Prvi pregled dešavanja u vojnoj avijaciji tokom kalendarske godine napravili smo na kraju 2015. kada smo ujedno odlučili da to bude redovna praksa na našem portalu. Ova godina je bila veoma dinamična i uzbudljiva, kako u svetu tako i u regionu a naročito u Srbiji.
Potrudili smo se da na što zanimljiviji način vestima, reportažama i analizama ispratimo najvažnije događaje u nastojanju da naše sadržaje učinimo privlačnim za čitanje a nadamo se da smo u tome bar delimično uspeli. Ovoga puta ćemo izneti i neke informacije o kojima nismo direktno pisali a koje su ipak direktno vezane za teme koje smo obrađivali i pratili.
Svet
Na tržištu borbenih aviona ove godine nije bilo nekih iznenađenja i nepredviđenih dešavanja. Od značajajnih čvrstih narudžbina vredno pomena je potpisivanje ugovora za nabavku 28 EF-2000 koje je potpisao Kuvajt koji će dobiti 22 jednoseda i 6 dvoseda a oni će biti proizvedeni u Italiji. Pošto će to biti avioni Tranše 3 imaće AESA radara Captor-E. Vezano za ovaj tip aviona treba reći i da su ove godine poletela i prva dva primerka namenjena Omanu koji će svojih 12 EF-2000 dobiti 2017. i 2018.

Nakon dugogodišnjih pregovora Indija je krajem septembra potpisala ugovor sa Francuskom o kupovini 36 Rafala a 28 jednoseda i 8 dvoseda je zajedno sa obukom, logistikom i naoružanjem koštalo 7,878 milijardi evra. Indijci su dobili i offset od tri milijarde, avioni će biti u specijalnoj konfiguraciji po zahtevu kupca, imaće AESA radar, krstareće rakete Scalp-EG, rakete vazduh-vazduh Meteor i moći će da nose nuklearno naoružanje. Prvi avion biće predat tek 36 meseci od potpisivanja ugovora a proizvođač ima obavezu da završi isporuku svih aviona 66 meseci takođe od potpisivanja ugovora. Postoji i opcija za još 12 aviona.
SAAB je u maju predstavio novu generaciju svog borbenog aviona Gripen a na ceremoniji je prikazan opitni avion jednosed JAS-39E 39-8 koji bi trebao da poleti početkom 2017. Sklapanje prvog razvojnog aviona Gripen E započelo je jula 2013. a kompletan razvoj uz proizvodnju tri opitna aviona neće koštati više od dve milijardi evra. Za potrebe RV Švedske je 17. januara 2013. odobrena nabavka 60 JAS-39E i F a prvi avioni stići će u jedinice 2019.
Nakon više od 13 godina od početka procesa nabavke, Brazil je 18. decembra 2013. objavio da je za svoj novi borbeni avion izabrao upravo Gripen NG. Ugovor vredan 5,44 milijarde dolara za nabavku 36 aviona (28 JAS-39E i 8 JAS-39F) potpisan je 24. oktobra 2014. Rok isporuke je period od 2019-2024. sa logistikom do 2050.
Još jedan pomak u razvoju i modernizacije Gripena ostvaren je uvođenjem u naoružanje rakete vazduh-vazduh tipa Meteor čime je švedski avion postao prvi na kome je ova raketa postala operativna. Meteor je raketa vazduh-vazduh najnovije generacije. Namenjena je prvenstveno za uništavanje ciljeva koji se nalaze van vizuelnog dometa a njene karakteristike učiniće u 21. veku revoluciju u vazdušnoj borbi.
Njene izvanredne performanse su postignute jedinstvenim pogonom koji predstavlja ramdžet motor sa čvrstim gorivom i promenljivim protokom. Ovaj ramdžet kome se može regulisati, potisak obezbeđuje da on bude najveći kada je to i najpotrebnije a to je u završnoj fazi presretanja cilja. Kao rezultat toga Meteor ima najveću tzv. No-Escape zone od bilo koje operativne rakete vazduh-vazduh pa i od onih koje su u razvoju.

Prva dva školsko-borbena M-346 Master dobila je Poljska gde je ovaj avion nazvan “Bielik“. Ugovor vredan 280 miliona evra za isporuku 8 M-346 potpisan je krajem februara 2014. godine, a prethodno je na samom kraju 2013. ovaj tip izabran za novi poljski školsko-borbeni avion koji će zameniti odavno zastarele domaće TS-11 ’’Iskra’’.
Ugovor koji je potpisan sa Italijanima ne podrazumeva isporuku samo aviona već i dva simulatora (od kojih je jedan tzv. full mission), simulator izbacivih sedišta, troškovi obuke koja će se provesti u Poljskoj (u mestu baziranja aviona, aerodrom Deblin) kao i paket logističke podrške. Poljaci će na M-346 obučavati svoje buduće pilote višenamenskih borbenih aviona F-16 a imaju i plan da osnuju manji trenažni centar u kome će se obučavati i strani piloti.
Svoje prve borbene avione dobila je nova avganistanska država. U vazduhoplovnu bazu Bagram, blizu Kabula, u petak 15. januara stigla su prva četiri laka borbena aviona A-29 ‘’Super Tucano’’ koji su vrlo brzo uključeni u borbe protiv Talibana. Ugovor za nabavku ovih aviona potpisan je februara 2013. godine a posao je dobila američka kompanija Sierra Nevada Corporation u okviru programa LAS (Light Air Support) koji je podrazumevao isporuku 20 aviona Avganistanu u okviru američke vojne pomoći.
Vrednost ugovora je nešto preko 427 miliona dolara i obuhvata pored aviona, njihovu modifikaciju, obuku, logistiku i naoružanje. Sklapanje, finalizacija i modifikacija aviona koji su poroizvedeni u brazilskoj kompaniji Embraer, izvršena je u pogonima Sierra Nevada Corporation u Džeksonvilu na Floridi. Avioni su opremljeni po specifikacijama koje je definisalo RV SAD a avioni će moći da se koriste kao izviđači i laki jurišnici. Poslednji primerak biće isporučen 2018.
NR Kina nastavlja da napreduje u sferi vazduhoplovne industrije. Ove godine započeto je uvođenje u naoružanje borbenog aviona 5. generacije Chengdu J-20 “Mighty Dragon“ i to samo 5 godina nakon poletanja prvog od ukupno 8 prototipova. Tokom 2009. kineski zvaničnici su, najavljujući razvoj aviona, dali informaciju da će J-20 biti uveden u naoružanje 2019. godine. Američki stručnjaci smatrali su da će prototip poleteti 2018. i da će operativnost biti postignuta tek nekoliko godina nakon prvog leta.
U kineskim izvorima postoje informacije da je početna proizvodnja tzv. Low Rate Initial Production počela i da su već kompletna tri aviona. Samim tim bi početna operativna sposobnost tzv. Initial Operational Capability mogla biti postignuta mnogo ranije nego što je očekivano. Vezano za Kineze treba dodati i da je krajem godine poleteo i drugi prototip drugog kineskog aviona 5. generacije, aviona J-31.

