BEG airport status
LYBE 1609:30 Z VRB°03KT CAVOK 26/11 Q1020 NOSIG=
Upotreba avijacije u neuspelom turskom vojnom puču Turski helikopter AH-1 ''Cobra u dejstvu topom.

Upotreba avijacije u neuspelom turskom vojnom puču

Vojni puč koji je u petak 15. jula pokušan u Turskoj iznenadio je mnoge u svetu pa čak i u samoj zemlji. Iznenađenje nije bilo samo zbog njegovog pokretanja već i zbog intenziteta oružanih sukoba koji su izbili ubrzo nakon izlaska vojske na ulice.

Od 1960. do danas u Turskoj je puč organizovan 4 puta ali nikada u tim početnim događajima nije bilo primene sile. Ovaj, peti je karakterističan po tome što je došlo do upotrebe oružija, poginulo je oko 294 ljudi među kojima 104 pobunjena vojnika a u akcijama je na obe strane učestvovala čak i avijacija.

28331774965_ccb9208b65_b
Jedan od niskih preleta pobunjeničkih pilota aviona F-16 iznad Ankare gde su izvršena i borbena dejstva.

Deo vojske koji je učestvovao u puču pokušao je da blokira i zauzme važne državne i infrastrukturne objekte kao i televizije u glavnom gradu Ankari ali i Istanbulu. Iako su izveštaji uglavnom stizali iz ova dva grada postoje i informacije o sukobima u nekoliko vojnih baza među kojima ima i aerodroma poput velikih vazduhoplovnih baza kao što su Indžirlik, Akinci, Konya, Diyarbakir itd.

U proteklih nekoliko dana uhapšeno je gotovo preko 6000 vojnika među kojima je nekoliko stotina iz Ratnog Vazduhoplovstva. Smatra se da je su pripadnici ovog vida oružanih snaga Turske bili među glavnim organizatorima pokušaja prevrata a među njima je bio i bivši komandant RV-a general Akin Ozturk.

Neuspeli puč i situacija koja će uslediti nakon njega veoma loše će uticati na tursku vojsku čiji je deo bio i pokretač ovog događaja. Neminovne kazne i gubitak iskusnog kadra sasvim sigurno će se negativno odraziti na moral i raspoloženje vojnika što će imati za posledicu i smanjenu borbenu gotovost pojedinih jedinica, naročito u Ratnom Vazduhoplovstvu.

Helikopteri

Kako je preneo vazduhoplovni sajt aviationist, učestvovala je takođe i armijska avijacija i za sada postoje informacije da je bar jedan borbeni helikopter AH-1W ’’Super Cobra’’ iz sastava 1. eskadrile, jurišnog helikopterskog bataljona, 1. armijske regimente, baza Güvercinlik kod Ankare otvorio vatru iz svog topa kalibra 20 mm.

Dejstvovano je po civilima na ulici i po zgradi parlamenta. Ovaj helikopter je oboren od strane borbenih aviona F-16. Isti ovaj helikopter (po nekim podacima to je bio drugi primerak) imao je vatreno dejstvo i na državnog satelitskog operatera TurkSAT.

Dejstvo helikoptera Kobra na kapiju zdanja obaveštajne službe.

Još uvek je nepotvrđeno i obaranje višenamenskog helikoptera S-70A-28 ’’Black Hawk’’ Vazduhoplovne grupe Specijalnih snaga takođe iz baze Güvercinlik čija je posada otvorila vatru na prednje kapije zdanja nacionalne obaveštajne službe. Navodno je pokušano ubacivanje komandosa koji bi preuzeli ovo sedište i kidnapovali šefa organizacije Hakana Fidana.

Jedan ili dva helikoptera AS-532AL ’’Cougar’’ 6. SAR eskadrile, 1. taktičke vazduhoplovne komande, 6. glavne mlazne baze Bandirma RV Turske u verziji za traganje i spasavanje, u kojima su bili komandosi sleteo je na mestu venčanja na kome su bili visoko pozicionirani vojni generali koji su zatim oteti.

Neki od vojnih oficira su i dalje u bekstvu, neki su uspeli da pobegnu u inostranstvu a ne samo da se traga za njima već i za njihovim oružijem. Odmah nakon završetka neuspelog puča vojska je navodno uradila popis naoružanja i zaključila da nedostaje čak 42 helikoptera što možda jeste preuveličano ali treba reći da oružane snage Turske (RV, RM i Armija) poseduju čak oko 445 helikoptera.

