BEG airport status
Izrael Hrvatskoj ponovo nudi borbene avione F-16 Prototip F-16B ACE poleteo je juna 2001. godine.

Izrael Hrvatskoj ponovo nudi borbene avione F-16

Nedavna poseta hrvatskog ministra odbrane Damira Krstičevića Izraelu koja je realizovana 20. i 21. marta, rezultirala je potpisivanjem Memoranduma o razumevanju u oblasti odbrane koji će predstavljati osnovni pravni dokument u nastojanjima da se buduća vojna saradnja dve zemlje znatno unapredi. Tu se pre svega misli na razmenu iskustava, različitih oblika školovanja i obuke kao i saradnja u opremanju i modernizaciji naoružanja i vojne opreme.

Ono što je zanimljivo je da su u hrvatskoj visokoj vojnoj delegaciji bili i pripadnici Ratnog vazduhoplovstva (HRZ) a ministarstvo odbrane Hrvatske je saopštilo da se u Izraelu razgovaralo i o budućnosti borbene komponente HRZ. To je potvrdio i ministar Krstičević koji je rekao da je prvog dana posete hrvatska delegacija boravila u dve vazduhoplovne baze.

Izraelski ministar odbrane Avigdor Liberman je pred novinarima izjavio da bi za prodaju aviona Hrvatskoj bilo potrebno razmevanje SAD jer je reč o njihovoj proizvodnji kao i da Izrael ima dobre mogućnosti kada je u pitanju njihova nadogradnja.

Jedan od izraelskih aviona F-16A koji su povučeni iz naoružanja. Primerak sa ev. brojem 107 ima 6,5 vazdušnih pobeda u duelima sa arapskim lovcima. Povučen je iz upotrebe februara 2015.

Hrvatskoj je izraelska kompanija Israeli Aircraft Industries još juna 2015. ponudila polovne borbene avione avione F-16 iz viškova RV Izraela koji bi bili modernizovani na standard ACE (Avionics Capabilities Enhancement) koji je IAI počeo da razvija još početkom decembra 1998. Prvi modernizovani F-16 ACE poleteo je 5. juna 2001. ali izraelske vazduhoplovne snage (IAF) nisu prihvatile ovu modernizaciju već su iz SAD nabavile nove F-16I.

Izrael je na ceremoniji održanoj 26. decembra prošle godine u vazduhoplovnoj bazi Ouvda iz naoružanja povukao avione F-16A i F-16B (u Izraelu nazvani ’’Netz’’ – Jastreb) nakon više od 36 godina upotrebe. Poslednjih godina IAF je ove avione koristio za trenažu a njihovo povlačenje iz upotrebe poklapa se sa pristizanjem poslednjeg školsko-borbenog aviona M-346 (nazvan ’’Lavi’’) kao i dolaskom prva dva borbena aviona 5. generacije F-35I (nazvan ’’Adir’’).

U jedinicama prve linije još od 2000. godine ove avione su počeli da zamenjuju F-15I i F-16I a za više od 36 godina ova flota je u oko 474000 letova imala oko 335000 sati naleta. Od oko 90 F-16A i B koliko se pretpostavlja da ih je ostalo u IAF, njih 40 je odmah ponuđeno na prodaju. U zavisnosti od mogućnosti i potreba Izrael potencijalnim kupcima može ponuditi različite standarde modernizacije ovih aviona a posao prodaje i modifikacije aviona mora da odobre SAD.

Izgled kokpita modernizacije F-16 ACE.

Avgusta 1978. Izrael je objavio da postoje planovi za nabavku 75 aviona F-16A i B, njegovi piloti su vrlo brzo imali prilike da u SAD lete na ovom avionu a već 2. jula 1980. u bazu Ramat David stigla su prva 4 primerka. Izvorno prvih 18 F-16A i 8 dvoseda F-16B bili su u konfiguraciji Block 5 ali su isporučeni kao Block 10.

Preostalih 49 naručenih aviona bili su jednosedi F-16A Block 10, program ove nabavke bio je nazvan ’’Peace Marble I’’ a završetak isporuke svih aviona realizovan je tokom 1981. godine. Treba reći i da su to F-16 koje je prvobitno naručio Iran kome je isporuka stopirana zbog svrgavanja sa vlasti šaha Reze Pahlavija a Izraelci od početka tražili da se ovi avioni modifikuju opremom koja je i njihove proizvodnje. U 80.tim godinama avioni Netz korišćeni su uglavnom kao lovci-bombarderi naoružani infracrveno samonavođenim raketama vazduh-vazduh kratkog dometa i različitim vrstama nevođenih avio-bombi.

Dodatne F-16A i B Izrael je dobio 1994. kada je u programu Peace Marble IV a kao nadoknadu za neučestvovanje u Zalivskom ratu 1991. godine, isporučeno 50 polovnih aviona iz viškova RV SAD koji su proizvedeni 80.tih godina. Od jednoseda F-16A tri su bila Block 1, jedan Block 5, 32 Block 10 a od dvoseda dva Block 1, 7 Block 5 i 5 Block 10. Avioni starijih blokova dovedeni su na standard Block 10 a ovi primerci su u Izraelu nazvani ’’Netz II’’.

Raketa vazduh-zemlja AGM-142 “Popeye“. Pored nje se nalazi raketa vazduh-vazduh Derby.

Tokom korišćenja F-16A i B Izrael je na ovim verzijama izvršio 17 tehničkih modifikacija koje su se pre svega odnosile na softver i računare misije kako bi ovi avioni imali jedinstveni sistem za upravljanje vatrom. 1992. godine svi avioni Netz (ne i Netz II) dobili su nove Elbitove sisteme FMS (Flight Management System) i MMS (Mission Management System) pa su tako po određenim mogućnostima ovi avioni postali jednaki varijantama F-16C i D. Paralelno sa tim avioni su dobili i ojačanja strukture krila.