Drugi značajni avion koji je ušao u naoružanje RV NR Kine je domaći teški transporter Y-20. Samo tri i po godine nakon prvog leta prototipa prvi serijski primerci kineskog teškog transportnog aviona Y-20 (nazvan ’’Kunpeng’’ po mitskoj ptici drevne Kine) stigli su u jedinice vazduhoplovnih snaga NR Kine. Prva dva Y-20 sa evidencijskim brojevima 11051 i 11052 primećena su 15. juna u vazduhoplovnoj bazi Chengdu-Qionglai gde su predati 12. puku 4. transportne avijacijske divizije. Za Y-20 Kinezi tvrde da je potpuno razvijen u domaćoj kompaniji Xi’an Aircraft Industrial Corporation mada mnogi strani vojni analitičari smatraju da su u konstruisanju ovog aviona pomogli ukrajinski i ruski stručnjaci koji su radili na projektu aviona An-70.
Kineski transporter ima dosta sličnosti pre svega sa američkim C-17 ’’Globemaster III’’ kao i sovjetskim/ruskim Il-76. Zbog toga neki izvori tvrde da je bilo kopiranja pa čak i industrijske špijunaže. I pored dosta nezvaničnih informacija i spekulacija o performansama aviona, kineski nacionalni mediji su ipak izneli neke podatke. Smatra se da je maksimalna nosivost 66 tona a da je dolet aviona sa teretom od 51 tone (sa maksimalnom količinom goriva) preko 5200 km. Pri tom, sa nosivošću od 66 tona maksimalna poletna masa aviona iznosi preko 200 tona.

Prvi inostrani korisnik kineskog školsko-borbenog aviona L-15 postala je Zambija koja je svoja dva primerka u verziji L-15AFT prikazala u septembru, na izložbi “AAD-2016“ održanoj u Južnoafričkoj Republici. Zambija je 2014. naručila 6 aviona a pojavila se informacija da je pored 6 aviona naručeno još 6 L-15AFT i da će u narednih 5 godina biti naručeno i 12 primeraka u supersoničnoj verziji. Pre nego što je Zambija dobila varijantu L-15AJT u sastav Ratnog Vazduhoplovsta NR Kine uvedena je trenažna verzija L-15AJT (advanced jet trainer) koja ima službenu oznaku JL-10.
Japan je krajem januara u pogonima kompanije Nagoya Aerospace Systems Works, koja je deo grupe Mitsubishi Heavy Industries, nakon decenije razvoja, javnosti zvanično predstavio svoj najnoviji avion. Reč je o tehnološkom demonstratoru sa oznakom X-2 koji je deo programa ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X). X-2 je razvijen u Institutu za tehničko ispitivanje i razvoj japanskog Ministartsva odbrane, njegov prvi let je bio najavljen za sredinu februara ali je on izvršen tek 22. aprila. Ispitivanje X-2 trebalo bi vremenom da dovede do razvoja borbenog aviona sa oznakom F-3 a već 2018. godine će se odlučiti kakav će biti njegov konačan oblik. Očekuje se da će prvi prototip aviona F-3 biti napravljen oko 2027. godine.
Ove godine svoj prvi let imao je ruski školski avion Jak-152 koji je namenjen za obuku u tehnici pilotiranja i osnovama navigacije a u okviru osnovnog, složenog i akrobatskog letenja. Takođe moći će se koristiti i za obuku u grupnom letenju. Jak-152 će omogućiti odabir, obuku i trenažu mladih pilota u vojnim i civilnim školskim centrima kao i sportskih pilota u organizaciji DOSAAF (Добровольное Общество Содействия Армии, Авиации и Флоту). Svojim izgledom veoma podseća na lovce Jak koji su korišćeni u Drugom svetskom ratu a prototip ima nemački dizel motor RED A03 V12. Prvi Jak-152 stići će u jedinice sledeće godine a rusko Ministarstvo odbrane naručilo je 150 aviona.
U februaru je ruska kompanije RSK MiG objavila da je aprila 2015. sa stranom državom potpisan veliki ugovor koji podrazumeva, kako je navedeno, isporuku više od 50 višenamenskih borbenih aviona MiG-29M i M2. Iako nije saopšteno o kojoj zemlji se radi najverovatnije je reč o Egiptu za koga se godinama spekuliše da bi mogao da postane prvi korisnik ovog aviona. To potvrđuje i činjenica da je visoka vojna delegacija Egipta prošle godine posetila pogone fabrike aviona u Luhovicama gde se MiG-29M/M2 i proizvode. Naknadno se pojavio podatak da je Egipat ugovorio 46 aviona vrednih 2,2 milijarde dolara.
Istovremeno zvaničnik MiG-a je potvrdio da je prošle godine sa Ministarstvom odbrane potpisan ugovor o realizaciji ispitivanja aviona MiG-35 sa rokom završetka do kraja 2017. godine. Napomenuto je i da bi ugovor za nabavku aviona za Rusiju mogao biti realizovan u periodu 2018-2020. čime bi RSK MiG od ove pa do kraja 2020. godine proizveo preko 100 aviona uključujući i one za izvoz.
Iako je pre par godina najavljeno da će u 2016. i 2017. godini biti isporučeno 12 aviona MiG-29M i M2 Siriji taj ugovor, potpisan još 2007. godine, je sasvim moguće još uvek zamrznut zbog stanja u toj zemlji. Prototip MiG-a 35S u jednosedoj varijanti za ruske VKS poleteo je 24. novembra a postoje informacije da je malo posle toga poleteo i prvi dvosed MiG-29M2 za Egipat.
Ruska vazduhoplovna industrija je pre nekoliko dana isporučila NR Kini prva 4 od 24 naručena višenamenska borbena aviona Su-35. Ugovor za Suhoje Kina je potpisala 2015. a vrednost aviona je dve milijarde dolara.
Vazduhoplovne snage SAD (USAF) primile su krajem avgusta 100-ti primerak višenamenskog borbenog aviona F-35A ’’Lighting II’’. Avion sa evidencijskim brojem AF-100 sleteo je u vazduhoplovnu bazu Luke, Arizona gde će ući u sastav 56. lovačkog puka. Luke predstavlja glavnu bazu USAF za obuku, trenažu i razvijanje taktike upotrebe aviona F-35 a prvi F-35A stigao je na ovaj aerodrom marta 2014. da bi se danas tamo nalazilo preko 40 F-35.
Među njima se nalaze i prvi avioni namenjeni Australiji i Norveškoj čiji se piloti i pripadnici vazduhoplovnotehničke službe takođe obučavaju u ovoj bazi. Prethodno je USAF 2. avgusta proglasio da je za F-35A postignuta početna operativna sposobnost (IOC). Iako je razvoj F-35 praćen mnogobrojnim problemima, odlaganjima, probijanjem budžeta i kontroverzama, odavno se ovaj program nije mogao zaustaviti niti ugasiti. Isporuka stotog primerka F-35A za USAF je još jedna prekretnica i pokazuje da razvoj ipak ide napred. Proizvođač je pokazao da za kratko vreme može proizvesti veliki broj aviona koji brzo mogu postati operativni.