Cnen7kmWAAEPTps
Turski višenamenski S-70 “Black Hawk“ na grčkom aerodromu Aleksandrupolis.

Jedan od tih helikoptera je završio u Grčkoj. 16. jula je na aerodrom u gradu Aleksandrupolis sleteo S-70 ’’Black Hawk’’ u kome je bilo 8 vojnika (dva majora, 4 kapetana i dva starija vodnika) koji su odmah po sletanju nakon što su uhapšeni, zatražili politički azil.

Prethodno je turski S-70 presretnut od strane dežurne pare grčkih lovaca F-16 a posada helikoptera  je poslala zahtev za prinudno sletanje. Grčka je na zahtev Turske obećala da će vratiti letelicu a za sada će se posadi suditi zbog neovlašćenog ulaska u stranu državu.

Avioni

Pobunjenici su što se tiče borbenih aviona koristili F-16 i to iz 4. glavne mlazne baze Akinci koja se nalazi severozapadno od Ankare. U njoj baziraju tri jedinice, 141, 142. i 143. eskadrila RV Turske koje su opremljene sa F-16C i D koji je osnovni borbeni avion RV Turske koja ih ima čak 243.

15. jula uveče oko 22 časa dva aviona iz 141. eskadrile su poletela leteći velikom brzinom nisko iznad Ankare. Prethodno su se javili komandnom tornju na aerodromu Esenboga tražeći odobrenje za profil leta ali su na pitanje o daljim namerama piloti odgovorili da je u pitanju specijalna misija. Komandni toranj iz baze Akinci javio je kolegama u Esenbogi da su avioni poleteli sa isključenim IFF transponderima.

Vrlo niski preleti borbenih aviona pučista iznad glavnog grada.

Ubrzo zatim poletela su još dva F-16 čiji su piloti ugrozili civilni saobraćaj pa su putnički avioni preusmeravani na alternativne prilazne rute aerodroma. Komandi toranj u Esenbogi je zatim detektovao i leteći tanker KC-135R 101. eskadrile, 10. glavne baze tankera Indžirlik iz koga su se piloti ’’pobunjeničkih’’ F-16 periodično snabdevali gorivom u vazduhu. Iz baze Indžirlik poletela su te večeri čak 4 od 7 tankera KC-135R koliko RV Turske poseduje.

U presretanje F-16 pučista (po izveštajima bilo ih je ukupno 6) poleteli su takođe avioni F-16 iz 191. i 192. eskadrile, 9. glavne mlazne baze Balikesir, zatim sa aerodroma Erzurum gde privremeno baziraju avioni F-16 151. i 152. eskadrile 5. glavne mlazne baze Merzifon (koja se renovira) kao i sa aerodroma Dalaman odakle će kasnije poleteti i predsednikov avion Gulfstream IV.

Piloti pobunjenika dejstvovali su po više ciljeva pre svega u Ankari. U bombardovanju komande policijskih snaga za specijalne operacije u Golbasiju poginulo je 47 policajaca. U istom delu grada dejstvovano je i na komandu policijske avijacijske divizije kao i na glavnu komandu turske policije. Pogođena je i predsednička palata u Bestepeu. Avioni su nekoliko sati leteli vrlo nisko, velikom brzinom, često probijajući zvučni zid uz ispaljivanje IC mamaca.

Lovci obe strane vodili su bliske manevarske vazdušne borbe iznad Ankare i Istanbula ali nije došlo do obaranja verovatno zato što se letelo iznad naseljenih mesta. Zanimljivo, u jednom od pobunjeničkih F-16 bio je i pilot koji je u novembru prošle godine oborio ruski Su-24.

Borbeni avioni iznad Ankare 15. jula.

Rano ujutru 16. jula lovci-bombarderi F-4E 2020 Terminator iz 111. eskadrile, 1. glavne mlazne baze Eskisehir izvršili su bombardovanje glavne piste vazduhoplovne baze Akinci a avioni F-16 su zapadno od Ankare imali borbene patrole.

Popodne istog dana su takođe lovci F-16 iz 142. eskadrile baze Akinci kao i jedan leteći radarski sistem E-7A (Boeing 737-800AEW&CO) iz 131. eskadrile, 3. glavne mlazne baze Konya patrolirali u reonu glavnog grada radi eventualnog presretanja aviona ili helikoptera koji bi mogli preleteti u Grčku.

