BEG airport status
Indija napokon potpisala ugovor za nabavku Rafala Indija nabavlja 36 aviona uz opciju za još 18 / Foto: Capt. Jason Smit

Indija napokon potpisala ugovor za nabavku Rafala

Indija je danas sa Francuskom, nakon dugogodišnjih pregovora, potpisala ugovor za nabavku višenamenskih borbenih aviona Rafale. Reč je o 36 aviona (28 jednoseda i 8 dvoseda) koji zajedno sa obukom, naoružanjem, logistikom i dodatnim modifikacijama koštaju 7,878 milijardi evra.

U finalnim razgovorima oko ove nabavke Indijci su navodno uspeli da smanje cenu za 750 miliona evra a dogovoren je i offset koji iznosi oko 3 milijarde evra.

Prvi avion biće predat tek 36 meseci od potpisivanja ugovora a proizvođač ima obavezu da završi isporuku svih aviona 66 meseci takođe od potpisivanja ugovora.

143473_50848851_ctbxlj7xgaaso5q
Detalj sa potpisivanja ugovora.

Indijski Rafali imaće specifičnu konfiguraciju jer su Indijci tražili integrisanje domaće ali i druge strane opreme među kojima je i izraelski nišanski pokazivač na kacigi (HMD-Helmet Mounted System). Sami avioni koštaju 3,42 milijarde evra, dodatne modifikacije 1,7 milijardi, dodatna oprema 1,8 milijardi, naoružanje 710 miliona evra i logistika još 353 miliona.

Osim najsavremenije elektronske opreme koja će verovatno obuhvatiti i moderni AESA radar, avioni će imati i vrlo moćno naoružanje. Kako je saopšteno paket sadrži krstareće rakete Scalp EG kao i nove rakete vazduh-vazduh Meteor velikog dometa. Takođe pojavile su se i informacije da će Rafali zameniti avione Mirage-2000 u ulozi nosača nuklearnog naoružanja.

Napori indijskih političara za realizaciju nabavke Rafala trajali su nekoliko godina a ovaj tip aviona je još 31. januara 2012. proglašen pobednikom tendera koji je lansiran 2007. godine.

Prvobitno je u takmičenju za novi indijski srednji višenamenski borbeni avion MMRCA (medium multi-role combat aircraft) bilo nekoliko kandidata među kojima su bili američki F-16 i F/A-18, švedski Gripen, ruski MiG-35, evropski EF-2000 i francuski Rafale. U finale su ušla poslednja dva tipa a pobedio je Rafal zbog, kako je proizvođač tada prikazao, niže cene nabavke kao i eksploatacije.

Međutim nakon dubljih analiza ispostavilo se da je korišćenje Rafala u periodu 30 do 40 godina znatno skuplje a naknadno je procenjeno i da je cena kupovine planiranih 126 aviona skočila sa oko 12 na neverovatnih 28-30 milijardi dolara.

Došlo je i do nesporazuma oko transfera tehnologije jer su navodno Indijci imali nerealne zahteve a indijski stručnjaci su utvrdili i da je Dassault dostavio nekompletnu i površnu tehničku dokumentaciju po kojoj je utvrđeno da je Rafal bolja solucija od Evrofajtera.

1bfb2ea0-e662-4cb7-8db6-60e81c89cbd2
Indija će biti treći strani korisnik Rafala, nakon Egipta i Katara.

Indijci su dakle tražili potpun transfer tehnologije uz proizvodnju u domaćim fabrikama a Francuzi su  smatrali da to nije bio početni zahtev potencijalnog kupca.  Bilo je planirano da prvih 18 aviona bude proizvedeno u Francuskoj a da se poreostalih 108 aviona samo sklapa u Indiji, u fabrici HAL Bangalor. Indijci su tražili mnogo više od sklapanja.

Pregovori su se nastavili, potpisivanje ugovora je nekoliko puta najavljivano i odlagano, novembra 2014. Francuzi su izrazili očekivanje da će ugovor biti potpisan marta 2015. ali je onda u februara prošle godine nezvanično saopšteno da je kupovina Rafala propala.

Ipak tokom 2015. i ove godine političari dveju zemalja intenzivirali su kontakte kako bi se ovaj posao ipak realizovao. Aprila 2015. Francusku je posetio indijski premijer Narenda Modi koji je najavio da bi njegova zemlja mogla da nabavi 36 Rafala.

Januara ove godine Indiju je zatim posetio francuski predsednik Fransoa Oland a jedna od tema posete je bio i Rafal. Direktne pregovore su zatim nastavili ministri odbrane Jean-Yves le Drian i Manohar Parrikar.

Nešto malo pre posete Francuza indijski zvaničnici su saopštili da razmatraju da se umesto Rafala nabavi dodatna količina ruskih Su-30MKI koje Indija već poseduje ili da se čak nabavi i novi Su-35S.