Prvi strani korisnik F-35 kome su isporučeni avioni postala je Italija čija je 13. eskadrila, 32. puka primila prva dva F-35A 12. decembra a to je ostalo u senci dolaska dva aviona F-35I Adir u Izrael jer je taj događaj istog dana bio u fokusu medija. Izraelski avioni kasnili su zbog magle nekoliko sati pa će u istoriji ipak biti zapisano da su Italijani prvi dobili avione. Izrael je prethodno naručio dodatnih 17 F-35I čime je narudžbina povećana na uupno 50 aviona. F-35I su u Izrael preleteli piloti Lockheed Martin-a a zanimljivo da su izraelski vojni zvaničnici rekli da će obuka provoditi u Izraelu i da će ona obuhvatiti veliki broj letova u simulatoru. U okviru vojne pomoći SAD koja će do 2028. iznositi 38 milijardi dolara, Izraelu je isporučeno i 10 polovnih lovaca F-15D.
Takmičenje za novi američki mlazni vojni trenažni avion, poznat kao Program T-X se sve više zahuktava. Vazduhoplovne snage SAD (USAF – US Air Force) već 55 godina kao osnovni mlazni trenažni avion koriste domaće dvomotorne niskokrilne supersonične dvosede sa tandem rasporedom sedišta Northrop T-38 ’’Talon’’. Poslednji od 1146 primeraka ovog aviona proizveden je 1972. godine a USAF od 2003. godine radi na programu T-X odnosno na definisanju taktičko-tehničkih zahteva za novi avion koji će zameniti zastareli Talon.
Danas RV SAD još uvek koristi oko 500 aviona uglavnom u varijanti T-38C koja je nastala modernizacijom verzija T-38A i AT-38B a smatra se da će trećina flote moći da leti do 2029. godine. Ekonomski problemi i štednja odlagali su nekoliko puta razvoj planova i finansiranje pa je konačno zvaničan Zahtev za predloge (RFP – Request For Proposal) izdat krajem ove godine a odluka o pobedniku biće donesena do kraja 2017. Smatra se da će biti naručeno 350 aviona a kandidati su južnokoresjki T-50 (T-50A), italijanski M-346 (T-100), zatim novi avion Model 400 firme Northrop Grumman, kao i projekat trenažera kompanija Boeing i SAAB čiji je prototip poleteo pre 10 dana.
Izuzetno redak događaj odigrao se i Severnoj Koreji koja je krajem septembra organzovala svoj prvi međunarodni aero-miting pod nazivom Wonsan International Friendship Air Festival i to na aerodromu Kalma. Na ovom vazduhoplovnom festivalu bilo je prisutno oko 200 inostranih ljubitelja avijacije i oko 15000 Korejanaca. Zahvaljujući inostranim entuzijastima i spoterima koji su imali dobru fotografsku opremu svet su prvi put obišle kvalitetne slike kao i snimci severnokorejskih vojnih aviona. Na nebu kao i na statici mogli su se videti lovci MiG-29 9-12B i 9-13B, jurišnici Su-25K, lovci-presretači MiG-21bis, laki transporteri Y-5 (An-2), teški transporteri Il-76TD, putnički avioni P-750, Il-An-24, Il-18, Tu-134, Tu-154 i Il-62.
Oružani sukobi
U ovoj godini nastavili smo da pratimo značajne momente iz rata u Siriji, pre svega u angažovanju ruskih vazduhoplovnih snaga. Iako je ruski predsednik Putin sredinom marta odlučio da povuče deo borbenih aviona iz baze Hmejmim (povučeni su Su-24 i Su-25) na scenu su stupili borbeni helikopteri.
U Siriju je stacioniran dodatni broj desantno-jurišnih Mi-24VM kao i borbenih Mi-28N a prvu put u borbi su upotrebljeni i Ka-52. Tokom godine Rusija je izgubila 4 helikoptera, prvo se 12. aprila na noćnom letu u složenim meteo uslovima, usled greške pilota srušio Mi-28N čija posada je poginula. Potom je 8. jula izgubljen i desantno-jurišni Mi-24VM. 1. avgusta iznad Alepa je oboren Mi-8AMTŠ u kome je poginulo svih 5 članova posade a poslednji je uništen na zemlji 3. novembra, nakon prinudnog sletanja zbog oštećenja u vazduhu.

Sredinom avgusta otkriveno je da su u Iranu, u bazi Hamedan, privremeno stacionirani ruski taktički bombarderi Su-34 kao i srednji bombarderi Tu-22M3. Tako su ruski Tu-22M3 imali za 60 posto kraću maršrutu što je značajno smanjilo potrošnju goriva i popravilo efikasnost vazdušnih udara. Prvu priliku za borbena dejstva dobila je i avijacija ruske Ratne Mornarice jer je u istočni Mediteran sredinom oktobra poslata grupa vojnih brodova na čelu sa nosačem avionom-teškom krstaricom Admiral Kuznjecov. Na njegovoj palubi se našlo oko 10 lovaca-bombardera Su-33, oko 5 višenamenskih borbenih aviona MiG-29K i KUB, desetak helikoptera Ka-27PL, PS, Ka-29 i Ka-31R, i bar jedan Ka-52K.
Prvu borbenu misiju izveli su piloti Su-33 i to 15. novembra a samo dva dana nakon udesa u kome je izgubljen avion MiG-29K usled nemogućnosti sletanja na nosač zbog kvara sistema za zaustavljanje. Samo 19 dana nakon udesa MiG-a, 3. decembra u more se srušio i Su-33. Ovoga puta odmah je zvanično rečeno da je avion pao nakon toga što je ponovo došlo do pucanja sajle sistema koji služi da se avioni zaustave na nosaču.
Kratkotrajni ali veoma žestok sukob, pravi rat, izbio je 2. aprila na Kavkazu. Borbena dejstva koja su trajala četiri dana vođena su između oružanih snaga Azerbejdžana i nepriznate jermenske republike Nagorno-Karabah. Jermenska strana prijavila je obaranje dva azerska helikoptera (po jedan Mi-24 i Mi-17) i 14 bespilotnih letelica dok su Azeri priznali rušenje jednog helikoptera Mi-24 i jedne BPL Thunder B. U ovom ratnom sukobu u kome su bile angažovane značajne snage sa obe strane, ipak nije bilo većeg angažovanja avijacije a uglavnom su to bili helikopteri.
Mnogo veća upotreba avijacije viđena je u neuspelom puču u Turskoj koji se dogodio 15. jula. Pobunjenici su što se tiče borbenih aviona koristili F-16 i to iz 4. glavne mlazne baze Akindži koja se nalazi severozapadno od Ankare. Ova baza je nakon nekoliko nedelja raspuštena a avioni iz tri eskadrile su poslati u druge jedinice. Lovci obe strane vodili su bliske manevarske vazdušne borbe iznad Ankare i Istanbula ali nije došlo do obaranja verovatno zato što se letelo iznad naseljenih mesta. Pobunjenički piloti lovci su čak pokušali da obore i predsednički avion.
Pored borbenih aviona F-16 i letećih tankera KC-135 u puču su angažovane i posade 8 transportnih aviona, među kojima su bili srednji transporteri C-160 kao i jedan najnoviji teški transporter A400M. Učestvovala je takođe i armijska avijacija, njeni helikopteri su borbeno dejstvovali u urbanim sredinama a jedan AH-1W je oborio pilot F-16. U Grčku je preletela posada jednog S-70A-28 sa 8 vojnika koji su zatražili politički azil.