Pored borbenih aviona F-16 i letećih tankera KC-135 u puču su učestvovale i posade 8 transportnih aviona, među kojima su bili srednji transporteri C-160 kao i jedan najnoviji teški transporter A400M. Avioni iz sastava 221. eskadrile su puni naoružanja namenjeni pobunjeničkim snagama poleteli iz matične 12. glavne transportne baze Erkilet kod grada Konya i sleteli u 7. glavnu mlaznu bazu Erhac-Malatya.

Erdoganov avion na meti pobunjeničkih F-16

Odmah nakon saznanja o pokušaju puča, avion za prevoz veoma važnih ličnosti Gulfstream IV RV Turske u kome je bio predsenik Redžeš Tajip Erdogan poleteo je uveče 15. jula oko 22:40 sa aerodroma Dalaman kod letovališta Marmaris gde je Erdogan u tom trenutku bio na odmoru. Avion je leteo ka Istambulu odnosno ka aerodromu Ataturk.

Po nekim podacima piloti dva pobunjenička F-16 otkrili su predsednički avion i čak ga imali na nišanu ali nisu bili sigurni da je to VIP Gulfstream IV jer je posada promenila pozivni znak da izgleda kao da je to putnički avion kompanije Turkish Airlines. Pretpostavlja se da piloti F-16 nisu želeli da rizikuju ali se međutim spominje i da su u pratnji Erdoganovog Gulfstream-a kao zaštita letela takođe dva F-16.

Posada VIP aviona je pokušala da sleti na istanbulski aerodrom čiji kontrolni toranj su međutim držali pobunjenici koji su isključili i svu svetlosnu signalizaciju na aerodromu. Avion je morao da kruži južno od Istanbula sve dok pučisti nisu isterani iz tornja. Erdogan je nešto kasnije izjavio da su pučisti pokušali da ga napadnu i u Marmarisu a da su sva mesta koje je prethodno brzo napuštao bombardovana.

Televizija CNN Turk objavila je i da je 25 vojnika pomoću užadi iz helikoptera upalo u hotel u Marmarisu i otvorilo vatru u pokušaju da zarobe predsednika. To se desilo nedugo nakon što je Erdogan napustio taj hotel.

Komentari

e

Pohvale autoru na veoma zanimljivom i iscrpnom tekstu.

Odgovori
c

imaju relativno dobro naoruzanje ali realno grcka bi bez mnogo muke smlatila turske f-16 svojim mirage 2000 koji se i koriste kao presretaci

Odgovori
N

E bas se ti razumijes u avijacibu Turske i avijaciju uopste. Nej su braca grci jaci sa Mirage pa makar to i nebili kao i sto nisu.

b

I?
Tko je koga na kraju i pod koju cijenu?
Clanak cista limunada nalik turskim sapunicama….

P.s. turski piloti u prosijeku imaju oko 35 sati naleta vise od grckih…..
E sad, ko bi koga smlavio…..ja bi tipovao na Turke

Odgovori
Y

Odličan opis dešavanja i upotrebe RV-a tog kobnog dana, pomalo sam iznenađen raznolikošću upotrebe sredstava RV što govori o zaista velikom broju pučista u svim rodovima i raznim jedinicama vojske.
Ne znam da li bi Grci omlatili Turke i da li je F-2000 bolji od F-16 i to niko ne zna dok se ne desi, a to se i neće desiti jer Turska posle obaranja ruskog aviona postoji samo na papiru…

s

grcki avion mirage 2000 je 1996. pobedio u vazdusnoj borbi protiv turskog f-16, uostalom taj avion se koristi za presretanje,grci su ga kupili kao jeftinu zamenu za f-14/15…danas gotovo svakodenvno grcki mirazi presrecu turske f-16 iznad egejskog mora,video sam ga prosle godine na moru kad se vracao sa turske strane

Y

Spartanac, nisam znao za tu vazdušnu borbu tj. simulaciju borbe ali sve jedno Turska vojska trenutno i ne postoji.
Nevezano za ovu temu, Sirija dobija Su-24M2.