Rafal je do sada, osim Ratnog Vazduhoplovstva Francuske (180 aviona), naručio i Egipat koji se odlučio za 24 aviona od kojih je 6 već isporučeno a postoji opcija za kupovinu još 12 aviona. Tu je zatim Katar koji je poručio takođe 24 aviona uz takođe opciju za još 12. U igri su još Ujedinjeni Arapski Emirati za 60 aviona i Malezija za 12 primeraka.

Komentari

S

Male zemlje u 21. veku mogu da zaborave na ratno vazduhoplovstvo.

Odgovori
G

Kad jedna Grcka ima 150 F-16 i jos 100 Miraza,F4 itd. Sta ima mi da razmisljamo o borb. avionima kojih mozemo nabaviti par komada eventualno? To vise i nije RV.

S

@ Griffin Jeste da Grčka kao mala zemlja ima značajnu avijaciju ali to se odrazi na drugu stranu – dugove. Kada se vidi kolike se samo para vrti oko nabavke jedne obične eskadrile čoveka, odnosno malu zemlju može samo glava da zaboli. Mnogo je to para, mnogo. Možda je rešenje za male zemlje lovac srednjih mogućnosti radi sprovođenja osnovnog zadatka er polisinga. Međutim, male zemlje svakako ovim neće povećati odbrambenu moć od neke ozbiljne spoljnje pretnje.

D

Ima tu istine.

Broj borbenih aviona na svijetu pada. Drzave koje su jednom imale 200-400 mlaznih borbenih aviona sada cesto imaju svega 12-36.

A mnogo drzava vise nemaju mlazne borbene avione. Cesto nemaju nista a u nekim slucajevima su ih zamijenili moderni skolski avioni ala EMB-314 Super Tucano ili helikopteri ala Mi-17 ili Mi-25/35..

Upravo je Mexico povukao svoje F-5E/F avione bez zamijene.

Nije razlog sigurniji svijet. Razlog je skupa cijena kupovine I odrzavanja. A mongo drzava propadaju – nemaju novaca a cesto su i gradanski ratovo i veliki terrorizam.

b

jos jedan od razloga zasto broj aviona se smanjuje jest u tome sto se mogucnosti pojedinih tipova povecavaju.
tako npr. danasnji Rafale ili EF zamjenjuju cijelu plejadu aviona sto su se do jucer koristili.

D

beduin,

To se vazi na par stvari:

1. RV kupi sve mogucnosti a te mogucnosti su prave I ne same no papiru. Naprimjer Tornado je jos uvijek bolji nego EF2000 sto se tice zrak-zemlja. Zrak zemlja mogucnost EF2000 su za sada na papiru i zato cak Velika Britanija je usporila povuku Tornado.

2. Broj aviona je dovoljan za sve prilike a ima dovoljno aviona nakon sto se uzme u obzir ravioni na remontu. avionic za trening a I gubitci.

Stoga ako zamjens 60 F-16 sa 50 F-35/Rafale, onda vjerovatno imas dovoljno za remont, trening, air policing a i druge svrhe (naprimjer pomoc saveznicima).

Ako zamijenis 60 F-16 sa 12 F-35/Rafale, onda imas jedva dovoljno aviona za airpolicing i trening.

A to se danas dogada narocito u Evropi.

Sto se tice Indije, oni ce kupiti veci broj LCA Tejas umijesto 90 Rafale. Tu je i nova kompeticija za proizvodnju stranog aviona.

Tu postoje dva problema:

1. LCA Tejas je krs koji treba da se rijesi veliki broj problema da bi imao mogucnosti MiG-21Bison. A produkcija kasni mnogo godina.

2. Indijska vojna industrija i drzava su zestoko koruptirani i neefikansni. To znaci da ce vijerovatno novi MRCA kasniti mnogo godina a mozda propadne kao i planirana proizvodnja Rafale.

3. Indija ima ogromne problem sa avionima sto u buducnosti znaci da ce imati manji broj kvalificiariih pilota:

a. Su-30MKI – veliki problem sa odrzavanjem
b. MiG-21 – sve stariji a i opsani su. Za sada ce verzije MiG-21Bison sluziti do 2025-e a stariji MiG-21MF (Indijska oznaka je MiG-21M) i MiG-21bis ce se povuci brze
c. MiG-27 – Istice resurs – divje eskadrile ce se ukiniti ove godine.
d. MiG-29K – mnogo tehnickih problema
e. Tejas – kasni a avionic nisu sposobni.
f. Rafale – kasni mnogo godina
g. Indijska verzija PAK FA (FGFA/PMF) ne ide igdje a Indijci smanjuju planove za ovaj avion.
h. Domaci AMCA ne ide igdje.

Jedine dobre vijesti su modernizacija MiG-29, Mirage 2000 i Jaguar. Ali to je svega 29% borbene flote a svega ih odrzi do 2030-e.