Region
Ove godine bilo je veoma živo u našoj okolini. Naš zapadni sused Hrvatska primila je u naoružanje 16 američkih izviđačko-borbenih OH-58D “Kiowa Warrior“. Prvo je u vazduhoplovnu bazu Zemunik 30. jula dopremljeno 5 helikoptera zajedno sa tri simulatora, pratećom opremom i naoružanjem. Dobijeni primerci su, kako je prenelo hrvatsko Ministarstvo odbrane, proizvedeni u periodu od 2010-2012. dok su u naoružanje uvedeni između 2012. i 2015. godine. 3. decembra u Zemunik je stiglo i preostalih 11 OH-58D koji će opremiti eskadrilu helikoptera u 93. vazduhoplovnoj bazi. Ova eskadrila za školovanje pilota već koristi 8 helikoptera Bell-206B-3.
Hrvatsko ministarstvo odbrane iznelo je i podatke o finansijkom delu ovog posla. Ukupne ugovorene obaveze iznose 34,8 miliona dolara od kojih će Vlada SAD iz fondova pomoći izdvojiti 20,1 milion dok će Hrvatska iz budžeta svog Ministartsva odbrane obezdbediti preostalih 14,7 miliona. Hrvatsko MO moraće da plati i PDV koji će iznositi oko 13,5 miliona dolara. Na kraju je navedeno i da je realna vrednost ovih helikoptera zajedno sa trenažerima oko 220 miliona dolara, cena po helikopteru je oko 13 miliona.

Ponovila se i hrvatska helikopterska jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova. 28. juna je na zagrebački Međunarodni aerodrom sleteo helikopter AW139 koji je koštao skoro 15,7 miliona evra. To je drugi takav helikopter u MUP-u Hrvatske a oba helikoptera su dobrim delom finansirana sredstvima Evropske Unije u okviru napora za implementaciju Šengenskog sporazuma.
Odluka o sudbini borbene avijacije u HRZ i PZO nije donete, kako je ranije planirano krajem ove godine zbog izbora i nove hrvatske vlade. To je sada pomereno za kraj 2017.
Slovenija je odlučila da austrijskoj kompaniji Airborne Technologies, koja je specijalizovana za integraciju različite vazduhoplovne elektronske opreme, poveri posao modernizacije jednog helikoptera EC135 Ministarstva Unutrašnjih Poslova Republike Slovenije.
Slovenački helikopter je dobio prenosivu taktičku radnu stanicu, moderan paket LINX koji će omogućiti poboljšani sistem komunikacije, osmatranje, prikupljanje podataka i situacionu svest posade, unapređenu jedinicu za upravljanje podacima misije, računar misije Churchill ATOM, svetlosni reflektor za traganje Trakka Beam A800 i elektrooptički infracrveni sistem za osmatranje Wescam Mx15Hdi. Helikopter EC135P2+ je najnoviji vazduhoplov helikopterske jedinice slovenačke policije. Nabavljen je septembra 2007. za kontrolu granice u okviru Šengena a nabavku je finansirala i Evropska Unija.
Slovenačke vazduhoplovne snage počele su da primaju srednje transportne helikoptere AS-532AL “Cougar“ koji se remontuju u Švajcarskoj. Radovi na helikopteru izvršeni su u firmi RUAG Aviation, Alpnah a posao je podržala agencija NSPA (NATO Support and Procuremment Agency) u okviru programa Aviation Support Programme.
Ugovor o remontu i održavanju slovenačkih AS-532 potpisan je prošle godine, radovi na prvom helikopteru započeli su u septembru a remont je uključivao i radove na motorima Makila 1A1. Agencija NSPA će kroz program Aviation Support Programme podržavati logistiku i održavanje slovenačkih helikoptera i dalje jer je ugovor potpisan na tri godne sa mogućnošću da se produži za još dve.
Crna Gora je krajem februara oglasila prodaju aviona G-4 i Utva-75. Tada je saopšteno da je Strategijskim pregledom odbrane Crne Gore, iskazano opredeljenje Ministarstva odbrane da Ratno vazduhoplovstvo Crne Gore razvija helikopterske snage, a da se suverenitet nad vazdušnim prostorom obezbedi kroz izgradnju održivog sistema kontrole, nadzora i zaštite vazdušnog prostora zajedno sa partnerima i saveznicima.
Odluka o prodaji aviona opravdana je i time što na tržištu još uvek postoji interesovanje za avione G-4 i Utva-75 kao i njihove rezervne delove, alate i opremu. Ministarstvo odbrane je 24. juna 2015. formiralo interresornu komisiju koja je izvršila procenu početnih cena 4 aviona G-4, tri aviona Utva-75, simulator leta za avion G-4 kao i 3789 pozicija (287910 komada) pripadajućih rezervnih delova, opreme i alata neophodnih za njihovo održavanje. Četiri aviona G-4 procenjena su na oko 4,27 miliona evra, simulator za G-4 milion evra, 18 motora Viper 632 na 600 hiljada evra a ukupna cena svega što se prodaje je oko 15,35 miliona evra.

Rumunija je početkom marta objavila da će nabaviti 12 dodatnih polovnih borbenih aviona F-16 kao dva višenamenska osmatračka radara AN/TPS-77. Kao i prvih 12 aviona F-16 koji su nabavljeni od Portugala i SAD, i drugih 12 će najverovatnije biti polovno a takođe će biti nabavljeni od države članice NATO-a. Do sada je Rumunija zatražila zahtev za informacijama od savezničkih zemalja koje koriste ovaj tip aviona i koji bi ih mogli prodati. Informacije su tražene od SAD i pet evropskih zemalja koje u svom inventaru imaju F-16.
Za prvih 12 nabavljenih F-16A/B Block 15 koji su u programu MLU (Mid Life Update) modernizovani na standard F-16AM/BM smatra se da će biti u upotrebi narednih 20 godina ili 4000-4500 sati naleta. Nabavka dodatnih F-16 bila je očekivana s obzirom na potrebe i veličinu teritorije Rumunije a ovi avioni će zameniti flotu sovjetskih lovaca-presretača MiG-21. RV Rumunije i dalje koristi oko 20 aviona modernizovanih na standard Lancer od kojih 10-15 lovaca Lancer-C i nekoliko dvoseda Lancer-B.
28. septembra Rumunima je predato 6 aviona F-16 koji su modernizovani na standard MLU M5.2 (Mid Life Update, F-16AM i BM) i oni će biti stacionirani u 86. vazduhoplovnoj bazi ’’Locotenent aviator Gheorghe Mociornita’’ u Feteštiju. Piloti su sutradan izvršili prelet u Rumuniju a avioni su ušli u sastav ponovo formirane 53. lovačke eskadrile “Warhawks“. Još tri aviona stiglo je sredinom decembra dok će poslednja tri biti isporučena krajem 2017.
