BEG airport status
LYBE 2112:30 Z VRB°01KT CAVOK 26/10 Q1022 NOSIG=
Kinezi započinju (pred)serijsku proizvodnju lovca 5. generacije Prvi serijski (predserijski) J-20 evidencijskog broja 2101

Kinezi započinju (pred)serijsku proizvodnju lovca 5. generacije

Kineska državna novinska agencija Sinhua prenela je 30. decembra 2015. da je domaći lovac pete generacije J-20 ’’Mighty Dragon’’ ušao u serijsku proizvodnju.

Uz ovu vest priložena je i fotografija aviona sa evidencijkim brojem 2101 koji do sada nije viđen i na osnovu kog se može zaključiti da je proizvođač Chengdu ušao u fazu serijske proizvodnje za koju mnogi stručnjaci smatraju da će u početku biti dosta ograničena.

Dosadašnji prototipovi a bilo ih je osam, nosili su evidencijske brojeve 2001-2017. Sinhua je navela da je projekat brzo napredovao jer je od prvog leta prototipa do serijske proizvodnje prošlo nešto više od 4 godine.

111781_96870677_20172
Poslednji, osmi prototip aviona J-20

Još jedan od pokazatelja da je J-20 blizu serijske proizvodnje je i taj što na poslednjim prototipovima nema mnogo izmena u konstrukciji i modifikacija u odnosu na najnoviji primerak aviona za koji se smatra da je prvi serijski avion. Ipak, mnogi smatraju da je u pitanju predserija koja će poslužiti za dalji razvoj aviona i kako bi se pripremila veća serijska proizvodnja.

Program pod oznakom J-XX započeo je još krajem 90-tih godina. U konkurenciji koju su činili projekti firme Chengdu i Shenyang pobedio je projekat sa oznakom 718 kompanije CAC (Chengdu Aircraft Corporation).

Konkretni radovi na projektu razvoja kineskog lovca 5. generacije i konstruisanju prvog prototipa započeli su sredinom 2005. godine a prvi let prototip sa evidencijskim brojem 2001 imao je 11. januara 2011. Drugi prototip 2002 poleteo je 10. maja 2012. usledio je zatim treći prototip 2011 1. marta 2014., četvrti 2012 26. jula 2014., peti 2013 29. novembra 2014., šesti 2015 19. decembra 2014, sedmi 2016 13. septembra 2015. i osmi 2017 krajem novembra 2015.

125071725_11n
Unutrašnji spremnici naoružanja u trupu na avionu J-20

Na svakom prototipu ispitivani su različiti sistemi, počevši od motora, radara, elektrooptičkog sistema, sistema za zaštitu aviona, različiti senzori, navodno napredni AESA radar, naoružanje itd. U različitim fazama ispitivanja proveravane su taktičko-tehničke karakteristike, različite performanse i manevarbilnost. Mnogi smatraju da prototipovi 2011-2017 predstavljaju u stvari predseriju. Iako su se analitičari tokom godina trudili da detaljno analiziraju i predstave ovaj avion, o njemu se relativno malo zna.

U mnogim zvaničnim i nezvaničnim izveštajima i informacijama koje su procurile iz raznih zapadnih izvora u analizi aviona se ide od nipodaštavanja i sumnje u to koliko je avion slabo radarski vidljiv (stelt) pa sve do upozoravanja na to da je J-20 ozbiljna pretnja. Kritičari idu čak dotle da optužuju Kineze da su svoj avion konstruisali na osnovu određenih planova američkih aviona F-22 i F-35 koji su ukradeni elektronskim putem.

Za sada se pretpostavlja da je boljka ovog aviona pogonska grupa, prototipove su uglavnom pogonili motori WS-10G za koje se smatra da su slabi, ali i ruski AL-31F. U Kini se aktivno i ubrzano radi na motoru WS-15 koji bi se ugrađivao u serijske J-20 i koji bi ovom avionu dalo željene performanse.