D

Indijci su tradicionalno orjentisani na francuske avione. Srecno im bilo i da ih nikada ne upotrebe u ratu. Ali neka su ih kupili ,ozbiljne drzave prvo razmisljaju uvek o odbrani . I za to uvek mora imati novca! I kada cujem da treba drzava da izdvoji 100 miliona ili vise ,nisam siguran ,za izgradnju nacionalnog fudbalskog stadiona?!! Ne mogu da verujem. Fudbal?!! Gde decenijama vlada mafija i menadzeri ,gde padaju glave jer se neko vise ili manje ugradio u prodaji nekog klinca! Uzas! Drzava je za taj novac mogla kupiti makar 4 aviona polovna sa naoruzanjem. I neka prodaju i Zvezdu i Partizan. Neka se ugase ako treba. Ali cemo u svakom slucaju nasem detetu omoguciti bolje sutra time sto ce ici na fudbalske utakmice bez straha od povreda. I imali bismo sigurnije nebo i iskusnije pilote sa vise casova naleta. Ozbiljna zemlja mora voditi racuna o svojoj buducnosti i izdvajati ozbiljna sredsta za odbranu. Sa zeljom da se nikada ta tehnika ne upotrebi u ratu. Ratova je bilo previse na ovim prostorima. Vremena su pomirenja i tolerancije.

Odgovori
1

Nije tacno da su Indijci tradicionalno bili orijentisani na francuske avione. Od tipova aviona francuskog porekla oni su imali samo lovce Ouragan(Toofani) 1953-1967, Mystere IV 1957-1973, trenutno aktivni Mirage 2000 i SEPECAT Jaguar 1979–1984. Vise je imala avione iz drugih zemalja, najvise Britanije.

Za ostatak komentara, +1.

B

Cena nacionalnog stadiona je procenjena na 150 miliona evra. Dakle ukupno 6 polovnjaka. Za naoruzanje se uvek kuka i prenemaze, dok za propali fudbal pare nikada nisu problem. Vlast kao da nas moli da zakljucimo da hoce da nas ostavi bez odbrane.

D

@126 LAE -Delta …Vodio sam se avionima Mirage i Sepecat. A vi ste vise informisaniji od mene. Ja sam samo dobar posmatrac i ljubitelj svega sto leti i slazem se sa cinjenicama koje ste izneli.
Hvala.

1

Izvinjavam se, SEPECAT Jaguar je jurisnik koji je jos uvek u sastavu indijskog RV, a GR1 je varijanta koja je povucena.

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Jordan na: [ANALIZA] Koje sve avione Srbija može nabaviti za svoju lovačko-bombardersku avijaciju?

Orao je lovac-bombarder iz sedamdesetih, sa slabim motorom. Moderni školsko/borbeni avioni imaju veću nosivost i bolje performanse. Ti avioni bi mogli zameniti i Orao i G-4. Kada je zamena nadzvučnih borbenih aviona u pitanju (Mig-29), onda treba ići na kvalitet. Kina ima bolje avione od JF-17 (taj avion nije nikada bio u sastavu PLAAF!)

08. Aug 2020.Pogledaj

AL-41F1 na: [ANALIZA] Koje sve avione Srbija može nabaviti za svoju lovačko-bombardersku avijaciju?

Na osnovu kojih parametara? Precenjujete Orla zaista. Jeste on nama svima drag, ali sa njim je muka. Jedini razlog zasto se koristi je zato sto nema para za bukvalno bilo sta drugo. Ocigledno da se novac nasao....ili se barem razmislja u tom pravcu za pocetak. Galeb? necu ni da komentarisem.

07. Aug 2020.Pogledaj

AL-41F1 na: [ANALIZA] Koje sve avione Srbija može nabaviti za svoju lovačko-bombardersku avijaciju?

@MiG Ako pokusavate veoma nekulturno da me obojite kao "placenika" jer "imam koristi biti neobjektivan" onda veoma gresite i uzalud se trudite. Jedini ljudi koji su neobjektivni su oni koji ne zele sagledati celokupnu situaciju u sirem smislu i videti koje su bile nase greske i kako smo dosli tu gde jesmo. Pricate neke gluposti…

07. Aug 2020.Pogledaj

EVROPRC na: [POSLEDNJA VEST] Balkanska bezbednosna mreža: Jugoimport SDPR potvrdio u svom godišnjem izveštaju – Srbija kupila kineski PVO sistem srednjeg dometa FK-3

Dragi čitaoci, turska je platila za 4 diviziona S400 oko 2,5 MRD USD. Pa da vidimo: ako srbija kupi jedan division to je 600 Mio uz zaštitu tog jednog diviziona ide i Pancir a možda i još poneki BUK ili TOR. Dakle da imamo dobar PVO treba nam 1 Mrd USD cirka. dakle.... Kad prodamo…

07. Aug 2020.Pogledaj

Send this to a friend