Mađari su nadoknadili gubitke borbenog aviona Gripen koje su imali prošle godine. Prvo je 1. jula iz Švedske stigao JAS-39D kao zamena za dvosed koji je uništen nakon katapultiranja posade a zatim je 16. decembra u stroj vraćen remontovani jednosed koji je oštećen prilikom prinudnog sletanja. U Mađarskoj je takođe obeležena decenija upotrebe ovog aviona u Ratnom Vazduhoplovstvu.
Ministarstvo odbrane Mađarske objavilo je 25. februara tender za remont jednog transportnog aviona An-26 i pet srednjih transportnih helikoptera Mi-17. U dokumentima je definisano da se remont An-26 mora završiti pet meseci od potpisivanja ugovora dok je rok za remont helikoptera Mi-17 do 1. decembra 2017. Ovim potezom su po svemu sudeći za sada odložili planirane nabavke novih transportnih aviona i helikoptera. Nedugo zatim Mađarska je potpisala ugovor sa Rusijom o remontu četiri Mi-17.
RV Mađarske dobilo je i dodatne helikoptere. U vazduhoplovnu bazu Kečkemet 26. maja su u formaciji sletela dva laka višenamenska helikoptera AS-350B ’’Ecureuil’’ koji su nekada pripadali organizaciji Hungarian Air Ambulance. Ovi vazduhoplovi bili su u upotrebi sve dok nisu doneta nova pravila agencije EASA (European Aviation Safety Agency) o zabrani upotrebe jednomotornih helikoptera u medicinske svrhe.
Bugarska je 9. decembra poslala Zahtev za ponudama (RFP – Request for proposal) Italiji, Portugalu, SAD i Švedskoj radi odabira novog borbenog aviona. Vreme koje je dato kao rok za slanje predloga je mart 2017. dok bi se odluka o pobedniku donela sredinom godine. Međutim smatra se da će čitav taj proces trajati do 2018. Očekuje se da će Portugal i SAD ponuditi modernizovane F-16A i B koje bi obezbedile SAD dok bi se radovi na njihovom osavremenjivanju proveli u Portugalu. Logistiku i naoružanje bi takođe obezbedile SAD i to kroz uobičajne kanale strane vojne prodaje (FMS-Foreign Military Sales) kao i u slučaju Rumunije.
Italija će sasvim sigurno ponuditi polovne Eurofighter Typhoon i to iz Tranše 1 koji se nalaze u sastavu italijanskog Ratnog Vazduhoplovstva. Za Švedsku se smatra da će ponuditi takođe polovne JAS-39C i D ‘’Gripen’’ mada se spominju i novi primerci. Plan je da se sada nabavi samo 8 aviona a za to je odobren budžet od 767 miliona evra. U periodu 2022-23. bi se nabavilo još 8 primeraka kako bi se kompletirala eskadrila od 16 višenamenskih borbenih aviona.
Za održavanje flote lovaca MiG-29 Bugarska je potpisala dva ugovora. Prvi, koji je vredan 21 milion evra podrazumeva isporuku 10 motora RD-33 Serije 2, od čega 4 nova i 6 remontovanih. Prvi remontovani motor treba da se isporuči u aprilu 2017. Drugi ugovor od 11 miliona evra obuhvata isporuku 7 kutija agregata KSA-2.
Srbija
2016. godina je za RV i PVO Vojske Srbije bila jedna od godina kada se desilo mnogo toga pozitivnog ali je bilo i negativnih dešavanja. Pozitivnih događaja je srećom bilo više a vazduhoplovci su nakon dugo vremena dobili i potpuno nove helikoptere inostrane proizvodnje.
Moglo bi se reći da su dve najznačajnije novosti u ovoj godini isporuka dva ruska srednja transportna helikoptera Mi-17V-5 i odluka Rusije da Srbiji donira 6 lovačkih aviona MiG-29. Novi ruski helikopteri stigli su na aerodrom Nikola Tesla 28. juna kada je organizovano i njihovo predstavljanje medijima kojom prilikom je rečeno da su plaćeni 25,8 miliona evra.
Ono o čemu se mesecima spekulisalo juče je dobilo svoj epilog. Ministarstva odbrane i Unutrašnjih poslova Srbije potpisali su sa Erbasom ugovor o nabavci 9 helikoptera H145M, „pripadajućih usluga i industrijske saradnje“ u skladu sa ranije potpisanim Memorandumom o razumevanju između Vlade Srbije i najveće evropske vazduhoplovne grupe. Kako je Tango Six prvi objavio VS će dobiti 6 a MUP 3 helikoptera.
Ugovor obuhvata: nabavku devet helikoptera H145M sa pripadajućim paketom logističke podrške (rezervni delovi, alati i dokumentacija), transfer tehnologije za održavanje i opravku nabavljenih helikoptera, opremanje, obuku i sertifikaciju Vazduhoplovnog zavoda „Moma Stanojlović“ kao centra za održavanje helikoptera „Gazela“, uključivanje Zavoda u remontnu mrežu kompanije „Airbus Helicopters“ i podršku srpskim kompanijama i naučno-istraživačkim institucijama u cilju pribavljanja relevantnih kvalifikacija i sertifikacija, uz jednovremeno traženje mogućnosti za angažovanje srpskih industrijskih kapaciteta i nabavku njihovih dobara i usluga

Prilikom posete Moskvi 21. decembra srpska delegacija je razgovarala i pregovarala o isporuci 6 polovnih MiG-ova 29. Ostalo je nepoznato da li je do sada ugovor o donaciji aviona potpisan, nema ni informacija šta bi sve molgo da ide uz njih, a nije još sigurno ni kada će stići. Srpski zvaničnici rekli su da će se to dogoditi u martu 2017. ali je kasnije premijer Srbije pojasnio da postoje dve opcije.
Prva je da bi avioni bili isporučeni za tri meseca i da bi se onda u Srbiji zajedno sa ruskim stručnjacima izvršio njihov remont. Druga opcija je da oni ostanu u Rusiji do septembra-oktobra i da onda remontovani i modernizovani dolete u novembru.
Velika novost je to da je srpsko rukovodstvo odlučilo da se ovi avioni modernizuju, a po onome što su opisali ti avioni bi mogli odgovarati standardu MiG-29SM pa čak i donekle i MiG-29SMT. Nakon dva dana Ministar odbrane je pojasnio da će remont i modernizacija koštati 185 miliona evra a da će avioni poleteti verovatno krajem 2017. Novac bi se potrošio u naredne tri godine i isto toliko faza koje obuhvataju remont i modernizaciju i postojeća 4 MiG-a 29 iz sastava RV i PVO.

Na Batajnici je 6. aprila zvanično otvoren novi hangar površine 3087 m² koji je završen 30. decembra prošle godine. Koštao je oko 251 miliona dinara, gradnja je kako je navedeno trajala godinu dana a izgrađen je na mestu hangara koji je porušen u bombardvovanju 1999. Ovaj objekat namenjen je za smeštaj školskih aviona Lasta, helikoptera Gazela i Mi-17 a sadrži skoro sve što je potrebno za njihovo čuvanje i održavanje, klimatizovan je, poseduje laboratoriju i učionice.