220833uccfttwzujaazj9n
U bočnim unutrašnjim spremnicima J-20 može poneti rakete vazduh-vazduh

Tokom 2009. kineski zvaničnici su, najavljujući razvoj aviona, dali informaciju da će J-20 biti uveden u naoružanje 2019. godine. Američki stručnjaci smatrali su da će prototip poleteti 2018. i da će operativnost biti postignuta tek nekoliko godina nakon prvog leta. U kineskim izvorima postoje informacije da je početna proizvodnja tzv. Low Rate Initial Production počela i da su već kompletna tri aviona. Samim tim bi početna operativna sposobnost tzv. Initial Operational Capability mogla biti postignuta mnogo ranije nego što je očekivano.

Komentari

Z

Samo jedno pitanje. Jel postoji neka razlika izmedju predserije i nulte serije?

Odgovori
n

Uvek postoji razlika

M

Kakav njihov crni avion 5 generacije pa oni imaju problem sa avionima 4 generacije.Neznaju motor da naprave kako treba mali vek resursa , lose performanse jednostavno nisu u potpunosti uspesno iskopirali ruske motore ipak to nije mobilni telefon.Slican problem imaju i sa elektronikom veom veoma mali vek resursa neki kazu duplo manje nego kod Rusa i Amerikanaca.Ja mislim da je ovo samo reklama, ako je dobar zasto bi kupovali od Rusa dve eskadrile SU-35c jednostavno jos uvek nisu sigurni u sebe a za to je potrebno vreme koje se meri u decenijama nema nista preko noci.

Odgovori
n

Na osnovu svega sto si naveo vidi se da si pun sebe i da sve znas , tako da je tebi iliuzorno ili po srpski receneo DZABA , davati bilo kakav odgovor.

I

Atinjani,Atinjani toliko ljudi na ulicama ni jednog coveka…
Imate li vi ima iskustvo u radu sa kineskim inzenjerima?
Inace, kineski univerziteti stancuju 400 000 inzenjera godisnje (raznih profila) i jos oko 50 000 inzenjera iskoluju u inostranstvu, ali na osnovu licnog iskustva mislim da bi jedan prosecan razred masinske ili elektrotehnicke skole iz srbije/balkana, po znanju/idejama/resenjima pregazio jedan univerzitet u kini (pod uslovom da imamo na raspolaganju iste resurse). Razvoj kineske industrije je nemoguc bez stranih inzenjera/ideja, a u oblasti o kojoj pisete stranci nemaju pristup (zato imaju problema i sa avionima druge generacije). Tehnologije koje poseduju su dovoljne da sagrade svemirski brod, ali dzaba sve kad ne razumeju i neznaju da koriste ono sto vec poseduju.
P.S. U potpunosti se slazem sa markovim komentarom.

I

Izgleda da prestigoše Ruse.

Odgovori
С

Постоји ли неки српски сајт, као овај, али да се бави анализама и вестима везаних за копнену војску?

Знам да постоји сајт „Српски оклоп“, али они ретко када избаце неки текст. :/

Odgovori
n
С

Форума препуних „Википедија експерата“ има колико хоћеш. Нисам мислио на форум, већ на сајт.

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Aleksandar na: Objavljen tender za linije od javnog značaja sa aerodroma Morava do Beča i Soluna: Izdvojeno 5,7 miliona evra za avion od minimum 70 sedišta

Znaci opet namesten konkurs za AirSerbia, kao i za Nis. Dobra ideja za pumpanje para, pa ce opet da kazu kako je profitabilna kompanija. Sramota!

21. Oct 2019.Pogledaj

Racunovodja na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Alene upravo ste potvrdili da nemate nikakvo racunovodstveno obrazovanje, iskustvo i sertifikate. Zato su vase finansijske analize pogresne. Drzite se avio tehnike a revizorske analize prepustite profesionalcima. Ovim završavamo ovu i svaku dalju komunikaciju.

21. Oct 2019.Pogledaj

Zt777 na: [KOLUMNA ALENA ŠĆURICA] Kako LOT može, a kompanije regije ne mogu?

Gospodine MJ Kapa dole!!! Iliti što bi rekao Mija Aleksić u Maratoncima: "E tako se to radi!"

21. Oct 2019.Pogledaj

Send this to a friend