Vazduhoplovna industrija Izraela ima veliko iskustvo u osavremenjavanju vojnih vazduhoplova a među njima je naravno i F-16 koji je već 37 godina osnovni borbeni avion RV-a ove države. U paketima  modernizacija primenjuje se pretežno oprema izraelske proizvodnje ali ona obično sadrži određeni procenat američke tehnologije zbog čega je Izraelci ne mogu prodati svakome. Takođe i deo američkih sistema imaju i tehnologiju razvijenu u Izraelu što može biti ograničavajući faktor za neke države koje su zainteresovane za modernizaciju.

Tako na primer američka vlada nije dozvolila da Izrael modernizuje avione F-16 RV Venecuele kome je ponuđena upravo ACE modernizacija a SAD su tom prilikom stavile do znanja da se na tržištu neće moći ponuditi ceo paket već samo neki elementi ove modifikacije. Konzorcijum IAI su činile kompanije Astronautics, Elop i Elta, modernizaciju je podržala i finansirala izraelska vlada ali do sada niko u svetu nije nabavio ovako modifikovane F-16.

Raketa vazduh-vazduh Python-5 / Foto: Rafael

ACE u osnovi obuhvata zamenu radara AN/APG-66 modernim izraelskim višenamenskim radarom Elta EL/M-2032, stakleni kokpit (glass cockpit) sa tri kolor višenamenska pokazivača dimenzija 12,7 x 17,8 cm, kabinski sistem za kontrolu podsistema – UFCP (Up Front Control Panel), satelitska navigacija uz pokretnu mapu, novi sistem za protivlektronska dejstva a pošto je za integraciju elektronske opreme primenjena otvorena arhitektura opciono se može dobiti novi širokougaoni elektrooptički gornji pokazivač (HUD) firme Elop, Elbitov sistem za prikazivanje podataka na kacigi pilota (HMDS – Helmet-mounted display system), nišansko-navigacijski kontejner Litening, kontejner sa izviđačkom opremom.

Uz savremeniju elektronsku opremu tu je i integracija modernijeg naoružanja kako izraelske tako i pre svega zapadne proizvodnje. Od raketa vazduh-vazduh u ponudi su elektrooptički infracrveno vođene Python 5 dometa većeg od 20 km i aktivno radarski samonavođene Derby dometa do 50 km.

Od naoružanja vazduh-zemlja mogu se dobiti elektrooptički i satelitski navođene bombe SPICE (Smart, Precise Impact, Cost-Effective) koje predstavlja stand-off oružije dometa i do 100 km. U principu SPICE predstavlja komplet elemenata za modifikaciju klasičnih američkih nevođenih avio bombi Mk 81 (SPICE-250) , Mk 83 (SPICE 1000) i Mk 84 (SPICE 2000). Opciono se moće dobiti inercijalno i televizijski (ili IIR) vođene rakete vazduh-zemlja AGM-142 Popeye I i II (Have Nap ili Popeye Lite) dometa 78 odnosno 320 km.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,pocket,linkedin,mail" counters="1" counter_pos="inside" total_counter_pos="none" fullwidth="yes"]

Komentari

St

Zasto nasi nisu razmisljali o kupovini polovnih aviona iz Izraela?

Odgovori
Pe

SAD ne bi dozvolile prodaju.

Be

Dakle, 40 godina stare MIGove mjenjati da 36 godina starim F16icama…..

Odgovori
Kr

U ovoj konfigurciji rekao bih da je 30tak godina stari f16 u rangu sa novim gripenom. Možda ne bi bilo loše da se napravi usporedba.

Sr

@Krunoslav

Sa JAS-39E nije. Sa izvoznim verzijama preradjenih C/D mozda.

To nema veze uopste jer je najbitnija obuka pilota. Ko ce bolje obuciti hrvatske pilote? Svedjani koji nisu ratovali 250 godina ili Izrael koji je i sad u ratu.
Po meni je ovo sjajno privremeno rjesenje za Hrvatsku. Dobri, sjajni lovci. Dobra oprema. Veliki skok za tehnicare, pilote, cijelu doktrinu odbrane.

Ma

Moram se u potpunosti sčožiti s kolegom @Srx !

Vi

ACE je bio nuđen prije nekoliko godina. Sada se radi o novijoj C/D verziji.

Odgovori
Vi

Barak ih izraelci zovu.

Vi

Block 40

sl

Uz svo duzno postovanje, niste razumeli ni tekst, a ni ponudu Izraelaca – oni nude Hrvatskoj verzije Netz I koji su u medjuvremenu podignuti na nivo C/D, dok su za Netz II zainteresovani Jordanci (trenutno im nude Netz I kao donaciju uz uslov placanja modernizacije na nivo ACE, plus produzenje resursa, slicno kao sa AH-1).
Posto ce sat naleta F35 biti oko 22.000USD, i to tek nakon flotnog koriscenja (sada je oko 37.000 USD, dok je F16 oko 8.000USD), sam USAF, a i Izraelci odmah za njima, su odlucili da zadrze „Hi-Low“ mix aviona (F22) F35, F16 i F15 (sam USAF je pokrenuo postupak izbacivanja iz upotrebe starijih verzija F15 – u prvo vreme oslobodjenje mesta u AMARCu jer ce ici u rezervu, dok je cilj da se ostane na F15E, a ovog leta se izvodi demonstracija COIN aviona koji bi perspektivno trebali da zamene A10).
Time, Izrael je modernizovao Barak verzije na nivo Barak-2020, sto ih dovodi na nivo blizak F16I, cime su uprostili i pojeftinili koriscenje preostalih F16… Netz verzije nisu smatrane rentabilnim… Svakako, nakon 2025, povlacice se i Barak-2020, pri cemu prvo Block 30, pa kasnije Block 40 okviri (ukupno 124 letelice), sto je u planu do 2035… Ti okviri ce tada imati vise od konstruisanih 8.000sati naleta (neki i 10-11.000), te je pitanje daljeg koriscenja… (npr, sam Jordan odbija da preuzme avione, iako dobija predobre uslove preko USA, i sve radove bi isplatio prodajom starijih aviona Pakistanu, uz blagonaklon USA).
Sto se tice Hrvatske, Gripen je za sada bolja opcija, posebno uzimajuci u obzir ponudu koju Saab daje (sa druge strane, predstavnici RH imaju evidentno previse zahteva za ipak limitirani iznos koji mogu da plate).