Tom prilikom državnom rukovodstvu je u hangaru predstavljen i tehnološki demonstrator, više idejni projekat modernizovanog Orla 2.0. Prisutnim novinarima nije bilo dozvoljeno da pridju avionu, kao ni projektu modernizovane GAME kao i segmentu PVO sistema PASARS-16. Na statici ispred hangara veliku pažnju privukla je modifikacija dvoseda MiG-21UM kome su integrisane rakete vazduh-vazduh R-60MK.

Transportna avijacija je dobila dva remontovana aviona. Krajem aprila laki transporter An-2TD (ev. broj 70373) odleteo je u Mađarsku gde su radovi na njemu trajali sve do početka avgusta kada ga je posada vratila u Niš. 23. maja u 412. remontni zavod u Rostovu na Donu sleteo je naš An-26 71386 koji je tamo ostao sve do 17. decembra kada je sleteo na Batajnicu. Drugi An-26 (71364) planiran je za remont u 2017 godini.
Sredinom decembra prošle godine Tango Six je ekskluzivno preneo da je srpsko preduzeće Jugoimport SDPR pobedilo na javnom oglasu za prodaju dva polovna slovenačka radara AN/TPS-70 sa pripadajućim rezervnim delovima. Načelnik Uprave za odbrambene tehnologije Ministarstva odbrane general-major Bojan Zrnić saopštio je krajem marta da će ih Vojska Srbije dobiti u junu. Nezvanično smo saznali da su ovi radari stigli tek polovinom novembra.
19. maja je na Batajnici obeleženo 40 godina školoskog aviona Utva-75. Domaćini događaja, pripadnici 252. školsko-trenažne avijacijske eskadrile, 204. vazduhoplovne brigade su se bili potrudili da godišnjica bude sadržajna i emotivna. Spisak prisutnih zvanica bio je probran.
Od konstruktora Utve-75 gospodina Dragoslava Dimića, preko skoro kompletne današnje komande 252. eskadrile, bivših i sadašnjih pilota, inženjera i tehničara fabrike aviona Utva, nastavnika letenja, vazduhoplovnih entuzijasta i svih drugih poštovalaca i svedoka istorije domaće avijacije. Većina njih letela je na avionu V-53, za koji slobodno možemo reći da je probrao i obučio gotovo sve aktivne pilote našeg Ratnog Vazduhoplovstva.
Vazduhoplovci su tokom godine imali veći broj aktivnosti nego inače, pre svega, učestvovali su na svečanostima i vežbama. Za Dan Vojske letelo se iznad Zrenjanina, potom na otvorenim danima u Batajnici i Nišu, promociji novih oficira u Beogradu i vojnoj paradi u Novom Sadu organizovanoj povodom Dana oslobođenja grada u Drugom svetskom ratu.

U zadnoj nedelji maja otpočeli su bili najveći vojni manevri od osnivanja moderne Vojske Srbije 2006. godine. Komandno-taktička vežba ’’Morava-2016’’ bila je prilika da se na gotovo čitavoj teritoriji Vojvodine i centralne Srbije provere operativne i taktičke sposobnosti gotovo svih vidova i rodova naših oružanih snaga. RV i PVO je takođe imalo važnu ulogu u ovim aktivnostima uz maksimalno naprezanje i angažovanje raspoloživih kapaciteta i resursa skoro svih potčinjenih jedinica.
Najzanimljivije je bilo u subotu 28. maja kada je na intervidovskom poligonu ’’Pasuljanske livade’’ izvedena taktička vežba sa bojevim gađanjem ’’Leto-2016’’. Prvi put posle dugo godina u jedinicama su se pojavili i samohodni artiljerijski protivavionski sistemi M53/59 ’’Praga’’ sa dvocevnim topovima kalibra 30 mm koji se sada koriste za podršku pešadijskih jedinica.
Najatraktivnija dejstva po ciljevima na zemlji obavila je 241. lovačko-bombarderska eskadrila ’’Tigrovi’’. Dva Orla bila su naoružana sa po četiri 16-cevna saćasta lansera L-57-16 nevođenih raketnih zrna BR-1 i 2 kalibra 57 mm dok su dva aviona istog tipa na skupnim nosačima imali podvešene fugasne bombe FAB-100M80. Prvi put od pravih borbenih dejstava 1999. godine Orlovi su izveli ovakva ’’tepih’’ bombardovanja uz upotrebu čak 9 popularnih ’’fabovki’’.
U okviru ’’Armijskih međunarodnih igara 2016’’ u Rusiji pripadnici Vojske Srbije su pored tenkovskog biatlona i takmičenja pontoniraca učestvovali i na PVO vežbi ’’Čisto nebo 2016’’. Vežba je održana na poligonu u gradu Jejsku u Krasnodarskom kraju u periodu od 30. jula do 13. avgusta a u njoj su učestvovale armije Belorusije, Venecuele, Egipta, NR Kine i Rusije. Timovi su se takmičili u gađanju ciljeva u vazduhu lakim prenosivim raketnim sistemima (LPRS, tzv MANPAD) Igla kao i protivavionskim topovima ZU-23-2 ’’Sergej’’ kalibra 23 mm.
Vojna saradnja Srbije i Rusije nastavljena je realizacijom vazduhoplovne vežbe BARS-2016 (Братство Авиаторов России и Сербии-2016) koja je održana u periodu 10. do 14. oktobra, prvi put na teritoriji Republike Srbije.
U letno-taktičkom uvežbavanju učestvovale su mešovite posade lovačkih aviona MiG-29 koje su izvodile različite elemente vazdušnog boja i složenog letenja. Na vežbi su učestvovali i pripadnici helikopterskih jedinica koji su na helikopterima Mi-8 uvežbavali zadatke neposredne vatrene podrške trupama na zemlji kao i traganja i spasavanja sa evakuacijom ranjenika u vojnu bolnicu.

Po treći put sa Rusijom i drugi put sa Belorusijom održana je vežba ‘’Slovensko bratstvo’’. Zajednička uvežbavanja održana su od 3. do 6. novembra na automatizovanom strelištu “Orešac“, inetrvidovskom poligonu “Pasuljanske livade“, aerodromima Kovin i Batajnica a sama vežba je izvedena od 7. do 9. novembra na “Pasuljanskim livadama“. Na vežbi je učestvovalo 212 pripadnika Vazdušno-desantne vojske Rusije, 56 vojnika iz Belorusije i 450 pripadnika Vojske Srbije. Cilj vežbe bio je unapređenje i podizanje operativnih sposobnosti pre svega u protivterorističkim dejstvima sa pripadnicima ruskih i beloruskih oružanih snaga.
Srbija će sledeće godine ponovo poslati svoje jedinice RV i PVO na gađanje u Bugarsku. Od 15-17. novembra održana je glavna planska konferencija za provođenje zajedničkog gađanja snaga za protivvazduhoplovnu borbu Bugarske i Srbije koje će se održati u julu 2017. godine na poligonu Šabla. Razgovarano je pre svega o snagama koje će biti angažovane, njihovim sredstvima vojne tehnike, programu vežbe, logističkim i pravnim pitanjima a izrađen je i vojno-tehnički sporazum za provođenje vežbe. Predstojeće gađanje Bugarske i Srbije biće četvrta zajednička PVO vežba nakon onih koji su održane 2010, potom 2011. i 2013. godine.
