziji ….Ovaj helikoptere je jos uvek perspektivan koristi se i u Francuskoj i Britanskoj vojsci jos uvek . To je neka realnost a nabavljati gripena koji jedan u osnovnoj varianti kosta skoro kao 2 mig-35 je jako glupo a sumnjam da je bolji avion naravni i najvaznija stvar koja bih kostala vise nego sami avioni a to je preobuka odrzavanje aviona…. Jer recimo i to da se svi avioni nase prizvodnje odrzavaju kod nas ali se odrzavaju i avioni mig-21,29 u MOMI veci deo stvari sa tih aviona se tamo odrzava zamislite koliko bih kostalo odrzavanje gripena ,f-16,18,…. Mi nemamo uslove za to samo dolaze u obzir ruski avioni tipa mig ili suhoi ako nekada budemo kupovali nove avione sto se tice kopnene vosjke i oruzjam,oklopne mehanizacije… Tu smo daleko ispred svih u regionu mislim na bivsu sfrj pa i na Madjarsku,Rumuniju,Bugarsku naravno sto se tice kopneih snaga a ako bih smo uradili ono gore navedeno sto se tice RV I PVO bili bih konkurentni i gore navedenim zemljama .

Odgovori
ze

I kadasise probudio ? Tkoje najaci u eu.opet srbija. Srbijaje u problemima samo zato jer ovakvi kao ti pricaju gluposti i ostanu zivi. Daj malo budi realan…. Nebulazni.

ra

Stvarno ga pretera sa silnim modernizacijama i nabavkama

Pa

Iole ozbiljnijoj drzavi bi modernizacija RV/OS bila tekuci posao a ne kapitalna visedecenijska investicija kao kod nas ako i toga bude.
A remonti su postali stavke petoletke itd da ne crnim dalje.
Ali osobe odgovorne za takvo stanje su jos politicari, jos su medju nama a mi smo ovce koje cute?
Zasto se ne bi argumentovano objavljivale afere u RV/OS i pronevere i glavni poznati akteri?
Postoje mesta, ako se o tome ne pise i ne prica proci ce kao da se nije ni desilo…

Du

Kupovina i nabavka aviona za Srpsko vazduhopolvstvo zavisi od Geo političke podobnosti. Shodno tome neka se niko nekada nabavci dobrih aviona. Između svih ponuđenih aviona u najboljoj svojoj varijanti i svojim najboljim naoružanjem izabrao bih Tajfun ili F-16 uz koje bi pratila najbolja radarska tehnika i rakete dalekog dometa. Na našu žalost ostaju samo snovi o nabavci novog borbenog aviona. Lično izabrao bih F16-blok 60 ili 70.
Naravno to nećemo dobiti nikad ni kao polovno a kamoli novo.

Odgovori
Ze

@Dead1,pod 1.zatvoje znanje a neza neznanje,hrvatska je odlucila kupit avione i poslala je ponude na 5.mjesta, i odlucicese dokraja godine odlucilaje vlada i u budetu je ostavljeno za to 400mil.kn. lijepi pozdrav i (neznam zasto pises nesto sto neznas)josjednom pozdrav..

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Leon na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Francuzi rade vrlo pametno, ali im se i posrećilo kad je krenula fenomenalna prodaja u zadnje vrijeme i po ekstra cijenama. I geopolitička situacija im ide na ruku ! Ekstra profit od prodaje Rafalea i ulaganja drugih partnera uložiti će u razvijanje sustava za FCAS, a sve na živoj i ekstra potentnim platformi i u…

26. Nov 2024.Pogledaj

K na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Ne, obrnuto je. F3 se moze nadograditi na F4.1 (kao sto pise u tekstu), ali F5 ce biti standard koji ce ukljuciti strukturne izmjene na zrakoplovu, zbog kojih nece biti moguce unaprijediti ranije verzije na njegov standard. Osim, ako sam dobro shvatio (a lako moguce da nisam), novoproizvedenih F4.2, koji ce strukturne izmjene ukljuciti, ali…

26. Nov 2024.Pogledaj

Бивши Гастос na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

Послe свега овога, Рафал ће да буде бољи од X-wing Starfightera. Французи ће да колонизују свемир.

26. Nov 2024.Pogledaj

Djuka na: Kako će teći budući razvoj Rafala: Varijante F4.2 i F5 za obezbeđivanje višedecenijske savremenosti tipa i podloga za projekat nove generacije evropskog borbenog aviona

>> jer sve moćniji PVO sve više uspeva da prati „nevidljive“, onda je i pitanje cevke sekundarno. To tako tvrde svi koji nemaju "nevidljive"

26. Nov 2024.Pogledaj