Vi

Slavene…verzija A/B isporucena izraelu ’80-’81 nosi naziv Netz. Ta verzija se prvotno nudila RH na ACE standardu. 1987 godine isporucene su prve C/D verzije block 30 koje nose naziv Barak. C/D Barak II block 40 je u upotrebi u IAI-u od 1991. I ono sto sam ja napisao se odnoslio na verziju C/D block 40 iz 1991. Tako da sam ja tekst shvatio vrlo dobro, ali ja se nisam referirao na tekst u tom smislu vec sam iznio potpuno novu informaciju nevezano za tekst. Sudeci po informacijama koje ja imam, verzija C/D block 49 je ponudjena i ispregovarana. Dakle opcija Netz I vise nije aktualna. A sto se Gripena tice, navodno se švedi nisu bas isprsili sa onime sto planiraju ponudit,navodno su sve ponude do sad bile bolje od zadnje. Naravno, ovo sve jos nije 100% potvrdjeno. Moze bit da je predsjednica bila u paralelnom posjetu svedskoj da se spusti cijena svedima i sl. Moze bit da se radi o nekakvom taktiziranju da se izvuce sto bolji deal. Kao sto rekoh, zivi bili pa vidjeli. Ali ono sto je indikativno je to da je odmah tjedan dana nakon sto se ministar obrane vratio iz izraela, njihov dosao u Zagreb. Takodjer je i indikativno da je ministar rekao po dolasku izraelskog covjeka u RH da su ovo povjesni dani za HRZ. Sjednica vijeca za obranu o buducnosti nadzvucne komponente je u tijeku. Vidjet cemo sto ce reci.

sl

Ako se uzme u obzir da je prosecno vreme za prijem novog tipa aviona oko 5 godina, te da je potrebno vreme promene sistema 7-8 godina, da je u toku 2017. godina i da se prvi Baraci-2020 povlace iz naoruzanja vec 2023., realno je da RH moze uzeti Block 40 Barake…
Medjutim, dati avioni ce vec imati vise od 10.000 sati naleta u okolini punoj peska i soli (jedan IAI inzenjer mi je rekao da im avione najvise ‘ubija’ stajanje, sto je skoro i sama US NAVY potvrdila studijom na F-18E/F, pri cemu su od uticaja sredine vise posledica imali avioni koji su stajali na nosacu aviona od onih koji su leteli svakodnevno), tako da je pitanje stanja i operativnosti datih aviona…
Pored toga, Izrael je dobrano modifikovao date avione, kako avioniku, tako i strukturu (npr, stajni trap je ‘jedinstven’, koren stabilizatora isto…), tako da ce vremenom samo biti skuplji za odrzavanje, pri cemu nece moci da se koristi mreza korisnika F16…
Koliko sam licno nacuo, SAAB je ponudio Gripen u standardu ‘visegradske grupe’, koji je vec ipak delom prevazidjen…

SR

Sta ce vama avioni vi i ovako za 20 godina necete ni postojati.Bicete svedeni na realnu hrvatsku ,od kada niste postojali od12 do 20 veka,tacnije bili ste provincija Austrougraske konjusari ,do srpskog oslobodjenja 1918 godine,pa NDH…Realna ona prava istorijski utemeljana Hrvatska je Zagreb i tri zupanije a za to vam avioni netrebaju ,ostavi dva mig-21 aviona puna kapa za vas

Fr

SRBIJA,… ustvari sam si odgovorio zbog čega nam trebaju borbeni zrakoplovi :-) Ipak nebi htijeli da nestanemo za 20 godina, kako ti kažeš :-) pa čemo to svakako osigurati adekvatnom vojnom tehnikom u skladu sa NATO savezom. :-)

Be

@srbija
postoji nesto sto se zove sloboda izbora.
i budi uvijeren kako je moj izbor potpuno dukciji od tvojih, samo tebi znanih konstrukcija.
a ja sam svoj izbor spreman braniti do zadnje kapi krvi.
e sad, ako bas mislis kako si jaci od mene i da me mozes stjerat u te 3 zupanije….a ti pokusaj. tvoj izbor.
samo, moras biti svijestan i posljedica koje izbor nosi.
ja sam ih svijestan.
a ti?