101. lovačka avijacijska eskadrila dobila je jedan remontovani avion. To je najmlađi MiG-21 koji je nabavila bivša Jugoslavija, dvosed MiG-21UM 16185 proizveden je 1. decembra 1986. a uveden je u JRV 26. decembra iste godine. Njegov remont je trajao gotovo pet godina a ofarban je novu zanimljivu šemu farbanja koja je očigledno urađena po uzoru na onu koja se nalazi na lovcima MiG-29 (L i NL-18).
Pored svetlo sive boje na delovima trupa i krila prisutna je i tamno siva. Tako je u narednom periodu eskadrila za obuku i trenažu imala prilike da koristi tri aviona MiG-21UM koji su u nedostatku dovoljnog broja lovačkih aviona morali da se upotrebljavaju i za potrebe dežurnog para lovaca u okviru sistema protivvazduhoplovne odbrane.
Ono što je bilo loše u 2016. je to što u operativnu upotrebu još nije uveden školski avion Lasta V-54. Komandant RV i PVO general Ranko Živak je u aprilu na otvaranju novog hangara, na Batajnici izjavio da će se to dogoditi u septembru, potom je Načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković u intervjuu za list ‘’Odbrana’’ rekao da će se to dogoditi do kraja godine ali je potom takođe u intervjuu za ‘’Odbranu’’ general Živak saopštio da će se to dogoditi u prvoj polovini 2017.
Ni ove godine nije započet proces modernizacije školsko-borbenog aviona G-4 na standard G-4MD iako je za ovaj posao budžetom bilo planirano ulaganje od oko 4,5 miliona evra. U budžetu za 2017. ponovo postoji ova stavka a ovoga puta bi trebao da se izdvoji oko 4,6 miliona evra koliko je planirano i za 2018. i 2019.
Pošto se novac za modernizaciju G-4 u proteklih desetak godina izdvajao samo ‘’na papiru’’ može se sumnjati u to da li će uopšte doći do osavremenjivanja ovog aviona. Poslednje predviđanje bilo je da se izvrši modernizacija 9 aviona (od toga jedan prototip) koji bi ostali u naoružanju do 2030-35. Takođe ove godine sa remonta nije izašao nijedan G-4 kao ni Orao.
Dragan
Detaljna analiza.
Sve najbolje u Novoj Godini redakciji T6 i svim čitaocima iz Srbije i okruzenja.
Da nas T6 spaja kao i ljubav prema letenju.
Sve najbolje!
Zoran
Svaka cast za analizu 2016. i Srecn Nova 2017. svim clanovima Tango Six portala kao i citaocim
Stefan
Jako lepo napisan clanak bas sam uzivao dok sam citao. Sve najbolje redakciji T6 u Novoj godini.
Duks BL
Sve najbolje u Novoj redakciji i citaocima, vise mira manje terorizma i rata…
Miloš
Hvala Živojine na kos jednom odlicnom članku. Postao sam svakodnevni citalac zahvaljujuci vama. Hvala Tango 6 i Sretna nova godina svima !!
Beli
Dobra analiza.
Kad uzmemo sve konkretne/ispunjene stvari:
– uspehe Air Serbie
– nabavke (1x A330 i 1x ATR-72),
– otvaranje linije za New York,
– nabavku 2x Mi-17,
– ugovor za 9x H145M +4 donacije helikoptera
– ugovor o centru za remont Gazella „Moma Stanojlovic
– uključivanje toga Zavoda u remontnu mrežu kompanije „Airbus Helicopters“
– danaciju polovnih Migova: 6x Mig-29 ,
– usphe aerodroma „Nikola Tesla“
– uspeh Niskog aerodroma
– otvaranje novih linija od novih kompanija iz Nisa (Wizz Air i R. Air)
…mozemo reci da je najuspesnija godina za nase vazduhoplovstvo u zadnjih par decenija.
Samo je trebalo para, volje, rada, upornosti i odvikavanja od nekih nasih navika iz proslosti da se ovo ostvari.
Zelim vam svima sretnu novu godinu!!!
eh
Odakle ta suluda ideja da ce nam donirati makar i jedan airbus heli?
Kubanac
Ovo je falilo u tekstu T6………sa ovim je zaokruzena jedna dobra godina…..
Srecna nova redakciji i citaocima!
zeljko
Okakvom ti uspjehu govoris?A-330 je lizin,dali ti znas sa kakvim minusom je linija sr-njujork+lizing?.prije negosto lupas provjeri cinjenice.pozdrav
rade
sreca pa imamo strucnjake kao zeljko da nam ukazu na prave informacije.a odakle ti proveravas cinjenice majke ti?da ti ne salju mozda direktno na mejl(ne mail)?al naravno sad ces me demantovati kako si ili veteran rv i pvo ili pak radis za kompanije koje saradjuju s ministarstvom koje je otvorilo liniju bg-ny?a ustvari nemas veze sa zivotom jer polu istinite informacije skupljas po kojekakvim forumima ili zutoj stampi!!!!!
Micko
Rade, koje ti imas informacije da pobijes njegove, ako nemas, skupi krila…
Beli
Izvini Zeljko!
Nisam znao da linija Beograd-NY-Beograd piše minus. Ako je tako, pošalji link ili nešto slično gde to piše. Jeli to info od Air Serbie?
Da je A330 na lizing, to je jasno. Zato sam pisao „nabavka“ a ne „kupovina“!
Jasno mi je i da su A320 i A319 na lizingu i ne vidim tu problem. Avion je samo sredstvo kompanije da se zarade pare i da ta aviokompanija radi.
Beli
@Eh
Ta suluda idea je danas potvrdjena od svetskih vojnih Media a 6 meseci pre potpisa ugovora se već priča da će uz kupovinu doći i donacija.
gile
@Eh/Beli: Niko nije rekao da ce ‘pokloniti’ H145M – ni Srpska vlast, a jos manje neko drugi… Novine su evidentno nagadjale (nigde kao u Srbiji se sve moze staviti pod ‘neimenovani izvor’ ili ‘izvor koji je zeleo da ostane anoniman’), a onda druge to prenosile kao sigurnu vest…
Svima koji imaju veze sa ovom industrijom vec duze vreme znaju da Nemacka tek nabavlja H145M, i to kao poseban zahtev Nemackih ‘specijalaca’ koji su do sada koristili usluge drugih sluzbi i najcesce su bili ‘razocarani’. Sta vise, Nemacka razmatra da poveca nabavku ovih helikoptera, a u svetlu poslednjih teroristickih napada. Nemacka je, inace, tek u zamahu prijema ovih helikoptera, tek zavrsava obuke ljudstva (za koje je dala znacajna sredstva), skoro je zavrsila ceo set nabavki usluga i dobara za sledecih 5-10 godina…
U vezi Srbije, ono sto se u nekim kontaktima saznaje i nazire – najcesce se pominje ili poklanjanje ‘civilnih’ verzija koje vec sluze za traganje i spasavanje i pruzanje medicinske pomoci i transporta ili ‘donacija’ helikoptera kroz program pomoci drzavi kandidatu EU (npr – trganje i spasavanje, za obezbedjivanje granica, unapredjenje medicinske pomoci i slicno), a kao deo EU fondova, sa time sto bi na ovaj nacin Nemacka obezbedila da sredstva ostaju u Nemackoj a ne da odu preko EU fondova u neku drugu drzavu EU (sto se do skora desavalo). Videcemo sta ce biti…
Inace, samo ukratko iz ‘prve ruke’ da napomenem da postoji znacajna razlika izmedju vojnog H145M i civilnog H145 – H145M je vecinom izradjen od legura metala, dok je H145 vecinom izradjen od razlicitih kompozita; H145M ima duplirane i zasticene instalacije, vojnu avioniku, magistrale podataka i sve ostalo sto je potrebno za koriscenje u vojne svrhe, a sve sto H145 nema. H145M ima i samozaptivajuce rezervoare, samozastitu od napada, nosace za naoruzanje… (one koje interesuje – moze da se ugradi avionika koja omogucava koriscenje raketa Spike, obzirom da je za razvoj H145M koriscen deo avionike sa HAD Tiger, koji iste moze da nosi…). H145 moze da dobije samo opremu za traganje i spasavanje, nadzor i slicno (vitlo, senzore…), pri cemu se ojacavaju samo delovi helikoptera koji ce imati vece naprezanje.