Odgovori
s

nije bila simulacija vec pravi dogfight,postoje snimci na youtube kako grcki mirazi bukvalno siluju turske avione

E

Početkom 90-ih u Glasniku RV I PVO je objavljen članak o uporednim letnim karakteristikama „Mirage-a 2000“ i F-16 ica.
Baziranih na grčkim iskustvima, I zajedničkim NATO vežbama koje su bile intenzivirane u kratkom period pre toga – dolazak u posed većeg broja oružanih sistema poreklom iz SSSR -a

I ponovila se priča iz Koreje, utvrdjeno je da u vertikalnom manevru I sa porastom visine Miraži stiču prednost (rešenje primenjene koncepcije delimičnog kanarda i delta krila – prirast otpora ) , dok nisko I u horizontalnom manevru prednost je na strani F-16 ica (izraženi strejkovi I opterećenje krila)
Isto kao I 50-ih MiG-15 VS F-86
Ukratko stvar se svodi na pilota – Čak Jeger I legendarna priča o tome koji je lovac bolji.
Ko bi bio bolji zavisi od mnogih faktora (koje ovde u pričama o budućnosti srpskog vazduhoplovstva zanemaruju) kordinacije službi osmatranja I obaveštavanja sa pilotima, AEW & C , sati naleta koncepcije prethodne obuke ..Broja sati u simulatoru (svako kome ovo deluje iluzorno bi trebao da pogleda koliko je ova grana napredovala) .
Brojnost je na turskoj strani , kvalitet I modernost letelica kao I održavanje I ostale službe , pa I prethodna obuka blago na strani grka.
MORAL je neupitan na obe strane (ili antagonizam na granici mržnje, ovo mogu da garantujem iz prve ruke imam poznanike na obe strane)
što se tiče drugog dela natpisa u komentarima; tvrditi da jedna ozbiljna oružana SILA poput turske armije vise NEPOSTOJI je neodgovorno , da će turske oružane snage u periodu koji sledi biti opterećene podelama ,usled života koji su izgubljeni naOBE strane te nasledjem neuspelog puča to je jasno kao I da u kom pravcu će se to odvijati uveliko zavisi o pritisku koji je vršiti sultan Erdogan (a odmerenost nije osobina koja ga krasi ) .

Ukratko videćemo..

Odgovori
Y

@Elektor hiperbolisao sam trenutno stanje u Turskoj vojsci rečima NE POSTOJI, a koju drugu reč upotrebiti? Naravno da postoji ogromna moderna ratna tehnika koja je bez ljudi potpuno beskorisna. Šta ti misliš da li Turska može da izvede upad u Irak kao što je to činila često protiv PKK u predhodnih 15 godina? Ne znam da li si gledao poniženja vojnika koji su uhapšeni? Šta ti misliš da li oni koji nisu uhapšeni odobravaju takvo ponašanje? SAD su debelo upletene u puč i to je jasno kao dan i šta misliš da li će se oni zaustaviti dok ne dobiju ono što žele? Nabrojao sam ti delić onoga što karakteriše ovu raspolućenu vojsku koja me pomalo podseća na JNA posle uvođenja višepartijskog sistema.
Moja razmišljanja i predviđanja imaš na ovom portalu u „analiza obaranja Su-24“ i kolege @Gorkov koji je nedvosmisleno pročitao „igru“ u kom će se pravcu odvijati, ukratko nema nigde „VIDEĆEMO…“

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Paqe na: [FOTO REPORTAŽA] AIRPOWER 2019: Loše vreme nije pokvarilo zabavu

Mi-35M ima kraca krila i neuvlaceci stajni trap. Onaj bez M ima veca krila i uvlaceci stajni trap.

16. Sep 2019.Pogledaj

Pogorsana Osecanja na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@ BB, Vazi, u pravu si. Ajde onda lepo da otvorimo EASA bazu pitanja i svih 15K+ podelimo lepo ljudima unapred, i svima super. Mislim, zasto bi se uopste zezali sa time ko sta moze/zeli od ucenja. Ko hoce - nek cita i edukuje se, ko nece - neka nauci pitanja i odgovore na pamet,…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

Razlozi su sledeći: - Deca nisu "radno sposobno stanovništvo", samim tim moraju u školu. DL sistem može da im bude samo način da prate nastavu ako su odsutna iz nekog opravdanog razloga (bolest, boravak u bolnici, ...), ne i zamena za školu. - Kod studenata je složenija situacija. Ako je student zaposlen, uz potvrdu o…

15. Sep 2019.Pogledaj

Istočnik na: Kako funkcioniše Distance learning u teorijskoj obuci za ATPL teoriju: Škola letenja Aero Mond održavaće samo 10% časova u učionici

@Pomesana obecanja I redovan direktan rad sa nastavnikom i DL sistem imaju svoje prednosti i mane. Ono što je Delta izostavio po mom mišljenju je to da se ova dva načina međusobno dopunjuju. a i kako je BB rekao, ključ svega je zainteresovanost.

15. Sep 2019.Pogledaj

Send this to a friend