Jo

Iskreno mislim da od toga nema nista,i ovo govorim bez imalo ljubomore ili loseg stava prema Hrvatskoj,nece tu biti ni gripena ni f16,is prostog razloga sto je skok sa druge na cetvrtu generaciju preskup to jedva i rumuni podnose,nabavka i modernizacija ovih aviona uz izgradju potrebne zemaljske infrastrukture i sveka sto uz to ide uz obuku i preobuku pilota bi hrvate za npr.4,5 god.kostao najmanje 1.5 milijarde,to su pare koje oni nemaju.Hrvati su se nadali da ce im ameri izaci u susret sa nekom poklon ponudom nesto slicno ko nama rusi,ali su ih ovi izdali sto se toga tice uz obrazlozenje da RV Hrvatskoj nije neophodno.Istina Hrvati imaju skakljivu teritoriju za koriscenje vazduhoplovstva,jeste da je Hrv.za 1/3 teritorijalno manja od nas ali mi imamo punu ili oblu teritoriju dog oni sa oblikom cirilicnog G slova jako tesko mogu da sastave let a da neudju u Bosnu,nasa teritorija je kao sto rekoh obla a njima dosta otpada na ona ostrvca sto se sve racuna u broj hiljada km2,pa smo mi sto se koriacenja vazduhoplovstva u bitno povoljnijem polozaju (voleo bih i misljenje nekog strucnijeg o ovome) isto kontrola jadrana ne pije vodu posto je nato sa obe strane.Po mom misljenju korejski fa 50 ce biti njihov izbor ako uzimaju nesto,f16 gripen i sl.mrka kapa,moje misljenje…ne zelim da budem maliciozan,pa ako pogresim u proceni i ipak uzmu nesto od ovoga nek se zdravo i u miru sluze.

Odgovori
Vi

Živi bili pa vidjeli! U kuloarima bliskim OSRH se priča da je stvar već riješena, izbor je pao na F-16 C/D Barak block 40. Paralelno sa posjetom ministra obrane RH Izraelu, predsjednica RH je bila u Švedskoj. Posjeti tima dvama državama nisu bili slučajni. Kažu da nije uspjela izvući od šveda ono što je bilo zacrtano. Tjedan dana nakon toga izraelski zapovjednik oružanih snaga došao u RH. Bumo vidli rekli su slepi.

Fr

Računao si samo kopneni dio RH a morski ne. Pokušaj ponovo sa morskim.

Kr

Fran, ovo što pišeš nema veze sa zdravom pameti. Singapur je grad-država od 700km2 pa ima F15 sa doletom 5000km. Više od 31.000 km2 jadrana već sada pokrivaju Hrvatski pilatusi i migovi u SAR i misijama HRZa. Migovi Srbije sa druge strane ne lete iznad Kosova. Srbija minus Kosovo jednako manje od Hrvatskog kopna plus more. Da ne spominjem Izrael i njihovu veličinu. Dakle veličina je relativan pojam. A koji god bio na kraju avion za HRZ bitno je da je zapadnjačke proizvodnje i uz jako dobar offset.

Fr

Krunoslav, meni je jasno da je to glupost ali Joca je naveo to kao neki razlog pe eto, izbacio sam površinu RH.

Fr

Što se tiće budučnosti nadzvučne komponente HRZ, upravo je u tijeku sjednica Vijeća za obranu.
https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/sazvana-sjednica-vijeca-za-obranu-o-buducnosti-borbenog-zrakoplovstva-20170406

Be

Lose si ti to sracunao.
Da, ukupna povrsina kopna HR iznosi 56 000 km2. Racunajuci i te malo otocice i hridi. No, i te male otocice i hridi spaja teritorijalno more pod suverenitetom HR. A povrsina tog mora iznosi 87 000 km2…..pa dodjes do ukupne povrsine Hrvatske koja iznosi 143 000 km2. Sto je za 60% vece od ukupne povrsine Srbije…
No, to su samo brojke.
Slazem se s tobom kako ni od F16 ni od Gripena nece biti nista. U sadasnjoj situaciji, goslodarskoj i politickoj, leteca KIA oliti ga onaj TA50 bi bio pun pogodak.
A u slucaju da se politicka situacija pogorsa u doglednoj buducnosti, lako se nabavi nesto ozbiljnije.

Fr

Beduin, to nisu samo brojke već površina teritorija RH. Ovdje se ne govori o brodovima već o zrakoplovima koji lete nad teritorijom RH.
FA 50 je otpao a istina je da smo najbliže F 16 NETZ i u kuloarima OSRH se govori da je ponuđena cijena 1 euro za zrakoplov + modernizacija i remont na ACE standard za 14 komada u iznosu od 180 mil. eura bez naoružanja.
Btw; ACE standard podržava i GBU familiju laserski navođenih bombi zrak – zemlja.

Kr

Pardon Fran, replika je išla na Jocu. Pisano na brzinu.

Be

Frane, ti naravno znas da su to samo mokri snovi.
Not gonna happen.

mi

@beduin Mozda i ti lose racunas povrsinu Srbije,no to su samo brojke…

Fr

Beduin, da li su mokri snovi? Vidjet ćemo uskoro :-) Osobno, znam da nisu.

Er

RH godisnje samo od turizma uprihoduje preko 10 milijardi eura ;) Mislim da bi trebali 2 eskadrile,za svaki slucaj! Za oruzje Hrvati nece zaliti novca,to je u skladu s stavom SAD-a,mi ionako moramo trositi 2% BDP na obranu kao clanica NATO-a.Da se mene pita ja bi ukinuo „boracke penzije“ tzv.NOB-ovcima,i taj novac usmjerio na HV.
75 tisuca komunistickih uhljeba,puta min. 450 eura mjesecno,pa sracunaj.
Poznajuci ministra Krsticevica i stav MORH-a ovaj posao moze te smatrati zavrsenim.Iz pouzdanih izvora mi je potvrdjeno da je izbor pao na Izraelce, iz pragmaticnih razloga.Zrakoplovi su americki,avionika,oruzje i radari izraelski,dvije muhe jednim udarcom.

Fr

RH je sa teritorijalnim morem veća od Srbije a pogotovo Srbije bez Kosova.