Kao sto sam jos pre par godina tvrdio, a tvrdim i dalje – za Vojsku Srbije je optimalno (prvenstveno – operativne potrebe u odnosu na troskove) da ima 6-8 prava srednja transportna helikoptera (Mi17 se pokazao najbolje), 8-10 laka/srednja transportna helikoptera (AW i Airbus su se pokazali najbolje), sa modernizacijom 20-25 SA342. Pri tome, ‘borbeni’ helikopter traziti u okviru nabavljenih helikoptera – Mi24, H145M, SA342 (npr, za H145M mozemo gledati na Rumuniju koja je prezadovoljna sa borbenim IAR330SOCAT), te integracijom POVR koje bi se ‘delile’ sa KoV u cilju operativnog obezbedjenja tokom dejstava, kao i odrzavanja…
Sto se ostalog tice, samo da prokomentarisem da je Zambija nezadovoljna sa L-15 jer precesto – ne radi. Naime, mnogo opreme su kinezi prekopirali ili kupili na trzistu i potom ugradili bez da su realno i sagledali kako radi ili se odrzava. Doslo se do situacije da kupci Kineske opreme sada traze pomoc direktno od proizvodjaca delova jer kinezi ne mogu da rese problem (posebno jer su mnoge avione inicijalno razvijali stranci, koje su kasnije zamenili domaci kadrovi). Prosto, USA, EU i Rusija imaju decenije iskustva i to ne moze da se tek tako prevazidje (slicno kao Indija sto vec bezuspesno 40+ godina razvija svoj mlazni motor).
Kada smo kod Kineza, J-31 ima velikih problema koji se ogledaju u tome da mu je stelt ogranicen, motori nemaju dovoljno vazduha a i dime previse, dok mu je IC odraz kao kod J-7…
Hrvatska je dobila helikoptere, ali postoje odredjena ogranicenja zbog kojih je upitno njihovo koriscenje i odrzavanje – na primer, ‘kugla’ je sa tehnologijom od 1980-90 tih i iako je i dalje ‘state-of-the art’ komplikovana je i teska za odrzavanje (posebno jer na Lakoti senzori sa istim performansama stoje u 4x manjem kucistu, laksem za odrzavanje), dok ce Hrvatska morati da doplati evidentno, pored naoruzanja, i za opremu za samozastitu…
Sto se tice JAK152, ruski piloti su odusevljeni sa performansama ovog aviona. Sa druge strane, nisu previse zainteresovani za Mig35 i prefereriraju Su30/35, i kupovinu vide kao politicku pomoc MiGu da zadrzi radnike i lakse proda avione drugim drzavama (sami kazu da je na standardu F16 blok 50/52)…
Sve istocnoevropske drzave koje sada uvode F16 smatraju da je preskup i skoro sve imaju troskove koje nisu ni prikazane u zvanicnim troskovima, sa time sto je po recima mehanicara ipak preosetljiv u odnosu na dosadasnje avione…
Gripen je inicijalno dobra kupovina, ali kao sto rece moj kolega – ‘USA avioni se prave da traju, dok EU bas i ne’ – tj, posle definisanog roka upotrebe, odrzavanje polovnih postaje nocna mora (posebno krila) cak i za Svedsku i to A/B verzija sa kompozitima I generacije (cak i posle ‘modernizacije’, zamene krila i sl.)…
Coolerns
@Beli
Eh voleo bih da nije istina ali nazalost upravo videh ovo…
http://www.dw.com/sr/nema%C4%8Dka-ne-poklanja-srbiji-helikoptere-h145m/a-37033452
Nikola I.
Mene je nekako strah toga sto ugovor o donaciji za MiG-ove i oklop jos nije potpisan.
Miloš
Da budem iskren i mene. Jasno i glasno su ponovili da je tog petks trebalo da se odluci gde i kako ce se remont odvijatin, i potpise konacni ugovor. Nadam se licno da ce kod nas biti remont i upgrade.
Drzimo palčeve za dobru vest.
Stevan
Ugovor je potpisan. A nije MO dezurni kurir pa da svaki trenutak pise ,i nema obavezu da to radi.
Aramis
@gile: Kako moze MIG35 biti na standardu F16 blok 50/52 kad avion jos uvek nije gotov i treba da ima AESA radar (sto F16 nema koliko znam) i imace elektroniku pete generacije , bolje motore tako bar pise na sajtu Mig-a?
gile
Sve je stvar izbora kupca i zelje USA da proda…. Vec sada F16 moze da dobije AN/APG-80. Takozvana Blok 60 verzija je u stvari Blok 50/52 sa ovim radarom, boljim motorom i izmenjenom avionikom…
Sto se tice samog aviona, u praksi, to je podverzija bloka 50/52. Slicna modifikacija koja se nudi Indiji za proizvodnju u samoj Indiji se oznacava sa Blok 70/72, ali je slabija od Blok 60/62…
Sto se tice Mig35, testiranja od strane VKS trebaju da pocnu tokom ovog januara, tokom godine treba da bude isporucena cela test-serija i avioni su u konfiguraciji i sa opremom za serijsku proizvodnju… Da dopunim prethodno napisano – Su30/35 su superiorniji u odnosu na Mig35, po skoro svim karakteristikama, ali za cenu 2 Su30 mogu se kupiti 3 Mig35, sto VSK dosta znaci obzirom da ima veliku potrebu dopune jedinica vazduhoplovima. Za Srbiju, Mig35 bi bio i vise nego adekvatan…
Nadam se da ce jednog dana da se ispuni stara zelja RV da se Mig21 zamene sa 2. eskradilom Mig29 i da time predjemo na 1 tip LA, uz podrsku Mig21UM i Mig21 dok imaju resursa i delova… Sa druge strane, postojala je studija da se G4 i J22 modernizuju na slican standard (nesto slicno JAK130 i JAK130D) gde bi prvi bio ‘vise’ skolski a drugi ‘vise’ borbeni avion, sa time sto bi bili laksi za odrzavanje…