BEG airport status
Video reportaža: Poručnica Vitni i njen MH-53E “Sea Dragon“ HM-15 "Blackhawks", Helicopter Mine Countermeasures Squadron i jedan od njihovih kopilota / Foto: Petar Vojinović

Video reportaža: Poručnica Vitni i njen MH-53E “Sea Dragon“

Teški transportni helikopter Sikorsky S-80E ‘’Super Stallion’’ (vojna oznaka CH-53E) nastao je daljim razvojem prethodne dvomotorne varijante Sikorsky S-65 ‘’Sea Stallion’’ (CH-53 u verzijama A/B/C/D) tako što je novom modelu dodat još jedan motor i sedma lopatica nosećeg rotora. Ovaj helikopter predstavlja trenutno drugi najveći helikopter na svetu u operativnoj upotrebi.

Kada sam krajem prošle godine na vazduhoplovnom sajmu u Dubaiju intervjuisao poručnicu Vitni, kopilota ove letelice, iz petnih žila sam se trudio da ne podlegnem „žena pilot“ klišeima koji su, siguran sam, do sada već svima dosadili. Poručnica Vitni je, videlo se, podjednako bila umorna od pitanja: „kako uspevate da tako sićušni letite ovu grdosiju?“ ili „…a koliko imate godina?“. Dao sam sve od sebe da u kratkom vremenu koje smo imali izvučem ono najbitnije i najzanimljivije, ostatak vremena je bio rezervisan za lični ugođaj – jednostavno stajanje pored i nešto duže uživanje u ovoj lepotici. Mislim na helikopter.

„Morski pastuv“

Helikopter CH-53 je nastao pre svega za potrebe američkih Marinskih korpusa (USMC) dok se Mornarica odlučila za helikoptere koji će izvršavati zadatke minolovca. Tako je u upotrebu krajem 60-tih primljeno 15 helikoptera minolovaca CH-53A koji su označeni kao RH-53A a koji su u odnosu na obične CH-53A imali jače motore.

Kako ni ovi helikopteri nisu imali dovoljno jake motore, u naoružanje je počevši od 1973. uvedeno 30 helikoptera RH-53D koji su služili sve do 2003. godine. Pošto se još 1974. godine pojavio prototip tromotornog helikoptera CH-53E koji je uveden u upotrebu februara 1981., odlučeno je da se na osnovu ove verzije takođe napravi minolovac. Tako je nastao MH-53E koji je svoj prvi let imao 23. decembra 1981. a uveden je u naoružanje 1986.

Ukupno je za američku Mornaricu proizvedeno 46 MH-53E od kojih je danas u upotrebi 28 i to u eskadrilama HM-12 ‘’Sea Dragons’’ (Helicopter Mine Countermeasures Squadron) koja je nakon 21 godine pauze ponovo aktivirana oktobra ove godine, zatim eskadrila HM-14 ‘’Vanguard’’, HM-15 ‘’Blackhawks’’ a sve tri eskadrile su stacionirane u mornaričkoj bazi Norfolk i nalaze se u sastavu puka Helicopter Sea Combat Wing koji pripada američkoj Atlantskoj Floti. Japanska mornarica je jedini strani korisnik helikoptera ‘’Sea Dragon’’ koja trenutno poseduje 8 primeraka u varijanti S-80M-1.

Pored standardne avionike koju poseduje i transporter CH-53E, minolovac MH-53E je opremljen i specijalnom opremom za otkrivanje i uklanjanje morskih mina koja obuhvata mehaničke, magnetske i akustične sisteme kao i sonar za otkrivanje mina. Posebno su zanimljive tzv. sanke za čišćenje mina tipa Mk 105 (Magnetic Influence Minesweeping System) koje su daljinski upravljive i koje helikopter ‘’vuče’’ po površini vode. Ovaj sistem se ne nalazi u helikopteru već na brodu na kojem su stacionirani helikopteri MH-53E.

Platforma Mk 105 predstavlja katamaran hidrokrilac koji poseduje gasnu turbinu koja se kontroliše i dopunjava gorivom putem vučnog kabla a preko kontrolne table koja se nalazi u zadnjem delu helikoptera. Princip rada je stvaranje elektromagnetnog polja koje imitira magnetni potpis nerazmagnetisanog broda koji potom uzrokuje eksploziju mine. Ovaj sistem omogućuje čišćenje mina mnogo brže nego što je to slučaj sa klasičnim brodskim sistemima i omogućuje veoma brzo i efikasno pravljenje prolaza brodovima u minskom polju ili eliminisanje čitavog prostora u kom se odvija vojna operacija.

Obilazak ovog impresivnog helikoptera kao i intervju sa poručnicom Vitni možete pogledati u video reportaži:

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Autor:

Petar Vojinovic Glavni i odgovorni urednik petar.vojinovic@tangosix.rs

Komentari

Ba

Uh svidjelo mi se kako govori „When I move my stick, the other stick moves as well“… Jako fin glasić, BTW

E sada, u smislu odobroljavanja moderatora:

Veliki i divan helikopter, iz doba Američke vojne industrije koji najviše i cijenim, kada su se još planirali i proizvodili masivno predimenzionisani i inzvaredno durabilni proizvodi namjenske industrije.

Govoreći o predimenzionisanju, Sea Dragon ima oko 10 000 kilovata snage motora! i bez problema jurca unaokolo natovaren sa 15 tona brzinom od 300-tinjak km/h. Divan je. (ne kao djevojka koja pilotira, ali- divan).

Odgovori
se

Nije toliko helikopter impresivan nego koliko je ona mlada i koliko je posvecena svom poslu. E zemljo Srbijo

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Realni na: Poslovni rezultati kompanije MBDA za 2024. godinu: Značajno povećanje proizvodnje, zemlje bivše Jugoslavije novi klijenti

Sa njima,Izraelcima i Kinezima treba da bude okosnica saradnje što se čini da i jeste.Moramo naći svoje mesto u Evropskoj vojsci koja se neminovno stvara.

19. Mar 2025.Pogledaj

Vlado na: Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

To je najmanje što smo mogli učiniti. Za nadati se da će svi unesrećeni koji se leče Srbiji u i drugim zemljama ozdraviti i vratiti se svojim najmilijim u Makedoniji. Poginulim neka je pokoj dušama.

19. Mar 2025.Pogledaj

Sunny Boy na: Tragedija u noćnom klubu pokrenula je opsežnu međunarodnu operaciju medicinskog vazdušnog transporta u Severnoj Makedoniji

Da, razumemo. Treba se nadati da ti pomoc nikad nece trebati, ali biti svestan da to moze biti vec sutra. Tako se i ponasati - kao da ces ti biti taj kome trebati uzvratna pomoc vrlo skoro.

18. Mar 2025.Pogledaj