Odgovori
Jo

Hrvatska zajedno sa morskim delom kontrolise oko 87000 km2, dakle 87 hilj.ukupno a ne 87000 + 56000 kopna,vec 87000 km2 pod kontrolom ukupno dok je povrsine zemlje oko 56000 km2 morski deo se ne racuna u teritoriju zemlje vec u teritoriju pod morsko-vazdusnom kontrolom jedne zemlje,to nije isto tako da prica o vecoj hrvatskoj !? Srbija kontrolise oko 80000 km2 svoje teritorije ( ne racunajuci kosovo i met.a sa kosovom 90000 km2,ili tacnije 89000km2 da ne guglam sad centr.Srb 79000 + kos 10000) uz to moja skepsa se odnosila na oblik a ne na povrsinu teritorije hrvatske,jer za potencijal koriscenja avijacije je oblik teritorije jako bitan,naravno slazem se za primere singapura i izraela pa mozemo zakljuciti da se razlozi imanja ili nemanja avijacije pre svega nalaze u finansijama.Kao sto rekoh u svom prom komentaru moja analiza potencijalne nabavke komsija nije imala malicioznu notu,pa susedima zelim srecu u resavanju problema svog RV

Be

Joca, teorija ti ne drzi vodu nikako.
Primjer. Ako avion ili helikopter treba doletjeti iz Zadra do npr. Visa ili Jabuke, preko cijeg teritorija leti?
Ne bi bas o oblicima zemlje, ali u jednom si u pravu. Novac je taj koji sve te ptice drzi u zraku.

Be

Drugim rijecima, povrsina koju HRZ mora kontrolirat je ekvivalent povrsini Srbije.
S tim kako, zemljopisnog oblika, udaljenisti koje HRZ mora doseci iz jedne baze su puuuuno vece nego u primjeru Srbije.
Zato i zastupam misljenje kako borbenoj avijaciji nije mjesto na Plesu nego u Udbini.

Fr

Joca, govorimo o zračnom teritorijalnom prostoru RH pa bilo to iznad mora ili kopna, nema veze. Kao što sam rekao, uključimo li i prostor ZERPA, kojega je RH proglasila koji je i gospodarski pojas RH zračni prostor se širi za još cca 50000 km/2. Dakle, kopneni i morski teritorijalni pojas iznosi cca 87000 km/2 + ZERP – gospodarski pojas cca 50 000 km/2. Tako računaj.

Fr

Teritorijalno more i gospodarski pojas, tzv ZERP su dvije različite stvari.

Fr

Ovdje se na slici može vidjeti veličinu ZERP-a. Praktički je to kontrola na d polovicom Jadranskoga mora.
http://obris.org/hrvatska/vrata-hrvatskog-zerp-a-treba-cvrsce-zatvoriti/

Fr

Ispravka; površina ZERPA-a je 24000 km/2.. To znači 87000 km/2 teritorijalnog prostora RH + ZERP 24000 km/2 dobivamo površinu koju bi kontrolirali zrakoplovi RH.

Fr

Uključiš li i ZERP koji je RH proglasila i čiji je gospodarski pojas onda eventualno ovi F 16 itekako imaju prostora za letiti jer površina prelazi 100 00o km/2.

Odgovori
Br

Sta god da bude .Srecno bilo komsijama.
I sa zeljom, kao i cijelom svijetu,da ih nikada ne upotrijebe u ratu.
F 16 block 40 je aparat za veeeliki respect.

Odgovori
de

Nrocito kad tvoju teritoriju cuvaju susjedi

Ma

Eh, uvek se nađe dobrih ljudi koji ne rasepavaju mržnju! I ja isto želim Rebuplici Srbije i stanovništvu sve najbolje :o)))

Ma

I nemoj mislit da je moj jezik (kurtoazija), jer pišem vojne analize za srpski portal pas sam već naviko !!!

Pe

Priča oko F-16 se počela “kuhati“ zadnjim odlaskom naših Kanadera, 4 posade, ekipe tehničara i pomoći prilikom gašenja požara u Izraelu.

Usljedio je posjet izraelskog premijera Netanyahua bazi Hatzor u kojoj su oni bili smješteni. Od svih aviona i posada koji su došli pomoći Izraelcima u gašenju požara on je odabrao upravo naše Kanadere i zapovjednika PPE Turkovića.

Nakon toga usljedili su politički kontakti (premijeri, ministri obrane, vojni atašei, …)

Prilikom zadnje posjete Izraelu posjećene su dvije zakoplovne baze (Hatzor i Vojni dio aerodroma DBG). U bazi Hatzor su smještene 101. (1st Squadron) i 105. (Scorpion) eskadrila koje trenutno koriste avione tipa F-16C/D Barak/Brakeet, a na vojnom djelu aerodroma DBG je smješten kompleks IAI u sklopu kojeg se nalazi i depo sa već ranije konzerviranim F-16A/B Netz.

Da li će se, što će se i koliko će se dogovoriti ostaje pitanje. Još je prerano govoriti o bilo ćemu.

Uglavnom točno je da u igri više nisu samo F-16A/B Netz, nego i F-16C/D Barak/Brakeet.

Razlog tomu je u prošlogodišnjem povećanju američke godišnje vojne pomoći Izraelu, koja je narasla sa prijašnjih 2 na 3.8 milijardi USD slijedećih 10 godina, ukupno 38 milijardi USD na rok od 10 godina.

Uz to prijašnja američka administracija odobrila je i donaciju 24 američka F-15 Izraelu. To je razlog što se od tada “na bubnju“ mogu nabaviti i ti F-16, ali u maksimalnom broju od 18 komada.

Izraelci ih nude modernizirane na standard Barak 2020.

Uglavnom ako se išta dogovori i provede, što god to da bude, nema sumnje da će Izraelci sa tim 16-icama napraviti vrhunski avion koji će moći ostati u službi barem narednih 20 godina.

Odgovori
sl

PeroZ, generalno dobro rezonujete, sem jedne stvari – Baraci su vec modernizovani na standard 2020 i svoje resurse uveliko trose…
Avioni su napravljeni sa 7.000 sati naleta, sto je podignuto na 8.000 sati, da bi nakon 2020 radova postavljeni na 10-11.000 sati (zavisno od stanja), usled kasnjenja sa isporukom F35 i manjim obimom nabavki (planirano 100kom, za sada 50kom naruceno).
Vecini Baraka bloka 30 je ostalo resursa od 700-800 sati naleta, dok blok 40 stoje nesto bolje na 1.000-1.500 sati naleta…
Svakako, uz odgovarajuce finansije za sveobuhvatnije radove, resursi se mogu produziti do 2.500 sati naleta zavisno od aviona ili 45 godina… Nakon toga, dati avioni se vise ne mogu koristiti usled koriscenja u sredini punoj peska i soli… To pojedine primerke stavlja u upotrebi do 2030, a neke najdalje do 2035. godine…
Sa druge strane, obzirom na ‘ubrzani’ tempo prijema F35I, Izraelci mogu da izbace iz upotrebe 1 eskadrilu Baraka vec tokom 2017-18, kako bi oslobodili ljudstvo i mesta za F35I. Ali za sada planiraju da ‘izaberu’ najlosije.
Tu ima prostora za nabavku Baraka, kako RH zeli…
Medjutim, morate imati u vidu da Izraelci racunaju i na avione koje cuvaju u rezervi u slucaju da se arapske drzave oko njih ujedine, i vec sada clanovi Kneseta javno iznose zebnju da i sa novim F35I, uz zadrzavanje svih Baraka, nece biti jaci od udruzivanja 2 ili vise arapske drzave… USAF je zato i poklonio F15-ce, kao ‘protiv tezu’ isporuke aviona drugim Zalivskim drzavama… (npr, UAE F16 su po nekim analiticarima bolji od F16I, EF2000 je 80% F35 po proceni UK, a S. Arabija ih ima 72 i trazi jos 72…)

De

Zar nije Amerika dala Izraelu svega 10 F-15D trenera?

Da li itko zna u kakvom je stanju Izraelska F-15A/B? To so jako stari avioni i zadnji F-15A/B na svijetu.

Fr

U zadnjem posjetu Izraelu ( zrakoplovnim bazama) je na zadnjem sjedalu F 16 letio i RH pilot.

sl

@Medo s mora
Samo dokazuje ono sto sam napisao…
O tome se u strucnim krugovima vec par meseci diskutuje. Medjutim, ova odluka je stavila u problem LM koji je ponudio Indiji da proizvodnju F16 prenese u Indiju, ali bi nastavak koriscenja F16 u USAFu nakon 2025. tu ponudu Indiji onemogucio…

Me

@Slaven

Neće se Ameri rješavati F16 još niz godina, jer cijeli projekt F35 visi u zraku (vrijedi ono; ništa nije preveliko da ne može propasti). Cijena, održavanje, razvoj,… F35 je svaki dan sve veća noćna mora, a jedna od većih gluposti je proces priključivanja novih aviona postojećoj formaciji, sustav može izvršiti priključivanje 1 aviona dnevno (12 aviona-12 dana).
Obavezno pročitaj:

https://warisboring.com/the-f-35-is-a-terrible-fighter-bomber-and-attacker-and-unfit-for-aircraft-carriers/

sl

@Medo s mora
Drustvo sa WiB znam jos dok su osmisljavali svoj blog/sajt…
Na pocetku im pomagao, a sada ih redovno pratim…

De

Bili bi ludi da kupe najstarije F-16-ice na svijetu. A to su avioni koji su tesko upotrebljavili u ratu a i u miru sto znaci kratki zivotni vijek.

Puno bolje ici za nesto novije. Istina to kosta sada ali znaci da nemoraju ponovo kupovati avione 2028-2030-e.

A u realnosti bolje platiti Italiju za air policing. Hrvatska planira svega 8-9 aviona. To je nista – jedva ordrzava air policing.

Da Hrvatsko RV zeli da igra pravu ulogu u NATO, treba oko 30-40 aviona. To je po proracunu Nizozemske i Belgije koji su izracunali koliko aviona je potrebno da odrze air policing, skolovanje i da mogu poslati 4-6 aviona u pomoc NATO operacijama.

Danksa sa 30 F-16 jedva odrzava NATO ulogu – cesto povuku avione ranije zato sto nema zamijena.

Cesi i Madzari sa 14 JAS-39 samo mogu jednostavni air policing.

To je sve nikakvi kapacitet. Zadrzati 8-12 ratnih aviona (koji cesto nemo izvrsiti misiju zemlja-zrak) je skupa simbolika.

Odgovori
Be

Cesi s tih 14 aviona bez problema sudjeluju u air policingu na Islandu.

Fr

Neznam od kuda ti da RH misli nabaviti 8 – 9 zrakoplova? Govori se o 14 – 18 zavisno o aranžmanu. To je provjereno.

Vi

Nisu više najstariji u igri tj. A/B dignuti na standard ACE…Sada je F-16 C/D Block 40 je aktualan.

Šta je bolje teško da itko od nas ovdje može 100% znati. Realno bit će dobro ako bilo što bude samo da se održi RZ.

U realnosti uopće nije bolje platiti bilo kome air policing jer to košta. Iako se ne zna 100% točna cifra, ali sloveniju taj air policing košta oko 30+ milja eura godišnje. Tako da tu ne vidim isplativost. To je jedan dobro opremljen polovan zrakoplov godišnje. Za tvoj info danas hrvatska održava air policing sa dežurnim parom 21-ica stacioniranih na ZLZ-/ FTD. Plan je 18 aviona, od toga plana 8 se davno odustalo.

HRZ ne želi igrati takvu ulogu u NATO-u niti to od njega itko zahtijeva. Nama za naše potrebe u ovoj situaciju bi bilo dovoljno i tih 8 kako ti kažeš, a kamoli 18.

Mislija zemlja-zrak?

Simbolika ili ne RZ nam je potrebno i šta god bude bit će dobro samo da se održi. Da bi bio vjerodostojan član NATO-a prije svega moraš biti samodostatan. S obzirom na iskustva kakva imamo sa komšilukom RZ je prijeko potrebno. Naravno, da ga niked ne upotrijebimo, ali…

Be

ljudi moji, ne znam koliko ste svijesni, ali jedno zrakoplovstvo ne lezi na NBZovima. temelj svakog zrakoplovstva je njegova skolska komponenta. sve iznad toga je nadogradnja koja moze ici u ovim ili onom smijeru.
bez jake i zdrave baze, rasadnika kvalitetnog letackog kadra praceno adekvatnim odrzavanjem , svako zrakoplovstvo se svodi na niz podataka isprintanih na recikliranom papiru.

danasnja tragedija to zorno oslikava.

saucesce obiteljima poginulih i cijeloj Srbiji.

Pocivajte u miru hrabri ljudi.

Ba

Ovo je dobra priča, HR bi svakako trebala da uđe u ovu nabavku. Ipak, cjenim da će se uzeti JAS-39. Mnogi koji su u toku kažu da je ovo gotova stvar, ali vrijeme će pokazati. Vrijeme će takođe pokazati i koje rješenje je dugoročno ekonomičnije (ako se o tome uopšte može govoriti kod ovako vrijednih akvizicija).

Odgovori
Vi

Znači da postoje dvije struje upućenih. Jedni kažu da je gotova stvar sa izraelcima, drugi da je gotova stvar sa švedima. :-)

oz

Baš bih volio viditi usporedbu Gripen C/D vs Barak 2020. Inače se govori da bi Baraci bez oružja za jednu eskadrilu koštali 600 mil eur a Gripeni bi (po Češkom cjeniku) koštali 700 mil eur. No bez obzira na razliku u cijeni mislim da bi novi avion ipak trebao biti u prednosti, pogotovo kad se izračuna razlika u cijeni leta koja je na strani Gripena i razlika u potrebnim servisima (opet na strani Gripena). Doduše to je samo ekonomija, kakve su im operativne sposobnosti (pogotovo za djelovanje po zemlji) to ne znam.

Odgovori
Me

Jedno od bitnijih stvari će biti offset.
EU ima ograničenja u tom pogledu, tako da bi ta stavka mogla prevagnuti u korist Izraela.

Vi

Vec je prevagnula.

Mr

negde sam bio pročitao kako je Gripen avion(če) za države koje ne misle da ratuju (čisto da se kaže da imaju avijaciju), dok za proverenu ratnu mašinu kao što je F-16 i to koju su Izraelci doradili…mislim da je F-16 sasvim logičan izbor!

Ma

Rabljene, ali tehnološki naprednije avione nudi Izrael. Njihovi ponuđeni avioni isporučeni su im u inačici F-16C/D, a isporučeni su između 1986. i 1993. u programima Peace Marble. U međuvremenu su radikalno modernizirani na standard Barak, odnosno Brakeet za dvosjede, te su im znatno proširene borbene mogućnosti. Maksimalna težina im je povećana za čak 2,5 tona u odnosu na standardni F-16, što znači da su čak osam tona teži od Gripena. Izgledno je da od sva četiri kandidata, upravo Barak može ponijeti najviše ubojnog tereta. Dvosjedi su u sklopu modernizacije dobili i povećanu grbu na leđima u koju je smještena napredna oprema za elektroničko ratovanje i proturadarsku borbu, dok su svi dobili povećanu bazu pozicijskih svjetala na uvodniku zraka, vjerojatno također senzore za elektroničko djelovanje, te ekstenziju u korijenu vertikalnog stabilizatora, u kojoj nije kočeći padobran.
Razumne pretpostavke su da je riječ o elementu sustava za elektroničko djelovanje odnosno izviđanje, ili pak vučeni aktivni mamac.

Iako su stroga tajna, zbog iznimne vojne industrije i razine tehnologije, te činjenice da se izraelsko zrakoplovstvo nalazi u stanju stalnog rata ne treba sumnjati da je riječ o odličnim sustavima. Osnovni senzor Baraka je puls-doppler radar AN/APG-68, gotovo sigurno i znatno poboljšan od strane izraelske vojne industrije, te je za pretpostaviti da je znatno nadmoćan ranijoj verziji koju nose grčki Block 30. Domet mu iznosi barem 300 kilometara.

Sada tu može se reć svašta, Izraelski baraki jesu obavili puno naleta u surovim pustinjskim uvjetima, no ne treba smetnuti sa uma da su ih Izraelci i više nego dobro održavali i ako je potrebno izvršili totalni remont, u to ne sumnjajte! Što se tiče izraelske vojne industrije i zrakoplovstva kao što sam napisau su vrlo opsešno modernizirali F-16 C/D Blok 40 barak. Mislim da sve govori činjenica da je prvi F-35 koji je stigao u Izrael koristio iraelski softver i zvao se Adir ?

Ma

Nije problem nabaviti već održavati avione. Srbija se odlučila za 29-ke ne zato što mnogo voli Ruse već zato što, bar teoretski, već ima opremu i obučene ljude za njihovo održavanje. Moje skromno poznavanje te „medecine“ kaže da nabavka te opreme i alata, te adekvatna obuka ljudstva košta mnogo više od jedne eskadrile, pogotovo polovne. Da li je na pomolu nova „kombinacija“ političara, koji su se već proslavili sličnom sa Ukrajincima, videćemo u godinama koje dolaze. Ne bih sada raspravljao o verzijama i veku trajanja, ali ako HRZ ne bude imao svoj remontni zavod … besmisleno je reći onu narodnu „džaba im to“.

Odgovori
ZA

Izbor F-16 je odlićan. Pitanje je koliko su stari, i tehnološki opremljeni ti avioni. F-16 je odličan avion za djelovanje po ciljevima na zemlji, za razliku od JAS-39 Grippena koji ima po mojem mišljenju bolje manevarske sposobnosti u zraku.
Taktički za Hrvatsku je najbolje kupiti F-35 B.
Možda su oni prespori ?
Obrana od neprijateljskih zrakoplova ide raketama zemlja-zrak, a Hrvatskoj treba odgovarajuća podrška iz zraka, za djelovanje po zemlji.
Ali i to je pitanje tehnologije.

Odgovori
ok

Žalim što sam sumnjićav,ali mi ćemo dobiti teško te avione jer imamo puno neprijatelja u svojim redovima kao i van Hrvatske kojima je u interesu da nam ospore nabavu aviona.

Odgovori
da

gospodo , mi f 16 imamo 2020 godine kome se sviđa dobro kome ne opet dobro , mi smo cijenu platili 1991 -1995 , mislim da sa f 16 imamo best bay opciju

Odgovori
Iv

Od početka je bilo jasno da će se RH odlučiti na kupovinu u SAD-u ili Izraelu. Americi je bilo svejedno hoće li to biti oni ili Izrael. Izrael uskoro dobiva avione i najnoviju tehnologiju. Tu nema nikakve dileme jer se radi o „doživotnim“ partnerima koji podjednako vladaju u obim državama.. Međutim osim, povoljnih ili ne, aviona RH dobiva nešto što ispada. smješno na prvi pogled, ali je duboko istinito! A to je sljedeće: Nije uzalud predsjednik Nataniahu hvalio naše pilote Kanadera u gašenju izraelskih požara. Zna on koliko mu je Zuroff i velikosrpska propaganda o poplavi fašizma i antisemitizma u RH loše napunila uši i koliko autori u tome imaju njegovo povjerenje. Čak, nije bio impresioniran, oduševljen i najmanje sretan na ZMIJE KOJE JE siromah JOSIPOVIĆ donio u Knesset. Da zaključimo: definitivno će se drastično umanjiti navedena antihrvatska propaganda. Inače kako bi bilo moguće da Izraelska država prodaje avione antisemitima i fašistima!!Zanimljivo, što će najaviti novoga gospodin Zuroff iz Beograda?? Moglo bi se reći da je novo nadolazeća politika međusobnih odnosa važnija od same kupoprodaje aviona i to ne samo za dobrobit dviju država, već i mnogo šire!! Gledajući i slušajući ministra D. Krstičevića očito je da ovog puta novac neće biti burgija!!

Odgovori

Prilikom komentarisanja tekstova na portalu molimo vas da se držite isključivo vazduhoplovnih tema. Svako pominjanje politike, nacionalnih i drugih odrednica koje nemaju veze sa vazduhoplovstvom biće moderisano bez izuzetka.

Svi komentari na portalu su predmoderisani, odobravanje bilo kog komentara bilo kog značenja ne odražava stav redakcije i redakcija se ne može smatrati odgovornom za njihov sadržaj, značenje ili eventualne posledice.

Tango Six portal, osim gore navedenih opštih smernica, ne komentariše privatno niti javno svoju politiku moderisanja

Ostavite odgovor

Najnoviji komentari

Djuka na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Da, svaka balisticka raketa je "hipersonicna", ako se to tako zeli predstaviti (iz propagandnih razloga)! Takodje svaka raketa koja ima neku vrstu navodjenja modifikuje svoju trajektoriju u zavrsnoj fazi, recimo prima GPS signal i koriguje putanju ili koristi interni INS. Raketa koja signifikantno menja brzinu i trajektoriju u terminalnoj fazi bez aerodinamickih povrsina, izbacuje mamce…

04. Oct 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

@Miks To prosto nije tacno; Izrael je naveo da je ostecena baza ali ne do te mere da Izraelski vazduhoplovstvo ne moze leteti, te su nastavili bombardovanje Sirije i Libana iz tih baza. Da li tvrdite da Izrael nije bombardovao Liban i Siriju posle Iranskog napada?Jer ima video dokaza da jeste. Cim avioni polecu, znaci…

04. Oct 2024.Pogledaj

Petrovic Dusan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Svaka balisticka raketa pri ponovnom ulasku u atmosfeti je "hipersonicna" i dostize brzine 19-20 maha.Razlika je sto ove nove ruske i iranske i manevrisu, princip koji je jos 1960 razvijen i u SSSR i u Americi, pa odbacen zbog minusa koje ima. Tesko da Iran moze razviti bilo sta znacajno,prosli put 45% raketa nije ni…

04. Oct 2024.Pogledaj

Dragan na: [ANALIZA] Najnoviji iranski raketni napad na Izrael: Problemi sa kojima se suočava savremena protivraketna odbrana

Fantastičan tekst,obiman,detaljan,sa gomilom korisnih podataka,profesionalno..svaka čast i veliki pozdrav.

04. Oct 2024.Pogledaj